Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@23:35:50 GMT

احیای تالاب ها و دریاچه ارومیه نباید فراموش شود

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۸۵۰۸

احیای تالاب ها و دریاچه ارومیه نباید فراموش شود

تهران- ایرنا- دبیرستاد توسعه فناوری حوزه انرژی با بیان اینکه بارندگی های اخیر موجب آبگیری دوباره تالاب ها و دریاچه ارومیه شده، گفت: نباید این امر موجب رها کردن پروژه های احیا در این حوزه ها شود.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگارعلمی ایرنا، به واسطه بارش های فراوانی که طی هفته های اخیر در کشور رخ داده و به دنبال آن برخی استان ها با پدیده آبگرفتگی و سیلاب درگیر شده اند، اما در کنار برخی خسارت ها به اموال عمومی و شخصی، خوشبختانه شاهد آبگیری مجدد و احیای دوباره برخی تالاب های کشور و بالارفتن سطح آب دریاچه ارومیه بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پیش از این بارندگی ها، با توجه به اینکه کشور در چند سال گذشته با کم آبی و در برخی مناطق با خشکسالی مواجه بود، طرح احیای تالاب ها و نیز طرح احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مسئولان مربوطه قرارگرفته بود و در این زمینه نیز کارهایی انجام شد.
به لطف نزولات آسمانی از ابتدای سالجاری و احیای طبیعی تالاب هایی که چند سالی خشک بودند، این نگرانی در ذهن دوستداران محیط زیست پدید آمد که مبادا درسال جاری ادامه پیگیری احیاء تالاب ها و به ویژه دریاچه ارومیه رها شود.
کامبیز مهدی زاده فرساد دبیرستاد توسعه فناوری حوزه انرژی، یکی از افرادی است که نگرانی خود را در این زمینه اعلام کرده و از مسئولان مربوطه می خواهد که این امر فراموش نشود.
وی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگارعلمی ایرنا بیان کرد: اینکه بسیاری از بزرگان حوزه کویرشناسی بیان کردند که نمی شود دریاچه ارومیه را احیا کرد و باید به یک پارک ویژه گیاه شناسی تبدیل شود، درست نیست. احیای دریاچه ارومیه شدنی است، دریاچه ارومیه قبل از بارندگی های اخیر احیاء شده بود و این بارندگی ها کمک کرد که دریاچه ارومیه به نوعی سر پا بایستد.
وی افزود: درسال های اخیر چند کانون ریزگرد به واسطه خشک شدن برخی تالاب ها در کشور ایجاد شده بود که از آن جمله می توان به هورالعظیم، باتلاق گاوخونی، جازموریان و حتی دریاچه ارومیه اشاره کرد. سیل و حجم بارندگی های اخیر موجب شد که این کانون های ریزگرد به زیرآب رفت و ما امسال کمتر شاهد ریزگردها و آلودگی های اینچنینی خواهیم بود.
مهدی زاده فرساد بیان کرد: باید قدر این فرصت را بدانیم و روند احیای این مناطق را ادامه دهیم. طرح های احیاء باید ادامه داشته باشد،اکنون دریاچه ارومیه زنده شده و فلامینگوها برگشتند و در حال حاضر قابل کشتیرانی شده است.
وی گفت: دراین زمان که سطح آب دریاچه ارومیه بالا آمده است، باید حجم آب ورودی و خروجی دریاچه را محاسبه کنیم. اینکه بگوییم الان که حجم بالایی آب وارد دریاچه ارومیه شده دیگر آبی وارد دریاچه ارومیه نشود، اشتباه است. همیشه باید حجم آب ورودی به دریاچه کنترل شود. در راستای اجرای پروژه احیاء، باید مجوز چاه هایی که باطل شده بود نیز همچنان پابرجا بماند و حتی زمین هایی که دولت خریداری کرده و نمی گذارد کشت و کارانجام و در آن چاه زده شود باید به روال خود باقی بماند.
مهدی زاده فرساد افزود: خشک شدن دریاچه ارومیه یک فاجعه زیست محیطی است. همانطور که دیدیم در برخی نقاطی که دریاچه خشک شده بود، کانون ریز گردهای نمکی ایجاد شده بود. با ادامه روند پروژه احیاء کمک کنیم این سرزندگی باقی بماند. از فردا در این منطقه با احتساب اینکه سفره های زیرزمینی پرشده است شروع به احداث چاه آب نکنیم.

- چرا از داده های موجود کشوردر خصوص سیل استفاده نمی شود؟
وی دربخش دیگری از گفت و گو در خصوص سیل اخیر و استفاده نکردن از داده های موجود در کشور در خصوص سیل گفت: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در سال 93 نقشه پهنه بندی سیلاب را درکشور ارایه کرده است ولی این گزارش ها در کتابخانه ها و گنجه ها خاک می خورد.
وی بیان کرد: در آن سال این سازمان اعلام کرد بسیاری از استان هایی که الان متاسفانه دچار سیل شده اند اعم از خوزستان و لرستان، از استان هایی هستند که جز مناطق پرخطرمحسوب می شوند اما متاسفانه کسی توجه نکرد.
مهدی زاده افزود: دراین نقشه اعلام شد در این استان ها باید زیرساخت ها اصلاح شود و تمام پروژه ها باید براساس این نقشه، احداث شود ولی متاسفانه بدون اطلاعات زمین شناسی و مسیرشناسی و مکان یابی، ابنیه ها ساخته می شوند.
وی بیان داشت: کسی به فکر نبود که این نقشه ها در کشور آماده شده و از قبل و پیش از وقوع سیل باید مراکز مختلف مثل وزارت نیرو و مدیریت بحران بر روی این ها و بخصوص بستر رودخانه ها کار می کردند. تمام ابنیه ها و سازه هایی که از قبل ساخته می شوند باید از نقشه های زمین شناسی که جنس سنگ ها، نوع گسل ها، نوع فرونشست ها و گسل ها را مشخص کرده استفاده کنند. کشور ما از لحاظ زمین شناسی در یک منطقه ای قرار دارد که از نظر حرکات زمین شناختی بسیار فعال است.
دبیرستاد توسعه فناوری حوزه انرژی یادآورشد: این سیل ها هم نعمت بودند و هم باعث ایجاد هزینه های هنگفتی به کشور شدند. خوشبختانه تلفات انسانی خیلی کم بود ولی ما باید متوجه این امر باشیم که همیشه این اتفاق نمی افتد که تلفات انسانی پایین باشد.
وی گفت: باید مسئولان مربوطه در برنامه ریزی های آینده خود برای کاهش تلفات جانی و مالی، از داده های موجود در کشور در زمینه های مختلف استفاده کنند.
علمی ** 9340**1485

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي سيل 98 احياي درياچه اروميه مطالعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۸۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طولانی‌‎ترین دوچرخه هوایی روی آب کشور در شورابیل راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل شهردار اردبیل گفت: طولانی‌ترین دوچرخه سواری هوایی روی آب کشور در ۴ لاین به طول ۱۵۰ متر توسط بخش خصوصی طی چندماه آینده در مجموعه گردشگری و تفریحی دریاچه شورابیل راه اندازی می‌شود.
محمود صفری: بیان اینکه توسعه مجموعه گردشگری و تفریحی به عنوان تنها دریاچه طبیعی داخل شهر کشور در برنامه‌های کاری شهرداری قرار دارد، افزود: لاین دوچرخه هوایی، جنب اسکله قایقرانی دریاچه شورابیل و با ارتفاع ۸ متری روی آب توسط بخش خصوصی راه اندازی می‌شود که در حال حاضر این طرح در مرحله اخذ مجوز از اداره کل استاندارد است.
شهردار اردبیل ادامه داد: عملیات عمرانی ایجاد لاین دوچرخه هوایی به زودی آغاز و تلاش می‌کنیم این طرح را ظرف مدت چندماه آتی تحویل شهروندان دهیم.
صفری با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مجموعه گردشگی و تفریحی شورابیل اضافه کرد: این مجموعه با توجه به موقعیتش دارای ظرفیت‌های بسیاری جهت سرمایه‌گذاری است و شهرداری ازهرگونه طرح و ایده سرمایه‌گذاران استقبال و حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)
  • لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه
  • تصاویر زیبا و چشم‌نواز از حال خوب دریاچه ارومیه + عکس
  • طولانی‌‎ترین دوچرخه هوایی روی آب کشور در شورابیل راه‌اندازی می‌شود
  • کاری از سوی دولت برای دریاچه ارومیه صورت نگرفته/ با دو میلیارد متر مکعب آب هم می‌شود در دریاچه قایق‌سواری کرد/ پایان تابستان معلوم می‌شود
  • راه‌اندازی طولانی‌‎ترین دوچرخه هوایی روی آب کشور در شورابیل اردبیل
  • سلاجقه: امیدواریم روند بهبود دریاچه ارومیه مستمر باشد
  • سلاجقه: وضعیت دریاچه ارومیه مناسب است
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه |‌ ویدئو