Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «بنیان‌های فکری جامعه‌شناسان غرب و متفکران اجتماعی اسلامی» نوشته سید سعید زاهد زاهدانی و مریم مؤمنی است که با هدف بررسی مبانی جهان‌بینی و جهان‌شناسی اندیشمندان جامعه‌شناسی تمدن سکولار غرب و تمدن اسلامی به رشته‌ی تحریر درآمده تا از این رهگذر اختلافات زیربنایی و روبنایی این نظریه‌پردازان را مشخص نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب بنیان‌های فکری جامعه شناسان غرب و متفکرین اجتماعی اسلامی ارائه کننده یک تحقیق بنیادی است. در این کتاب نویسندگان چهار مفهوم زیربنایی در تفکر اجتماعی را در نظر گرفته و اندیشمندان کلاسیک و معاصر تمدن مدرن غرب را با اندیشمندان اسلامی مورد مقایسه قرار داده‌اند. این چهار مفهوم عبارت اند از: عالم تکوین، تاریخ، جامعه و انسان.

در این مطالعه تطبیقی، محدوده زیربنای فکری نویسندگان مورد بررسی مشخص شده و جولانگاه فکری هر یک معرفی گردیده است. در نتیجه معلوم می‌شود که محدوده دنیای فکری اندیشمندان غرب، جهان مادی، و زمینه فکری اندیشمندان اسلامی، جهان قابل مشاهده و عالم غیب است.

از این رو می‌توان گفت گستره اندیشه اجتماعی اندیشمندان اسلامی وسیع‌تر از متفکرین غربی است. در غرب منتهای اندیشه تا اوج ملموس انسانیت انسان و جامعه پیش می‌رود و محدوده تفکر اسلامی تا ابعاد الهی انسان و جامعه و فوق آن پرواز می‌نماید. البته اندیشمندان اسلامی ساکن در تمدن مدرن در این خصوص از اوج پرواز کمتری برخوردارند.

کد خبر 4591623

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد مهدی زاهدی جامعه شناسی جامعه شناسی اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۸۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوانان نقش بسزایی در شکل‌گیری تمدن اسلامی دارند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه بعد از ظهر یکشنبه در حاشیه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی استان زنجان، در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه جوانان نقش انکارناپذیری در شکل‌گیری تمدن اسلامی دارند، گفت: بی‌تردید این نقش از شور و عشق به اهل‌بیت (ع) نشأت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه جوانان این سرزمین باید با میراث فرهنگی انس پیدا کرده و قدر آن را بدانند، افزود: اگر این رویکرد در جوانان تبلور یابد، بدون شک قادر خواهند بود در ساخت تمدن اسلامی نقش‌آفرینی کنند که این نقش در حوزه علم و فناوری نیز تداوم خواهد داشت.

این مسؤول با یادآوری اینکه امروز دنیای غرب به ویژه کشورهای اروپایی در گرداب ابتذال فرهنگی و اخلاقی که از آن باید به عنوان یک بحران یاد کنیم، گرفتار شده‌اند، اظهار کرد: آمار حاکی از آن است که این بحران و ابتذال فرهنگی باعث شکل‌گیری بسیاری از تجاوزها به عنف شده و در حال حرکت به سمت کشورهای اسلامی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با تاکید بر اینکه نسل جوان باید با فرهنگ ناب اسلامی بیش از پیش آشنا شده و آن را سرلوحه زندگی خود قرار دهند، ادامه داد: انتظار ما از خانواده‌ها این است که قدر این فرهنگ ناب را دانسته و در راستای اعتلای آن و نیز آشنا کردن جوانان با این فرهنگ و استمرار آن بکوشند.

خسروپناه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران توانست پیام اخلاق و انسانیت را به جهانیان بفرستد و این همان موضوعی است که رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم به آن تاکید می‌کنند، تصریح کرد: از این رو نباید اجازه دهیم با رفتارهای جاهلانه، این میراث ارزشمند خدشه‌دار شده و به ابتذال کشیده شود؛ چرا که برون‌رفت از این گرداب بسیار سخت و هزینه‌بر خواهد بود.

وی در ادامه از زنجان به عنوان سرزمین حکمت اشراق و معنویت حکیمانه یاد کرد و گفت: امروز بعد از گذشت قرن‌ها شاهد رسوخ این حکمت اشراق که منشأ آن شور و شعور حسینی است، در مردم این دیار هستیم که در قالب هیئات مذهبی و نوع عزاداری‌های مردم زنجان متبلور شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور همچنین با یادآوری اینکه زنجانی‌ها در دوران دفاع مقدس نیز این شور و حکمت را به منصه ظهور گذاشتند، خاطرنشان کرد: اقدامات شهدای این استان به ویژه غواصان دریادل برای همیشه تاریخ ماندگار بوده و باید از این ظرفیت در عرصه‌های مختلف و نیز انتقال آن به نسل آینده بهره برد.

کد خبر 6084488

دیگر خبرها

  • معلمان نظام فکری شهید مطهری را سرلوحه خود قرار دهند
  • جنگ نرم در غرب مخرب‌تر از نبرد سخت فلسطین و اسرائیل است
  • بازگشت به روایت اقتصاد و جامعه
  • بنیان خانواده باید در جامعه حفظ و تقویت شود
  • در غزه جنگ سخت داریم و در غرب جنگ نرم
  • نخستین تمدن‌ها و سرانجام هستی
  • سپاه خود را وقف مردم کرده است
  • جوانان نقش بسزایی در شکل‌گیری تمدن اسلامی دارند
  • تامین امنیت جامعه و مقابله با ناهنجاری های اجتماعی و برخورد با مخلین امنیت از خدمات دستگاه قضایی است
  • حجاب مقوم عاملیت زن مسلمان