Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@03:02:29 GMT

آمار چک بی‌محل کاهش یافت/نمایه آماری چک‌های برگشتی

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۹۵۶۷

آمار چک بی‌محل کاهش یافت/نمایه آماری چک‌های برگشتی

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس آمار بانک مرکزی، بالغ بر ۶.۶ میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ٧٤١ هزار میلیارد ریال در بهمن ماه ١٣٩٧ در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۸.۵ درصد و ۰.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران بالغ بر ۲.۳ میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ٤٠٢ هزار میلیارد ریال مبادله شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بهمن‌ماه سال گذشته، ۵۲.۷ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است که به‌ترتیب با ۳۵.۱ درصد، ۹.۷ درصد و ۷.۹ درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین ۶۵.۴ درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (۵۴.۳ درصد)، خراسان رضوی (۵.۶ درصد) و اصفهان (۵.۵ درصد) مبادله شده است که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

آخرین وضعیت چک‌های وصولی

حدود ٦ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ٦٥٩ هزار میلیارد ریال در بهمن ماه ١٣٩٧ در کل کشور وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۷.۷ درصد کاهش و از نظر مبلغ ۰.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، درکل کشور ۹۰.۳ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۸۸.۹ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شد. در بهمن ماه ١٣٩٧، در استان تهران بالغ بر ۲.۱ میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ٣٥٨ هزار میلیارد ریال وصول شد. در ماه مورد گزارش در استان تهران از نظر تعداد ۹۰.۷ درصد و از نظر ارزش ۸۹.۱ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.

در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های گیلان (۹۲.۶ درصد)، البرز و خوزستان هر کدام (۹۱.۹ درصد) و یزد (۹۱.۶ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۸۴.۷ درصد)، کرمان (۸۵.۷ درصد) و کردستان (۸۵.۹ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

در ماه مورد گزارش، در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب به استان‌های خراسان شمالی (۹۲.۶ درصد)، کرمانشاه و خوزستان هر یک (۹۲.۵ درصد) و گیلان (۹۱.۴ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های سمنان (۸۵.۲ درصد)، اصفهان و خراسان جنوبی هر یک (۸۵.۷ درصد) و مرکزی (۸۶.۵ درصد) کمترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

نمایه آماری از چک‌های برگشتی

معادل ٦٤٢ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٨٢ هزار میلیارد ریال در بهمن ماه ١٣٩٧ در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۵.۷ درصد و ٧ درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، در استان تهران حدود ٢١٥ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٤٤ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد. در ماه مورد گزارش، در کل کشور ۹.۷ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۱.۱ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

در ماه مورد گزارش، در استان تهران ۹.۳ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۰.۹ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است. در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان به ترتیب به استان‌های سمنان (۱۴.۸ درصد)، اصفهان و خراسان جنوبی هر یک (۱۴.۳ درصد) و مرکزی (۱۳.۵ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های خراسان شمالی (۷.۴ درصد)، کرمانشاه و خوزستان هر یک (۷.۵ درصد) و گیلان (۸.۶ درصد) کمترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

مهمترین علل بی اعتباری چک‌ها

حدود ٦١٦ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٧٦ هزار میلیارد ریال در بهمن ماه ١٣٩٧ در کل کشور به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد ۹۵.۹ درصد و از نظر ارزش ۹۲.۸ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است. در ماه مورد گزارش، در استان تهران حدود ٢٠٣ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٤٠ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است.

در واقع در استان تهران از نظر تعداد ۹۴.۴ درصد و از نظر ارزش ۹۰.۲ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی، رئیس جمهور ۴ آذرماه قانون چک را برای اجرا ابلاغ کرده است. این در حالی است که در این اصلاحیه، در صورتی که موجودی حساب صادرکننده چک نزد بانک کمتر از مبلغ چک باشد، به تقاضای دارنده چک بانک مکلف است مبلغ موجودی در حساب را به دارنده چک بپردازد و دارنده با قید مبلغ دریافت‌شده پشت چک، آن را به بانک تسلیم کند. بانک مکلف است بنا به درخواست دارنده چک فوراَ کسری مبلغ چک را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی وارد کند و با دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه‌ای با مشخصات مذکور در ماده قبل، آن را به متقاضی تحویل دهد.

کد خبر 4592303 محبوبه فکوری

منبع: مهر

کلیدواژه: بانک مرکزی ایران چک برگشتی چک بانکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۹۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا امتیاز اعتباری مشتریان بانک‌ها کم می‌شود؟

️ اقساط معوق و چک‌های برگشتی از مهمترین عواملی است که بر امتیاز اعتباری افراد تاثیر می گذارد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ️اصلاح مدل اعتبارسنجی مشتریان بانکها یکی از برنامه های بانک مرکزی برای گسترس هم تسهیلات خرد در شبکه بانکی است که از سال قبل استارت آن زده شد و آنطور که معاون فناوری های نوین این بانک می گوید امسال بناست مدل جدید اعتبارسنجی در شبکه بانکی اجرایی شود. 

5 باور غلط درباره رتبه اعتباری بانکی/امکان اصلاح رتبه هست؟

 

مسئولان بانک مرکزی قبلا گفته بودند: مدل جدید بر اساس تجربیات جهانی و با استفاده از شاخص‌های بانک جهانی و پنج شرکت معتبر بین‌المللی در زمینه اعتبارسنجی و مدل‌سازی بر اساس یادگیری ماشین تهیه شده است و نسبت به مدل قبلی بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته است.

در طراحی این مدل از شاخص‌های متنوعی استفاده شده است که مواردی مانند رفتار اشخاص در بازپرداخت تسهیلات، سابقه اشخاص در پرداخت چک، سابقه محکومیت‌های مالی اشخاص، وضعیت پرداخت مالیات و حتی مواردی مانند پرداخت یا عدم‌پرداخت جرایم راهنمایی و رانندگی را می‌توان به‌عنوان مهمترین شاخصه‌های مورد بررسی برای تعیین امتیاز اعتباری برشمرد.

اما مشتریان و متقاضیان تسهیلات بانکی باید بدانند که تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی‌ بر امتیاز اعتباری آنها تاثیر منفی خواهد داشت؛ هر چه نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های صادره و مبالغ چک‌های برگشتی نسبت به مجموع مبالغ چک‌های صادره، بیشتر باشد تاثیر آنها بر کاهش امتیاز اعتباری افراد، بیشتر خواهد بود.

توصیه مهم به مشتریان بانکی این است که " اگر چک برگشتی دارید، بهتر است تلاش کنید خیلی سریع بدهی خود را پرداخت کنید زیرا تاخیر بیشتر در رفع سوء اثر چکهای برگشتی، منجر به کاهش بیشتر امتیاز اعتباری می‌گردد. در این راستا رعایت پرداخت به موقع بدهی‌ها و جلوگیری از بروز مشکلات مالی مانند چک برگشتی، می‌تواند به حفظ و افزایش امتیاز اعتباری شما کمک کند."

حمیدرضا کردنائیج؛ کارشناس مسائل بانکی با اشاره به محدودیت‌های بانکی افراد دارای چک برگشتی می گوید:️ وقتی چک شما برگشت می‌خورد، سامانه محچک 24 ساعت به شما وقت می‌دهد تا چک را وصول کنید. ️ در صورت اقدام نکردن برای وصولی چک، با توجه به اولویت بندی به اندازه مبلغ چک شروع به مسدود کردن حسابهای شما می‌کند.

عدم افتتاح حساب و دریافت کارت جدید، عدم دریافت وام و ضامن شدن، عدم دریافت دسته چک و ثبت چک جدید از محدودیت‌های افرادی است که چک برگشتی دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱
  • فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله
  • آخرین آمار تصادفات نوروز ۱۴۰۳
  • فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله | ربع‌سکه در صدر تقاضا
  • کاهش محسوس علاقه پسران به دانشگاه ها؟!
  • ابلاغ مصوبه دولت برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده
  • افزایش آمار حمله قاچاقچیان به نیروهای جنگلبانی/ تعداد نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی 14 درصد استانداردهای جهانی است! سازمان منابع طبیعی در دفاع از نیروهای خود ناتوان است
  • کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در آمریکا برای دومین سال متوالی
  • چرا امتیاز اعتباری مشتریان بانک‌ها کم می‌شود؟
  • کاهش ۱۰ درصدی تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای از امسال اجرایی می‌شود