مشاهده اخبار داغ روز

خرداد: کلیسای نوتردام پاریس عصر دوشنبه ۲۶ فروردین در شعله‌های آتش سوخت و زبانه‌های آتش، این نماد مذهبی و تاریخی شهر پاریس را ویران کرد. بخش وسیعی از آن بر اثر حریق سوخت و تخریب شد؛ اتفاقی که واکنش‌های جهانی را در پی داشت، چرا که این اثر تاریخی یکی از میراث‌های جهانی و جزو نماد‌های تاریخی فرانسه محسوب می‌شود.


ویکتور هوگو در اثر سال ۱۸۳۱ خود به نام «گوژپشت نتردام» که فیلم مشهوری نیز از روی آن ساخته شده‌است، این کلیسا را محور داستان‌گویی خود قرار داد که اقبال مردمی به آن را احیا کرد. برج‌های دوقلوی کلیسا در رمان گوژپشت نوتردام اثر ویکتور هوگو محل زندگی کازیمودوی گوژپشت هستند.  این کلیسا در جزیره سیته در میانه رود سن و در مرکز شهر پاریس، پایتخت کشور فرانسه قرار دارد.

کلیسای نوتردام که در زبان فرانسه به معنی «بانوی پاریس» است، از جمله تاریخی‌ترین و معروف‌ترین کلیسا‌های جهان به شمار می‌آید و سالانه بیش از ۱۳ میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند.

این کلیسا که تا مدت‌ها به عنوان بزرگ‌ترین کلیسای اروپا شناخته می‌شد، در واقع زیباترین اثر در معماری گوتیک نیز به شمار می‌آید. برای تزیین داخل و خارج کلیسای نوتردام صد‌ها مجسمه کوچک و بزرگ از سنگ یا چوب تراشیده شده است.

کلیسای نوتردام یکی از اصلی‌ترین مراکز گردشگری در پاریس محسوب می‌شود و سالانه تعداد زیادی از گردشگران با مذهب و ملیت‌های مختلف از آن دیدن می‌کنند.

این کلیسا که در «ایل دو لا سیته» (Île de la Cité) -جزیره‌ای واقع در رودخانه سن- قرار دارد، به دستور موریس دو سولی (Maurice de Sully) و کمی بعد از انتصابش به مقام اسقف پاریس در سال ۱۱۶۰ ساخته شد. هر چند قسمت اعظم بنا قبل از مرگ وی در سال ۱۱۹۶ تکمیل گشت، اما کل روند ساخت آن دو قرن به طول انجامید. کلیسای جامع نتردام به خاطر طبیعت‌گرایی مجسمه‌های گوتیکی و همچنین آثار عالی ویترای (شیشه‌های رنگی)، نمایانگر رشد و توسعه‌ای می‌باشد که طی دوران قبلی معماری رومانسک و مجسمه‌سازی رومانسک شکل گرفت. در دوران انقلاب فرانسه (دهه ۱۷۹۰) خسارت‌های قابل توجه‌ای به کلیسا وارد شد که بعد‌ها در اواسط دهه ۱۸۴۰ با نظارت متخصص بازسازی، اوژن ویوله لودوک نوسازی گسترده‌ای روی آن صورت گرفت. در سال ۱۹۹۱ این بنا به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.


تاریخچه کلیسای جامع نوتردام 
پروژه ساخت کلیسا در سال ۱۱۶۳ و بعد از این‌که پاپ الکساندر سوم ایده‌ی ساخت یک کلیسای جامع جدید را بنا نهاد، شروع شد. در زمان مرگ اسقف موریس دو سولی در سال ۱۱۹۶، بخش‌های زیادی از کلیسا تکمیل شده بود و سالن اصلی هم در حال اتمام بود. در سال ۱۲۰۰ کار برروی ضلع غربی آغاز شد که شامل پنجره مدور بزرگ و برج‌ها بود. ساخت باقی بخش‌های این بنا حوالی سال ۱۲۵۰ تکمیل شد. همچنین در دهه ۱۲۵۰ بازویی‌های کلیسا توسط معمار‌هایی به نام ژان دوشِل (Jean de Chelles) و پیر دو مونتروی (Pierre de Montreuil)، به سبک جدیدی از معماری گوتیک تغییر شکل یافتند. عناصر باقیمانده‌ی دیگر نیز به مرور طی قرن بعدی کامل شدند.

معماری کلیسای جامع نوتردام 
بنای کلیسا ۱۲۸ متر طول و سالن اصلی آن ۱۲ متر عرض دارد. نقشه صلیبی‌شکل، سالن مرتفع، قسمت بازویی و برج از معماری رومانسک قرن ۱۱ وام گرفته‌شده‌اند،، اما طاق‌های نوک‌تیز و سقف شیاردار آن کاملاً گوتیکی هستند. کلیسای نوتردام در واقع اولین کلیسای جامعی بود که در آن از پشت‌بند‌های مایل بیرونی برای حمایت از دیوار‌های بلند استفاده‌شده بود. این پشت‌بند‌ها از اول در معماری بنا در نظر گرفته نشده بودند، بلکه بعد از مشاهده ترک و شکستگی دیوار‌های نازک بالا تحت فشار وزن سقف به آن اضافه شدند. علاوه بر پشت‌بندها، ستون‌های متعدد دیگری نیز برای این منظور در نظر گرفته شد. یکی از علل شهرت نتردام، مجسمه‌های بیرونی و ناودان‌هایی از موجودات عجیب و غریب بودند که به عنوان ستون‌های حمایتی و لوله‌های خروج آب باران نیز کاربرد داشتند.
سرِ در ورودی استوار و محکم نوتردام با تندیس‌های سنگی بسیار زیادی تزئین شده که تمرکزشان بیشتر در درب مرکزی است که روز قضاوت را به تصویر کشیده‌اند. طراحی قسمت ورودی با نوار‌های افقی به ایجاد تعادل بین برج‌های مرتفع ۶۹ متری کمک زیادی می‌کند. ورودی‌های قسمت بازویی کلیسا با نقش برجسته‌های عالی و بی‌بدیلی تزئین شده‌اند. درب جنوبی تصویری از زندگی استفان مقدس به همراه سایر قدیسین منطقه را به نمایش می‌گذارد، در حالی که در تزئینات درب شمالی، تصاویری از کودکیِ مسیح و قصه‌ای از تئوفیلوس کار شده است. اخبر رسانه های فرانسه حاکی از این است که آتش‌سوزی اخیر باعث فروریختن برج ناقوس این کلیسای متعلق به قرون وسطی شد.مقام‌های فرانسوی اعلام کردند که در پی آتش سوزی کلیسای نوتردام پاریس ساختمان این بنا از نابودی کامل حفظ شده و آن را بازسازی خواهند کرد. کلیسای نوتردام که در میانه یک پروژه ۲۰ ساله بازسازی و مرمت قرار داشت شب گذشته به دلیل نامعلومی دچار حریق شد. بازرسان اعلام کرده اند که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد آتش سوزی بر اثر یک حادثه اتفاقی بوده است.
  
برچسب ها: کلیسای نوتردام ، کلیسای جهان ، پاریس

منبع: خرداد

مطهری لیست اموال خود را اعلام کرد/ یک خانه ۵۷۶ متری؛ یک پژو پارس و...

عکس| اعتراض مردمی در فرانسه، اغتشاش و آشوب در ایران!

وزیر کشور: افزایش قیمت کالاها بخاطر بنزین طبیعی است!+فیلم

عکس| مهناز افشار با تیپ متفاوت در کنار ابی و آرش

سخنرانی جنجالی نماینده دانشجویان مقابل رئیس قوه قضائیه در دانشگاه تهران + صوت

منبع این خبر، وبسایت khordadnews.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۴۴۹۸۲۶ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

کلیدواژه: کلیسای نوتردام کلیسای جهان پاریس

خبر بعدی:

پیکان سخنان به سوی «مدیران» در ماجرای «احیا و مرمت بناهای تاریخی»

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، نوزدهمین قسمت از برنامه «شب معماری» با موضوع «ضرورت احیا و مرمت بناهای تاریخی» با حضور حمیدرضا سپهری، معمار و یاسر جعفری، معاون فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران روی آنتن شبکه چهارم سیما رفت.

*تملک در حوزه بناهای تاریخی مسئله نگران کننده‌ای است

جعفری در این برنامه درباره مرمت گفت: قطعا مرمت با معماری زاییده شده و از همان زمانی که معماری شکل گرفته بلافاصله نیاز به مرمت نیز احساس شد و آنچه در طول تاریخ شاهد آن هستیم، حضور این دو در کنار یکدیگر است.

او ادامه داد: ما واژه مهرآزی را همزمان با معماری در ادبیاتمان داریم و در عمق ادبیات نیز با واژه رازی‌گری که همان طراحی کردن امروز است، روبه رو هستیم، هر چند که این دو واژه دیگر در ادبیات امروزی کاربردی ندارند، اما قطعا بخشی از فرهنگ ما به شمار می روند که نشان دهنده اهمیت مرمت و طراحی است.

معاون فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران بیان داشت: از سال 1860 میلادی موضوع مرمت به صورت نظریه پردازانه مطرح و به دانشگاه ها راه پیدا می کند و هنوز نیز شاهد توسعه این علم هستیم که در آن مدیریت، برنامه ریزی، تکنیک، هنر، معماری و ... وجود دارد.

جعفری درباره اینکه چگونه مرمت روایتگر تاریخ خواهد بود، گفت: مرمت در گذشته بیشتر برای ادامه حیات یک بنا بوده اما امروزه بیشتر برای حفظ یک بنا انجام میشود و قطعا در این بین رویکرد ورود و حفظ یک بنا از مسائل مهم در مرمت یک بنا محسوب می شود. در دل مرمت یک یک واژه وجود دارد که آن هم مداخله است و طبیعتا میزان مداخله تعیین کننده نوع مرمت است.

او در همین زمینه افزود: حفاظت کردن از یک بنا، نوع مداخله انسان در آن را مشخص می کند، چرا که امروزه می بینیم برای حفظ برخی بناهای قدیمی، آنها را تغییر کاربری می دهند و این رویکرد بسیار مهمی است که در گذشته وجود نداشته است. از سوی دیگر گاهی نیز برای حفظ بنایی از مرمت به بازسازی و حتی ساخت و سازهای جدید در آن می رسیم.

معاون فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه علی رغم اینکه پیشرفت های خوبی در مرمت آثار داشته ایم، اما هنوز به بلوع کامل در این حوزه نرسیده ایم، اظهار داشت: ذات مرمت این است که کمترین اشتباه را حین کار داشته ایم، اما متاسفانه هنوز نتوانستیم اشتباهات مان را به صفر برسانیم. امروزه بخش خصوصی به این حوزه ورود کرده و این نشان می دهد که ما به سرمایه بناهای تاریخی واقف شده ایم اما مسئله نگران کننده بحث تملک چنین بناهایی است و از سوی دیگر متاسفانه میراث فرهنگی دستورالعملی را برای چگونگی مرمت آثار تاریخی ندارد و تنها حدو و حدود یک بنای تاریخی را مشخص می کند.

جعفری گفت: نگاه کالایی داشتن به مرمت آثار یکی از نگرانی های جدی است، در حقیقت اینکه با یک بنای تاریخی و یک پروژه مرمتی به عنوان کالای لوکس برخورد شود، قطعا خارج از افق هویت بخشی خواهد بود و نگاه میراث فرهنگی درباره بناها باید نگاه امانت دارانه باشد، نگاهی که قرار است بنای تاریخی امروز را حفظ و به نسل های بعدی منتقل کند و در همین راستا باید بایدها و نبایدهای مرمت آثار توسط این سازمان مشخص شود.

او تصریح کرد: قطعا در کنار رشد تکنیک و فناوری های مربوط به مرمت، شاهد رشد مبنای نظری آن نیز هستیم که یکی از این مبنای، روایتگری است و تفاوت مرمت های امروزی با آنچه در گذشته انجام می شد ، توجه به همین روایتگر بودن بناها است.

*مدیران مردم را به استفاده از بناهای تاریخی سوق دهند

در ادامه حمیدرضا سپهری، معمار، درباره مرمت گفت: در گذشته به موضوع مرمت آثار تاریخی اهمیت ویژه ای داده می‌شد به طوری که حتی در وقف نامه های بسیاری می بینیم که مبالغ برای مرمت آثار تاریخی اختصاص پیدا می کرد. یعنی مرمت همواره در زندگی ما جاری بوده است که البته این مسئله بخشی از فرهنگ جامعه که از اسراف دوری می کند، محسوب می شد؛ چرا که ما هیچگاه وسیله ای را دور می اندازیم بلکه آن را برای استفاده بیشتر تعمیر می کنیم و این مسئله در حوزه بناها نیز صادق است.

او با بیان اینکه شاهد تخریب عمدی برخی از بناهای تاریخی در دوره پهلوی بوده ایم، ادامه داد: یکی از نکات مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که گاها می بینیم برخی از بناها دچار تغییر کلی می شوند، به طور مثال گنبد مسجد گوهرشاد و کبود تبریز به طور کامل عوض شده اند، اما ما از برخی بناها تنها یک نمونه در کشور داریم که قطعا نیازمند توجه و حفظ شکل اصلی آن هستیم.

این معمار اظهار داشت: مدیران شهری و مدیران فرهنگی باید با حمایت و هدایت خود باعث شوند تا کارکرد هر بنای تاریخی مشخص شود. درست است که شهر متحول شده اما طبعا بناهای تاریخی هنوز باپرجا هستند و نمی توانیم بگوییم مثلا چون امروز دیگر کاروانسرای شتر کاربرد ندارد، پس می توان به طور کلی این بنا را در سطح کشور تخریب کرد، قطعا مدیریت این حوزه باید تصمیم بگیرد این بناها چگونه مرمت و مورد استفاده امروزی قرار بگیرد.

سپهری گفت: مدیران و صاحبان سرمایه باید از حس تعلق مردم به قدیم و روایت و حکایت استفاده کرده و مردم را به سمت استفاده مجدد از بناهای قدیمی سوق دهند.

347 / 347 شب معماری

دیگر خبرها

  • بیش از ۷۸ هزار سرکشی از آثار تاریخی فارس
  • بچه‌ها در جنگ چه می‌کنند؟ / تاریخچه استفاده نظامی از کودکان
  • پاریس با مغازه‌های بسته به استقبال سال نو میلادی میرود
  • انجام اقدامات حفاظتی به منظور جلوگیری از تخریب اثار تاریخی
  • زلنسکی: مذاکرات آتی در پاریس به برقراری آتش‌بس پایدار در اوکراین کمک می‌کند
  • حرکت چراغ خاموش واتیکان به سمت پذیرش همجنس‌بازی
  • رونمایی از کارت راهنمایان گردشگری آران و بیدگل/ ممنوعیت فعالیت راهنمایان غیرمجاز در اماکن تاریخی
  • همایش «گیلان و ۸۱ سال ثبت میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی» برگزار می شود
  • آثار ملی خراسان جنوبی به ۹۰۰ اثر رسید
  • روایت تاریخچه دفتر تحکیم وحدت در تلویزیون
  • هر اقدامی در بافت تاریخی باید با استعلام میراث فرهنگی صورت گیرد
  • تاریخچه اختلافات عربستان و قطر؛ از رقابت بر سر رهبری جهان عرب تا حمایت همه جانبه دوحه از اخوان
  • گزارش| تاریخچه اختلافات عربستان و قطر؛ از رقابت بر سر رهبری جهان عرب تا حمایت همه جانبه دوحه از اخوان
  • ماجرای وحدت مسجد و کلیسا در آمریکا برای مقابله با مذهب‌هراسی
  • اعتصاب و تظاهرات گسترده در فرانسه/ تعطیلی ۹ خط مترو در پاریس
  • بازدید گردشگران شمال‌غرب کشور از جاذبه‌های تاریخی تکاب
  • دیدار گردشگران شمال‌غرب کشور از جاذبه‌های تاریخی تکاب
  • از واگذاری یک بنای تاریخی تا راه پیدا کردن عطار به یونسکو
  • صعود تاریخی/ پینگ‌پنگ‌بازی که ۳۷۰ پله صعود کرد و اول جهان شد