Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، حبیب لشگری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: وضعیت آبی تالاب آق قشلاق در بارندگی‌های اخیر بهبود یافته و اکنون میزبان پرندگانی، چون مرغابی سرسبز، حواصیل خاکستری و ارغوانی و دیگر گونه‌های پرندگان کنار آبزی است.

وی افزود: اداره کل محیط زیست استان پیگیر آن است تا تالاب آق قشلاق را به عنوان تالاب بین المللی به ثبت برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لشگری گفت: متاسفانه برخی کشاورزان منطقه با زیاده خواهی در سالیان اخیر، به مرور اقدام به تصرف زمین‌های اطراف این تالاب کردند که باید نظارت‌ها در این خصوص بیشتر شود.

وی اظهار کرد: یکی از مزایای اصلی ثبت بین المللی تالاب آق قشلاق، افزایش نظارت بر آن و جلوگیری از تصرف زمین‌های اطراف این تالاب است.

وی سوزاندان نیزار‌های اطراف رودخانه اترک را از دیگر مشکلات و آسیب‌های متوجه تالاب آق قشلاق دانست و افزود: حذف این نیزار‌ها توسط کشاورزان آسیب به اکوسیستم و زیست گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان است.

لشگری با اشاره به اینکه بارندگی‌های اخیر سبب افزایش میزان پوشش گیاهی در مراتع و عرصه‌های طبیعی می‌شود، گفت: در سال‌هایی که بارندگی‌ها بیشتر می‌شود، شاهد رشد خوب پوشش گیاهی در مراتع هستیم، اما به دنبال آن تابستان‌ها مشکل آتش سوزی‌ها بیشتر می‌شود.

گفتنی است: تالاب آق قشلاق واقع در منطقه آق تپه و روستای قشلاق حصار گرمخان قرار دارد و مسئولان محیط زیست خراسان شمالی پیگیرند تا آنرا به عنوان تالاب بین المللی رامسرسایت به ثبت برسانند.

انتهای پیام / ب

منبع: ایرنا

بارندگی‌های مساعد بهاری امسال پای پرندگان مهاجر را به تالاب آق قشلاق در منطقه گیفان بجنورد باز کرد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۹۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرندگان مهاجر هنگام پرواز روی دریا چگونه استراحت می‌کنند؟

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، برای برخی از پرندگان، بهترین استراتژی توقف نکردن است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ که پنج گونه‌ پرنده را مورد بررسی قرار داده بود، نشان داد که برخی گونه‌ها مانند شاهین بحری و عقاب ماهیگیر در بخشی از مسیر مهاجرت خود را به دست باد می‌سپارند، آنها از این طریق انرژی لازم را برای ادامه سفر ذخیره می‌کنند.

به عبارتی دیگر این گونه از پرندگان در جریان باد بدون این که نیازی به بال زدن و صرف انرژی داشته باشند، سُر می‌خورند، مثل گلایدرها که بدون موتور در آسمان پرواز می‌کنند.

پژوهشگران بر این باورند که پرندگان مهاجر مسیرهای پرواز خود را طوری تنظیم می‌کنند که هنگام پرواز بر فراز دریا از جریان وزش باد برای اوج گرفتن بهره ببرند. این به آنها کمک می‌کند تا صدها کیلومتر پرواز کنند.

مطالعات در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تعدادی از پرندگان از کشتی‌ها به عنوان ایستگاه‌ استراحت استفاده می‌کنند. محققان می‌گویند تعداد این پرندگان بیش از آن بود که تصور می‌کردند.

براساس مطالعه‌ای که نتایج آن در ۲۰۲۲ منتشر شده است، محققان طی تحقیقی به مدت ۲۵ روز در دریای مدیترانه، موفق شدند نام ۱۳ گونه مختلف از پرندگان را که برای استراحت روی قایق آن‌ها توقف کرده بودند، ثبت کنند.

میانگین مدت توقف پرندگان در قایق‌ها ۴۲ دقیقه بوده است که این زمان نسبتا کوتاه بوده است. با این حال، بیشتر پرندگان یا به دلیل مواجهه با آب و هوای بد یا وضعیت بدنی نامناسب و نیاز به استراحت، تصمیم به توقف گرفتند.

تخمین زده می‌شود تقریباً ۴ میلیون پرنده می‌توانند از کشتی‌ها در مدیترانه مرکزی به عنوان مکان توقف استفاده کنند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برف بهاری مصداق تغییر اقلیم/بارش‌های اخیر شدت خشکسالی در کشور را کاهش نداد  
  • آبگیری ۸٠٠ هکتار از پهنه آبی تالاب‌های گلستان با بارش‌های بهاری
  • آبگیری ۸٠٠ هکتار از پهنه آبی تالاب‌های گلستان با بارش‌های بهاری
  • بارش‌های بهاری و سیل خروشان در خراسان جنوبی+فیلم
  • فرود مهاجران تابستان گذران در مازندران
  • فیلم | باران بهاری و آب‌گرفتگی معابر بجنورد
  • پرندگان مهاجر هنگام پرواز روی دریا چگونه استراحت می‌کنند؟
  • تالاب کمجان فارس جان گرفت
  • مهاجرت ۱۵ هزار پرنده به تالاب چغاخور
  • تالاب چغاخور میزبان ۱۵ هزار پرنده مهاجر