Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-19@05:36:28 GMT

از جمجمه‌خوانی تا تصویربرداری عصبی

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۰۰۱۲

از جمجمه‌خوانی تا تصویربرداری عصبی

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، جمجمه خوانی با یک ایده ساده آغاز شد. گال پزشکی مجذوب مغز انسان بود. او به درستی فرض کرد که مغز جایگاه تمامی عملکردهای ذهنی انسان است. از این گذشته او فرض کرد که فرآیندهای ذهنی مختلف در نقاط خاصی در سراسر مغز واقع شده اند که این هم تا حد زیادی درست است.

این جایی بود که واقعیت ها متوقف و بازی حدس و گمان آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابتدا گال و سایر جمجمه شناسان 27 ویژگی مختلف ذهنی قابل اندازه گیری همچون محتاط بودن، امید و تعجب را مطرح کردند که هرگز از لحاظ علمی مورد بررسی قرار نگرفته بودند. به جای اینکه این صفات با دقت مورد بررسی قرار گیرند به سادگی به عنوان مولفه های معنی دار و قابل اطمینان تلقی شدند. اگر چه گال و همکارانش به شکل مغز علاقمند بودند اما تنها قادر بودند شکل جمجمه را اندازه گیری کنند. بنابراین فرنولوژی هرگز روشی علمی نبوده است حتی در قرن نوزدهم.

در واقع ترکیبی از این مفروضات زمینه ساز یک دستورالعمل بدشگون شد. به دنبال عجز و سرخوردگی فرنولوژی مردم هزاران جمجمه را جمع آوری و اندازه گیری کردند و به دنبال الگوهایی بودند که در واقع هیچ ارتباط با صفات شخصیتی نداشتند. اگر تاریخ مسیر متفاوتی را پیش می گرفت شاید فرنولوژی به نوعی طالع بینی تبدیل می شد.

یک سرگرمی عجیب و غریب برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شخصیت انسان ها با جستجوی الگوهای طبیعی و کاملا نامربوط متولد شد.

این رویکرد خیلی زود بدشگون شد. تفاوت های ملاحظه شده بین جمجمه قومیت ها اغراق آمیز بود و بهانه ای برای توجیه برتری سفیدپوستان شد.

فرنولوژی همواره از طرف جامعه علمی با درجات مختلفی از شک و تردید روبرو بوده است. روش علمی در زمان گال همان موضوعی است که امروز نیز وجود دارد. در واقع از قرن ها پیش روش علمی در برابر تفسیرهای افراطی همبستگی های دروغین مقاومت کرده است. فرنولوژی روابط آماری را توصیف می کند که معنادار نیستند یا ناشی از سایر علل هستند.

در حال حاضر محبوبیت جمجمه خوانی از بین رفته است و به عنوان یک روند مبهم و غیر منطقی دیده می شود. گال اعتبارش را از دست داد و وقتی دید که دیگر حنایش رنگی ندارد عرصه را ترک کرد و بقیه عمر خود را به عنوان یک پزشک متخصص سپری کرد. آن زمان طرفداران ممتاز روش های او، سرقت از گورهای مشهور را آغاز کرده بودند تا از روی جمجمه یا بخش هایی از جمجمه دریابند که چه چیزی آدم های بزرگ را بزرگ می کند.

صرف نظر از پیامدهای خوب یا بد آن در فضای تاریک ایجاد شده توسط جمجمه خوانی یک رشته مهم روانشناختی ظهور کرد. رشته عصب روانشناختی دانشی است به رابطه بین پدیده های روانی و عملکرد مغز را بررسی می کند. در حال حاضر هزاران دانشمند علوم اعصاب با استفاده از روش های تصویربرداری عصبی به بررسی عملکرد مغز می پردازند. هدف آنها یافتن مکانیسم های عصبی ادراک، شناخت و عواطف است.

نویسنده: رضا پناهی؛ عضو ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی

انتهای پیام/

169 / 279

نویسنده:

جمجمه‌خوانی تصویربرداری روانشناختی عصبی عملکرد مغز گال پزشکی روش علمی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: تصویربرداری عملکرد مغز روش علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۰۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کری‌خوانی ستاره میلان: برای صعود به رم می‌رویم

به گزارش "ورزش سه"، رافائل لیائو اعلام کرد که میلان باید هفته گذشته در دیدار رفت مرحله یک چهارم نهایی لیگ اروپا برابر رم به تساوی می‌رسید، اما تاکید کرده که هدف او و همبازیانش در بازی برگشت صعود به نیمه نهایی لیگ اروپاست.

مهاجم میلان در مصاحبه با دوربین این باشگاه اعلام کرد که هدف او و همبازیانش شکست رم و صعود به نیمه نهایی لیگ اروپاست.

لیائو گفت:"ما برای این بازی آماده هستیم، این یکی از بزرگترین بازی‌های این فصل ماست. فکر می کنم هم تیمی‌هایم از اهمیت این بازی آگاه هستند.

شخصا، می‌خواهم در این بازی حضور داشته باشم. الان اعتماد به نفس زیادی داریم اما البته به رم هم احترام می‌گذاریم، چون آن‌ها تیم بزرگی هستند و بازیکنان بزرگی هم دارند، اما ما با قدرت کامل به آنجا می‌رویم تا  تلاش کنیم و برنده شویم."

میلان پنج شنبه گذشته با گل جانلوکا مانچینی بازی دور رفت را با شکست یک بر صفر پست سر گذاشت. لیائو هنوز از نتیجه نهایی بازی رفت ناراحت است، اما تاکید می‌کند که تیمش به دنبال جبران نتیجه بازی رفت است.

لیائو در پایان این مصاحبه کوتاه گفت:"ما می‌توانستیم به گل تساوی برسیم اما موفق نشدیم. برای پیروزی در بازی برگشت به رم می‌رویم."

دیگر خبرها

  • کُری‌خوانی در حد تیم ملی! (عکس)
  • کری‌خوانی ستاره میلان: برای صعود به رم می‌رویم
  • آیین تکیه خوانی و علم کشی در شمیران
  • درمان افسردگی با ایمپلنتی به اندازه یک نخود
  • نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با میزان تورم هم‌خوانی ندارد
  • آیین تکیه خوانی، سنت عزاداری و علم کشی
  • پنج فایده شگفت‌انگیز نوشیدن آب گرم
  • فیلم| کری خوانی اراذل و اوباش بی ام و سوار خیابان اندرزگو تهران برای پلیس!
  • فراخوان نام نویسی در همایش روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد
  • مواد شوینده‌ خانگی چه ضرری برای سلامت ما دارند؟