مشاهده اخبار داغ روز



یک کارشناس ارشد مسائل استراتژیک می گوید: ایران، نه به نمایش خطر پذیری مفرط نیاز دارد، و نه به نمایش احتیاط بیش از دشمن! بازی تهران حقیقتاً بسیار پیچیده تر از آمریکا باید باشد.

هفته گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اقدامی سخیف نام سپاه پاسدارن جمهوری اسلامی ایران را در لیست سیاه تروریستی قرار داد و متعاقب آن وزارت خارجه این کشور نیز نام نهاد نظامی کشورمان را تروریستی اعلام کرد.

سال ۲۰۰۷ نیز یک سال پس از پس از حمله آمریکا به عراق، کنگره آمریکا با رای سنا سپاه قدس را وارد لیست تروریستی کرد. پیرو این امر تحلیلگران مدام بر طبل جنگ می کوبند و معتقدند که واشنگتن تهران به جنگی تمام عیار دعوت کرده است.

اما آیا به واقع جنگی در خواهد گرفت؟ آیا راهبرد و استراتژی کلان کشور می تواند مانع این جنگ احتمالی شود؟ دکتر علیرضا اکبری کارشناس ارشد مسائل راهبردی و بنیانگذار موسسه راهبردی تصمیم، ابعاد ماهیت اقدام دولت آمریکا علیه کشورمان را برای خبرآنلاین تحلیل و بررسی کرده است که از نظر می گذرانید:

ماهیت اقدام امریکا در تروریستی تلقی کردن سپاه، چیست؟ ایا می توان گفت این تنها یک اقدام سیاسی است و تنها برای تحت فشار گذاشتن ایران انجام شده است؟

حتما این یک اقدام سمبولیک و فرمالیته نیست! علیرغم اختلاف بین دستگاه‌های تصمیم گیر ایالات متحده، (مثل اختلاف بین تیم امنیت ملی کاخ سفید و پنتاگون)، اما، گذاردن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، حتما یک تصمیم حساب شده و تعیین کننده است! پس، ماهیت این اقدام، قطعاً پروپاگاندا نیست.

با توجه به نقش سپاه در اقتصاد کشور عده ای مطرح کردند که اقدام آمریکا به قصد توسعه دامنه تحریم‌ها است.

هر چند این اقدام، می‌تواند آثار اقتصادی و تحریمی هم داشته باشد اما، اگر قصد آمریکا اقتصادی بود، کافی بود کل سپاه و سازمانهای تابعه و وابسته را، بجای قرار دادن در فهرست تروریسم، در فهرست سیاه وزارت خزانه‌داری قرار دهد! پس، ماهیت اقدام، اقتصادی هم نیست!

به دلیل پی‌آمدهای سنگین عملیاتی، و فراتر بودن این پیامدها از عرصه سیاست، پس، با وجود آثار سنگین سیاسی این تصمیم بر محیط سیاسی بین‌المللی و منطقه، اما، ماهیت این اقدام، سیاسی هم نیست.

اگر امریکا بدنبال اثر سیاسی از چنین موضوعی بود، می توانست هر نوع همکاری و تعامل دیگر کشورها با سپاه را با عقوبت سیاسی تهدید کند! پس، ماهیت این اقدام، سیاسی هم نیست!

قرار دادن یک ارتش "همه‌جانبه قانونیِ مشروع" در فهرست گروه‌های تروریستی، در منطقه خاورمیانه، آنهم توسط کشوری که مهم‌ترین سرفرماندهی ارتش برون مرزی خود را در همین منطقه گسترانده، به جز یک جنبه راهبردی با پیامدهای سنگین امنیتی و آثار سیاسی اقتصادی روانی، معنای دیگری ندارد.

بنابراین، اقدام آمریکا در گنجاندن نام سپاه در فهرست تروریسم، ماهیتی استراتژیک، با تبعات فوق‌العاده امنیتی، و پیامدهای سیاسی، اقتصادی و روانی، دارد.

با این حساب تعریف شما از اهداف و مقاصد آشکار و پنهان آمریکا از این اقدام چیست؟

به نظر بنده، ایالات متحده می‌تواند دوازده هدف مهم را، - به شرح زیر- توأمان یا حسب امکان، از اقدام غیرحقوقی خود در قرار دادن نام سپاه در فهرست تروریسم، دنبال کند؛

۱ -، تکمیل پروژه نمدمالی جمهوری اسلامی ایران،

۲ - بر هم ریختن سامان فکری مرکزیت نظام،

۳ - قرار دادن ایران در موضع انفعال،

۴ - هجوم همه‌جانبه علیه قدرت نفوذ ایران در عمق منطقه،

۵ - ایجاد انفعال در بین همکاران، متحدان و شرکای راهبردی ایران در منطقه،

۶ - محدود کردن عقبه‌های لجستیکی و عملیاتی سپاه در اقصی نقاط منطقه و جهان،

۷ - ایجاد التهاب در محدودهای حضور و عملیاتی سپاه،

۸ - تحریک سپاه و نظام به ابتکار عمل در مواجهه و برخورد نظامی،

۹ - سنجش کیفیت آمادگی و ابتکار عمل ایران در وضعیت بحران امنیتی فرامرزی،

۱۰ - اجبار ایران به عقب نشینی از مواضع راهبردی خود، به ویژه عقب نشینی از عمق استراتژیک منطقه،

۱۱-، قرار دادن ایران در دو راهی انتخاب «یا جنگ یا مذاکره»!

۱۲ - دادن انگیزه و امید به دشمنان ما، و اثبات مهار یکجانبه ایران و ایجاد فضای امنیتی برای رقبای ما!

با توجه به این ۱۲ بند مهمترین جنبه اقدام تروریستی آمریکا علیه سپاه،کدام است؟

مهم‌ترین جنبه اقدام امریکا، در تروریست خواندن سپاه، جنبه امنیتی/استراتژیک آنست

«برای بر هم زدن موازنه دشمن، بهتر است ضمن بر هم زدن سامان فکری مرکزیت فرماندهی آن، به نقطه قوت او هجوم برد!»

این، امنیتی ترین برداشت از اقدام آمریکا علیه سپاه و جمهوری اسلامی ایران است!

تردیدی ندارم که آمریکا می خواهد ترتیبات امنیتی منطقه را، با تغییرات ژئوپولیتیک، دگرگون کند!

"ایران باید از فراز برتری ژئوپولیتیک منطقه فرو آورده شود!"، این یک هدف استراتژیک آمریکا است.

درگیر کردن ایران/سپاه با معضل هویتی، تضعیف سپاه، اجبار منطقه به دفع سپاه، و ایجاد انگیزه و امید برای رقیبان/دشمنان منطقه‌ای ایران، همه، از طریق این اقدام اخیر آمریکا، تسهیل می شود!

طیف آثار و پیامدهای اقدام آمریکا، در عرصه تقابل دو طرف، چه خواهد بود؟

طیف نسبتاً وسیعی از وقایع و تحولات، در پی این اقدام، احتمال وقوع دارند؛ با فرض ماهیت امنیتی اقدام امریکا، و با احتمال تاثیرات سیاسی، اقتصادی و روانی آن، امریکا در وهله نخست ابتکار عمل را بدست گرفته است.

طرفین می‌توانند حداقل سه رویکرد مختلف را برگزیند؛

احتمال اول؛ "تشدید شرایط از طریق اقدام طرفین به عملی کردن تهدیدات خود"؛

طرفین تاکنون بخشی از مهم‌ترین قوای نظامی چند منظوره طرف مقابل را «تروریست» تلقی کرده‌اند.

هرگونه اقدام در جهت اجرای وظایف ذاتی قوای نظامی، در مواجهه با یک نیروی تروریستی، می‌تواند منجر به بروز یک انفجار شود. به ویژه آنکه، قوای نظامی دو طرف در حساس ترین عرصه‌های ملتهب عملیاتی خاورمیانه، شانه به شانه یکدیگر، حضور دارند!

ایالات متحده و شخص ترامپ بسیار علاقمند است که خود را «بسیار خطر پذیر» و «آماده برای جنگ» نشان دهد، حال آنکه، واقعاً ماشین جنگی آمریکا، بر خلاف کاخ سفید، مساله را اینقدر ساده نمی‌انگارد!

پنتاگون، اینک محتاط تر است و حسابگری بیشتری دارد.ترامپ اهل فریب است و می خواهد چهره‌ای غیرقابل پیش‌بینی از خود نمایش دهد، حال آنکه، او هیچ درک واقعی از جنگ و اثراتش ندارد!

ایران نیز، نه به نمایش خطر پذیری مفرط نیاز دارد، و نه به نمایش احتیاط بیش از دشمن! بازی ایران، حقیقتاً بسیار پیچیده تر از آمریکا باید باشد. نه اشتیاق به جنگ، و نه هراس از جنگ،نه بی‌پروا از عواقب جنگ، و نه نگران‌تر از دشمن از آن! این مدل روانی مطلوب برای ایران است.

چنین مدلی باید با حجم قابل ملاحظه‌ای از دیپلماسی منطقه‌ای، جهانی، بین‌المللی و دوجانبه، در لایه های متعدد، پشتیبانی شوند.

در نهایت اینکه «خطر بروز جنگ، حتی با وجود آمادگی ایران برای مهار و مقابله مقتدرانه، در سطح "قابل ملاحظه" است». چنین شرایطی، حتما نیاز به پایش و مدیریت فوق‌العاده دارد.

حق انتخابها، و گزینه راهبردی ایران، در مدیریت این اقدام چیست؟

فهرست گونه عرض کنم؛

اول- تامین حداکثر وحدت و انسجام ملی؛ از سه طریق:

۱- اهتمام قاطع نظام برای برخورد با فساد مالی و اداری،

۲- تامین حداکثر اعتماد عمومی با جذب سران همه سلیقه های سیاسی داخل نظام،

۳- بازتنظیم جدی رویکرد، اهداف و سیاست‌های ملی، در جهت رفع فقر و افزایش استانداردهای رفاه ملی

دوم- تامین حداکثر کارآمدی در نظام تصمیم گیری و سامانه مدیریت و اقدام کلان ملی،

( بلوک‌های قدرت و قوای سه‌گانه، در تمرکز بر حوزه های مسئولیت و وظایف ملی خویش، اهتمام خالصانه معمول دارند.)

سوم- درک شرایط ویژه و فوق‌العاده کشور، و انسجام و تمرکز در سیاست امنیت ملی و سیاست خارجی کشور!

کشور به تحول جدی در رویکرد و هدف‌گذاری و راهبرد امنیت ملی، سیاست خارجی توسعه محور نیاز فوری دارد!

چهارم- ما به نمایش اقتدار ملی بر پایه خرد راهبردی، بیش از نمایش خطرپذیری نظامی نیازمندیم.

ایالات متحده می‌تواند زهر ضربات غیر متقارن را نه از ما، و نه در محدوده حضور امنیتی ما، بلکه از هر کجای دیگر و توسط دیگران، بچشد!

هنوز بازدارندگی غیر متقارن ما، بر پایه استراتژی ضربه دوم، کارآمد است.

پنجم- توسعه حداکثر مناسبات منطقه‌ای/ فرامنطقه، بر پایه خلق «زنجیره‌ ارزش»، با ماهیت امنیت و اقتصاد و توسعه پایدار، رمز دوام ما و ناکامی امریکا است.

این مهم، به هدفگذاری دقیق و تولید سیاست‌های جامع و فرایند سازی فراگیر و تحقق پذیر نیاز دارد.

ششم- دفاع ملی، از عمق خاک کشور و از قلب ملت آغاز می شود.

ملت باید با شعف قلب و طیب خاطر، پای کار باشند. ملت از سیاق منش مسئولین نظام آگاه اند!

نظام و دولت باید بدانند که، ملت از کنه نیات و ذات مسئولین مطلع است!

باید با قاطبه ملت، یکرنگ و هم‌نوا شد تا بتوان اعتماد و ایثار ایشان را جلب کرد!

صفای باطن و خلوص نیت، شرط اول وحدت و انسجام ملی است!

مسئولان و عیال نظام خالص باشند، ملت حتما خالصانه منسجم خواهد بود!

این شرط بسیار مهمی است برای عبور از شرایط بسیار سخت پیش رو.

خبرآنلاین/زهره نوروپور

منبع: بیتوته

جان‌باختگان اعتراضات چه افرادی هستند؟| مردم می‌خواهند بدانند چه اتفاقی افتاده است

جهانگیری: مردم با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتند| آمریکا گلوگاه‌های اقتصاد کشور را بسته| شرایط کنونی جزو سخت‌ترین شرایط پس از انقلاب است| کشورهای دوست هم نفت ایران را نمی‌خرند

عارف: ابهاماتی در کشته‌ها وجود دارد/ با شفافیت اطلاع رسانی شود

حذف تیربرق‌های با نشان «شیر و خورشید» در تهران+عکس

فیلم | تصاویر انفجار، انتقال مجروحین و روایت تلخ یک شاهد عینی که داغ فرزند دیده از انفجار تالار عروسی در سقز

منبع این خبر، وبسایت beytoote.com است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۴۵۰۰۵۶ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر توجیه و کوچک شمردن گناه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مقایسه گناهان بزرگ و گناهان کوچک، خطر علنی‌کردن گناه در جامعه، نقش تشویق در گسترش گناهان، وظیفه ما در برابر گنهکار، خطر گناه مسئولان جامعه و توجیه گناه ازجمله موضوعات این هفته درس‌هایی از قرآن بود.

به گزارش ایکنا؛ برنامه هفتگی درس‌هایی از قرآن با سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی پنجشنبه، 14 آذرماه ۹۸، با موضوع «خطر کوچک شمردن گناه» از شبکه اول سیما پخش شد. در ادامه مشروح برنامه این هفته درس‌هایی از قرآن را می‌خوانید؛

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین بعدد ما أحاط به علمه، الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
خدمت برادران و خواهران عزیز هستیم. دخترخانم‌ها و آقا پسرها، بحث شبی پخش می‌شود که تولد امام عسکری(ع) است. ما سراغ امام عسکری پدر امام زمان رفتیم و یک حدیثی از ایشان را باز کنیم و تفسیر کنیم.
حضرت فرمود که کوچک شمردن گناهان خطرناک است. بعضی می‌گویند: گناه ما چیزی نیست. مثلاً یک حرفی می‌زند، می‌گویند: این حرف درست نیست. می‌گوید: شوخی کردم. حالا شوخی کردی یا جدی کردی، این حرف درست نبود. آقا من یک میخ طلایی بردارم در چشم کسی بزنم و کور شود. می‌گوید: کورم کردی. می‌گویم: طلا بود. حالا یا طلا بود یا میخ بود. من کور شدم. یا شوخی یا جدی نمی‌شود گفت: شوخی کردم.
مقایسه گناهان بزرگ و گناهان کوچک
مثلاً دخترخانمی حجابش خوب نیست، شرعی نیست. می‌گوییم: دخترخانم تو حجاب داری، یک کمی بهتر کن. می‌گوید: اینکه چیزی نیست. این خیلی مهم است، آدم می‌گوید: چیزی نیست این خیلی مهم است. یکوقت من یک سنگ یک کیلویی از دستم پرت می‌شود و روی پای شما می‌خورد. می‌گویم: معذرت می‌خواهم، ببخشید. با اینکه یک کیلو سنگ به پای شما خورد، اگر بگویم ببخشید، شما می‌بخشید. اما اگر یک شن از این شن‌هایی که به نان سنگک چسبیده به سر شما بزنم، برو بابا اینکه چیزی نیست! این را شما نمی‌بخشی. یک کیلو را می‌بخشی اما ده مثقال را نمی‌بخشی. چرا؟ برای اینکه می‌گویی: یک کیلو را عذرخواهی کرد ولی آن دو مثقال را گفت این چیزی نیست. اگر کسی گناه بکند و بگوید: اینکه چیزی نیست، این خیلی مهم است. پسر سیزده ساله، چهارده ساله است و به تکلیف رسیده است. می‌آید خانه دخترخاله‌ها و دخترعمه‌ها می‌گویند: برو بابا، ما تا دیروز با این توپ بازی می‌کردیم. حالا مرد شده و یا الله یا الله می‌گوید، برو دنبال کارت! این را خدا نمی‌بخشد، چرا؟ برای اینکه هم به نامحرم نگاه می‌کند و هم می‌گوید: چیزی نیست.
شما از من طلب داری، چقدر؟ چند میلیون فرض کنید از من طلب دارید، می‌گویم: آقا ندارم بدهم معذرت می‌خواهم، صبر کن به شما می‌دهم. این را مردم تحمل می‌کنند اما اگر یک مبلغ کمی از من طلب دارید، می‌گویید: آقای قرائتی شما دو هزار تومانی به ما بدهکار هستی. برو بابا این که چیزی نیست! شما می‌بخشی؟ بگویید... نه. اینکه آدم بگوید: چیزی نیست. پایش را روی پا می‌گذارد و می‌گوید: چیزی نیست. غذا پخته، شور شده، سوخته کوتاهی کرده خانم یا آقا، هرکس، اگر بگوید: معذرت می‌خواهم، بالاخره شور شد. به قول یک نفر می‌گفت: هر نانوایی گاهی چانه‌اش در آتش می‌افتد. بالاخره یکبار هم غذا بد شد، معذرت می‌خواهیم طوری نیست. حالا یک شب غذا شور بخور، چه می‌شود. اینکه انسان گناه بکند و بگوید: این چیزی نیست، این خیلی بد است. امام عسکری که تولدش بحث را گوش می‌دهید فرمود: گناه را کوچک نشمارید. نگویید: این که چیزی نیست، یک خرده تیغ است. بله همین تیغ اگر در پای یک پهلوان برود نمی‌تواند راه برود. اینکه چیزی نیست، بله، سوزن هم چیزی نیست، اما به جای اینکه بخورد در گوشت و در رگ بزنی، چیزی است.
عمامه من اینجاست، اگر عمامه‌ام را دو سانت جلوتر بگذارم، چنین کنم... تلویزیون مرا بیرون می‌کند و دادگاه ویژه روحانیت هم مرا می‌گیرد. نگو این چیزی نیست. هیچوقت نگویید اینکه چیزی نیست. ما با هم خواهر و برادر هستیم. مَحرم مَحرم است نامحرم، نامحرم است. ما با هم بزرگ شدیم، خوب با هم بزرگ شدید ولی الآن ایشان به تکلیف رسیده، شما باید یا الله بگویید و داخل بروید. یا الله گفتم کسی گوش نداد، خوب در خانه نرو. اینکه آدم بگوید: اینکه چیزی نیست، خیلی مهم است. من در مورد کوچک شمردن گناه یک بحثی دارم. اول این را بگویم که یکسری از چیزها گناه را بزرگ می‌کند. گناه، گناه است ولی علنی، خیلی مهم است.
خطر علنی‌کردن گناه در جامعه
قرآن می‌گوید: «فِي نادِيكُمُ الْمُنْكَر» (عنکبوت/29) قوم لوط در خیابان، در کوچه، در جلسات علنی منکر انجام می‌دادند. گاهی آدم گناه نمی‌کند ولی راضی به گناه است. یک کسی گناه می‌کند و شما هم می‌خندی. داریم روز قیامت یک قطره خون پیش سینه انسان می‌چکد. این چیست؟ می‌گوید: یک نفر را کشتند و تو هم یک لبخند زدی. به یک نفر سیلی زدند و تو هم راضی بودی. ما در زیارت عاشورا داریم خدا لعنت کند «من سمعت بذلک فرضیت به» یک عده کربلا رفتند و یک عده هم کربلا نرفتند اما به کار یزید راضی بودند. آن کسی که راضی به کار یزید هست، شریک است. اگر کسی راضی باشد به گناه در گناه شریک است.
اگر کسی، کسی را به گناه راهنمایی کند، مثلاً آن طرف خیابان یک گناهی است، می‌گوید: احمد آقا ببین آن طرف خیابان، این هم وادار می‌کند که این نگاه کند. این آقایی که دلالی کرد و به او گفت: تو هم ببین، یک فیلمی را می بیند و گناه است و این فیلم را به رفیقش هم می‌دهد. آنوقت آن رفیقش هم شریک است، آنوقت اگر آن فیلم آثاری روی نسل این گذاشت، تا نسل در نسل شریک هستند. قرآن بخوانم، «نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُم‏» (یس/12) آیه قرآن بود که خواندم. یعنی ما گناه را که می‌نویسیم، آثارش را هم می‌نویسیم. آثار گناه هم می‌نویسیم. یک مثلی دارم بزنم، بچه‌ها در کوچه بازی می‌کنند توپ در خانه همسایه می‌افتد. بچه‌ها می‌گویند: حاج آقا ببخشید ما بازی می‌کردیم توپ ما در خانه شما افتاد، بی زحمت توپ را بدهید. این بچه می‌گوید: چیزی نیست. یک توپ انداختیم می‌رویم پس می‌گیریم. صاحبخانه می‌گوید: آقا زاده فهمیدی چه کردی؟ توپت در شیشه خورد، شیشه‌ی اتاق ما شکست، در اتاق بچه من خواب بود. شیشه در صورتش خورد و صورتش چاک برداشت و بریده شد و بردم عمل کردم و چند تا بخیه خورده است. این دختر بزرگ هم شود جای بخیه‌ها در صورتش هست و ممکن است در ازدواج ایشان اثر بگذارد. تو فکر می‌کنی توپت افتاد ساده است، توپ به شیشه خورد و شیشه به دختربچه خورد که خواب بود، صورتش بخیه خورد و الآن جای بخیه‌ها در صورتش هست. یعنی این توپ شما در نسل من اثر گذاشت. نمی‌شود گفت، تشویق هم همینطور است.
3- نقش تشویق در گسترش گناهان
به یک نفر گفتند: چقدر خوب سخنرانی می‌کنی. گفت: من اولین سخنرانی که می‌کردم می‌لرزیدم، چون بار اول بود و خیس عرق بودم. از پایین منبر یک کسی گفت: احسنت، یک احسنتی به من گفت من خاطرم جمع شد که حرف‌هایم خوب است. آن احسنت سرنوشت مرا عوض کرد. برعکسش یک احسنت به گنهکار بگوییم، یک کسی دزدی می‌کرد، زندان، دزدی، زندان آخر گفتند: این دیگر شغلش دزدی است. بعد از چند مرحله تنبیه بنا شد اعدامش کنند. لحظه اعدام دزد گفت: مادرم را بیاورید من با او خداحافظی کنم. دقیقه آخر است، مادر را آوردند، گفت: مادر می‌خواهند مرا اعدام کنند. زبانت را بیاور در دهان من بگذار. مادر گفت: باشد. زبانش را درآورد در دهان پسرش گذاشت. پسر چنان گاز گرفت، زبان مادرش را گاز گرفت. گفت: چرا چنین کردی؟ گفت: بچه بودم تخم مرغ دزدیدم، آمدم به تو دادم گفتی: بارک الله! اگر آن روز بارک الله نمی‌گفتی من دزد حرفه‌ای نمی‌شدم. لذا مهم‌ترین کارها معلم کلاس اول بودن است. چون این معلم کلاس اول هرچه یاد داد دیگر آدم بعدش هرچه یاد می‌گیرد از همان الفبایی است که کلاس اول خوانده است. گاهی وقت‌ها «نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُم‏» آثار کار خیر.
مسأله‌ی وقف، یک قطعه زمین را شما وقف می‌کنی، یکوقت می‌بینی چند قرن گذشته و باز هم مردم از این موقوفات غذا می‌دهند، عزاداری می‌کنند، سخنرانی می‌کنند، دختر جهازیه می‌دهند. از موقوفات خیلی کار می‌کنند.
وظیفه ما در برابر گنهکار
کمک به گناه، پس 1- خود گناه، گناه است.2- رضایت بر گناه، گناه است. کمک گناه هم گناه است. قرآن می‌گوید: «وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ‏» (مائده/2) یک کسی گناه می‌کند کمکش نکنید. شما به من می‌گویی: عصایت را بده. می‌دانم می‌خواهی با عصا بر سر مردم بزنی، اگر عصا را به شما دادم و شما با عصای من زدی، من هم در کتک زدن شما شریک هستم، چون عصا را دست شما دادم. کمک در... تشویق گنهکار.
در روایت داریم می‌گوید: «وُجُوهٌ» وجه یعنی صورت،‏ «مُکفَهره» یعنی عبوس، شما اگر دیدی یک کسی گناه می‌کند، اگر قدرت داری با قدرت جلویش را بگیر. اگر قدرت نداری با زبان بگویی: این کار را نکن. اگر نه قدرت داری و نه رویت می‌شود با زبان بگویی، لا اقل عبوس کن، «وجوهٌ» صورت‌های «مُکفَهره» یعنی... نسبت به گناه باید عکس العمل نشان بدهید.
آدم‌های مشهور گناهشان دو برابر است. آقای قرائتی اگر سیگار بکشد گناهم دو برابر کت شلواری‌هاست چون آخوند هستم. اگر در تلویزیون سیگار بکشم، گناهم چند برابر می‌شود چون علنی سیگار کشیدنم را نشان دادم. افراد سرشناس، از کجا می‌گویی؟ قرآن، قرآن می‌گوید: «يا نِساءَ النَّبِيِ» ای خانم‌های پیغمبر شما سرشناس هستید و همسر پیغمبر هستید. «مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ» (احزاب/30) شما اگر خلاف کنید، «يُضاعَفْ» مضاعف می‌شود. زن پیغمبر خلاف کند دوبله است. شما زن پیغمبر هستید. گناه،گناه است و گناه در مسجد بیشتر است. گناه، گناه است ولی گناه روحانی بیشتر است.
گناهان کلیدی، بعضی گناهان کلید یک گناه دیگر می‌شود. لقمه حرام گناه است منتهی این لقمه حرام شما را وادار می‌کند که خلافکار هم بشوید. یکی از چیزهایی که دنیا خوابش برده است یعنی تمام کشورهای دنیا خوابش برده است، در مسائل تعلیم و تربیت، روانشناسی را می‌گویند، جامعه شناسی را می‌گویند، استاد و معلم را می‌گویند، پدر و مادر را می‌گویند، همه چیز را می‌گویند. اما چیزی که کل کره زمین این را وارسی کردم، از یکی از آقایانی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و دو تا دکترا داشت. پرسیدم که آیا دنیا در تعلیم و تربیت در مورد لقمه حرام حرف دارد؟ گفت نه. اصلاً همه کره زمین با هم کشورها خوابشان برده است. ولی اسلام می‌گوید: لقمه حرام انسان را به گناه وادار می‌کند. امام حسین روز عاشورا فرمود: اینکه می‌خواهید مرا بکشید چون شکم شما از حرام پر شده است. لقمه‌ی حرام «مال الحرام يَبِينُ‏ فِي‏ الذُّرِّيَّةِ» لقمه حرام در نسل شما هم اثر دارد. گناه کلیدی است. گناه کلیدی یعنی چه؟
می‌گویند: یک روز شیطان با یک حرامزاده‌ای گفتند که کدام یک توفیق بیشتری در تولید گناه داریم؟ گفتند: یک روز امتحان کنیم. شیطان یک سمت رفت گناه کند، غروب برگردد خبر بدهد. این حرامزاده هم یک طرف رفت. غروب آمدند و گفتند: چه کردی؟ حرامزاده گفت: من امروز 73 تا گناه ایجاد کردم. چند تا دروغ و فحش و کتک کاری و من 73 خلاف تولید کردم. این آمار حرامزاده، شیطان آمد گفت: من امروز هیچ کاری نتوانستم بکنم فقط یک زن و مرد زنا کردند. گفت: خاک بر سرت کند تو شیطان هستی یک گناه تولید کردی؟ من 73 گناه تولید کردم. گفت: نه، من یک زنا تولید کردم آن زنا یک بچه مثل تو می‌شود، زنا زاده و او خودش روزی 73 گناه می‌کند. یعنی گناه کلیدی، گناه مادر.
خطر گناه مسئولان جامعه
گاهی وقت‌ها یک گناه است. پلیس خلاف می‌کند، این آقا رانندگی بلد نیست پارتی بازی می‌کند و گواهینامه به او می‌دهد، فکر می‌کند یک گناه کرد، التماس کرد و گریه کرد و ما هم یک گواهینامه به او دادیم. فردا این گواهینامه را می‌گیرد و می‌رود مسافر سوار می‌کند و کل مسافرها را در دره می‌اندازد. آن آقای پلیس شریک در تمام این کسانی است که کشته است چرا؟ برای اینکه تو به ناحق گواهینامه دادی. پزشک مرض را تشخیص نمی‌دهد و همینطور یک نسخه الکی می‌دهد و بعد می‌گوید: شما دو روز دیگر بیا ببینم زنده هستی یا مرده؟ با جون من بازی می‌کند، یکسری از گناه‌ها کلید است. می‌گویند: یکوقت یک پادشاهی یک کسی را خواست و گفت: سه تا کار هست یکی را قبول کن. 1- بیا معلم بچه‌های من باش. معلم خصوصی، 2- قاضی القضات باش. رئیس قوه قضائیه باش. 3- اگر معلم بچه‌های من نمی‌شوی و قوه قضائیه را هم قبول نمی‌کنی لااقل یک ناهار با ما بخور. فکر کردیم ناهار کاری ندارد، یک ناهار می‌خوریم. بهتر از این است که قاضی حکومت ظلم شویم یا معلم بچه‌های شاه شویم. گفت: ناهار را می‌خوریم. ناهار که خورد دید خیلی خوشمزه است. خانه شاه بود، گفت: اگر اجازه می‌دهید آن دو شغل را هم قبول می‌کنم. هم قاضی می‌شوم و هم معلم بچه‌هایت می‌شوم. یعنی این لقمه او را منحرف کرد. گاهی یک مهمانی، حالا بیا این فیلم را ببین. یکوقت می‌بینی یک فیلمی نشان شما می‌دهند که این فیلم شما را می‌برد، اوه... از کجاها که سر درنیاورد. ناخواسته یک غذا می‌خورد و بعد... از قدیم به ما گفتند: بواب باش. بواب از باب است و باب یعنی در، یعنی دروازه‌ی گوشت را بگیر، یعنی نگذار هرکس هرچه می‌خواهد به تو بگوید. دروازه‌ی چشمت را ببین، گوش ما به گردن ما حق دارد. چشم ما حق دارد. خدا چشم و گوش داده برای اینکه حق برویم، چشم و گوش نداده که هرزگی کنیم. گناه، گناه است. گناه آشکارا بیشتر می‌شود، رضایت بر گناه بیشتر می‌شود، کمک در گناه بیشتر می‌شود، تشویق گنهکار بیشتر می‌شود. گناه افراد سرشناس بیشتر است. گناهان کلیدی بیشتر است. توجیه گناه هم یک گناه است. یک کسی گناه می‌کند گناهش را توجیه می‌کند.
توجیه گناه، بدتر از ارتکاب گناه
قرآن یک قصه‌ای نقل می‌کند و می‌گوید: به یهودی‌ها گفتیم: شنبه ماهی نگیرید. مثل اینکه ما جمعه تعطیل هستیم، یهودی‌ها شنبه تعطیل هستند. ماهی‌ها هم امتحان الهی بود، یک شعوری خدا به اینها داده بود. روز شنبه که یهودی‌ها حق ماهی گرفتن نداشتند، ماهی‌ها هی می‌آمدند خودشان را نشان می‌دادند. هی روی آب می‌آمدند و خودشان را نشان می‌دادند. «إِذْ تَأْتِيهِمْ‏ حِيتانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِم‏» (اعراف/163) سَبت یعنی شنبه، روز شنبه « تَأْتِيهِمْ‏ حِيتانُهُمْ» ماهی‌ها می‌آمدند خودشان را نشان می‌دادند، روزی هم که «لا یَسبِتون» شنبه نبود، نمی‌آمدند. این یهودی‌ها هی می‌دیدند شنبه است، چقدر ماهی، به به! نتوانستند دل بکنند. آمدند کنار رودخانه یک حوض‌هایی درست کردند و این حوض را به دریا سوراخ کردند. این ماهی از این سوراخ در حوض می‌آمد، تا در حوض می‌آمد در سوراخ را می‌گرفت که دوباره به دریا برنگردد. این ماهی را تله می‌گذاشت. روز شنبه می‌گفتند، یکشنبه می‌گرفتند. گفتند: ما شنبه ماهی نگرفتیم. این توجیه گناه است.
انسان گناه بکند و بگوید: شوخی بود. رودروایسی بود. حالا نشسته بودند تریاک می‌کشیدند و به ما هم گفتند، ما هم یک دقیقه کنارشان نشستیم. حتی اگر شما قمار نکنی ولی بنشینی سفره قمار را تماشا کنی، نگاه شما به قمار هم گناه است. ولو خودت گناه نکنی. سر سفره‌ای شراب نمی‌خوری اما اگر در آن سفره کسی دیگر هم شراب بخور، شما در آن جلسه نشسته‌ای، نشستن در جلسه هم... قرآن یک آیه دارد می‌گوید: «إِذا سَمِعْتُمْ‏ آياتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِها وَ يُسْتَهْزَأُ» (نساء/140) اگر در یک جلسه نشستید، دارند مردان خدا را، آیات الهی را مسخره می‌کنند، حق نداری بنشینی و باید بلند شوی بروی. یا جلویش را بگیر یا اگر حرفی است بلند شو برو. ما حق نداریم هرچیزی را گوش بدهیم. «مَنْ أَصْغَي‏» أصغی با الف و صاد، أصغی می‌نویسند و رویش الف می‌گذارند مثل موسی، موسی می‌نویسند. «من أصغی إِلَي نَاطِقٍ» هرکس گوش به حرف نطقی بدهد، بنده اوست. الآن شما پای تلویزیون حرف‌های مرا گوش می‌دهید اگر من حق بگویم بنده حق هستید. اگر باطل بگویم بنده باطل هستید. نمی‌توانیم هر حرفی را گوش بدهیم. گوش ما امانت است. خلاف گوش بدهید خیانت به امانت است. چشم ما امانت است. اگر چیزی ببینیم که خدا راضی نباشد، خیانت به این امانت کرده‌ایم. اگر شما به من گفتی: آقای قرائتی ماشینت را به من بده من یک بیمار دارم، می‌خواهم او را بیمارستان ببرم، ماشین را گفتم بگیر ببرید. شما ماشین را بردی مسافرکشی کردی، خیانت کردی. شما ماشین را برای بیماری گرفتی نه برای مسافرکشی، چشم ما برای گناه نیست، گوش ما برای گناه نیست. اگر لغزشی پیدا شد عذرخواهی کنیم. ولی تصمیم بگیریم نشود.
گاهی آدم فکر می‌کند اگر با این رفیق شود، عاقبتش گناه است. از اول رفیق می‌شویم. چون می‌دانی که این راهی که این می‌رود، این فکری که می‌کند و حرف‌هایی که می‌زند در روح تو اثر دارد.
ثبت و ضبط گناهان در پرونده اعمال
امام عسکری تولدش است، فرمود: گناه را کوچک نشمارید. تمام کارهای ما ثبت می‌شود. «إِنَّ رُسُلَنا يَكْتُبُونَ‏» (یونس/21) عربی‌هایی که می‌خوانم قرآن است. فرستادگان ما ریز کارهای شما را می‌نویسند. قرآن می‌گوید: روز قیامت یک لوحی مقابل انسان باز می‌شود می‌گویند: «اقْرَأْ كِتابَكَ» (اسراء/14) نامه خودت را بخوان، «كَفى‏ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيباً» بخوان و خودت قاضی باش و خودت بگو جرم تو چیست؟ ما چیزی نمی‌گوییم، خودت پرونده‌ات را بخوان و بگو جرمت چیست؟ نگاه می‌کند به این لوح و می‌گوید: این چه لوحی است؟ عربی‌هایی که می‌خوانم قرآن است، «لا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصاها» (کهف/49) ریز و درشت را این نوشته است. این چه کتابی است، ریز و درشت را نوشته است. «وَ إِذَا الصُّحُفُ‏ نُشِرَتْ» (تکویر/10) یک آیه دیگر، روز قیامت پرونده‌ها باز می‌شود. «كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعى‏ إِلى‏ كِتابِهَا» هر امتی به کتابش دعوت می‌شود. گاهی آدم فکر می‌کند گناه نکرده است.
یک روز پیغمبر اسلام از جنگ برمی‌گشت، در بیابانی که کویر بود، گیاهی نبود. پیغمبر فرمود: بروید هرکدام مقداری هیزم بیاورید. گفتند: اینجا کویر است، هیزم نیست. گفت: بروید دقت کنید، کم هم هست بیاورید. چون دستور پیغمبر بود اصحاب در بیابان پخش شدند و هرکدام مقداری چوب کوچک پیدا کردند و آوردند و ریختند روی هم و چند کیلو شد. حضرت فرمود: «هکذا تجتمع الذنوب» ببینید گناه هم همینطور است. اول می‌گوییم: گناه، می‌گوید: من چه گناهی کردم. غیبت فلانی را که شنیدی، فلانی را مسخره کردند تو نگاه کردی، نهی نکردی، ساکت شدی و بی تفاوت بودی، پیغمبر فرمود: گناه هم این رقمی... این حدیث برای هنرمندان خوب است، پیغمبر کارهای نمایشی، هنری و تجسمی، در بیابان بود، کویر بود، هیزم هم نبود، اما می‌خواست یک کلاس تربیتی بگذارد. بگوید: همینطور که شما گفتید چوب نیست، گشتید و پیدا کردید، گناه هم نکردیم اما بگردید هرکدام گناهانی کردید. گناهانتان را روی هم بگذارید می‌بینید خیلی گناه شد. ایام فراغت را چطور پر کنیم؟ اردو، نهار. پس پیغمبر بدون تأمین اعتبار...
یک کسی نزد من آمد و گفت: فلان کار را کردم یک تشویقی به ما بدهید، جایزه بدهید. من گفتم: جایزه می‌خواهید؟ گفتم: جایزه پیغمبری به شما بدهم، خوب است؟ گفت: خیلی خوب است. دستش را بوسیدم، گفتم: پیغمبر دست کارگر را بوسید. هم کارگر تشویق شد و هم تأمین اعتبار نمی‌خواهد.
امام عسکری فرمود: گناه مهم است و آن چیزی که از گناه مهمتر است این است که بلند بگویید... بلندتر... بلندتر... چیزی نیست. آدم بگوید: این گناه چیزی نیست. حالا دو مثقال یک خرده کم و زیاد است. مردم میلیاردی می‌دزدند. نمی‌بینی تلویزیون هرشب نشان می‌دهد. اختلاس‌های میلیاردی می‌شود، سر این دو فلس گدا بازی درنیاور. گاهی میلیاردی را توبه می‌کند و مال را پس می‌دهد و خدا او را می‌بخشد ولی شما که می‌گویی: حالا که خوردیم، خوردیم. گاهی می‌گوییم از کجا آورده است؟ آدم گناه بکند و بگوید: این گناه چیزی نیست. یکی از گناهانی که می‌کنیم اتلاف وقت است. خسته شدید، ورزش کنید. وقتتان را... یک هنری یاد بگیرید. دخترخانم‌های دبیرستانی و راهنمایی یک هنری یاد بگیرید. حتماً هنری بلد باشید، خیلی از خانم‌ها و دخترهای ما مادرشان هنر دارد، حالا خیاطی است، بافندگی است، آشپزی است، هنر مادرت را یاد بگیر. آقازاده‌ها در دبیرستان یک هنری یاد بگیرید. الآن حدوداً سه میلیون لیسانس بیکار داریم. شغل هم نیست، اگر فکر می‌کنید دیپلم و لیسانس بگیرید به شغل خواهی رسید، شغل نیست.
بزرگ‌ترین گناه، تلف‌کردن عمر و جوانی
کنار درستان شب‌های زمستانی، البته خسته نشوید. معتقد به ورزش هستم ولی با تماشای ورزش مخالف هستم که من پای تلویزیون بنشینم، اسپانیا به ایتالیا گل می‌زند، خوب من چه خاکی بر سرم کنم؟ برای من چیه؟ هیچی. مثل اینکه آدم صندلی بگذارد و پول‌های بانک را ببیند. پول پول پول، به تو هم می‌دهند؟ نه. اگر می‌بینی کسی دارد پول‌های مردم را می‌بیند، تماشای پول که ارزش نیست. پول خوب است، بلند شو پیدا کن، اما اینکه من بنشینم پول مردم را ببینم، من بنشینم ورزش ببینم، خودتان ورزش بکنید. یک هنری یاد بگیرید. پنج و نیم شب‌های زمستانی غروب می‌شود و ده و نیم میانگین می‌خوابند. شب‌ها پنج ساعت است، شبی نیم ساعت مطالعه کنید. چهار ساعت و نیم شود، به هر حال یکی از گناهانی که ما انجام می‌دهیم و فکر می‌کنیم گناه نیست همین تلف کردن عمر است. اشکال ما این است که دیپلم و لیسانس ما می‌گویند: کار بد است. کار زشت است. عارمان می‌شود. اصلاً من فوق لیسانس گرفتم که نجار و مکانیک نشوم. اصلاً این فکر را کنار بگذارید.
خیلی از دیپلمه‌های ما بلد نیستند قرآن بخوانند. خواهرش قرآن بلد است، دخترخاله‌اش قرآن بلد است. دختردایی‌اش قرآن بلد است، این خانمی که قرآن بلد است شبی یک ربع پهلوی هم بنشینید و یک صفحه قرآن را با هم بخوانید. چقدر تحصیل کرده داریم که نمی‌تواند قرآن بخواند و همین تحصیل کرده یک پسرعمو و پسردایی دارد و می‌تواند قرآن بخواند و خانه‌شان هم نزدیک است. اجمالاً از گناهانی که آدم نمی‌فهمد گناه است این است که عمرش تلف می‌شود و هیچ مهارتی هم یاد نگرفته، اگر هم بگویید: گنهکار می‌گوید: چه گناهی کردم؟ مگر آدم کشتم و از دیوار خانه کسی بالا رفتم؟ یعنی گناه را آدم کشتن می‌داند. این جوانی دارد هرز می‌رود، هرز رفتن جوانی را گناه نمی‌داند ولی از گناهان مهم است. خدایا تو می‌دانی چقدر عمر تلف کردیم، آب تلف کردیم، خاک تلف کردیم، کتاب تلف کردیم، دارو تلف کردیم، لباس تلف کردیم. در کدام خانه هست که یک ساک لباس زیادی نباشد؟ میلیون‌ها آدم سرما می‌خورد و میلیون‌ها آدم لباس اضافی در خانه‌اش هست. میلیون‌ها لباس عروس در کمدها آویزان است. میلیون‌ها جوان برای خرید لباس عروس عزا گرفته است. ما خوب استفاده نکردیم و از گناهان ناپیدا غافل هستیم.
«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»
سوالات این هفته:
1- چه امری، زمینه عفو و مغفرت الهی را فراهم می‌کند؟
1) کوچک‌شمردن گناه
2) بزرگ‌شمردن گناه
3) توجیه گناه

2- آیه 29 سوره عنکبوت، از چه امری مذمّت می‌کند؟
1) گناه علنی
2) گناه مخفی
3) گناه شریکی

3- بر اساس قرآن، چه چیزی در پرونده اعمال انسان ثبت می‌شود؟
1) ارتکاب گناه
2) آثار گناه
3) هر دو مورد

4- آیه 2 سوره مائده، از چه امری نهی می‌کند؟
1) رضایت به گناه
2) مشارکت در گناه
3) تکرار گناه

5- بر اساس آیه 30 سوره احزاب، گناه چه کسانی بیش‌تر محاسبه می‌شود؟
1) گناه مسئولان
2) گناه جاهلان
3) گناه جوانان

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق بخش مسابقات سایت www.Qaraati.ir و یا صرفاً ارسال اعداد گزینه صحیح به صورت يك عدد پنج رقمی،از چپ به راست(مانند ۲۳۱۲۳) به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۱۴ در این مسابقه شرکت کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ما باید برای جنگ های شناختی دشمنان علیه خود اقدام کنیم
  • لندمن: ناتو تهدیدی بزرگ برای بشریت است
  • لندمن: ناتو تهدیدی بزرگ برای بشریت است/ احتمال خروج ترکیه از این پیمان وجود دارد
  • ایران برای مقابله با استکبار ملاحظه هیچکس را نمی کند/ مجلس آینده باید مجلس ویژه‌ای شود
  • آیا تبعات امنیتی اجرای طرح بنزین قابل پیش بینی بود؟
  • واشنگتن ویزاردز 119-113 فیلادلفیا سونی سیکسرز؛ درخشش هریس برای فیلا کافی نبود
  • خطر بالای فقر در آلمان با وجود بهبود شرایط اقتصادی
  • آمریکا با پروژه «آیلپ» جوانان عراقی را در مقابل حکومت قرار می‌دهد/ دلار بگیر، شعار بده، جریان‌ساز شو !
  • ماجرای شکار ابدی میگ۲۵ در آسمان ایران
  • هوک: هیچ‌کدام از تظاهرات‌ها در ایران علیه آمریکا نبوده است
  • توسط شهرداري منطقه 5 تبريز صورت گرفت؛ شروع بهسازي و رفع خطر در خيابان صفاي باغميشه
  • اقتصاد تهران در خطر فرونشست زمین
  • ۲۰۰ فتنه از اول انقلاب اسلامی خنثی شده است/هدف اصلی فتنه اخیر ولایت فقیه بود
  • صادرات کالاهای مزیت‌دار راهکاری برای بی‌نیازی از درآمدهای نفتی
  • اعزام نیروهای ژاپنی به خلیج فارس با اطلاع ایران/افشای ورود سه هواپیمای حامل تسلیحات امارات به اقلیم کردستان عراق/ درخواست واشنگتن از چهار کشور عربی برای امضای توافق با اسرائیل/نامه انگلیس، فرانسه و آلمان به سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران
  • اعزام نیروهای ژاپنی به خلیج فارس با اطلاع ایران/افشای ورود ۳ هواپیمای حامل تسلیحات امارات به اقلیم کردستان عراق/ درخواست واشنگتن از ۴ کشور عربی برای امضای توافق با اسرائیل/نامه انگلیس، فرانسه و آلمان به سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران
  • دعوت امیر قطر به ریاض، سناریوی واشنگتن است/ آمریکا برای هدف قرار دادن ایران نیاز به آشتی عربستان و قطر دارد
  • تیتر: صادرات کالاهای مزیت دار راهکاری برای بی نیازی از درآمدهای نفتی/ چالش اصلی صادرات محصولات کشاورزی چیست؟
  • مناقشه در کنگره بر سر «قابل استیضاح» بودن جرائم ترامپ