Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@07:44:36 GMT

آجيل ورشکسته

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۰۸۲۰

آجيل ورشکسته

خبرگزاري آريا - يکي از ثمره‌هاي کمپين «نه به خريد آجيل»، کاهش 75 درصدي خريد آن در ايام نوروز امسال در کشور بود به طوري که بخش قابل توجهي از اين محصول در انبارها تلمبار شده و به گفته فروشندگان آجيل و خشکبار خسارت قابل ملاحظه‌اي بر اين صنف وارد آمد و بسياري ورشکسته شده‌اند.

کمپين «نه به خريد آجيل» يکي از اقدامات خودجوشي بود که از سوي مردم با هدف اعتراض به گراني صد در صدي اين محصول خوراکي و قدرت خريد پايين قشر قابل توجهي از جامعه شکل گرفت و اتفاقاً با استقبال مردم مواجه شد تا جايي که يکي از ثمره‌هاي اين کمپين کاهش 75 درصدي خريد آجيل در ايام نوروز امسال در کشور بود به طوري که بخش قابل توجهي از اين محصول در انبارها تلمبار شده و به گفته فروشندگان آجيل و خشکبار خسارت قابل ملاحظه‌اي بر اين صنف وارد آمد و بسياري ورشکسته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر چند بسياري از مردم با پيوستن به اين کمپين و حمايت از قشر ضعيف جامعه به دليل نداشتن توان خريد آجيل شب عيد تأثير مثبتي را بر جاي گذاشتند ولي رئيس اتحاديه آجيل و خشکبار زنجان از چک‌هاي برگشتي آجيل فروشان و محصول تلمبار شده در انبارها و تقاضاي لغو جواز از سوي برخي از آجيل فروشان زنجاني خبر داده و به صداي زنجان مي‌گويد: طبق پيش‌بيني ما تعداد درخواستي براي لغو جواز از سوي آجيل فروشان، امسال بيش از سال‌هاي گذشته خواهد شد و اين موضوع بعد از گذشت 2 ماه از عيد نوروز مشخص مي‌شود چرا که در حال حاضر جنس در مغازه‌هايشان تلمبار شده و فعلاً مغازه‌داران در تلاش براي جابه‌جايي جنس‌هايشان هستند.
کاهش 15 درصدي متقاضيان جواز فعاليت در حوزه آجيل و خشکبار
به گفته اين مسئول با توجه به وضعيت اقتصادي مردم در سال گذشته و بسامان بودن شرايط نسبت به امسال تعداد متقاضيان به اتحاديه براي دريافت جواز فعاليت در حوزه آجيل و خشکبار نسبت به سال 96 با کاهش 15 درصد همراه بوده است و متقاضي دريافت جواز در اين بخش روند نزولي داشت حال با توجه به وضعيت فروش امسال و خسارت‌هاي وارد آمده بر اين قشر و نيز اوضاع اقتصادي و توان خريد مردم پيش‌بيني مي‌کنيم متقاضي براي دريافت جواز به منظور فعاليت در اين عرصه وجود نداشته باشد و در کنار آن متقاضي لغو جواز نيز افزايش يابد.
زنجان نيز نوروز امسال از آمار 75 درصدي عدم خريد آجيل از سوي مردم تبعيت کرده و به گفته مرتضي انتصار امسال نسبت به سال گذشته 75 درصد محصول آجيل مغازه‌‌داران زنجاني فروش نرفت و در حال حاضر بازار آجيل عزادار است.
چک‌هاي برگشتي
به گفته اين مسئول برخي از مغازه‌داران آجيل و خشکبار خود را به صورت چک دو ماهه خريد کرده و همانند سنوات گذشته با فروش ايام نوروز پول چک‌هاي خود را پرداخت مي‌کردند ولي در وضعيت فعلي بسياري از فروشندگان آجيل با چک‌هاي برگشتي مواجهند عده ديگر پول نقد خود را به آجيل و خشکبار داده‌اند و الان جنسشان روي دستشان مانده است.
انتصار اين‌گونه عنوان مي‌کند که يک گوني پسته بالاي 12 ميليون تومان هزينه دارد، اگر يک مغازه‌داري 10 گوني پسته خريداري کند يعني 120 ميليون تومان بابت آن هزينه کرده است، البته آجيل فقط پسته نيست و ساير خشکبار نيز بايد باشد که بر اين اساس با يک حساب سرانگشتي يک مغازه کوچک يک ميليارد تومان سرمايه نياز دارد.
رئيس اتحاديه آجيل و خشکبار که خود يکي از آجيل فروشان معروف شهر را مديريت مي‌کند به وجود مشتري‌هاي ثابت و خاص خود در زنجان و نيز از شهرستان‌هاي مختلف اشاره دارد که در سال‌هاي گذشته خريدهايشان را از مغازه وي انجام مي‌دادند ولي با وجود کمپين نه به خريد آجيل امسال وضعيت فروشش اصلاً تعريفي نداشته است.
به گفته اين مسئول قيمت دليل اصلي مردم براي نخريدن آجيل نبود بلکه قدرت و توان خريد مردم کاهش يافته بود، سال گذشته بهترين آجيل با قيمت 70 هزار تومان به فروش مي‌رسيد در حالي که امسال 200 هزار تومان بود در حالي که کيفيت همان بود.
آجيل فروشان گرانفروشي نکرده‌اند
انتصار معتقد است که آجيل فروشان گرانفروشي نکرده‌اند بلکه گراني تمامي اجناس در سطح کشور منجر به افزايش قيمت آجيل نيز شده است وگرنه اگر گرانفروشي مطرح بود اتحاديه پيش از مردم در کنترل قيمت و کاهش آن وارد مي‌شد ولي متأسفانه اين گراني در کل کشور حاکم شده است.
اين مسئول به تعيين دو نرخ براي آجيل در نوروز امسال اشاره کرد و گفت: امسال وقتي ديديم بازار پاسخگو نيست و خريد مردم کاهش يافته 10 درصد سود استاندارد فروشنده را به 4 درصد کاهش داديم ولي متأسفانه تأثيرگذار نبود هر چند قيمت آجيل در زنجان نسبت به استان‌هاي همجوار پايين‌تر بود.
با وجود اين‌که انتصار عنوان مي‌کند که بسياري از آجيل‌ فروشي‌هاي زنجان ورشکست شدند چرا که ماحصل چندين سال فعاليت و تلاششان به فنا رفته است در پاسخ به صادرات محصولاتشان اين‌گونه عنوان کرد که شهرستان زنجان امکان صادرات نداشته و اين موضوع هزينه بالايي را مي‌طلبد.
در پيگيري صداي زنجان در مورد شرايط صادرات محصول انبار شده آجيل فروشان و اين‌که آيا اين موضوع اصلاً شدني است يا خير؟ و اين‌که نظر سازمان صنعت معدن و تجارت استان در اين زمينه چيست به سراغ اميرعلي مسيبي، معاون امور بازرگاني و تجارت خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رفته و موضوع را از او پيگيري مي‌کنيم که در پاسخ به شرايط سخت صادرات اين‌ نوع کالا اشاره کرده و مي‌گويد: از آنجايي آجيل و خشکبار محصول خوراکي است و براي صادرات آن بايد ضوابط بهداشتي کشور هدف را نيز رعايت کنيم و در کنار آن پيدا کردن بازار هدف نيز دشوار است چرا که برخي افراد خبره در اين حوزه فعاليت داشته و اجازه حضور ديگر افراد در اين بخش شايد بسيار سخت باشد.
فاکتور خريد و فروششان را بررسي نمي‌کنيم
وي در پاسخ به اين سوال که آيا امکان ارتباط دادن اين فروشندگان با صادرکنندگان عمده و فعال در اين بخش وجود ندارد نيز اين‌گونه بيان کرد: اين امکان وجود دارد و هر مغازه‌داري که تناژ بالايي از آجيل را در انبار دارد مي‌تواند به سازمان صنعت و معدن مراجعه کرده و ما از آنان حمايت کرده و به اتاق بازرگاني و انجمن صادرکنندگان خشکبار معرفي مي‌کنيم.
اين مسئول با تأکيد بر اين‌که متأسفانه از آنجايي که برخي از اين فروشندگان محصول را در انبارهاي خود احتکار کرده‌اند هيچ گاه حاضر نمي‌شوند به صنعت و معدن مراجعه کنند چرا که در بدو ورود از آنان در زمينه ثبت انبارشان و ميزان کالاهاي موجود در آن سوال مي‌شود، افزود: بررسي فاکتورهاي خريد و فروش آن‌ها نيز مورد بررسي قرار مي‌گيرد ولي براي حمايت از اين قشر در اين حوزه ورود پيدا نمي‌کنيم و مي‌توانيم آنان را به نهادهاي مربوطه معرفي کنيم و مشکلي در اين زمينه وجود ندارد.
وي با اشاره به اين‌که در سيستم کلي کشور عرضه و تقاضا آزاد بوده و تا امروز کسي در حوزه چرايي و نحوه فروش يک محصول ورود پيدا نکرده بود هر چند در زمان گرانفروشي وظيفه دولت سامان بخشيدن و کنترل قيمت است، گفت: با توجه به افزايش قيمت آجيل و خشکبار بنا به دلايلي که عنوان مي‌شود ناشي از سرمازدگي درختان پسته، عدم واردات و يا عوامل ديگر محصولي گران شده و عده‌اي از خريداران خود را از دست مي‌دهد.
مسيبي با بيان اين‌که متأسفانه برخي از محصولات فروش رفته همانند آجيل جزو کالاهاي لوکس مردم به شمار رفته و با توجه به قيمت بالاي آن مردم نيازي به خريد احساس نکردند، يادآور شد: در اين اوضاع عده‌اي از افراد تصميم بر سوء‌استفاده از وضعيت داشته و آجيل در تناژهاي بالا را خريداري کرده و اميدوارند ره صد ساله را يک شبه سپري کنند ولي حال به هر دليلي با مشکل مواجه شدند و گلايه از تلمبار شدن اجناس در انبارهايشان دارند.
* الهام احمدي، روزنامه صداي زنجان، 98،1،28.
3088
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۰۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ارشاد: سند ملی سبک پوشش ایرانی اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد/ ارز مبادله‌ای برای زائران حج تمتع تخصیص یافته/ امسال مناطق محروم در طرح یارانه خرید کتاب دیده می شود

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش ایرانی _ اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما اسنادی را می‌نویسیم که بعد از ابلاغ بلافاصله اجرایی و عملیاتی شود و نتایج را همه مردم در حوزه های مرتبط مشاهده کنند.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به هماهنگی خوبی که با سازمان برنامه و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی داشتیم مقرر شد، برنامه پیشنهادی وزارت فرهنگ در موضوع تخصیص یارانه فرهنگی برای نمایشگاه کتاب امسال با ابعاد بسیار گسترده تری نسبت به سال‌های گذشته انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در وزارت فرهنگ سال های سال است که برای دانشجویان، طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه، یارانه خرید کتاب تخصیص می یابد، اما امسال با برنامه ریزی انجام شده این طرح را توسعه خواهیم داد و مناطق محروم در این طرح دیده می شود و با استفاده از سامانه های فروش برخط که در اختیارمان قرار گرفته تحول مهم برای برقراری عدالت فرهنگی صورت گرفته است.

اسماعیلی اضافه کرد: در خرید برخط این امکان فراهم شده که همزمان با تهران همه نقاط کشور شهرها و روستاها در عرض ۱۰ دقیقه می‌توانند وارد سامانه شوند و کتاب مورد نظر خود را خرید کنند و کتاب‌ها به صورت رایگان در منزل آنها تحویل شود.

وی افزود: هر شهروند ایرانی در دورترین نقطه در سرخس، چابهار، خرمشهر و جزیره قشم کتابی را خریداری کند کتاب به صورت رایگان در منزل آنها تحویل داده می‌شود.

اسماعیلی در مورد اعزام زائران ایرانی به حج تمتع گفت: ارز مبادله‌ای برای زائران حج تمتع تخصیص یافته است، حاجیان ایرانی حدود ۹۰ هزار نفر هستند که از اواخر اردیبهشت ماه اعزام زائران به سرزمین وی آغاز خواهد شد و بدون مشکل و با ارز مبادله‌ای این اعزام‌ها صورت خواهد گرفت؛ امسال در آنجا دعای گوی همه مردم ایران خواهم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد عملیات «وعده صادق» گفت: این پاسخ ایران مایه مباهات همه آزادگان و مستضعفان جهان شد و شکوه، عظمت و قدرت فرزندان انقلاب اسلامی را به رخ همگان کشید.

وی با تبریک این عملیات به مردم ایران اسلامی اظهار داشت: از همه بزرگوارانی که در این مسیر تلاش و جهاد کردند، تشکر می‌کنم و به روح شهدای حادثه تروریستی حمله رژیم صهیونیستی به محل کنسول گری ایران در دمشق درود و سلام می‌فرستم.

اسماعیلی در ادامه بیان داشت: کار مهمی را در شورای فرهنگی عمومی انجام دادیم و برای اولین بار حوزه اقتصاد را برای پیشرفت اقتصادی با پیوست فرهنگی توام کردیم. پیوست فرهنگی بسیار خوبی تدوین شده برای اینکه در حوزه اقتصاد پیشرفت های اقتصادی همه الزامات و ملاحظات فرهنگی دیده شود، ان شالله بزودی این طرح را منتشر می کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش ایرانی _ اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما اسنادی را می‌نویسیم که بعد از ابلاغ بلافاصله اجرایی و عملیاتی شود و نتایج را همه مردم در حوزه های مرتبط مشاهده کنند.

وی افزود: سال گذشته کار پیش تولید تعدادی از فیلم ها آغاز شده، انعقاد قرارداد شش کار را از زمستان سال گذشته آغاز شده است همکاران من در سازمان سینمایی و بنیاد فارابی نیز پیگیر هستند تا سایر حوزه های تولید فیلم هم این موضوع را هم در دستور کار خود قرا دهند، من بسیار امیدوارم هستم که در جشنواره فجر ۴۳ چند فیلم بسیار خوب از موضوع غزه، فلسطین و عملیات غرور آفرین طوفان الاقصی و همه حماسه های که در این مدت اخیر رخ داده در پرده نقره ای سینما به تصویر درآید.

اسماعیلی گفت: گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با همکاری تهیه‌کنندگان بلیت اجراهای صحنه‌ای بیش از حد گران نشود. قیمت این بلیت‌ها حداکثر ۹۰۰ هزار تومان است.

دیگر خبرها

  • آماده شدن ۱۴ سیلو برای خرید گندم در آذربایجان‌غربی
  • امضای قرارداد خرید بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس جدید برای مشهد
  • فهرست سبد خرید کتاب‌ را آماده کن | تصمیمات تازه برای نمایشگاه کتاب سی‌وپنجم
  • وزیر ارشاد: سند ملی سبک پوشش ایرانی اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد/ ارز مبادله‌ای برای زائران حج تمتع تخصیص یافته/ امسال مناطق محروم در طرح یارانه خرید کتاب دیده می شود
  • آجیل فروشی های قدیمی و باکیفیت شهر مشهد
  • آجیل فروشی‌های معتبر و قدیمی شهر مشهد کدامند؟
  • قیمت آجیل و خشکبار در میادین میوه و تره‌بار اعلام شد
  • تخصیص یارانه فرهنگی، سازوکار تحقق عدالت فرهنگی در نمایشگاه کتاب امسال
  • قیمت آجیل و خشکبار در میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار
  • تلاش وزارت فرهنگ برای تحقق عدالت فرهنگی در نمایشگاه کتاب