Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-18@10:09:12 GMT

افزایش پدیده کودکان کار و خیابانی در پوسته شهرها

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۰۹۳۷

افزایش پدیده کودکان کار و خیابانی در پوسته شهرها

این موضوع معلول افزایش مهاجرت گروه‌های مختلف جمعیتی با درآمد متفاوت و یا افراد در جست‌وجوی زندگی بهتر است که خانواده های این کودکان زادگاهشان را در روستاها و شهرهای کوچک ترک و در حاشیه شهرها سکونت اختیار کرده اند.
امروزه افزایش این پدیده از لایه‌های پنهان شهرها خارج شده است و به پوسته شهرها رسید و آنها آشکارا در چهار راه های اصلی شهرها از جمله در یزد مشغول کار و فعالیت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ایرنا، برای شناخت بهتر این گروه از کودکان و ارائه راهکار مناسب برای جلوگیری از رشد این آسیب اجتماعی و همچنین نحوه برخورد با کودکان کار و خیابانی میزگردی با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان مرتبط در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) مرکز یزد برگزار شد.

**کودکان کار گرفتار افراد سودجو
مدیرکل بهزیستی یزد با اشاره به آسیب های اجتماعی در میان کودکان کار و خیابانی می گوید: با توجه به بررسی‌ها، کودکان خیابانی با نابسامانی‌ها و آسیب های متعددی درگیر می‌شوند ، و بیشتر آنها در معرض خشونت‌های مختلف قرار دارند.
دکتر جلیل عفتی افزود: برخی در دام افراد سودجو گرفتار و از بعد روانی و اجتماعی با آسیب های جدی مواجه و سبب تشدید دیگر آسیب‌ها در جامعه می‌شوند.

** 90 درصد کودکان کار و خیابانی یزد خارجی هستند
مدیرکل بهزیستی یزد بابیان اینکه طبق بررسی صورت گرفته 90 درصد کودکان کار و خیابانی استان را اتباع خارجی در گروه سنی هشت تا 11 سال تشکیل می‌دهند، افزود: بسیاری بدون مدارک هویتی هستند.
عفتی بابیان اینکه هرچند آمار آنها نسبت به سایر استان ها قابل ‌توجه نیست، خاطرنشان کرد: سال 97، 169کودک کار و خیابانی در مراکز نگهداری ویژه بهزیستی یزد پذیرش شدند که 90 درصد آنها اتباع بیگانه بودند.
این کارشناس ارشد حوزه آسیب های اجتماعی ادامه داد: از این تعداد یک تن یزدی، 9 درصد غیربومی و بقیه شهروند خارجی بودند.

** ضرورت ساماندهی کودکان کار و خیابانی
عفتی ساماندهی کودکان کار و خیابانی را ضروری دانست و یادآور شد: حضور آنها در معابر عمومی، زیبنده یزد با پیشینه پربار فرهنگی و مذهبی نیست اما مهاجرپذیری از چالش‌های پیش روی استان است.
مدیرکل بهزیستی یزد می‌گوید: نمی‌توان نسخه واحدی برای همه کودکان کار و خیابانی پیچید، زیرا هرکدام با مشکلاتی روبرو هستند.
وی خاطرنشان کرد: برای ساماندهی آنها، سازمان بهزیستی 2 مرکز حمایت از کودکان کار را در استان راه‌اندازی کرد که به آنها خدمات لازم ارائه می‌دهد.
عفتی ادامه داد: هدف این است با ارائه خدمات بتوانیم آن‌هایی که سرپرست دارند به کانون خانواده بازگردند و مسیر طبیعی زندگی را طی کنند.
به گفته وی توانمندسازی کودکان و خانواده‌ آنها از دیگر اقدام‌های در دست اجراست تا از آسیب دور بمانند زیرا در خیابان با آسیب زیادی متوجه اند.
این مسئول ادامه داد: در موضوع کودکان خیابانی و کار اتباع خارجی برخی قوانین و مقررات مربوط به سال‌های قبل است و نقاط ضعفی وجود دارد.

** کودکان کار و خیابانی، معضل اجتماعی
همچنین مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در ادامه نشست میزگرد ایرنا بابیان اینکه ظهور پدیده کودکان خیابانی یکی از چالش‌ها و آسیب های اجتماعی است تأکید کرد: پرداختن به این مسأله اهمیت ویژه‌ای دارد.
فخرالسادات خامسی هامانه می‌افزاید: نخست اینکه آثار و تبعات اجتماعی متعددی را به دنبال دارد، دوم اینکه آنها به عنوان محروم‌ترین افراد از حقوق اساسی خود کمترین بهره را می‌برند.
وی توضیح داد: همچنین آنها به علت شرایط زندگی خاص، منشأ بسیاری از رفتارهای نادرست و پرخطر هستند که نه‌تنها به خود آسیب جدی می‌رسانند، بلکه سلامت افراد دیگر را نیز به مخاطره می‌اندازند.
وی یادآور شد: کودکان کار و خیابانی در همه کشور حضور دارند و در استان هم، آنها به‌جای اینکه بیشتر اوقات زندگی‌شان را در کنار خانواده و تحصیل بگذارند، به دلیل مسائل خانوادگی برای تأمین بخشی از هزینه‌های زندگی کار می‌کنند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد ادامه داد: آنها به دلایل مختلف مجبورند، بیشترین وقت خود را در محیط‌های ناامن و پر مخاطره خیابان سپری کنند و در معرض خطرهای گوناگون قرار دارند و از حقوق اولیه مانند آموزش، بهداشت و تغذیه مناسب محروم و از نارسایی‌های زیادی رنج می‌برند.
خامسی هامانه اضافه کرد: وظیفه نهادهاست شرایطی سختی که آنان تحمل می‌کنند به این گروه توجه کنیم .
به گفته مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در این زمینه به منظور کاهش آسیب و درمان این « بیماران اجتماعی» همت کرد.
وی بابیان اینکه بیشتر کودکان کار و خیابانی استان، مهاجران استان‌ها و از اتباع خارجی هستند، تصریح کرد: ساماندهی این افراد به نفع جامعه است زیرا از بسیاری آسیب‌ها که در آینده رخ می‌دهد، جلوگیری می‌کند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد بابیان اینکه حضور کودکان کار و خیابانی سبب تشدید معضل اجتماعی خواهد شد، گفت: هدف ساماندهی مؤثر و مثبت آنهاست، که در این زمینه اقدام های مؤثری در استان انجام شد و یا در حال انجام است.

** لزوم تفاوت میان کودک کار و خیابانی
وی یادآور شد : باید میان کودکان کار و کودکان خیابانی تفکیک قائل شد و بعضاً پذیرفت که بسیاری از افراد موفق امروز، کودکانی هستند که در دوران کودکی مشغول کار و تلاش بودند.

** توانمندسازی موسسه‌های خیریه فعال
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در ادامه از اجرای طرح توانمندسازی موسسه‌های خیریه فعال در حوزه کودکان کار و خیابانی توسط دفتر یادشده خبر داد و تصریح کرد: در مرحله اول شناسایی مؤسسه های خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد(سمن‌ها) این حوزه در دستور کار است.
خامسی هامانه تأکید کرد: برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی مؤسسه های یادشده از دیگر برنامه‌هاست که پس از توانمند سازی آنها با کمک شهرداری و تبلیغات محیطی و رسانه‌ای کمک‌های مردمی به این سمت سوق داده می شود تا شاهد کاهش تعداد آنها باشیم.
وی اظهار امیدواری کرد که خروجی این میزگردها، جشنواره‌ها و نشست‌ها برنامه‌های منسجم، هدفمند و چشم‌انداز در جهت ساماندهی این کودکان باشد.

** برگزاری جشنواره کودکان کار و خیابانی در یزد
این کارشناس ارشد حوزه اجتماعی یزد اظهار داشت: جشنواره علمی، فرهنگی و هنری ویژه کودکان کار و خیابانی با عنوان « باز باران» از 24 فروردین‌ماه به مدت یک هفته در استان با هدف توجه به آنها، استعدادیابی هنری این گروه و حضور آنها در رویدادهای هنری، اجتماعی و فرهنگی آغاز شده است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد نشست مشترک مدیران با کودکان کار و خیابانی برای شنیدن دغدغه آنها ، برگزاری میزگرد علمی با این چالش در دفتر ایرنا، برپایی مسابقات ورزشی و برگزاری بازارچه خیریه همراه با نمایشگاه نقاشی و انشاء از جمله برنامه‌های جشنواره است.
خامسی هامانه تاکید کرد: اجرای نمایش و سرود با هنرمندی این گروه از کودکان با مدیران، عضویت رایگان آنها در کتابخانه‌ها و برگزاری جشن‌های مختلف از دیگر برنامه‌هاست.
وی شناسایی استعدادها، آگاهی بخشی به جامعه، وجود چتر حمایتی برای آنها را از دیگر رویکردهای جشنواره بیان کرد.
وی افزود: این جشنواره با همکاری این اداره کل و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری، به همراهی بخش غیردولتی تعریف شد.

** تفاوت تعریف کودکان خیابانی و کودکان کار
همچنین پژوهشگر دانشگاه یزد گفت: در بحث کودکان کار از منظر پژوهش‌های دانشگاهی، در بسیاری مطالعات تلاش شد میان کودک کار و کودک خیابانی فرق قائل شد که تاکنون این تمایزها به نتیجه نرسید.
علیرضا افشانی افزود: در بسیاری مطالعات اجتماعی هم در تعاریف سعی شد به این مقوله توجه شود و در واقع برای هرکدام تعریف جداگانه‌ای ارائه کنند.
وی بابیان اینکه دفتر جمعیت سازمان ملل هم خیلی سعی کرد تا تعریف روشنی از این 2 پدیده ارائه کند، اضافه کرد: این مجموعه، تیمی را برای این کار و مطالعه عمیق در این خصوص مأمور کرده بود .
عضو هیئت ‌علمی دانشگاه یزد ادامه داد: این تیم قرار بود، ویژگی کودکان کار و کودکان خیابانی در کشورهای مختلف را استخراج و بر اساس وجوه تشابه ، تعاریفی را ارائه کند،به این نتیجه رسیدند که هرچه بیشتر مطالعه ‌شود به پیچیدگی این تعریف بیشتر می‌رسند.

** فقر اقتصادی ، عامل حضور کودکان کار در شهرها
افشانی می‌گوید: کودک کار، فردی است که کنار خانواده هست و هر ساعتی که در بیرون منزل اشتغال دارد ، شب‌ها به خانه باز می گردد و به دلیل فقر اقتصادی کار می کند.
وی تصریح کرد: برخی کودکان کار در کنار کار، تحصیل هم می‌کنند و بعضاً به دلیل بالا بودن هزینه‌های زندگی، در ادامه مجبور به انتخاب میان کار و تحصیل، کار هستند.
به گفته این استاد دانشگاه یزد ، تعریف کودک خیابانی پیچیده‌تر است چون کودک خیابانی گاهی مواقع کودک کار هم هست یعنی برخی ها در خیابان کار می‌کنند.

** خیابان ، محل کار و زندگی کودک خیابانی است
وی افزود: به همین دلیل برخی سعی دارند بگویند کودک خیابانی کسی است که کار و زندگی او در خیابان است کارتن‌خواب است یا از طریق گروه‌هایی مدیریت می‌شود و درجاهای خاص سکونت دارد.
پژوهشگر دانشگاه یزد اضافه کرد: کودکان خیابانی معمولاً خانواده از هم‌ گسیخته تری نسبت به کودکان کار دارند این در حالی است کودک کار ، خانواده سالم دارد ولی به دلایلی از جمله از دست دادن سرپرست خانواده مجبور به کار است.
افشانی ادامه داد: این موضوع درباره کودک خیابانی، یا خانواده کاملاً ازهم‌گسیخته است و یا هر 2 را از دست‌ داده و یا از خانه فرار کرد و به‌طور رسمی، خانواده‌ای ندارد.
وی تأکید کرد: این کودک خیابانی، صرفاً کودک کار نیست و برای کار در خیابان نیامده است و زندگی او هم در خیابان سپری می‌شود و همین تشابه تعاریف ، مورد مناقشه است،
به گفته افشانی ،کودک کار به دلیل منع قانونی برای استخدام و سن زیر قانون کار، نمی‌تواند درجایی مشغول کار شود و مجبور است در خیابان کار کند و این امر مشکلی را ایجاد می‌کند.
وی بابیان اینکه گفته می‌شود، 90 درصد کودکان خیابانی در یزد از اتباع خارجی هستند که جای سئوال دارد ، اظهار داشت: معمولاً آمارهایی که درباره آسیب های اجتماعی در یزد ارائه می‌شود تلاش دارد به سمت غیربومی‌ها سوق داده شود و این امر از جمله اشتباهاتی است که در استان وجود دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه یزد تأکید کرد: در حالی تصور می‌کنیم اگر چنین آمار داده شود به حل مسأله کمک خواهیم کرد ولی ما سعی کردیم این نگاه را تغییر دهیم درحالی‌که برای تأیید این آمار باید کار علمی دقیق صورت گیرد.
وی افزود: به عنوان یک شهروند و بر اساس شواهد موجود در شهر معتقد هستیم90 درصد این افراد اتباع خارجی نیستند و بخشی از آنها یزدی و بخشی هم مهاجران و ایرانیان سایر مناطق هستند.

** شناسایی هویت کودک خیابانی
مدیرکل بهزیستی یزد در این ارتباط و در پاسخ اظهار داشت: در بازدیدها برخی اتباع ، یزدی صحبت می‌کنند و نمی‌توان این‌گونه داوری کرد و آمارها درباره درصد کودکان کار و خیابانی بر اساس مدارک است.
عفتی افزود: خیلی از اتباع را ازنظر ظاهر و گویشی نمی‌توان تشخیص داد ، وقتی در بطن کار و بررسی مدارک هویتی آنها وارد می‌شویم متوجه وضعیت آنها خواهیم شد.
وی تصریح کرد: بهزیستی به عنوان دستگاه دولتی موظف به ارائه خدمات انسانی به آنهاست اینکه این افراد یزدی باشند یا اتباع خارجی، فرقی ندارد.

** مهاجرپذیری یزد علت افزایش کودکان خیابانی
وی مهاجرپذیر بودن یزد را از عوامل مهم و مؤثر افزایش کودکان کار و خیابانی در استان دانست و اظهار داشت: بسیاری از آنها برای کسب درآمد به استان مهاجرت کردند.
عفتی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار، یک‌پنجم جمعیت استان را مهاجران تشکیل می‌دهند که از مناطق همجوار و کشورهای همسایه به یزد مهاجرت کرده اند.
به گفته وی البته این موضوع به عنوان یک داستان واقعی در اغلب استان‌ها مشهود است و در یزد هم این شرایط دیده می‌شود.
به اعتقاد وی مهاجرپذیری استان معایب و مزایایی دارد اما به دلیل تضادهای فرهنگی تبعات منفی برای استان به همراه دارد.

** یزد سومین استان مهاجرپذیر
همچنین مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر یزد در بحث طلاق و اعتیاد در جمع 10 استان خطرناک قرار ندارد و تنها موردی که در آن بالاست بحث مهاجرت است.
خامسی هامانه افزود: یزد بعد از تهران و البرز، سومین استان مهاجرپذیر ایران است و خیلی از مسائل با این مهاجرت ، عجین شده است.

** لزوم تغییر فرهنگ کمک نقدی به کودکان خیابانی
همچنین به گفته افشانی در این خصوص با شناسایی گروه های هدف که کودکان یزدی ، بومی ایرانی و یا اتباع خارجی هستند باید به فکر برنامه‌ریزی بود و برای هرکدام برنامه متفاوتی ارائه کرد.
وی افزود: اگر برنامه‌ریزی تنها بر اساس اتباع خارجی باشد در برخورد با کودکان ایرانی با مشکلاتی مواجه خواهیم شد .
عضو هیات علمی دانشگاه یزد، بحث دیگر را تقویت بنیه دینی و فرهنگی کمک به کودک به عنوان یک مظلوم عنوان کرد و ادامه داد: در این خصوص تقسیم‌بندی متفاوتی برای کودکان خیابانی داریم.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری یزد اطلاعات خوبی از طریق دوربین‌های شهری در اختیار دارد، که بخش عمده‌ آنها به‌صورت تیمی و با خودرو « ون » در چهارراه‌ها مستقر می‌شوند.
افشانی اظهار داشت: متأسفانه در برخی مواقع کودکان خیابانی در کارهایی همچون توزیع مواد مخدر فعالیت دارند که این موضوع آسیب های دیگری را دامن می‌زنند .
پژوهشگر دانشگاه یزد در این ارتباط 2 راه‌حل یشنهاد کرد و افزود: یکی اینکه به کودکان خیابانی اصلاً کمک نقدی نکنیم که این کار نیاز به فرهنگ‌سازی دارد چون کمک نقدی عمدتاً نصیب مافیا و یا صرف تأمین هزینه اعتیاد والدین کودکان می‌شود.
وی راه‌حل دوم را تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد(سمن‌ها) دانست و اظهار داشت: این سازمان ها نقش پررنگی در فرهنگ‌سازی در این خصوص دارد تا بحث فرهنگ‌سازی از دولت گرفته شود و نگاه مردم سلبی نباشد.

** لزوم مشارکت سمن‌ها در کاهش کودکان کار
همچنین مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در این ‌ارتباط تأکید کرد: گره‌گشای معضل کودکان کار، تشکل‌های غیردولتی است، زیرا آنها به لحاظ ماهیت مردمی و غیررسمی که دارند بیشتر مورد اعتماد قرار می‌گیرند و به‌راحتی جذب می‌شوند.
خامسی هامانه بر فراهم کردن بستر مناسب برای مشارکت (سمن‌ها و مؤسسه های خیریه در این حوزه تأکید کرد و افزود: این نهادها بیشتر رویکرد خدماتی دارند و به دنبال بهبود شرایط زندگی افراد آسیب‌پذیر هستند، لذا فراهم کردن زمینه برای دخالت بیشتر این نهادها، رویکردی انسانی به اقشار ضعیف در جامعه است و می‌تواند به ارتقاء کیفیت زندگی کودکان کمک کند.
این کارشناس حوزه اجتماعی خاطرنشان کرد: بسیاری شهروندان نسبت به کمک‌رسانی به کودکان آشنا نیستند و سردرگم هستند که با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی باید کمک‌ها از طریق سمن‌ها صورت گیرد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد ادامه داد: در راستای ساماندهی کودکان کار نیازمند همراهی و همفکری دانشگاهیان و صاحب‌نظران هستیم که در این زمینه پایان‌نامه یا طرح‌های تحقیقاتی انجام شود که بتوان این معضل را رفع کنیم.
وی همچنین نقش رسانه‌ها در کاهش معضلات اجتماعی و ساماندهی کودکان خیابانی را مهم دانست.

** فعالیت‌های پراکنده، بدون هدف درباره مسائل اجتماعی
در ادامه نشست میزگرد ایرنا یزد مدیرعامل سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد اظهار داشت: همه دستگاه‌ها به‌صورت پراکنده و غیر مرتبط و غیر مطلع از همدیگر در حوزه آسیب های اجتماعی کودکان کار و خیابانی، طلاق و اعتیاد در حال کار هستند.
عباس ملازینلی افزود: از سوی دیگر به خاطر پایین بودن فرهنگ مطالعه و غیر عالمانه کارها را انجام می‌دهیم فعالیت‌های پراکنده و بدون هدف خاص پیش می‌رود.

** لزوم رصدخانه عمومی و اجتماعی در شهر
وی با تأکید بر لزوم ایجاد رصدخانه عمومی و اجتماعی و تبعیت همه دستگاه‌ها از آن در این خصوص تصریح کرد: مؤثرترین کار این است که نور واحد همکاری به فعالیت‌های در حال انجام تابیده و شورای عالی اجتماعی با قدرت بیشتری وارد عرصه شود.
ملازینلی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته خیلی واحدها زیر مجموعه شهرداری است و به‌جای ایجاد اداره فرهنگ و ارشاد ، بر اساس فرهنگ بومی وظیفه‌ای برای شهرداری تعریف‌شده است.
مدیرعامل سازمان فرهنگی شهرداری یزد ادامه داد: در واقع در این کشورها ‌نهادی همگون اجتماعی و فرهنگی ایجاد شد، در حالی ‌که در ایران ، ناهمگونی را در این خصوص شاهد هستیم و متولی حل این مشکل می‌تواند استانداری‌ها باشد.
وی در بحث انتظار از شهرداری‌ها هم گفت: بسیاری از انتظارات مغفول ماند که سال گذشته در حوزه اعتیاد، مرکز زنان بهبودیافته را بعد از سال‌ها تجهیز، تحویل مراجع ذیصلاح شد.
ملازینلی بابیان اینکه شهرداری به خاطر تمکن مالی و نقش خاص در شهر باید علاوه بر تأمین زیرساخت و تجهیز، در مسائل اجتماعی ورود و دخالت بیشتری داشته باشد، افزود: امسال هم قرار است یک مرکز تأمین و تجهیز کودکان کار ظرف یک الی 2 ماه آینده انجام شود.
وی یکی از فعالیت شهرداری را تدوین برنامه‌های جشنواره « باز باران» عنوان کرد و گفت: هدف جشنواره این است که نگاه عموم به کودکان کار و خیابانی معطوف شود.

** لزوم احیای سیمرغ درون فرهنگی
مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری یزد با تأکید بر لزوم فرهنگ خیّری برای جلوگیری از رشد تکدی گری افزود: اگر سیمرغ درون فرهنگ ایران را زنده کنیم و بتوان آن را بال و پر داد، همه چالش های اجتماعی رفع خواهد شد.

** ایجاد 2 مرکز حمایت کودکان کار و خیابانی
همچنین مدیر مرکز غیرانتفاعی ساماندهی کودکان خیابانی « آشیانه باران و ترنم باران» یزد یادآور شد: برای ساماندهی کودکان کار ،خیابانی و متکدیان 2 مرکز با نام‌های مرکز روزانه حمایتی ، آموزشی کودک و خانواده آشیانه باران با هدف آموزش و مباحث حمایتی به‌صورت روزانه و مرکز نگهداری کودکان خیابانی پسر به‌ صورت شبانه‌روزی تأسیس شد.
مصطفی اباذری با اشاره به فعالیت این مرکز از سال 95 ، افزود: نحوه جذب کودکان کار و خیابانی از طریق تیم سیار و مددکاران، معرفی از طریق خود کودکان کار و خیابانی و ارجاع از اورژانس اجتماعی و دفتر آسیب های اجتماعی بهزیستی است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین از سوی اداره اجرائیات شهرداری و از کلانتری‌ها با حکم دادگستری کودکان کار و خیابانی به این مراکز معرفی می‌شوند، آنچه مهم است بیشترین پذیرش و شناسایی کودکان در مراکز با توجه به آموزش‌ها ، ترغیب و تشویق آنان از طریق کودکان صورت می‌گیرد.
مدیر مرکز یادشده تصریح کرد: کودک در این مراکز پس از پذیرش ، توسط مددکاران و روان شناسان تحت مشاوره قرار می‌گیرند و ضمن بازدید از خانواده کودک و بعد از اطلاع از چگونگی و علت حضورش در خیابان، اقدام به حل مشکل خانواده می‌کنند.
وی شرکت کودکان در فعالیت‌های آموزشی مرکز، پیگیری نیازها و اولویت‌ آنها توسط مددکار ،طی روند توانمندسازی توسط تیم تخصصی ، تشکیل کمیسیون ترخیص کودک از مرکز با نظر روانشناس و مددکار مرکز و پیگیری پس از ترخیص توسط مددکار را از جمله اقدامات در راستای کاهش آسیب ها و حمایت از آنها عنوان کرد.

** ساماندهی کودکان کار و خیابانی با اجرای برنامه آموزش
مدیر مرکز ساماندهی کودکان خیابانی آشیانه باران و ترنم باران یزد با اشاره به مشکلات کودکان کار و خیابانی استان گفت: علاوه بر طرح‌های حمایتی ، اجرای برنامه‌های آموزشی در ساماندهی آنها پاسخگوتر از دیگر روش‌هاست.
اباذری افزود: با توجه به برنامه‌های آموزشی که مرکز روزانه حمایتی ،آموزشی کودک و خانواده آشیانه باران در چند سال گذشته اجرا کرد به این نتیجه رسیدیم که برنامه آموزشی تأثیر مثبتی دارد.
وی اظهار داشت: بسیاری از کودکان با شرکت در این برنامه ، اعتمادبه‌نفسشان افزایش یافته است و دیگر به محیط خیابان برای کار باز نگشتند یا حتی دیگر جوراب فروشی، دود کردن اسپند و پاک کردن شیشه را برای کسب درآمد خود نمی‌پذیرند.
وی تصریح کرد: برای کاهش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی کودکان کار و خیابانی باید اولویت نخست دستگاه‌های مرتبط و سمن‌ها ، آموزش باشد.

**مشکلات و چالش‌های مرکز کودکان خیابانی و کار
این کارشناس مسائل اجتماعی، کمبود اعتبار در برابر هزینه‌های ساماندهی مرکز کودکان خیابانی و کار استان را از جمله چالش‌ها بیان کرد و گفت: با توجه به نیروهای این مراکز ، هزینه‌ خوراک، پوشاک ، آزمایش اولیه و پزشکی قانونی در مرکز ماهانه به‌طور تقریبی حدود 180 میلیون ریال است.
وی اضافه کرد: حضور کودکان اتباع خارجی در مرکز و مشکل تحویل آنها به خانواده در صورتی‌که 2 بار توسط شهرداری جمع‌آوری شوند از نظر قانون شهرداری اجازه تحویل به خانواده را ندارد.
وی ادامه داد: آنها از طریق اداره مهاجرت و اتباع خارجی از مرز طرد می‌شوند که در این زمینه اداره یادشده همکاری لازم را با توجه به جلسات متعدد ندارد.
اباذری ادامه داد: همچنین ظرفیت این مراکز جهت ساماندهی کودکان خیابانی، کار و متکدیان جامعه هدف بهزیستی بسیاری محدود و البته قرار است مرکزی توسط شهرداری در اختیار بهزیستی قرار گیرد، امیدواریم این ایده به‌زودی محقق شود.
وی بابیان اینکه خدمات این مراکز در راستای بهبود وضعیت این کودکان است تا آنها بار دیگر به خیابان بازنگردند، تصریح کرد: در برخورد با این کودکان ، به دنبال شناسایی و حل مشکلات آنان هستیم تا شاهد کاهش چشمگیرشان در این حوزه باشیم.

** فعالیت مستمر پیشگیری از آسیب های اجتماعی
همچنین در ادامه نشست یک فعال رسانه‌ای گفت: در بحث فرهنگی و اطلاع‌رسانی برای لایه‌های مختلف جامعه متناسب با نقش آنها باید برنامه‌ریزی خاصی داشته باشیم.
علی طالب‌زاده بابیان اینکه جامعه امروز مجموعه‌ای از بحران‌ها را رصد می‌کنند ، افزود: اگر هر شهروندی خود را مسئول بداند پیشگیری در مباحث آسیب های اجتماعی ممکن است به‌شرط آنکه بدون شعار پیش رویم و کار مستمر، هدفمند و علمی باشد.
2088/ 1968 / 2047
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 اداره فرهنگ و ارشاد خوراک عضو هیات علمی دانشگاه فقر کودکان 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۰۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیابانی: به مارادونا قول دادم فیلم من و او قبل از مرگ هر دوی ما پخش نشود / فیلم

صحبت های جواد خیابانی در مورد علت عدم پخش فیلمش با دیگو مارادونا.

دانلود (14.3MB)

دیگر خبرها

  • افزایش ۶۳ درصدی سهم شهرها و روستاهای خراسان جنوبی از مالیات
  • نقش مهم کانون پرورش فکری در مناسبت‌های فرهنگی
  • کانون پرورش فکری، دوستدار کودکان و نوجوانان محلات حاشیه‌نشین
  • ماجرای خروج کودکان کار اتباع از تهران
  • کودکان کار اتباع از تهران می‌روند
  • از آموزش و اقتصاد تا فرهنگ و سبک زندگی با پدیده‌ بلاگری
  • افزایش مسمومیت کودکان با مواد مخدر در درگز خراسان رضوی
  • لزوم راه اندازی مرکز شوق زندگی در کرمان/ انسجام بخشی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان
  • افزایش مسمومیت کودکان با مواد مخدر در درگز
  • خیابانی: به مارادونا قول دادم فیلم من و او قبل از مرگ هر دوی ما پخش نشود / فیلم