Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:32:20 GMT

هدر رفت آب شیرین تالاب الله آباد، اتفاقی تلخ در قزوین

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۰۹۵۰

هدر رفت آب شیرین تالاب الله آباد، اتفاقی تلخ در قزوین

قزوین - ایرنا - مدیران محیط زیست و آب منطقه ای قزوین از خروج روزانه یک میلیون لیتر آب شیرین موجود در تالاب الله آباد به به شوره زارها به دلیل زهکش نامناسب موجود در این دشت خبر می دهند، در حالی که این استان طی سال های اخیر همواره از مشکل کم آبی رنج برده است.

به گزارش ایرنا، تالاب الله آباد واقع در شهرستان های بوئین زهرا و آبیک به مساحت 100 هزار هکتار واقع در جنوب شرقی استان قزوین به دنبال بارندگی هفته های اخیر، پس از چندین سال احیا، پرآب و دوباره جان گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این تالاب که به دلیل خشکسالی سال های گذشته رو به بیابانی شدن گذاشته بود، پیش از این به عنوان مهم ترین کانون انتشار ریزگرد و گرد و غبار در استان قزوین معرفی می شد.
با وجود پرآب شدن و احیای این تالاب پس از سالها، خروج آب موجود در آن از طریق زهکش ایجاد شده در دشت الله آباد نگرانی دستگاه های متولی همچون محیط زیست و آب منطقه ای و همچنین دوستداران محیط زیست را برانگیخته است.
براساس اعلام مسئولان، روزانه نزدیک به یک میلیون متر مکعب آب شیرین این تالاب از طریق این زهکش که گفته می شود به منظور جلوگیری از شوری خاک و هدایت شورآب به رود شور و دریاچه نمک قم در سال 82 احداث شده است، خارج می شود.
خروج این مقدار آب شیرین طی روز و تبدیل آن به شورآب، در شرایطی است که طی سال های گذشته استان قزوین به دلیل خشکسالی و بهره برداری های بی رویه از منابع آبی از کمبود آب شرب و کشاورزی به شدت رنج می برده است.
همچنین خالی شدن آب این تالاب، دشت الله آباد را بار دیگر به کانون انتشار ریزگرد تبدیل خواهد کرد که گفته می شود اثرات آن می تواند پایتخت نشینان را نیز تحت الشعاع قرار دهد.
با این وجود، سازمان جهاد کشاورزی قزوین که گفته می شود زهکش ایجاد شده در دشت مربوط به این دستگاه و به سفارش آن انجام شده، نظرات آب منطقه ای و محیط زیست را رد کرده و کارکرد این زهکش را صحیح دانسته و از فعالیت آن دفاع می کند.

**عملکرد نامناسب زهکش دشت الله آباد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در بازدید از تالاب الله آباد گفت: در اوایل دهه 80 با هدف کاهش شوری آب و خاک، اقدام به ایجاد زهکش در دشت الله آباد شد.
علی فرخزاد گفت: قرار بود این زهکش شوری آب را گرفته و انرا از طریق اتصال کانال های فرعی به اصلی به سمت دریاچه نمک قم هدایت کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با اشاره به عملکرد نامناسب زهکش این دشت، ادامه داد: متاسفانه کانال های ایجاد شده زهکش به خوبی عمل نمی کنند و در حال حاضر شاهد خروج آب شیرین از تالاب به سمت شوره زارها هستیم.
این مسئول گفت: مقرر شده تا شرکت اب منطقه ای برای جلوگیری از خروج اب تالاب الله اباد اقدام کند.

** کارشناسی نبودن ایجاد زهکش در دشت الله اباد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: زهکشی که در تالاب الله آباد قرار دارد، مربوط به سال 82 و توسط سازمان جهاد کشاورزی قزوین احداث شده است.
حمید پویا اظهار داشت: همکاران ما در شرکت آب منطقه ای در همان سال با احداث این زهکش که با هزینه های قابل توجهی نیز ایجاد شده است، مخالفت کرده و آنرا غیرکارشناسی دانسته و آنرا تایید نکرده بودند.
این مسئول حوزه حاکمیتی امور آب در استان قزوین افزود: به نظر می رسد اهداف مربوط به ساخت این زهکش از جمله تخلیه آب شور و هدایت به سمت رود شور قم محقق نشده و خروجی مثبتی نداشته است.
پویا اظهار داشت: براساس کارشناسی های به عمل متاسفانه طی روزهای گذشته 18 متر مکعب بر ثانیه آب شیرین از طریق زهکش های ایجاد شده در دشت و تالاب الله آباد خارج و در مجموع شاهد خروج نزدیک به یک میلیون متر مکعب آب شیرین از این دشت به سمت رود شور و دریاچه نمک قم هستیم.
این مسئول با اشاره به تجمع همه آب های روان استان از جمله رودهای خررود، وشته،حاجی عرب،باراجین، ابهررود و سرریز سد انحرافی زیاران و سد طالقان در دشت الله آباد، گفت: آب موجود در تالاب الله آباد که پس از بارندگی های قابل توجه اخیر بدست آمده و موجب پرآب شدن این دشت و احیای این تالاب شده و به نوعی کانون انتشار ریزگرد و گردو غبار در استان را از بین برده است هر چند برخی اظهار نظرها ایجاد سد بالاخانلو را دلیل خشکی منطقه و ایجاد این کانون می دانستند که باید یاداور شد این سد هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته و چنین اظهاراتی صحیح نیست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با بیان اینکه معتقدیم هر نوع دستکاری در مناطق کویری با توجه به طبیعت شکننده آن باید با دقت مطالعه و کارشناسی شده باشد،اظهار داشت: پیش از این به همراه اداره کل محیط زیست قزوین با ارسال نامه ای به سازمان حفاظت محیط زیست چرای شترهای آورده شده به دشت و زهکش موجود را از جمله چالش های دشت الله آباد اعلام کرده بودیم.
پویا اظهار داشت: خروجی نامناسب زهکش در هفته های اخیر مشخص و علنی شد چرا که این زهکش کارکرد اصلی که باید کم کردن شوری خاک و هدایت شوراب به دریاچه قم باشد اکنون اب شیرین تالاب الله اباد را از خارج و به سمت رود شور قم هدایت می کند.

**خروج 25 میلیون متر مکعب آب شیرین تالاب الله اباد به شوره زارها
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: متاسفانه به دلیل عملکرد نامناسب زهکش، تاکنون 25 میلیون متر مکعب آب شیرین از تالاب الله اباد خارج و به سمت کویر قم و شوره زارها هدایت شده است.
وی با اشاره به بازدید استاندار قزوین در روز گذشته از تالاب و دشت الله اباد،گفت: به دستور استاندار مقرر شد با انجام کارشناسی های لازم برای جلوگیری از خروج اب تالاب به سمت رود شور و دریاچه نمک قم از سمت زهکش جلوگیری شود و تلاش خواهیم کرد با تجهیزات چون بیل مکانیکی سطح خروجی اب را کاهش دهیم.

**زهکش دشت الله آباد مطالعات زیست محیطی ندارد
مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین نیز گفت و گو با ایرنا در این خصوص گفت: اجرای طرح هایی چون زهکش ها که اثرات زیست محیطی دارند به موجب قانون مشمول مطالعات ارزیابی زیست محیطی می شوند که در خصوص زهکش دشت الله آباد متاسفانه این اتفاق در حین ایجاد آن رقم نخورده است.
حسن پسندیده ادامه داد: باید پیش از ایجاد زهکش ها تمامی جوانب زیست محیطی و اثرگذاری آنها بر منابع ابی و خاکی، هوا و اقلیم، محیط بیولوژیکی و کاربرهای زمین و حتی اثار اجتماعی و اقتصادی ان بررسی و پس از مطالعات اعطای مجوز ایجاد زهکش انجام شود که چنین فرایندی را در مورد زهکش دشت الله اباد شاهد نبوده ایم.
وی با بیان اینکه کارشناسان جهاد کشاورزی دلیل ایجاد زهکش در دشت و تالاب الله اباد را کم کردن شوری خاک و ایجاد قابلیت کشاورزی در خاک اعلام کرده اند،اظهار داشت: باید ادغان کرد هرجا که به نظام طبیعت به شکل غیرکارشناسی شده دست اندازی شده، آثار سوء آن پس از مدتی گریبان ما را گرفته است.
پسندیده با بیان اینکه به دنبال بارندگی های اخیر پس از سال ها شاهد احیای تالاب الله آباد که پیش از این به دنبال بیابانی شدن و خشکسالی به کانون انتشار ریزگردها تبدیل شده بود، هستیم، اظهار داشت: این مهم موجب تغذیه آبخوان دشت، تقویت پوشش گیاهی و ایجاد زیست بوم در این منطقه شده است اما متاسفانه با خروج قابل توجه اب تالاب از سمت زهکش، نگران خشکی دوباره آن هستیم.

** خشکی دوباره تالاب الله اباد در صورت ادامه خروج آب از زهکش
وی با اشاره به وجود 50 تا 55 میلیون متر مکعب آب در این تالاب، اظهار داشت: اگر جلوی خروج اب از سمت زهکش گرفته نشود کمتر از 2 ماه اینده احتمال دارد اب این تالاب به طور کل از بین برود.
مدیرکل محیط زیست قزوین اظهار داشت: به دستور استاندار پس از بازدید از این تالاب مقرر شد اقداماتی برای جلوگیری از خروج آب به سمت شوره زارها و کویر توسط شرکت آب منطقه ای قزوین انجام شود.

**زهکش دشت الله آباد عملکرد مثبتی داشته است
مدیر امور آب و خاک و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: مسایلی که در خصوص زهکش دشت الله آباد از سوی دستگاه هایی چون آب منطقه ای و محیط زیست اعلام شده، صحیح نیست.
وی با بیان اینکه زهکش دشت الله آباد تاکنون عملکرد مثبتی از خود به جا گذاشته است، اظهار داشت: زهکش ایجاد شده در این دشت با هدف جلوگیری از شوری خاک ایجاد شده و کارکرد آن نیز صحیح است.
این مسئول گفت: به دنبال بروز سیلاب و هدایت روان آبها به سمت دشت الله آباد و افزایش قابل توجه تراز آب به بخش هایی از زهکش خسارت وارد شده که در عملکرد آن تاثیرگذار بوده است اما در حالت عادی این زهکش مشکلی در فعالیت نداشته و ندارد.
مستخدمی با بیان اینکه آب شیرین استان از شاهرود و خررود خارج می شود و بهتر است برای جلوگیری از آن توسط دستگاه های متولی اقدامی صورت بگیرد،در پایان اظهار داشت: سرریز آب موجود در دشت از طریق زهکش خارج می شود بنابراین نباید زهکش مقصر خروج آب بدانیم.
با وجود اختلاف نظر بین دستگاه های متولی، به نظر می رسد باید شناسایی مقصر در این ماجرا را به آینده موکول کرد و اولویت را در زمان حاضر برای جلوگیری از خروج آب از تالاب الله آباد قرار دارد چرا که احیای این تالاب پس از سالها اتفاق میمونی است که نباید آنرا کوچک شمرد و فواید زیست محیطی و حتی اقتصادی قابل توجهی را برای استان قزوین به همراه خواهد داشت و کمترین ثمر آن کاهش روند بیابانزایی اراضی جنوب شرقی این استان و از بین رفتن کانون ریزگردها در قزوین است.
3013

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد محیط زیست تالاب الله آباد قزوین آب شیرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۰۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاقی خاص در مراسم رژه روز ارتش در مشهد + فیلم

دریافت 2 MB کد خبر 845236 برچسب‌ها خبر ویژه رزمایش

دیگر خبرها

  • باران و تبدیل شدن بوستانی به تالاب در بندرعباس
  • سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی
  • مسیر رسیدن به سرزمین های بهشتی ایران از کجاست
  • رفع تداخل ۷هزار و ۶۵۲ هکتار از اراضی استان قزوین
  • (ویدیو) اتفاقی خاص در مراسم رژه روز ارتش در مشهد
  • فیلم/ اتفاقی خاص در مراسم رژه روز ارتش در مشهد
  • مطلوب بودن مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی خوزستان
  • اتفاقی خاص در مراسم رژه روز ارتش در مشهد + فیلم
  • معرفی واحد تولید کننده آلاینده محیط زیست به دستگاه قضا در گیلان
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی