Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-25@09:58:24 GMT

ضرورت مهندسی مجدد اقتصاد برای رونق تولید

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۱۶۸۰

ضرورت مهندسی مجدد اقتصاد برای رونق تولید

تین‌نیوز |  عباس قربانعلی بیک :

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز سال نو در اجتماع زائران و مجاوران حرم رضوی، سال ۹۸ را «سال فرصت ها» خواندند و با تأکید بر اینکه تحقق شعار امسال یعنی «رونق تولید» موجب ایجاد تحول در بخش های مختلف، افزایش اشتغال، حل مشکلات معیشتی، اصلاح نظام بانکی، افزایش ارزش پول ملی و توازن بودجه­ ای خواهد شد، سخنان مهمی را در مورد اقتصاد و رونق تولید» بیان فرمودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ایشان تلاش فعالان اقتصادی برای رونق تولید داخلی را دربردارنده اجر الهی توصیف کردند و افزودند: دستگاه های مسئول باید به تولید کننده، سرمایه گذار و فعال اقتصادیِ سالم از زوایای مختلف از جمله اصلاح قوانین و مقرراتِ فضای کسب و کار کمک کنند. همچنین ایشان مقابله با سوءاستفاده کنندگان را از دیگر ضروریات رونق تولید برشمردند و افزودند: متأسفانه ذهن مبتکر ایرانی وقتی در کارهای شیطنت آمیز فعال می‌شود، به روش های عجیب و غریبی برای سوءاستفاده می رسد که قوای مجریه و مقننه و دستگاه های ناظر باید در این زمینه، کاملاً مراقب باشند.

همچنین ایشان «خرید کارخانه ها»، «فروش ماشین آلات»، «اخراج کارگران و تبدیل زمین کارخانه به برج» و همچنین «سوءاستفاده از سیاست غلط توسعه مراکز بانکی و مالی برای به‌دست آوردن ثروت های نامشروع از پول های مردم» را از جمله سوءاستفاده ­هایی خواندند که باید کاملاً با آنها مقابله شود.

در این فرصت با دو نگاه به این هدف می پردازیم: اول با نگاه مربی­گری یا کوچینگ که تاکید بر نقاط قوت میباشد و اینکه درکدام کسب و کارها قوی هستیم دوم با نگاه راهبردی برای شناسایی تهدیدها و نقاط ضف که البته همزمان به نقاط قوت و فرصت ها هم می پردازد

پس از نگارش کتاب "نقشه راه بلوغ" در سال 1386، در کتاب دیگری با عنوان "استراتژی تحقق اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ در صنعت ریلی" در سال 1388 در زیربخش مهندسی اقتصاد برای تحقق چشم انداز جدولی برای اولویت ­بندی بخش های مختلف اقتصادی از منظر آثار ملی مانند اشتغال، ثبات قیمت، صادرات و ... تهیه و مورد بررسی قرار گرفت.

در این جدول صنعت پتروشیمی و احداث جاده کمترین امتیاز و احداث راه­آهن و نیروگاه بیشترین امتیاز را کسب نمودند و بخش مسکن و خودرو و فولاد در رتبه های پایین ­تر قرار گرفتند.

اکنون بعد از ده سال می بینیم که بخش پتروشیمی علاوه بر امتیاز پایین آن ایام در آثار مثبت ملی عملا به یکی از عوامل بحران افت ارزش پول ملی و صادرات بدون بازگشت ارز تبدیل شده است.

در سال های اخیر که موضوعات اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی و ... و رونق تولید در سال جاری به عنوان محورهای مورد تاکید رهبری تعیین شده است به نظر میرسد مناسب باشد جدول مذکور توسط مراکز پژوهشی و صاحب نظران اقتصادی و صنعتی مورد بازنگری قرار گیرد تا اولویت های مناسب برای رونق تولید شناسایی گردد.

تولیداتی که در زمان کوتاه مدت منجر به ایجاد اشتغال، حل مشکلات معیشتی و افزایش ارزش پول ملی گردد

نقاط قوت ما: صنعت خودرو به دلیل شاغلین زیاد و تقاضای بالا و اینکه با تولید بیشتر قیمت تمام شده کمتر می شود.

مسکن علاوه بر تاثیر بالا بر افزایش ارزش پول ملی و اشتغال مستقیم رونق تولید صنایع مرتبط را درپی دارد.

صنایع غذایی مثل تولید فرآورده ­های کشاورزی و دامی علاوه بر اشتغال مناسب و مشکل معیشتی مردم را حل می‌کنند. اما با نگاه راهبردی بدلیل زمانبر بودن تولید، سرمایه ­گذاری و ریسک بالا و ... (در مقایسه تجارت و خدمات) باید با تدابیر مناسب، رونق بخش های غیر تولیدی را کاهش و عوامل تهدید تولید مانند مالیات، بیمه و سود تسهیلات را کاهش داد.

*کارشناس ریلی

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: اقتصاد ثروت قوانین و مقررات کسب و کار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۱۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اهتمام به اقتصاد فضای مجازی در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان به نقل از اداره روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد دوشنبه ۳ اردیبهشت در جلسه شورای هماهنگی کارگروه‌های فضای مجازی استان با اشاره به تعیین و اعلام شعار سال جدید، توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: یکی از راه‌های مشارکت مردم و جهش تولید و اقتصاد، فضای مجازی است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان افزود: توجه به فضای مجازی به عنوان ضمیمه‌ای بر سایر فعالیت‌ها نیست و مفاهمه مشترک و دقیق از فضای مجازی اولین گام در ماموریت‌ها است و بر این اساس تبیین دقیق و کاملی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برای فضای مجازی ارائه‌ شده است.

وی تاکید کرد: از کلیات، طرح واژه‌ها و اصلاحات باید عبور کرد و کارگروه‌های شورای مجازی با همکاری دستگاه‌ها عضو با تعریف و اولویت بندی پروژه‌های اقتصادی در فضازی مجازی به سمت تحقق این اولویت حرکت کنند. همچنین باید گفت؛ این عرصه‌ای است که با نگاه تحولی، نوآورانه، مبتکرانه و مدیریت ریسک منطقی می‌تواند ریل گذاری یک میدان پیشرفت و توسعه اقتصادی فن آورانه را در استان فراهم نماید.

گنابادی نژاد صنایع فرهنگی، سوغات زائر، تکمیل و ارتقای کمی و کیفی خدمات به زائرین داخلی و خارجی، گردشگری سلامت، جذب دانشجویان خارجی و... را از نمونه‌های میدان اقتصاد فضای مجازی نام برد و همچنین طراحی درگاه و مرکز تجارت بین المللی فرهنگ، هنر و فن آوری در فضای مجازی را یک اولویت برای شورای فضای مجازی استان دانست.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی عرصه اقتصاد فضای مجازی را یک «مزیت ناجی» معرفی کرد و ادامه داد: کارشناسان و ظرفیت‌های تخصصی بسیار خوبی در استان وجود دارد که می‌توانند این درگاه را با کیفیت، سرعت و ارزان راه‌اندازی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: بیشترین تهاجم دشمنان به انقلاب و نظام و حقوق مردم عزیز از طریق فضای مجازی است که ما همچنان کمترین استفاده را از آن داریم در حالی که نه منفعلانه بلکه باید بتوانیم فعالانه، هوشمند و موثر فضای مجازی را مدیریت کنیم.

گنابادی نژاد به ۳ اولویت ویژه فضای مجازی در سال ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: اقتصاد فضای مجازی، امنیت در فضای مجازی و صیانت از حقوق و رضایتمندی مردم از خدمات الکترونیک و فضای مجازی استان، اولویت‌های سال هستند. بر این اساس باید به پروژه‌های مشخص و روشن برسیم و آن‌ها را در سال جدید عملیاتی و پیاده کنیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: امروز اسرائیل و آمریکا دیگر توان و اراده‌ای برای حمله نظامی به ایران ندارند لذا در فضای مجازی لازم است آمادگی‌های بیشتری ایجاد شود و همه احتمالات نفوذ و هجمه در فضای مجازی برای دشمن باید به طور کامل مسدود و امنیت روانی جامعه و مردم صیانت شود. این موضوع نیازمند برنامه روان، دقیق و عملیاتی است.

وی افزود: کار مردم به خدمات فضای مجازی گره خورده هرچند خدمات رسانی به مردم از طریق سایت‌های اینترنتی و دفاتر خدمات رسان خوب و در عصر کنونی ضروری است و برخی نقص‌ها و ضعف‌ها از قبیل قطع بودن و نارسایی‌های مرتبط با نرم افزار و سخت افزار باید برای صیانت از حقوق و رضایت مندی مردم به عنوان یک اولویت مهم برنامه داشته باشیم و همواره پایداری سامانه‌های خدمت رسان پایش و ارزیابی شود.

دیگر خبرها

  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • اجرای سند توسعه اشتغال در ۵۰۰ روستای خراسان شمالی
  • اقتصاد فوتبال ایران رونق می‌گیرد؟
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • شارژ مجدد باتری پهپادها در حین پرواز / طول عمر پهپادها با سلول‌های خورشیدی پروسکایت
  • تاکیدفرماندار اشنویه برافزایش بهره وری منابع آب
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش‌آموزان به تحصیل در رشته ریاضی 
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش آموزان به تحصیل در رشته ریاضی 
  • ضرورت اهتمام به اقتصاد فضای مجازی در خراسان رضوی