Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر کمیته مطالعات ناشنوایی و کم شنوایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: به دلیل استفاده زیاد کودکان و نوجوانان از هدفون، هندزفری و قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، سن ابتلا به کم شنوایی در ایران به 14 سالگی رسیده است. آفتاب‌‌نیوز : گیتا موللی روز سه شنبه در یک نشست خبری که در انجمن شنوایی سنجی برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا افزود: امروزه گوش دادن به موسیقی با صدای بلند باعث اختلال شنوایی شده و صدای ترافیک روزانه به ویژه در بزرگراه ها سلامت گوش را به خطر می اندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: توصیه می شود افراد از هدفون هایی با مارک های معتبر که دارای سنجش دقیق تر صدا هستند، استفاده کنند. هر چه هدفون کوچک تر باشد، خطر کم شنوایی بیشتر می شود اما هدفون های بزرگ می تواند محافظت بیشتری از گوش داشته باشد.
موللی ادامه داد: گوش دارای سیستم هشداردهنده است. به این دلیل اگر افراد هنگام استفاده از هدفون و هندزفری، احساس کردند دچار سرگیجه شده اند و گوش آنها صدای زنگ یا وزوز می دهد، نباید دیگر از این ابزار استفاده کنند.
وی تصریح کرد: این بیماری پنهان است و فرد متوجه کم شنوایی نمی شود. به همین دلیل یک تا دو سال طول می کشد تا به مراکز درمانی مراجعه کند.
دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تاکید کرد: پیر گوشی نیز از 45 سالگی آغاز می شود ولی به دلیل استفاده زیاد از هدفون و هندزفری و قرار گرفتن در سر و صدای زیاد، این عارضه که نوعی از کم شنوایی است به سن 14 سالگی رسیده و باید زود تشخیص داده شود و با استفاده از سمعک عملکرد مغز بیشتر محافظت شود.
موللی افزود: پیرگوشی علل مختلفی از جمله ژنتیک، سر و صدای زیاد، استفاده از هدفون و هندزفری دارد و باید افراد از مواردی که باعث کم شنوایی می شود، پیشگیری کنند.
تولد سالانه پنج هزار نوزاد ناشنوا در کشور
موللی ادامه داد: سالانه پنج هزار نوزاد ناشنوا در کشور به دنیا می آیند که غربالگری، تشخیص و درمان زودهنگام می تواند آنها را از ناشنوایی نجات دهد.
وی افزود: وقتی نوزاد ناشنوا به دنیا می آید، به دلیل آثار روحی شدیدی که به خانواده وارد می شود، نوزاد کمتر مورد توجه قرار می گیرد، در حالی که هر ثانیه برای نوزاد مهم است و باید به سرعت غربالگری شود.موللی اظهار داشت: ناشنوایی معلولیت پرهزینه ای است که تا آخر عمر هزینه های زیادی را به جامعه وارد می کند و می توان با مداخلات زودهنگام این هزینه را کاهش داد.
وی ادامه داد: در حال حاضر از هر 100 نوزاد متولد شده 80 نوزاد غربالگری شنوایی می شوند و ما در این زمینه به پوشش 80 درصدی رسیده ایم و باید این پتانسیل و پوشش را به 100 درصد رساند.
نوزادان ماهی یک بار غربالگری شوند
دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه کودکان باید ماهانه یک مرتبه غربالگری شنوایی شوند، اضافه کرد: همه کودکان ناشنوا و کم شنوا این پتانسیل را دارند که بیماری آنها زود تشخیص داده شوند و سمعک بگیرند. آنها می توانند به زبان گفتاری دست یابند و هیچ کمبودی با همسالان شنوای خود نداشته باشند.
به گفته موللی، اگر نوزاد ناشنوا به موقع غربالگری و 48 ساعت پس از تشخیص به مرکز مداخله درمان ارجاع داده شود، در پنج سالگی به وضعیتی از شنوایی می رسد که هیچ تفاوتی با سایر کودکان نداشته باشد.وی ایران را از کشورهای موفق در دنیا در زمینه غربالگری و مداخلات زودهنگام ناشنوایی برشمرد و اظهار داشت: 80 مرکز مداخله زودهنگام در این زمینه فعالیت می کنند و 18 مرکز کاشت حلزون داریم.
موللی مشکل اصلی را در زمان درمان ناشنوایی و کم شنوایی در کشور را خلاء غربالگری بین تشخیص و مراجعه به مراکز مداخله ای دانست و ادامه داد: مداخلات درمانی به سرعت انجام نمی شود و ناشنوایی و کم شنوایی بعد از تولد مورد غفلت قرار می گیرد برای جلوگیری از این موضوع، بیانیه غربالگری شنوایی که به صورت دستورالعمل علمی دنیا تدوین شده است، امسال در هجدهمین همایش شنوایی سنجی ارایه می شود.
وی اضافه کرد: این بیاینه تحت عنوان گایدلاین بومی سازی در مداخلات زودهنگام کودکان ناشنوا و کم شنوا برای اولین بار در کشور در حاشیه هجدهمین همایش شنوایی سنجی که قرار است سوم تا پنجم اردیبهشت در مشهد برگزار شود، رونمایی می شود.
 60 درصد کودکان ناشنوا مبتلا به اختلال رشدی 
دبیر کمیته مطالعات ناشنوایی و کم شنوایی دانشگاه علوم بهزیستی تصریح کرد: 60 درصد کودکان ناشنوا و کم شنوا با اختلالات فلج مغزی و رشدی و تکاملی مواجه هستند که باید به موقع تشخیص داده شوند.
منبع: ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: هدفون کم شنوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۱۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصر پیام ایران را به رژیم اسرائیل رسانده است

به گزارش همشهری آنلاین،‌ وی افزود: پس از تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و مصر، سامح شکری با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی تماس برقرار کرده است.

پیشتر اخباری منتشر شده بود که تهران از طریق قاهره پیام هشدار مهم به رژیم اسرائیل ارسال کرده است.

هشدار بی‌سابقه ایران به اسرائیل از طریق مصر

ایران بارها به رژیم صهیونیستی و حامیان او هشدار داده است که در صورت خطای مجدد رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن منافع ایران، پاسخی فوری و سخت در انتظار اوست.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در رایزنی‌های دیپلماتیک خود با همتایانش از برخی کشورها این هشدار را داده است که در صورت تجاوز مجدد رژیم اسرائیل پاسخ ایران فوری، سخت و فراگیر خواهد بود.

ایران همچنین هشداری را به مقامات آمریکایی داده مبنی بر اینکه در صورت حمایت از رژیم صهیونیستی منافع این کشور در منطقه مورد هدف ایران قرار خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در نشستی با سفرا و نمایندگان خارجی مقیم در تهران با اشاره به رایزنی‌های خود با وزرای خارجه منطقه گفت: ما به‌دنبال هدف قرار دادن افراد و پایگاه‌های آمریکا در منطقه نیستیم، تأکید کردیم که ما هرگز از توسعه تنش در منطقه استقبال نکرده‌ایم، لیکن هشدار دادیم چنانچه از فضا و یا سرزمین کشورهای موردنظر آمریکا برای دفاع و حمایت جانبدارانه از تل‌آویو استفاده کند، ناچاراً پایگاه نظامی آمریکا در آن کشور مورد هدف قرار خواهد گرفت.

کد خبر 844762 منبع: تسنیم برچسب‌ها ایران و اسرائیل ایران و مصر خبر ویژه

دیگر خبرها

  • چند پیشنهاد علمی برای جلوگیری از زوال عقل در دوران سالمندی
  • به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید
  • مصر پیام ایران را به رژیم اسرائیل رسانده است
  •  چطور فرزند بزرگتر خود را برای ورود نوزاد تازه متولد شده به خانه آماده کنیم؟
  • بایرن و اولین شکار تابستانی از اشتوتگارت
  • مداخله درمانی برای کودک ناشنوا باید در سنین پایین انجام شود
  • آبله مرغان؛ بیماری شایع اولین فصل سال
  • آثاری برای کودکان غزه
  • اختلال پردازش شنوایی کودکان قابل درمان است؟
  • هدفونی که وزوز گوش را درمان می‌کند!