Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- منابع خبری گزارش دادند: دولت ماهاتیر محمد که اجرای مهمترین پروژه خط آهن چین در این کشور را متوقف کرده بود، پس از 10 ماه گفت وگو با چینی ها با کاهش یک سومی در هزینه های این قرارداد کلان و اعمال تغییرات مورد دلخواه مالزیایی ها، قرار است اجرای در ماه آینده میلادی(مه) در مالزی از سر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش روز سه شنبه ایرنا نخست وزیر مالزی که پیشتر با اجرای طرح راه آهن این کشور توسط چین به دلیل هزینه بالای آن مخالفت کرده بود گفته بود اگر بهای تمام شده این طرح کلان توسط شرکت چینی کاهش یابد، ما می توانیم برای اجرای آن به پکن چراغ سبز نشان دهیم.
ارزش این خط آهن ساحلی 13 تا 20 میلیارد دلار برآورد شده بود و دولت ماهاتیر محمد گفته بود که تنها در صورتی که چین حاضر به تخفیف باشد، ما آماده اجرای آن با همکاری چین هستیم.
وی در گفت وگو با یک رسانه چینی، تصریح کرده بود که بهتر است با این شرط این طرح اجرا شود زیرا لغو آن هم مقرون به صرفه نیست.
ماهاتیر خیلی زود پس از پیروزی در ماه می سال گذشته میلادی اجرای این طرح را به دلیل گرانقیمت بودن آن، تقبیح کرده و خواستار لغو آن شده بود.
به گزارش شبکه خبری الجزیره اکنون مالزی پس از قریب به 10 ماه کشمکش در مورد ازسرگیری و اجرای این طرح کلان اقتصادی که در زمره طرح بین المللی یک کمربند یک جاده چینی هاست با چینی ها به توافق رسیده است.
دولت ماهاتیر در ماههای گذشه با مذاکرات فشرده و گسترده با شرکت سرمایه گذار و مجری چینی موسوم به East Coast Rail توانست در چانه زنی های خود مطمئن از کاهش یک سومی هزینه ها شود. قرار است با اجرای این طرح ریلی بخش های شرقی شبه جزیره مالزی به مسیرهای کشتیرانی در غرب این کشور متصل شود.
علاوه بر شرکت مذکورچینی تعدادی از شرکت های دیگر چین نیز هم در آن مشارکت دارند و 85 درصد از تامین مالی این پروژه اقتصادی مشترک را 'اکزیم بانک چین' متقبل شده است.
دراین طرح بیش از دو هزار و 200 نیروی محلی مالزی نیز فرصت شغلی یافتند.
گفت وگو و توافق اولیه این پروژه اقتصادی مشترک میان مالزی و چین در سال 2016 میلادی و در دوره نجیب رزاق نخست وزیر پیشین مالزی که قریب به یک دهه زمام دولت را در این کشور در دست داشت، با شرکت های چینی انجام شده بود .
نجیب رزاق در حال حاضر توسط کمیته مقابله با فساد مالزی به فساد مالی در پرونده توسعه مالزی وان ام دی بی متهم شده است.
این طرح به گونه کلان و بزرگ است که چینی ها همواره بر اجرای آن بسیار رغبت نشان داده اند، اما طرف مالزیایی اجرای این پروژه کلان ریلی را برای خود مقرون به صرفه نمی دانست.
ماهاتیر محمد پیشتر گلایه کرده بود که ما هم پول کافی برای این کار نداریم و نمی خواهیم مقروض شویم و اگر قرار است نتیجه ای حاصل شود لازم است که چین در قیمت طرح ریلی ساحلی تجدید نظر کند.
شرکت های چینی اعلام کردند که طرح یک کمربند یک جاده را در جنوب شرق آسیا با خط آهن ریلی که قرار است در مالزی ساخته شود همسو خواهند کرد.
براساس گزارش های رسانه ای احتمالا عملیات ساخت و اجرای این پروژه از ماه آتی میلادی در مالزی کلید خواهد خورد.
ماهاتیر محمد که پیشتر گفته بود این توافقنامه صرفا برای چین سودآور است ،شرایط کنونی این پروژه را پس از ماهها گفت وگو با شرکت های چینی به دلیل کاهش هزینه های ساخت و ساز ، افزایش سطح مشارکت مالزی و تغییر بهینه نقشه ' توافقنامه دوجانبه سودآور' ارزیابی کرده است.
ماهاتیر محمد دراین زمینه به رسانه ها گفت: قیمت ارائه شده قبلی توسط شرکت های چینی ناخوشایند بود و به لحاظ مشخصات فنی، قیمت دارای توجیه اقتصادی نبود اما ما تصمیم گرفتیم که به میز مذاکره با چینی ها بازگردیم و خواستار معامله ای عادلانه تر شویم که براساس آن نیازهای مردم مالزی اولویت بندی شود.
چین نخستین شریک تجاری مالزی و بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا محسوب می شود. کوالالامپور- پکن روابط تجاری گسترده ای نیز با یکدیگر دارند.
طبق گزارش مرکز توسعه سرمایه گذاری مالزی ( مایدا) حجم روابط تجاری دوجانبه پکن - کوالالامپور در سال گذشته 96 میلیارد دلار برآورد شده است، اما دو کشور درصدد هستند این رقم را در سال جاری به 100 میلیارد دلار افزایش دهند.
درمجموع دولت ماهاتیرمحمد با گفت وگو های پیچیده و طولانی 10ماهه گذشته با چینی ها توانست یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی این کشور را با مذاکره با طرف چینی مدیریت کند . جلوگیری از اجرای این قرارداد توسط دولت مالزی درماههای اخیر حتی سبب بروز نوعی بدبینی سیاسی میان پکن و مالزی نیز شده بود که با سفر ماهاتیر به چین و تداوم گفت وگو ها میان دو طرف، راهکار جدیدی برای رفع این مساله ارائه شد.
طبق گزارش بلومبرگ آسیا پروژه ای که قرار بود با ارزشی حدود 65.5 میلیون رینگیت هزینه داشته باشد اکنون با کاهش هزینه ها قرار است با 44 میلیون رینگیت ( حدود 11 میلیون دلار) عملیات اجرایی آن آغاز شود.
این پروژه در واقع شهرهای شمال شرق مالزی از جمله کوانتان در نزدیکی مرز با تایلند را از طریق دریای جنوبی چین به بندرکلانگ در تنگه ملاکا متصل می کند.
تنگه مالاکا در جنوب شرقی آسیا واقع است و یکی از مهمترین گذرگاه‌های دریایی جهان به شمار می رود که پس از تنگه هرمز مهمترین شاهراه حمل و نقل دریایی نفت در دنیا به‌شمار می رود.
آساق**1599 **1600

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مالزي پكن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۱۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعویض شیرآلات خط اصلی آبرسانی غرب قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، مدیر دفتر بهره‌برداری و توسعه تأسیسات، تأمین، تصفیه و خطوط انتقال آبفای استان به تشریح ابعاد پروژه تعویض شیرآلات رینگ غربی آبرسانی قم پرداخت و گفت: در این پروژه طی یک هفته عملیات شبانه‌روزی شیر پروانه‌ای ۱۴۰۰ میلی‌متر میدان نبوت، شیر‌های ورودی و خروجی فشارشکن نبوت، شیر پروانه‌ای ۱۰۰۰ میلی‌متر کشاورز شمالی تعویض و یک شیر پروانه‌ای نیز در حوالی میدان کشاورز نصب شد.

وی بهسازی و نوسازی شیرآلات فرسوده و جلوگیری از هدر رفت آب، مدیریت بهتر فشار شبکه و جلوگیری از افت فشار، مدیریت بهتر کیفیت آب شبکه و اجرای عدالت کیفی با ترکیب آب منابع مختلف و کاهش محدوده قطع آب در صورت بروز حوادث را از جمله اهداف اجرای این پروژه برشمرد و گفت: پیش از این اگر حادثه‌ای در این خط لوله رخ می‌داد شاهد قطع آب در مناطق ۲، ۳ و ۶ بودیم که با اجرای این پروژه قدرت مدیریت تأمین و توزیع آب در حوادث افزایش می‌یابد.

مجید خداداد با اشاره به اینکه ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت شهر قم تحت پوشش این خط لوله آبرسانی هستند یادآور شد: تمام تلاش فنی و مهندسی خود را به کار بستیم تا با کوچکترین مشکل برای همشهریان ساکن در این مناطق این پروژه به اجرا برسد.

وی گفت:: پروژه تعویض شیرآلات رینگ غربی قم طی ۷ روز کار شبانه‌روزی اکیپ‌های شرکت آب و فاضلاب استان و با صرف هزینه‌ای بالغ‌بر ۵۵ میلیارد ریال به اجرا رسید.

دیگر خبرها

  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • تبدیل دره مخوف تهران به بزرگترین مرکز تفریحی شهر | پاتوق معتادها به اکوپارک تبدیل می‌ شود
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق
  • پروژه فیبر‌نوری منازل و کسب‌وکارها؛ بزرگترین پروژه تاریخ ارتباطات آذربایجان غربی
  • تعویض شیرآلات خط اصلی آبرسانی غرب قم
  • احداث بزرگترین پارکینگ مکانیزه کشور در اصفهان
  • استقبال چشمگیر از محصولات دانش بنیان ایرانی در بزرگترین رویداد نمایشگاهی حوزه سلامت جنوب شرق آسیا
  • پارک آبی شیراز، بزرگترین پارک آبی کشور
  • امضای قراردادهای ریلی بین FESCO روسیه و پنج شرکت لجستیکی چینی