Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-03-29@10:31:04 GMT

«رژه رکود» در بازارهای موبایل مشهد

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۲۰۱۴

«رژه رکود» در بازارهای موبایل مشهد

بازار گوشی‌های همراه در مشهد چندان مطلوب و مساعد نیست و کسبه این صنف از وضعیت فروش رضایت چندانی ندارند.

به گزارش قدس آنلاین ، گوشی تلفن همراه در دنیای امروز کالایی مصرفی به حساب می‌آید اما متأسفانه وضعیت قیمت‌های آن به گونه‌ای است که مردم دیگر به چشم یک کالای لوکس به آن نگاه می‌کنند.

در مشهد هم، همین وضعیت وجود دارد و موضوع نگران کننده در این بین، اشتغالی است که توسط خرید و فروش این کالا در شهر مشهد ایجاد شده و حالا بخش زیادی از آن تهدید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای اینکه بیشتر در مورد وضعیت این بازار بدانم به یکی از بورس‌های تلفن همراه مشهد مراجعه کردم و آن را با چند سال پیش که به اینجا سر زده بودم مقایسه می‌کنم و به نظرم می‌رسد با وجود اینکه چند نفری در حال قدم زدن در این پاساژها هستند اما اوضاع کسبه آن گونه که باید خوب نیست.

خریدار مورد نظر در دسترس نیست

سعید خ. یکی از کسبه بازار موبایل مشهد است و در مورد وضعیت کاری خود می‌گوید: اصلا خرید و فروشی در کار نیست و مردم خرید موبایل انجام نمی‌دهند چراکه قیمت ارز ثبات ندارد.

وی ادامه می‌دهد: قیمت دلار بالا می‌رود مردم گوشی تلفن همراه نمی‌خرند چراکه منتظر هستند که قیمت‌ها پایین بیاید؛ وقتی قیمت پایین بیاید باز هم مردم خرید نمی‌کنند چراکه منتظر هستند که قیمت دلار باز هم کمتر شود و به همین علت است که وضعیت بازار از بعد از التهابات در حوزه ارزی تقریبا در رکود کامل فرو رفته است.

این مغازه‌دار مشهدی با بیان اینکه در فروشگاه تحت مدیریتش 6 نفر مشغول به کار هستند، خاطرنشان می‌کند: ما هم اکنون بیش از 2 ماه است که نتوانسته‌ایم حقوق فروشندگان خود را پرداخت کنیم چراکه درآمد فروشگاه از اجاره بها و هزینه‌های جاری بیشتر نبوده است.

روی آوردن به کارهای جزئی

محمد ق. از دیگر کسبه این بازار است و می‌گوید: به طور کل فروش آن چنانی نداریم البته شاید مغازه‌های طبقات همکف قدری فروش داشته باشند اما اطمینان دارم که آن هم به اندازه‌ای نیست که بتواند کفاف ادامه فعالیت را بدهد.

وی ادامه می‌دهد: ما هم برای اینکه بتوانیم فعالیت خود را ادامه دهیم به کارهای جزئی مانند تعمیرات و یا فروش لوازم جانبی روی آورده‌ایم تا بتوانیم به هر ترتیبی شده مغازه خود را باز نگاه داریم.

کاهش فروش به یک سوم

افشین اکبری رئیس اتحادیه صنف موبایل فروشان مشهد در این زمینه می‌گوید: به علت بالا رفتن قیمت‌ها که در برخی از موارد حتی به 3 برابر هم می‌رسد هم اکنون بازار تلفن همراه در مشهد به یک سوم حتی کمتر کاهش داشته است.

وی ادامه می‌دهد: البته کاملا می‌توان علت این کاهش فروش را هم حدس زد وقتی مردم برای خریدن مواد غذایی مانند گوشت دارای مشکل هستند اصلا نمی‌توان از آنها توقع داشت که گوشی تلفن همراه خریداری کنند.

رئیس اتحادیه صنف موبایل فروشان مشهد اظهار می‌کند: یکی از مشکلات ما این است که در تصمیم‌گیری‌ها، برخی بی‌تدبیری‌ها رخ می‌دهد تا وضعیت به صورت مقطعی بهبود پیدا کند و بعد از مدتی ما دوباره به وضعیت ابتدایی خود بازمی‌گردیم.

اکبری خاطرنشان می‌کند: از پیش از سال نو تعداد زیادی از کسبه صنف ما درخواست تعطیلی داده‌اند و ما آنها را مجاب کرده‌ایم که بر سر کار خود باقی بماند اما نمی‌توان این وضعیت را حفظ کرد و در صورتی که برای آنها گشایشی به وجود نیاید طبیعی است که نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و در نتیجه اشتغال موجود این صنف هم به خطر می‌افتد.

البته وضعیت رکود بازار تقریبا برای تمام اصناف وجود دارد اما در مورد صنف موبایل با توجه به اینکه محصول وارداتی است، می‌توان تسهیلاتی را برای آنها در نظر گرفت تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند با توجه به اینکه اعضای صنف موبایل اکثرا جوانان هستند در واقع انجام اقدامات در این حوزه به حفظ اشتغال این گروه کمک می‌کند.

منبع : تسنیم

 انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بازار موبایل بازارهای موبایل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۲۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی مهم مشاوران املاک از قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳؛ خانه بخریم یا نخریم؟

داود بیگی‌نژاد درباره وضعیت بازار مسکن در سال جدید توضیح داد.

به گزارش خبرآنلاین، وی با اشاره به وضعیت بازار مسکن، می‌گوید: ما در سال گذشته در حدود ۵۰ درصد افزایش هزینه ساخت را داشتیم و متوسط قیمت فروش آپارتمان هم چیزی در حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در عین حال، مقدار ساختمان ساخته شده هم نسبت به سال ۱۴۰۱ کمتر از نیاز بازار بوده است. حجم معاملات و تعداد قرارداد‌ها نیز در حدود ۶۰ درصد کاهش داشته است.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: این یک نمای کلی از بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ است که همه این‌ها را کنار هم بگذاریم، متوجه می‌شویم که هم قدرت خرید افت شدید داشته و هم این‌که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن هم کاهشی بوده است.

بیگی‌نژاد متذکر شد: وقتی می‌گوییم تیراژ تعداد آپارتمان‌های ساخته شده کم است، به‌خاطر این است که میزان سرمایه‌گذاری در این بخش متاسفانه کاهشی بوده است.

وی ادامه داد: از طرفی هم تعداد معاملات خرید آپارتمان را که بررسی می‌کنیم، می‌بینیم ۶۰ درصد کاهش یافته که نشان می‌دهد قدرت خرید کمتر شده است.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۳، گفت: واقعیت این است که یک بخشی از قیمت مسکن به عرضه و تقاضا مربوط می‌شود، اما نهاده‌های ساختمانی و عوامل تولید مسکن، پارامتر‌هایی است که قیمت آپارتمان را تعیین می‌کند.

بیگی‌نژاد افزود: در این میان، بالاخره چند رویداد مهم در سال ۱۴۰۳ پیش روی اقتصاد ایران و جهان است. در اقتصاد ایران، بالاخره کسانی که در مجلس رای آوردند، امسال در مجلس حضور پیدا می‌کنند و باید ببینیم چه مسیری را برای اهداف دولت در بخش مسکن ترسیم می‌کنند.

وی عنوان کرد: همچنین باید ببینیم بازار‌های موازی با بخش مسکن چه مسیری را طی می‌کنند و چه کاهش یا جهشی را خواهند کرد که قطعا قیمت مسکن نیز از آن تاثیر می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • بازار مسکن امسال به کدام سو می رود؟ | نگاه مسکن به بازارهای موازی
  • پیش‌بینی مهم مشاوران املاک از قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳؛ خانه بخریم یا نخریم؟
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۹ فروردین ۱۴۰۳/ نمای جدید از بازار موبایل
  • توزیع گسترده گوشت منجمد و گرم وارداتی گوسفندی در بازار یزد
  • ورود شیائومی به بازار پررقابت خودرو
  • حضور بخش خصوصی و مردم گره‌های رکود بازار مسکن را باز می‌کند
  • آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو
  • وضعیت بازار مسکن در سال جاری چگونه خواهد بود؟
  • تداوم نظارت بر بازار کالا و خدمات در مهاباد
  • فوری؛ خرید و فروش مسکن متوقف شد/ ترکش دلار ۶۰ هزار تومانی، بازار مسکن را فلج کرد