Web Analytics Made Easy - Statcounter

بجنورد- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: احتمال شیوع بیماری سفیدک داخلی انگور در سطح تاکستان های این استان به علت بارش باران و رطوبت بالا وجود دارد.

عبدالله یوسفی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا از تاکداران استان خواست تا به توصیه های کارشناسان توجه کنند و گفت: باغداران اقدامات پیشگیرانه و لازم از جمله سمپاشی را به موقع انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ایرنا در سال 95 آفت سفیدک داخلی به 40 درصد تاکستانهای خراسان شمالی خسارت وارد کرد که این میزان خسارت 810 میلیارد ریال برآورد شد.
یوسفی با بیان اینکه تاکداران به محض مشاهده این بیماری، بلافاصله مبارزه شیمیایی را آغاز کنند افزود: این بیماری به علت رطوبت بالا شیوع پیدا می کند که باغداران باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.
وی اظهار داشت: شبکه مراقبت و ناظران این سازمان به طور مستمر از سطح تاکستان های استان بازدید می کنند و اطلاع رسانی لازم برای اقدامات پیشگیرانه را دارند که از کشاورزان می خواهیم همراهی لازم را داشته باشند.
وی گفت: باغداران استان مرحله اول سمپاشی را به عنوان پیشگیرانه انجام داده اند اما مرحله مهم قبل از گل دهی و بعد از گل دهی است که باید مدیریت شود.
یوسفی با بیان اینکه تمامی سموم مورد نیاز مبارزه با این بیماری تهیه شده است افزود: سمپاش هایی نیز برای این امر خریداری شده و آمادگی لازم برای تمامی اقدامات وجود داد.
به گزارش ایرنا بیماری سفیدک انگور که چالش اصلی بیش از 20 هزار تاکدار خراسان شمالی در سال های گذشته بوده هم اکنون نیز این زخم کهنه به علت بارش باران و رطوبت بالا احتمال سرباز کردن را دارد که موجب ترس و دلهره روستاییان این دیار شده است.
سالانه از سطح 18 هزار و520 هکتار تاکستان های خراسان شمالی بیش از 185 هزار تن محصول برداشت می شود.
به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیماری سفیدک داخلی انگور در مناطق با رطوبت بالا و خنک بیشتر است.
محمد رضایی افزود: این بیماری تابع اقلیم است و شرایط آب و هوایی باعث طغیان آن می شود.
رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری 297.7 میلی متر باران در این استان باریده که بالاتر از رکورد 40 ساله گذشته بوده است.
مهدی کمالی میانگین بارش های سال زراعی 97-98 را تا 23 فروردین ماه امسال 297.7 میلی متر اعلام کرد و اظهار داشت: این میزان در سال زراعی گذشته 114.9 میلی متر بوده است.
وی افزود: این در حالی است که میانگین بلندمدت بارش های استان در دوره زمانی 40 ساله گذشته 186.7 میلی متر بوده است.
کمالی گفت: بر این اساس بارندگی های سال زراعی امسال نسبت به سال گذشته 159 درصد و نسبت به بلندمدت 59 درصد رشد داشته است.
344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.
3007/ 6042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۲۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن سازی دام‌ها علیه بیماری‌ها

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، حسن قاسمی فرد در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در خراسان شمالی اظهار کرد: هر ساله، دام‌های استان علیه بیماری‌ها واکسینه می‌شوند.

وی گفت: واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های اولویت دار دامی به صورت رایگان و توسط شبکه دامپزشکی بخش دولتی و حتی بخشی از آن توسط بخش خصوصی انجام می شود.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: واکسیناسیون دام‌های علیه بیماری‌های تک گیر نیز به تقاضای دامداران به صورت بهادار توسط بخش خصوصی انجام می شود.

وی اعلام کرد: در استان، از ابتدای فروردین جاری واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا همان پی پی آر شروع شده است که البته این واکسیناسیون به صورت سراسری در سطح کشور انجام می‌شود.

قاسمی فرد افزود: واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری تا ۳۱ شهریور ماه امسال ادامه خواهد داشت.

وی همچنین عنوان کرد: در استان، از یکم فروردین جاری واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری آبله و شاربون نیز آغاز شده است که تا پایان شهریور امسال ادامه دارد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در استان واکسیناسیون بره‌های سه تا هشت ماه علیه بیماری برسلوز همچنین واکسیناسیون سگ‌های گله علیه بیماری هاری نیز در حال انجام است.

وی در ادامه اعلام کرد: در استان در نیمه دوم امسال نیز واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی انجام خواهد شد.

قاسمی فرد افزود: واکسیناسیون دام‌های سنگین علیه بیماری برسلوز نیز در طول سال انجام می‌شود که البته عمده انجام واکسیناسیون در نیمه دوم سال خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره انجام واکسیناسیون دام‌ها توسط شبکه دامپزشکی استان طی سال ۱۴۰۲ نیز اظهار کرد: در استان، طی سال گذشته یک میلیون و ۶۷۱ هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های شاربون، هاری، برسلوز واکسینه شدند همچنین از آنها تست‌های سل و مشمه و خونگیری انجام شد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی همچنین گفت: در استان، طی سال گذشته هفت میلیون و ۹۱۷ هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های اختصاصی دامی از جمله آبله، تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

خبرنگار: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1227430 برچسب‌ها دامپزشکی بیماری دام

دیگر خبرها

  • ایمن سازی دام‌ها علیه بیماری‌ها
  • افزایش ۳۷ درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی
  • ۷۵ درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است
  • امدادرسانی آماده باش ۴۰ تیم هلال احمر در خراسان جنوبی
  • اقامتگاه‌های غیررسمی و بدون مجوز مقبول نظر مسافران
  • افزایش بیماران ام اس در خراسان شمالی
  • کشته شدن 1000 نیروی نظامی اوکراین در حملات روسیه/هشدار گروسی نسبت به وقوع حادثه اتمی در نیروگاه زاپوروژیا 
  • لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای بهتر راهپیمایی اربعین سال جاری
  • مشارکت مردمی در کمیته‌های ستاد اربعین خراسان شمالی افزایش یابد
  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر