Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-19@01:46:19 GMT

شرایط ارائه لیست کاندیداهای انتخابات مجلس مشخص شد

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۲۶۶۴

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس ماده ۵ این طرح را به تصویب رساندند که بر اساس آن یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده ۷ مکرر ۳ به قانون الحاق می‌شود:

احزاب، جبهه‌ها و نامزدهای مستقل می‌توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان و حداکثر تا ۴۸ ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدها، فهرست انتخاباتی خود را تنظیم و به ستاد انتخابات کشور و یا ستاد انتخابات استان حسب مورد اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فهرست‌ها به صورت استانی ارائه شده و برای هر حوزه‌ی انتخابیه فرعی به تعداد کرسی‌های آن حوزه در مجلس داوطلب معرفی می‌شود.

طبق تبصره ۱ این ماده، احزاب و جبهه‌ها مکلفند در هنگام ارائه فهرست، موافقت کتبی داوطلبان مبنی بر عضویت در فهرست را ارائه کنند.

طبق تبصره ۲ این ماده چنانچه فرد یا افرادی از نامزدهای مزبور در فهرست‌ها به درخواست کتبی خود و تا ۴۸ ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی از فهرست خارج شوند، حزب یا جبهه‌ی ارائه کننده‌ی فهرست می‌تواند از میان سایر داوطلبان تأیید صلاحیت شده در حوزه‌ی انتخابیه فرعی تا ۲۴ ساعت پیش از زمان آغاز فرایند تبلیغات با رعایت مفاد این ماده فهرست خود را تکمیل کند.

در غیر این صورت احزاب و جبهه‌ها حق تغییر فهرست ارائه شده را نخواهند داشت مگر این که به دلایل قهری نامزد یا نامزدهایی از فهرست مزبور حذف شوند.

در این صورت حزب و یا جبهه می‌تواند تا ۴۸ ساعت قبل از شروع اخذ رأی مطابق تشریفات مزبور فهرست خود را تکمیل کند.

به موجب تبصره ۳ این ماده ارائه فهرست صرفاً توسط دبیر کل احزاب ملی و استانی که طبق قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی پروانه معتبر فعالیت دارند، و همچنین مقام مسئول جبهه‌ها صورت می‌گیرد. احزاب و جبهه‌های استانی صرفاً جهت حوزه‌ی انتخابیه استان محل فعالیت خود حق ارائه فهرست انتخاباتی را دارند.

طبق تبصره ۴ این ماده در صورت اعلام موجودیت جبهه‌ها، احزاب ائتلاف کننده حق ارائه فهرست مجزا را نخواهند داشت.

در تبصره ۵ این ماده هم آمده هر فهرست دارای یک عنوان است و چنانچه عنوان فهرست متفاوت از عنوان حزب یا جبهه‌های ارائه کننده آن فهرست باشد، عنوان مزبور با رعایت تبصره ۴ ماده ۲ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی باید به تأیید وزارت کشور برسد.

طبق تبصره ۶ این ماده رأی دهندگان می‌توانند به عنوان یک فهرست رأی داده یا نامزد یا نامزدهای متعدد خود را در برگه رأی اعلام کنند. در صورتی که رأی دهنده به صورت همزمان به فهرست‌ها و نامزدها رأی دهد رأی به نامزدها ملاک بوده و رأی به فهرست محاسبه نخواهد شد.

در تبصره ۷ این ماده نیز آمده که اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی از شمول این ماده مستثنی هستند.

این ماده با ۱۳۱ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر به تصویب رسید.

مخالفت مجلس با اختصاص سهمی از فهرست‌های انتخاباتی به زنان

در جلسه‌ علنی صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، پروانه مافی پیشنهادی را مبنی بر اختصاص حداقل یک ششم فهرست‌های انتخاباتی به زنان در حوزه‌های انتخابیه بالای ۶ کرسی نمایندگی مطرح کرد که نمایندگان با ۷۹ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر با آن مخالفت کردند.

در ادامه فاطمه حسینی بر اساس پیشنهاد دولت پیشنهادی را مطرح کرد که بر اساس آن در حوزه‌های دارای سه کرسی نمایندگی، یک نفر از فهرست انتخاباتی باید به زنان اختصاص یابد. در کرسی‌های دارای ۴ و ۵ کرسی نمایندگی ۲ نفر از فهرست انتخاباتی به زنان اختصاص می‌یابد و در حوزه‌های دارای ۶ کرسی نمایندگی و بالاتر یک سوم فهرست انتخاباتی به زنان اختصاص می‌یابد. همچنین حوزه‌های انتخابیه دارای یک یا دو کرسی نمایندگی تحت تأثیر این پیشنهاد قرار نمی‌گرفتند و به گفته‌ی فاطمه حسینی بیش از ۱۷۰ حوزه انتخابیه مشمول این پیشنهاد نیستند.

این پیشنهاد نیز با ۷۶ رأی موافق، ۱۰۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفت.

اعلام مخالفت مجلس در قبال پیشنهاد اختصاص بخشی از فهرست‌های انتخاباتی به زنان در حالی بود که نمایندگان دولت و کمیسیون‌ شوراها با این پیشنهاد اعلام موافقت کردند و تعداد زیادی از نمایندگان در صحن مجلس نیز با نشان دادن عدد ۴ موافقت خود را اعلام کردند. اما نتیجه‌ی رأی گیری مخالفت مجلس بود.

 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: انتخابات مجلس قانون تبلیغات انتخابات وزارت کشور قانون اساسی زنان دولت انتخابات انتخابات مجلس تبلیغات قانون اساسی مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۲۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدول زمان‌بندی دور دوم انتخابات مجلس منتشر شد

جدول زمان‌بندی دور دوم انتخابات مجلس توسط ستاد انتخابات کشور منتشر شد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، ستاد انتخابات کشور، کلیات برنامه زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را منتشر کرد.

گزارش تسنیم از انتخابات 11 اسفند/ پایان انتخابات 1402 مجلس و خبرگان بعد از 16 ساعت/ مردم با وجود گلایه‌مندی‌ها پرشور ظاهر شدند

ردیف

موضوع برنامه

مهلت اجرا به روز

تاریخ اجرای برنامه

1

تعیین تعداد و محل استقرار شعب اخذ رأی

7 روز

1403/01/21 تا 1403/01/27

2

صدور دستور تجدید انتخاب معتمدین هیأت اجرایی

1 روز

1403/01/28

3

اطلاع رسانی فهرست امکانات، تسهیلات و برنامه زمانبندی ، هزینه استفاده از آنها و نحوه مراجعه نامزدها توسط هیأت بررسی تبلیغات استان

حداکثر دو هفته قبل از شروع تبلیغات

1403/01/30

4

انتخاب اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی توسط هیأت اجرایی و معرفی به فرماندار یا بخشدار جهت صدور حکم

10 روز

1403/01/29 تا 1403/02/07

5

انتشار آگهی اسامی نامزدهایی که به مرحله دوم راه یافته اند در سراسر حوزه انتخابیه توسط فرمانداران مراکز حوزه های انتخابیه مربوطه(اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه های عمومی و صداوسیمای مرکز استان)

1 روز

1403/02/11

6

انتشار آگهی انتخابات در سراسر حوزه های انتخابیه ای مرحله دوم توسط هیأت های اجرایی مراکز حوزه انتخابیه مربوطه(اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه های عمومی و صداوسیمای مرکز استان)

1 روز

1403/02/11

7

صدور احکام اعضای شعب اخذ رأی مرحله دوم و دعوت از آنان جهت شرکت در جلسه توجیهی

10 روز

1403/02/11 تا 1403/02/20

8

تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنان (از ساعت 00:00 روز پنجشنبه 13/02/1403 تا 08:00 صبح روز پنجشنبه مورخ 20/02/1403)

7 روز

1403/02/13 تا 1403/02/20

9

ثبت کلیه فرآیندها و امکانات الکترونیکی برای برگزاری انتخابات کاملاً الکترونیکی و تأیید شورای نگهبان

یک هفته قبل از روز اخذ رأی

1403/02/14

10

صدور کارت جهت حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی از سوی هیات نظارت مربوطه

3 روز

1403/02/18 تا 1403/02/20

11

ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنان (ممنوعیت از ساعت 08:00 صبح روز پنجشنبه مورخ 20/02/1403 آغاز می شود.)

1 روز

1403/02/20

12

اخذرأیازواجدینشرایط

1 روز

1403/02/21

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • دور دوم انتخابات مجلس در تهران الکترونیکی برگزار می‌شود
  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • راه اندازی پویش های انتخاباتی در کرج
  • جنگ لیست‌ها در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم
  • اعلام زمان بندی مرحله دوم انتخابات مجلس
  • ببینید | قدردانی بیش از ۲۲۰ نماینده مجلس از برنامه‌های نوروزی، قرآنی و انتخاباتی صداوسیما
  • جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم
  • جدول زمان‌بندی دور دوم انتخابات مجلس منتشر شد
  • اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی