Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-18@04:59:11 GMT

آخرین تحولات بازار مرغ

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۲۷۹۴

چهار آیین گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها با نرخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان است. ناطقان: برومند چهار آیین، عضو هئیت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌های سطح شهر ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش‌بینی می‌شود، قیمت مرغ زنده در اوایل اردیبهشت با افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی به ۹ هزار و ۸۰۰ تا ۱۰ هزار تومان برسد.

چهار آیین درباره آخرین تحولات بازار نهاده‌های دامی گفت: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا به سبب آزاد شدن حواله مرغداران و روان شدن حمل و نقل با کاهش یک هزار و ۵۰۰ تومانی با نرخ ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان در بازار آزاد به مرغداران عرضه می‌شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه سالانه ۱۷ میلیون تن نهاده دامی وارد کشور می‌شود، اظهار کرد: سالانه ۷ میلیون تن نهاده‌های دامی در بخش گوشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پشتیبانی امور دام تنها ۲ میلیون تن از این میزان را تأمین می‌کند و به ناچار مرغداران مجبورند مابقی نیازشان را از بازار آزاد خریداری کنند.

به گفته وی، سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد نیاز نهاده دامی با نرخ مصوب از سوی پشتیبانی امور دام و مابقی از بازار آزاد تهیه می‌شود.

عضو هئیت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه عرضه مرغ با نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان ادعایی بیش نیست، بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و نرخ ۲ برابری نهاده‌های دامی در بازار آزاد نسبت به قیمت مصوب، امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان وجود ندارد.

وی سیاست تنظیم بازار برای عرضه مرغ با نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان را مخرب دانست و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، از مسئولان ستاد تنظیم بازار انتظار می‌رود که براساس هزینه‌های واقعی نرخ مصوب مرغ را اعلام کنند تا اجهافی در حق تولیدکنندگان صورت نگیرد.

چهار آیین در پایان نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: تحولات ، بازار ، مرغ

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تحولات بازار مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۲۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با افزایش نرخ رسمی ارز، بازار غیررسمی مهار نمی‌شود

امتداد - این تصور که افزایش نرخ رسمی ارز مانع از افزایش نرخ غیررسمی آن می‌شود و تعادل خود به خود برقرار خواهد شد، نادرست است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  برخی معتقدند که چند نرخی بودن ارز در ایران صرفا به دلیل پایین نگه داشتن نرخ رسمی توسط بانک مرکزی و دولت است و نرخ بازار غیررسمی که بر اساس تعادل عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد، باید به رسمیت شناخته شود؛ بنابراین بانک مرکزی و دولت باید به جای تعیین نرخ رسمی، از نرخ بازار تبعیت کنند. در این راستا حسن حسن خانی کارشناس اقتصادی گفت: این فرضیه با واقعیت‌های اقتصادی ایران همخوانی ندارد و اشکالات متعددی در آن وجود دارد.


عرضه و تقاضای بازار غیر رسمی ارز چه ماهیتی دارند؟

وی ادامه داد: با توجه به ناتوانی دولت در رفع کامل نیاز‌های ارزی، عدم اتخاذ تدابیر مؤثر برای مقابله با تقاضای سوداگرانه در بازار ارز و همچنین وجود تقاضای مهار نشده برای خروج سرمایه، شاهد شکل‌گیری تقاضای قابل توجهی در بازار غیررسمی ارز هستیم. متقاضیان ارز در این بازار حاضر به خرید ارز با نرخ‌هایی بالاتر از نرخ رسمی هستند. از سوی دیگر، عرضه ارز در بازار غیررسمی عمدتا ناشی از دو عامل ارائه اطلاعات نادرست به فعالان بازار و انتقال ارز از بازار رسمی به بازار غیررسمی است.

حسن خانی بیان داشت: برخی افراد با کم‌اظهاری در صادرات، مازاد ارزی به دست می‌آورند. این افراد در واقع با درج ارزش صادرات کمتر از ارزش واقعی کالا در اسناد گمرکی، مازاد ارز را به طور غیرقانونی کسب می‌کنند. علاوه بر این، برخی دیگر با بیش‌اظهاری در واردات کالا‌های مشمول دریافت ارز رسمی، ارزی بیش از نیاز خود دریافت می‌کنند. این افراد با درج ارزش واردات بیشتر از ارزش واقعی کالا در اسناد گمرکی، ارز دولتی را به طور غیرقانونی دریافت می‌کنند و سپس آن را به بازار غیررسمی منتقل می‌کنند.


افزایش نرخ رسمی ارز مانع از افزایش نرخ غیررسمی آن نمی‌شود

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: انتقال و عرضه ارز در بازار غیررسمی بدون شک هزینه دارد و این افراد به هیچ وجه حاضر نیستند ارز مازاد خود را با قیمتی نزدیک به نرخ رسمی در این بازار عرضه کنند. قیمت ارز در بازار غیررسمی به طور قابل توجهی بالاتر از نرخ رسمی است و این افراد با سوء استفاده از شرایط، سود نامشروع به دست می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط حال حاضر کشور، محدودیت‌های تجاری به شکل گیری یک بازار غیررسمی در حاشیه بازار رسمی منجر شده است، گفت: این تصور که افزایش نرخ رسمی ارز مانع از افزایش نرخ غیررسمی آن می‌شود و تعادل خود به خود برقرار خواهد شد، نادرست است. با تعیین هر قیمتی به عنوان نرخ رسمی ارز، انتقال و عرضه آن در بازار غیررسمی با هزینه همراه خواهد بود. متقاضی ارز در بازار غیررسمی، به دلیل ناتوانی در تأمین ارز از طریق بازار رسمی، حاضر به پرداخت نرخ بالاتر خواهد بود. در نتیجه، افزایش نرخ ارز در بازار رسمی، به طور قطع منجر به جهش نرخ آن در بازار غیررسمی و افزایش شکاف قیمتی بین نرخ سیاستی و نرخ غیررسمی خواهد شد.


افزایش نرخ رسمی ارز صرفا به تشدید چرخه افزایش قیمت‌ها منجر خواهد شد

حسن خانی در ادامه اظهار داشت: افزایش نرخ رسمی ارز و تلاش برای همسان‌سازی آن با نرخ بازار غیررسمی، صرفا به تشدید چرخه افزایش قیمت‌ها منجر خواهد شد. با توجه به غیررسمی بودن مبادلات، محدودیت منابع و ناتوانی در پاسخگویی به تمامی نیاز‌های ارزی، برای این روند افزایشی قیمت‌ها پایانی متصور نیست.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه ارز ترجیحی در شرایط تحریمی ایران، یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است که بایستی تبعات منفی آن کنترل شود، افزود: حذف ارز ترجیحی در کشوری که تحت تحریم‌های اقتصادی قرار دارد، با چالش‌های متعددی روبرو است. افزایش تورم، کاهش قدرت خرید مردم، تشدید کسری بودجه و بی‌ثباتی اقتصادی از جمله این چالش‌هاست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تحقق شعار تک نرخی کردن ارز پیش‌نیاز‌های متعددی دارد. از جمله این پیش‌نیاز‌ها می‌توان به تعیین نرخ ارز به صورت مناسب، ایجاد بستر‌های رسمی برای مبادلات خارجی، افزایش درآمد‌های صادراتی، بازگشت ارز حاصل از صادرات، جلوگیری سیستمی از اظهار قیمتی خلاف واقع در واردات و صادرات، کنترل جریان ریال و جلوگیری از مبادلات سوداگرانه ارز اشاره کرد.

 

منبع: مسیر اقتصاد

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • قیمت جدید مرغ اعلام شد/ ابراهیمی: مرغداران با ضرر می‌فروشند
  • گشتی در چهارشنبه بازار گرگان
  • عرضه تخم‌مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب در بازار/ ضرورت حمایت از مرغداران برای مدیریت تقاضا
  • کاهش قیمت ها در بازار مرغ | مرغداران با ضرر می‌ فروشند
  • رانندگان قبل از مصوبه ستاد تنظیم بازار حق افزایش کرایه را ندارند
  • با افزایش نرخ رسمی ارز، بازار غیررسمی مهار نمی‌شود
  • فرمول تعیین نرخ ارز مشخص شد/ توصیه فوری بانک مرکزی به خریداران طلا و ارز
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • اطلاعیه معاونت پارلمانی ریاست جمهوری درخصوص اظهارات برخی نمایندگان درباره تحولات بازار ارز
  • برنج و شکر با قیمت مصوب عرضه می‌شود/ توزیع کالاهای اساسی طبق روال سابق