Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@11:26:09 GMT

سه شرط ظهور و منشور انتظار در کلام امام عصر(عج)

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۲۸۷۷

سه شرط ظهور و منشور انتظار در کلام امام عصر(عج)

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: حجت الاسلام «جواد جعفری» با اشاره فرارسیدن سالروز صدور آخرین توقیع امام زمان(عج) به «علی بن محمد سَمَری»، چهارمین و آخرین نایب خاص ایشان، اظهار کرد: امام عصر(عج) این توقیع را برای نایب چهارم خود صادر کرده و در ابتدای آن به وی می فرمایند: شما ظرف شش روز از دنیا خواهی رفت، و چون وفات سمری در 15 شعبان واقع شده، می توان زمان صدور این توقیع را 9 یا 10 شعبان المعظم دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محقق و مولف آثار مهدوی تصریح کرد: این توقیع شریف با همین فراز آغاز می شود که حضرت حجت(عج) خطاب به نایب چهارم خود می فرمایند: تو ظرف شش روز آینده از دنیا خواهی رفت، پس کارهایت را جمع و جور کن و به کسی وصیت نکن که قائم مقام تو باشد چراکه غیبت نوبت دوم یا کامل واقع شد.

حجت الاسلام جعفری اضافه کرد: طبق این فراز نخست از توقیع، تمام علمای بزرگ شیعه همچون ابن قولویه و دیگران اعتقاد دارند نیابت خاصه با از دنیا رفتن «علی بن محمد سمری» به پایان رسیده و هر کس پس از وی چنین ادعایی(نیابت خاص) کند، کذاب است. این یعنی با این توقیع باب نیابت خاصه بسته می شود.

مولف آثاری همچون «بانوان رجعت کننده» درباره دیگر مفاد این توقیع بیان کرد: سپس حضرت بقیه الله الاعظم(عج) می فرمایند: ظهور رخ نمی دهد مگر بعد از سه مسئله: طولانی شدن مدت غیبت؛ به عبارت دیگر، ایشان تصریح دارند غیبت کبری طولانی است و این تصریح همان سخن ائمه(ع) پیشین است؛ دوم آنکه این طولانی شدن باعث می شود که قلب برخی قسی شود، یعنی طولانی شدن غیبت سبب شک عده ای در اعتقادات شان می شود..

وی ادامه داد: و مسئله سوم آنکه زمین از ظلم و جور پر می شود؛ باید توجه داشت این پر شدن به معنای پر شدن از ظالم نیست بلکه منظور حضرت(عج) به فراگیری جور توسط مستکبران علی رغم تلاش مجاهدان در راه خدا است. برای مثال مجاهدان یمنی بیش از چهار سال است که با آل سعود می جنگند اما چون دشمن قدرت دارد ظلم در این کشور مظلوم فراگیر شده است.

حجت الاسلام جعفری تاکید کرد: حضرت حجت(عج) همچنین در این توقیع سختی غیبت برای شیعه را پیش بینی کرده و هشدارهایی برای مراقبت از ایمان در این سختی ها داشته اند، چنان که درباره اهل کتاب در قرآن آمده که طولانی شدن غیبت سبب گمراهی امت ها شده است.

این کارشناس مهدوی در ادامه ابراز کرد: سپس ایشان ادامه می دهند: اما کسی سراغ شیعیان من می آید که ادعای ملاقات و دیدن من را می کند، پس آگاه باش هر کس قبل از خروج سفیانی و شنیده شدن صیحه آسمانی ادعای مشاهده کند، او دروغگویی تهمت زننده است. سپس با آیه شریفه «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» توقیع را به پایان می برند.

حجت الاسلام جعفری درباره نقاط عطف این توقیع، گفت: نکته خبرساز و جریان ساز این توقیع، همین دو فراز پایانی است. اما در تشریح حقیقت این دو فراز باید توجه داشت ردّ دیدار امام عصر(عج) در عصر غیبت کبری و کذّاب دانسته شدن مدعیان دیدار بنابر نظر مشهور علمای شیعه از ابتدای صدور توقیع تا کنون این است که مشاهده به معنای نیابت، منظور حضرت(عج) بوده یعنی امام(ع) ادعای نیابت بین امام و امت را رد کرده اند.

وی ادامه داد: البته برداشت دیگری هم وجود دارد، یعنی مشاهده به معنای ظهور؛ چون حضرت(عج) فرمودند غیبت تامه واقع شده و ظهوری نیست مگر بعد از غیبتی طولانی، لذا بعد از آغاز غیبت کبری و در حین آن اگر کسی قبل از وقوع علائم حتمی ادعای ظهور کرد، باید ادعایش را دروغ بدانیم.

حجت الاسلام جعفری در پایان خاطرنشان کرد: بنابر آنچه بیان شد و طبق تحلیل و نظر علما بر آخرین توقیع امام زمان(عج) به نایب خاص شان، رد نیابت خاص و ارتباط با امام زمان(عج) بعد از علی بن محمد سمری، آغاز غیبت کبری و رد مدعیان ظهور مهمترین پیام های این توقیع است. در واقع امام زمان(عج) منشور انتظار در عصر غیبت را در این توقیع بیان کرده اند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۲۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز ظهور قدرت ایران در نظم نوین جهانی

رهبر انقلاب در جریان دیدار اخیر جمعی از فرماندهان نظامی، تاکید کردند که عملیات «وعده صادق»، اثبات ظهور قدرت اراده ملت ایران بود، اما دلیل آن چیست؟ واقعیت این است که ایران با ظرفیت فراتر رفتن از یک قدرت منطقه‌ای به قدرت جهانی، سال‌ها تحت فشار خارجی بوده است.

دوره طولانی تنگنای استعماری در دوران قاجار و پهلوی اول از یک سو و دوره‌ای از نفوذ و کودتا در پهلوی دوم از سوی دیگر، از مصادیق این فشار به‌شمار می‌رود. پس از انقلاب اسلامی که اراده مردم بر استقلال و متجلی‌شدن قابلیت بالقوه قدرت کشور قرار گرفت، فشار‌ها ادامه یافت. تحمیل جنگ هشت‌ساله با عراق، فشار تحریم، تخریب رسانه‌ای و هراس‌افکنی سیاسی و دیپلماتیک با چاشنی اغتشاش خیابانی و ترور، از جمله این فشار‌ها بوده است. عبور ایران از همه این موانع، راه را برای تبدیل ایران به قدرت جهانی هموار کرد.

عمده قدرت‌های جهان، در دوره‌ای از این تنگنا‌ها گذر کرده و به‌دلیل عبور از این هفت‌خوان، شایسته رسیدن به موقعیت ابرقدرتی شدند. ایران نیز پس از یک دهه فشار حداکثری در دهه ۱۳۹۰ شمسی، سرانجام از عصر بازدارندگی عبور کرد. کشوری که در عصر قاجار و پهلوی کاملا منفعل بود و اجازه نفوذ و کودتا به کشور‌های خارجی می‌داد، در دهه اول پس از انقلاب اسلامی به موقعیت «دفاع از خود» رسید و سپس وارد دوره بازدارندگی شد که توانست جلوی تکرار سناریوی تحمیل جنگ را بگیرد.

مهار جنگ‌طلبان آمریکایی و اسرائیلی، به‌ویژه در دوران بوش پسر و ترامپ، دشوار بود، اما انجام شد. ایران در این دوران همزمان از توان دفاعی و دیپلماتیک بهره برد تا تلاش برای سر خم کردن کشور شکست بخورد. این روند ادامه داشت تا این‌که پس از تهدید داعش و احتمال حمله تروریست‌ها به داخل ایران، کشور وارد عصر «جنگ پیشدستانه» شد. ترور سردار سلیمانی، این استراتژی را وارد سطح بالاتری کرد و برای اولین‌بار پس از جنگ جهانی دوم، ایران پایگاه آمریکا را موشک‌باران کرد.

 این همان کاری بود که پس از حمله گستاخانه اسرائیل به سفارت کشورمان در دمشق تکرار شد و عدم‌پاسخ متقابل، نشان داد جهان استراتژی تهاجمی کشورمان را به رسمیت شناخته است. در کنار این حرکت نظامی، کشورمان پس از یک دهه تحریم حداکثری، موفق شد به رشد اقتصادی مثبت رسیده و در حوزه‌های ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی، نوعی بازدارندگی داخلی ایجاد کند. به این ترتیب، حالا جهان شاهد آن است که ایران به جمع کشور‌های قدرتمند پیوسته و با وجود همه تبلیغات منفی رسانه‌های غربی، نظم نوین جهانی نمی‌تواند این قدرت را انکار کند.

منبع: روزنامه جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • سرعت رسیدگی به پرونده ۸ مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است
  • حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان
  • سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی به پرونده هشت مهر زاهدان را از قوه‌ قضائیه انتظار داریم
  • ترتیل صفحه 239 کلام الله مجید+ صوت
  • برگزاری رویدادی نوآورانه در صنایع خلاق/رونمایی از منشور مسئولت اجتماعی شرکت‌های خلاق
  • ترتیل صفحه 238 کلام الله مجید+ صوت
  • راز ظهور قدرت ایران در نظم نوین جهانی
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • آغاز حج عمره پس از ۹ سال انتظار
  • نخستین کاروان عمره مفرده پس از ۹ سال انتظار عازم مدینه شد