Web Analytics Made Easy - Statcounter

تفاوت چیزی که یک مربی حرفه‌ای در بازی می‌بیند با چیزی که هواداران می‌بینند، احتمالا چیزی است که بیشتر از هر چیزی در این مصاحبه به چشم می‌آید. حرف‌های زیر حرف کسی است که بیش از یک دهه در کنار مربیان بزرگی چون رایکارد، گواردیولا و انریکه کار کرده است.

طرفداری - خوان کارلوس اونزوئه، مربی سابق بارسلونا که هم اکنون بیکار است، اخیرا مصاحبه‌ای با نشریه مارکا داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اونزوئه بیش از یک دهه در بارسلونا مربی‌گری کرد و تقریبا در کنار همه مربیان پرافتخار قرن جدید باشگاه حضور داشت. او ابتدا مربی دروازه بانان بود و با روی کار آمدن انریکه، دستیار اول شد. اونزوئه در این مصاحبه حرف‌های جالبی می‌زند.

نکته‌ای است که مردم را به فکر وادار می‌کند یا امیدوارم به فکر وادار کند. چند بار در طول این فصل و فصول قبلی شنیده‌اید که بارسا در دقایق پایانی یا در حالت کلی در نیمه دوم بازی‌هایش را می‌برد و گل‌های بیشتری می‌زند به جای اینکه در ابتدای بازی این کار را انجام بدهد؟ خب این نتیجه داشتن کنترلی دقیق روی بازی و خستگی حریف است. این کار امسال در بارسا انجام می‌شود همان طور که از 10 سال پیش انجام می‌شد. در بازی مقابل منچستریونایتد در 20 دقیقه ابتدایی بارسا کاملا روی توپ و میدان مسلط بود. البته بخشی از این مالکیت شاید به خاطر سبکی بود که یونایتد در پیش گرفته بود و قصد داشت با تجمع در زمین خودی، از ضدحملات استفاده کند. گرچه آنها خیلی زود فهمیدند نگرش درستی را برای بازی با بارسا انتخاب نکرده‌اند. در این بازی چیزی مرا غافلگیر نکرد جز اینکه بازیکنان بارسا بعضا توپ‌های ساده‌ای لو می‌دادند. نمی‌دانم آیا این لو دادن‌ها به دنبال تغییر روش بازی حریف بود که جلوتر آمده بود و از بالا پرس می‌کرد چون می‌دید که بارسا خیلی آسان بازی را اداره می‌کند. دو یا سه توپ ساده را بازیکنان بارسلونا لو دادند که در این سطح از آنها انتظار نمی‌رفت. دوست دارم این طور فکر کنم که این مسئله به خاطر تغییر سبک بازی حریف بود چون بارسا پس از اتفاقی که سال گذشته در رم رخ داد و با دیدن بازی پاری سن ژرمن-منچستریونایتد، کاملا می‌دانست نباید در ارسال پاس‌های ساده اشتباهی انجام بدهد. از این بابت کمی متعجب شدم.

آیا شانسی برای یونایتد در بازی برگشت قائل هستید؟

منچستریونایتد هر چه که باشد و در هر شرایطی، تیم بزرگی است. بهترین اتفاقی که می‌توانست برای بارسا رخ بدهد، بازی یونایتد و پاری سن ژرمن بود. همه چیز بسیار نزدیک و فاصله‌ها کم است. نتیجه بازی رفت به خودی خود بسیار مطلوب و خوب است ولی در عین حال به شما هشدار می‌دهد که اختلاف، در کمترین مقدار ممکن است و مقابل شما رقیبی است که بازیکنان باکیفیتی دارد.

در این فصل از کوتینیو انتقادات زیادی می‌شود. شما واقعا این بازیکن را در چه سطحی می‌بینید؟ آیا او لایق این همه انتقاد است؟

من تا حدودی با نحوه ارزیابی عملکرد کوتینیو از سوی بقیه مخالف هستم. او در ابتدای فصل افت کوتاهی داشت و این افت با اوج گرفتن دمبله همزمان شد. در مجموع به نظرم کوتینیو عادلانه مورد ارزیابی و قضاوت قرار نگرفته است. نباید فراموش کنیم که او بازیکنی کلاس جهانی است که کارهای زیادی برای تیم انجام می‌دهد حتی اگر کارهایش چندان نظر بیننده بازی را به خود جلب نکند. کوتینیو در شرایط مختلف، همواره یک تهدید برای حریف محسوب می‌شود و این خودش موجب صلب آسایش از حریف است. او فضای زیادی ایجاد می‌کند تا مسی و سوارز فرصت و فضای بیشتری برای ضربه زدن به حریف و نشان دادن کیفیتشان داشته باشند. کوتینیو بازیکن بسیار نوع دوستی است. بازیکنی تیم محور. کارهایی می‌کند که شاید از نظر هوادار یا مخاطب چندان مهم نباشد ولی ما مربیان که در بطن کار هستیم، اهمیت کارهای او را درک می‌کنیم.

بارسا را شانس نخست قهرمانی اروپا می‌دانید؟

اگر به نیمه نهایی برسید، کار برای قهرمانی مثل همیشه بسیار دشوار است. نباید فراموش کرد که در یک دوئل رفت و برگشتی، اشتباهات تاوان بسیار سنگینی دارند و در هر مسابقه فوتبال، اشتباهاتی رخ می‌دهد. به همین یونایتد نگاه کنید که چطور از دو اشتباه پاری سن ژرمن سود برد و صعود کرد. بارسا به خاطر فرم فعلی‌اش و بازیکنان باکیفیتی که دارد، یکی از مدعیان است. از شواهد این طور برمی‌آید که اگر آنها یونایتد را حذف کنند باید در نیمه نهایی به مصاف لیورپول بروند. یک رقیب دیگر در بالاترین سطح. مثل هر سال، قهرمان اروپا با عبور از موانع بسیار دشوار و با شایستگی فراوان این جام را تصاحب خواهد کرد.

برخی می‌گویند بارسا در حال از دست دادن ماهیت و فلسفه خود است. موافقید؟

از نظر من بارسا سبکش را عوض نکرده است. این درست است که ما حالا درصد مالکیتی به اندازه سال‌های گذشته نداریم ولی من می‌گویم تصور بسیار متعصبانه‌ یا تصویر بسته‌ای از گذشته تیم داریم. در زمان گواردیولا که از او بابت حمله نکردن تیمش انتقاد می‌شد، به خاطر دارم که برای بازی در چند ورزشگاه مشخص، پپ از بوسکتس و اینیستا استفاده نمی‌کرد و یحیی توره و سیدو کیتا در ترکیب قرار می‌گرفتند. البته کیتا و توره بازیکنان مهمی بودند ولی شاید بازیکنی با سبک بارسا محسوب نمی‌شدند. و داشتن این بازیکنان یک نقطه قوت است. شما باید بدانید چطور ترکیب را انتخاب کنید و بدانید چه زمانی از آن استفاده کنید.

نکته دیگر اینکه تیم فعلی را نمی‌توان با تیم گواردیولا مقایسه کرد. پیشتر مسی وینگر بود ولی اکنون در مرکز زمین بازی می‌کند. شما به عنوان مربی باید فرم و وضعیت هر بازیکن را بسنجید و در نظر بگیرید. 10 سال پیش مسی وینگر بود و به سبک کاملا متفاوتی بازی می‌کرد. پست مسی تمام تیم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و شما باید به دنبال پیدا کردن تعادل در تیم باشید. کاری که والورده می‌کند، همین پیدا کردن تعادل است. کسی نمی‌تواند به من بگوید عملکرد بارسا در 25 دقیقه ابتدای بازی با منچستریونایتد، هواداران را به یاد تیم گواردیولا نینداخته بود چون ما مالک مطلق توپ و میدان بودیم و در زمین حریف بازی می‌کردیم. اما این هم یک حقیقت است که بارسا در آن بازی در خلق موقعیت گلزنی مشکل داشت.

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۴۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک پایان بی‌رحمانه: ژاوی فکر اینجا را نکرده بود

به گزارش "ورزش سه"، بارسلونا این سه شنبه با لیگ قهرمانان و عملا از فصل خداحافظی کرد، زیرا به نظر می رسد برای آبی و اناری ها حتی اگر یکشنبه در برنابئو رئال را ببرند نیز جبران هشت امتیاز اختلاف نسبت به رئال مادرید بسیار دشوار است. 

بازی مقابل پاری سن ژرمن سخت ترین بازی ای بود که ژاوی در چند وقت اخیر تجربه کرد، به دلیل همه چیزهایی که این بازی در خود داشت و می توانست به قیمت از دست رفتن مهمترین جام فصل برای او تمام شود. ژاوی می خواست بارسا را قهرمان اروپا کند و برود تا عملا فصل رئال را نیز تحت سایه قرار دهد. همه چیز نیز برای رسیدن به نیمه نهایی مهیا بود اما....

تلخ ترین شکست

خیلی سخت بود چون بارسلونا وقتی نیم ساعت از بازی گذشته بود، مطلقاً همه چیز را برای صعود به نیمه نهایی در اختیار داشت. به پیروزی 2-3 به دست آمده در پارک دو پرنس، خیلی زود گل رافینیا نیز اضافه شد که فاصله با فرانسوی ها را بیشتر می کرد. با این حال، از آن لحظه به بعد اتفاقاتی عجیب رخ داد و ژاوی هم یکی از قهرمانان داستان بود.

اخراج آرائوخو

برخورد آرائوخو با بارکولا که مدافع اروگوئه ای به خاطر آن اخراج شد، اعصاب سرمربی بارسلونا که آن کارت قرمز را ناعادلانه می دانست، به هم ریخت. او در اعتراضاتش که به لگد زدن به یکی از موانع کنارش ختم شد، بد و بیراه به داور را هم اضافه کرد. ژست او با اخراج جریمه شد. مربی ای که در بازی های اخیر بیشتر از حضور روی نیمکت، روی سکوها حضور داشته است. از همان لحظه بارسا هم یتیم شد و بدون مربی ماند و دیگر نتوانست برتری را حفظ کند.

صحبت با داور

در پایان بازی، مربی که هنوز خیلی داغ بود، به درون چمن رفت و سریع داور را خطاب قرار داد تا او را به خاطر اقداماتش در بازی و اخراج، سرزنش کند. او دستش را به هم فشرد و با صدای بلند گفت، داوری تو یک فاجعه بود. نگاه مربی گویای همه چیز بود. داور مقابل این اتهام و خشم زاوی دوام آورد تا اوضاع بدتر نشود. در کنفرانس مطبوعاتی بعد بازی نیز او به انتقادات خود از داوران ادامه داد و حتی اتفاقات بازی رفت را به یاد آورد.

خداحافظ مربی

ژاوی می داند که فصل برای او عملا به پایان رسیده است. توهم قهرمانی لیگ هنوز باقی مانده، اما بیشتر یک مدینه فاضله است تا یک امکان واقعی. و از همه مهمتر، تداوم او روی نیمکت بارسا که غیرممکن است. علیرغم همه چیزهایی که در هفته های اخیر گفته شد، قصد ژاوی همیشه این بوده است که به قول خودش عمل کند و در 30 ژوئن بارسا را ترک کند. 

او در پایان بازی گفت: «بارسلونا فصل آینده در لیگ قهرمانان اروپا دوباره تلاش خواهد کرد اما بدون من.»

لیگ و قهرمانان

شانس ادامه کار ژاوی در بارسا تنها در صورتی امکان پذیر بود که عملکردی فوق العاده ای در لیگ قهرمانان و لیگ داشته باشد. این اتفاق نیفتاده، بنابراین او در پایان فصل پست خود را ترک خواهد کرد. او این کار را پس از قهرمانی درخشان فصل گذشته لیگ انجام خواهد داد، اما با انتظاراتی که در این فصل برآورده نشدند. مشکلات مالی که باعث شد تیم نتواند به خوبی تقویت شود و مصدومیت های متعدد باعث شد تا فصلی خالی از معجزه رقم بخورد.

با این حال، حتی اگر عنوان قهرمانی وجود نداشته باشد، میراث مربی بسیار زیاد است. تحت هدایت او، بازیکنانی مانند یامال و کوبارسی که قرار است حال و آینده بارسا باشند، ظهور کردند. تعهد ژاوی به جوانان تردیدناپذیر بود و این چیزی است که بارسلونا در آینده قدردانش خواهد بود.

دیگر خبرها

  • پاری سن ژرمن داغ دل بارسلونا را تازه کرد؛ روز به خیر! / عکس
  • گل زدن به بارسلونا حسی باورنکردنی داشت
  • یک پایان بی‌رحمانه: ژاوی فکر اینجا را نکرده بود
  • خلاصه بازی بارسلونا ۱ - ۴ پاری‌سن‌ژرمن + ویدئو؛ پاسخ کوبنده عثمان دمبله به هواداران بارسا
  • انریکه: با حضور آرائوخو هم می‌توانستیم بارسلونا را ببریم؛ کارت قرمز عادلانه بود؟ ندیدم!
  • عثمان دمبله: عاشق بارسلونا هستم؛ سوت‌های هواداران؟ زندگی همین است!
  • شادی جنجالی امباپه مقابل گریه بارسایی‌ها(عکس)
  • درخواست لاپورتا از هواداران: ورزشگاه را زودپز کنید!
  • آنچلوتی: هیچ سورپرایزی برای بازی با منچسترسیتی ندارم؛ گواردیولا می‌تواند آرام باشد!
  • امشب با کله خوک دمبله را هدف می گیرند!