Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@17:18:26 GMT

کشور با 120 میلیارد مکعب کسری آب منابع زیرزمینی مواجه است

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۵۲۶۶

کشور با 120 میلیارد مکعب کسری آب منابع زیرزمینی مواجه است

تهران – ایرنا- معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشور با 120 هزار متر مکعب کسری آب منابع زیر زمینی مواجه است از این رو باید به سمت شیوه های نوین آبیاری حرکت کرد.

به گزارش ایرنا، عباس کشاورز روز سه شنبه در آئین جشن روز مزرعه که در شهرستان پیشوا برگزار شد اظهارداشت: با وجود بارندگی های بسیار مناسبی که در ابتدای امسال صورت گرفته، کشور کماکان با 120 هزار متر مکعب کسری منابع زیر زمینی مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: برای جبران کسری آب های زیر زمینی با آب های موجود فاصله زیادی وجود دارد و لازم است تا با حرکت به سمت شیوه های نوین آبیاری محصولات کشاورزی، تغییر الگوی کشت و نیز حرکت به سمت کشت گلخانه ای، این کسری جبران شود.
وی همچنین با اشاره به سرانه پایین مصرف شیر در کشور گفت: کشور از ظرفیت بالایی در تولید شیر برخوردار است و تلاش می کنیم تا طی 5 سال آینده سرانه مصرف شیر را به 130 لیتر برسانیم که این مهم با اصلاح ترکیب تغذیه ای در کشور محقق می شود.
کشاورز تصریح کرد: میزان تولید شیر و فراورده های آن در کشور به حدی است که سالانه 450 هزار تن شیر و فراورده های آن به سایر کشورها صادر می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعی با بیان اینکه افزایش تولید شیر به تولید علوفه بستگی دارد افزود: با تغییر الگوی کشت و اصلاح سیستم زراعی، تولید علوفه افزایش می یابد، برای افزایش میزان تولید شیر باید از تنوع علوفه و جایگزینی علوفه دارای ارزش غذایی بالا با علوفه مرسوم و کشت علوفه خارج از فصل استفاده کرد.
کشاورز با بیان اینکه رشد اقتصادی، تقاضای مواد غذایی را افزایش می دهد اظهار داشت: با توجه به این که به دلیل محدودیت هایی نظیر آب زراعی، امکان توسعه اراضی و سطح زیر کشت وجود ندارد لازم است تا رویکرد و الگوی کشت را تغییر دهیم.
وی به خودکفایی بالای 80 درصدی کشور در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: هیچ کشوری در تولیدات محصولات کشاورزی به خودکفایی صد در صدی نمی رسد و همین میزان از خودکفایی نیز در کشور نیز قابل توجه است.
مراسم روز مزرعه با حضور کشاورزانی از استان های تهران، البرز، سمنان، زنجان، اصفهان، مرکزی، فارس، قم، خراسان رضوی و قزوین در روستای چالتاسیون پیشوا برگزار شد.
در این مراسم کشاورزان و تولید کنندگان تجربیات خود را در کشت گیاهان علوفه ای با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.
پیشوا با 80 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254//1348

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آب زراعي گياهان علوفه اي پيشوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۵۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۲۲ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم

معاون آب منطقه‌ای قم گفت: از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب برداشت‌شده در استان، ۲۲ میلیون مترمکعب مربوط به برداشت غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز است. - اخبار استانها -

محمد دانشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به محدودیت منابع آبی گفت: به ویژه آب‌های زیرزمینی که عمده منابع اصلی کشاورزی استان قم است محدود بوده و بر این اساس حفاظت از منابع آبی زیرزمینی استان و بهره‌برداری بهینه از آن بسیار اهمیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه صیانت از منابع آبی استان، در اولویت برنامه‌های شرکت آب منطقه قم است، گفت: از 500 میلیون مترمکعب آبی که در استان برداشت داریم، فقط 22 میلیون مترمکعب مربوط به برداشت غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز است؛ که این میزان معادل پنج درصد برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی است.

دانشور عنوان کرد: بیشترین میزان برداشت غیرمجاز از چاه‌های مجاز بوده و این امر به دلیل عدم تمکین صاحبان و مالکان چاه از حجم مجاز برداشت در پروانه آن‌هاست.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای قم نصب کنترل هوشمند حجمی را تنها راه مقابله با برداشت غیرمجاز از آب توسط چاه‌های مجاز دانست و افزود: از سال گذشته تاکنون 350 حلقه چاه مجاز به کنترل هوشمند حجمی مجهز شده و امسال نیز کنترل حجمی هوشمند در 370 حلقه چاه دیگر نصب می‌شود.

دانشور عدم تخصیص حقابه ها را چالش دیگر استان در این بخش عنوان کرد و گفت: در مدت سه سال گذشته تخصیص حقابه‌های قانونی استان قم با چالش روبه رو بوده و رهاسازی از منابع بالادستی انجام نگرفته است.

وی افزود: اصلاح الگوی کشت، استفاده از روش‌های نوین آبیاری در کنار نصب کنترل هوشمند از راهکارهای کارآمد در کاهش استفاده و برداشت از منابع محدود زیرزمینی است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • برداشت ۲۲ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم
  • سالیانه ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب در استان قزوین داریم
  • ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب داریم
  • افزایش مصرف آب مشترکان گلستانی با گرمای تدریجی هوا/مردم از مصارف غیرضروری خودداری کنند
  • تامین امنیت غذایی با منابع پایه فراسرزمینی
  • کاهش تولید علوفه در کشور بر اثر کمبود بارش ها
  • معرفی ۵۰ رقم گندم توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور
  • صرفه جویی بیش از ۲ هزار متر مکعب آب در شهرستان ابرکوه