Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بجنورد- ايرنا- طرح تنفس جنگل هاي شمال علاوه بر اينکه دست برخي سودجويان را از قطع درختان و قاچاق چوب کوتاه کرده، فرصت مناسب براي رونق زراعت چوب در خراسان شمالي را فراهم ساخته است.

به گزارش ايرنا، تنفس جنگل از اواخر سال 95 به اجرا گذاشته شد و بر اساس آن قرار است هرگونه بهره‌برداري تجاري و صنعتي از چوب جنگل هاي کشور براي چند سال ممنوع شود و دولت نيز مجاز به تمديد قراردادهاي طرح هاي جنگل‌داري که مدت اجراي آن به اتمام مي‌رسد، نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناسان خراسان شمالي مي گويند تنفس جنگل هاي شمال فرصت مناسبي است تا طرح کاشت صنوبر و زراعت چوب در اين منطقه رونق گيرد.
* در باغ سبز براي درآمد
معاون فني اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي در اين باره گفت: اجراي طرح تنفس جنگل هاي شمال، فرصت مناسبي است تا کشاورزان نسبت به کاشت درختان صنوبر سوق يافته و آن را توسعه دهند.
کامبيز انصاري اظهار داشت: درخت صنوبر، گونه مناسبي براي مناطق پرآب است البته مجريان طرح زراعت چوب، براي تامين آب اين گونه غيرمثمر مي توانند در صورت امکان از پساب تصفيه خانه ها استفاده کنند.
وي با بيان اينکه صنوبر سريع الرشد، بسته به شرايط منطقه در هفت تا 10 سال قابل بهره برداري مي شود افزود: در هفته درختکاري سال گذشته، 70 هزار اصله نهال صنوبر ميان متقاضيان توزيع شد البته براي توسعه زراعت چوب، تسهيلات هم پرداخت مي شود.
معاون فني اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي خاطرنشان کرد: طرح تنفس جنگل هاي شمال که از سال هاي پيش در دستور کار بوده، فرصتي است تا زراعت چوب رونق گرفته و اقدامي اقتصادي براي مجريان اين طرح شود.
* مزاياي اقتصادي زراعت چوب
يک دکتراي جنگل شناسي در خراسان شمالي هم درباره مزاياي اقتصادي طرح زراعت چوب در استان گفت: امسال قيمت چوب افزايش يافته است و به يقين با کمبودي که در ميزان چوب در سطح کشور ايجاد شده، طرح زراعت چوب مي تواند به عنوان يک فرصت اقتصادي محسوب شود.
جلال حسن نژاد اظهار داشت: زراعت چوب با کاشت گونه اصلاح شده و سريع الرشد صنوبر نيگرا ظرفيت خوبي در اين استان دارد و بدين جهت اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان هم هر ساله 50 هزار تا 70 هزار اصله نهال اين گونه درختي را به صورت رايگان ميان متقاضيان توزيع مي کند.
وي با بيان اينکه هر ساله حدو 30 هکتار از عرصه هاي استان زير کشت صنوبر مي رود افزود: شهرستان فاروج بيشترين سطح زير کشت صنوبر را در استان دارد و پس از آن صنوبرکاراني در منطقه درکش مانه و سملقان، حوزه سد بيدواز در شهرستان اسفراين و مناطقي از شهرستان شيروان به کاشت صنوبر مبادرت داشته اند.
حسن نژاد با اشاره به اينکه صنوبر گونه اي با نياز آبي نسبتا بالاست اظهار داشت: مناطق پر آب استان که مشکلي در تامين آب در آن وجود ندارد، مکان مناسبي براي کاشت صنوبر است و مناطق مرزي اين استان بويژه منطقه آيرقايه در شهرستان راز و جرگلان منطقه اي بسيار مناسب در اين زمينه است.
اين کارشناس در اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي خاطرنشان کرد: البته مردم در شهرستان راز و جرگلان تا کنون از زراعت چوب استقبال چنداني نداشته اند و به نوعي، از مزاياي اين طرح بي اطلاع بوده اند.
حسن نژاد تصريح کرد: با فرهنگ سازي و ترويج طرح توسعه زراعت در شهرستان راز و جرگلان، مي توان گامي موثر در افزايش درآمد روستاييان و ساکنان اين منطقه برداشت.
وي با تاکيد بر اينکه با اجراي طرح تنفس جنگل هاي شمال، تقاضاي چوب در سال هاي آتي افزايش مي يابد گفت: صنايع چوب از هم اکنون با کمبود چوب و ماده اوليه روبه رو هستند و البته برخي از نيازها از چوب هاي باغي تامين مي شود.
اين دکتراي جنگل شناسي در خراسان شمالي تصريح کرد: آنچه مسلم است با توجه به نياز روزافزون صنايع و جامعه به چوب، تنها راه پاسخگويي به اين تقاضا، کشت گونه هاي چوبي سريع الرشد در مناطق مستعد است که لازمه آن نيز برنامه ريزي مناسب و ترويج و آموزش کشاورزان و باغداران با هدف استفاده از گونه هاي مقاوم، پرمحصول و کم نيازتر است.
* شرايط مرغوب در راز و جرگلان
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان راز و جرگلان هم گفت: اجرايي شدن قانون طرح تنفس جنگل هاي شمال، صنعت زراعت چوب در آينده را رونق خواهد داد.
الياس يزداني گفت: متاسفانه در اين شهرستان مردم استقبال خوبي از طرح زراعت چوب نداشته اند.
وي اظهار داشت: اين در حالي است که در اين شهرستان شرايط براي توسعه زراعت چوب بسيار مناسب است.
وي با بيان اينکه در هفته منابع طبيعي سال گذشته، حدود پنج هزار اصله نهال صنوبر براي توسعه زراعت چوب در اين شهرستان به صورت رايگان توزيع شده است افزود: مناطق بسياري از شهرستان راز و جرگلان مستعد کاشت درخت صنوبر است اما مردم تا کنون با مزاياي زراعت چوب ناآشنا بوده و البته اقدامات ترويجي و فرهنگ سازي ما نيز در اين باره کم بوده است.
وي خاطرنشان کرد: تلاش داريم تا اقدامات ترويجي و فرهنگ سازي در زمينه آشنايي مردم با مزاياي اقتصادي طرح زراعت چوب بيشتر شود و مردم از آن بهره مند شوند.
يزداني در باره مزاياي طرح زراعت چوب گفت: کاشت درختان صنوبر در حاشيه رودخانه ها سبب جلوگيري از فرسايش و شسته شدن خاک رودخانه مي شود و علاوه بر آن کاشت اين گونه درختي در حاشيه مزارع مي تواند به عنوان باد شکن عمل کند و از خسارت هاي ناشي از ورش باد بکاهد.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان راز و جرگلان اظهار داشت: وزش باد در مزارع گندم و جو يکي از آسيب ها است که مي تواند بازدهي اين محصول را کم کند که در اين زمينه درختان حاشيه مزرعه به عنوان بادشکن عمل کرده و از بروز اين آسيب جلوگيري مي کنند.
* زراعت چوب آماده چوب کاري اقتصاد روستاييان
شرايط مناسب خاک و آب و هوا در خراسان شمالي براي کشت صنوبر فرصتي است تا اشتغال و اقتصاد رونق گيرد.
طرح توسعه کشت زراعت چوب يکي از طرح هاي ملي بوده که با هدف توليد چوب براي کاهش بهره برداري از سطح جنگل هاي کشور اجرا مي شود.
جنگل هاي استان خراسان شمالي در گستره چهار ميليون و 345 هزار هکتار جزء جنگل هاي حفاظتي کشور محسوب مي شود و برداشت چوب صنعتي از سطح اين جنگل ها صورت نمي پذيرد.
7185/ 6042
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۶۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد

فرماندار ملایر گفت: ملایر با ظرفیت بالای خود و دو نشان بین‌المللی و جهانی یک ظرفیت بزرگ برای رونق اقتصاد استان و غرب کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، سلمان اسماعیلی امروز _سه شنبه چهارم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به حوزه میراث فرهنگی و امور گردشگری سبب رونق اقتصادی و تحقق شعار سال مبنی بر مردمی‎سازی امور می‌شود.

وی افزود: ملایر با ظرفیت بالای خود و دو نشان بین‌المللی و جهانی یک ظرفیت بزرگ برای رونق اقتصاد استان و غرب کشور است.

فرماندار ملایر خاطرنشان کرد: در اطلس سرمایه‌گذاری شهرستان یک مرکز تبادلات اقتصادی جهانی طراحی شده است و قلب این مرکز اقتصاد عرضه صنایع‌دستی ملایر خواهد بود که در کنار این اقدام تقویت آنلاین شاپ ها در سکوهای مجازی بسیار پر اهمیت است.

اسماعیلی اضافه کرد: امیدواریم با توجه به عزم شهرداری ملایر و بودجه‌های تزریق شده ملی و استانی در هفته دولت، سال جاری شاهد افتتاح مجموعه مینی‌ورد به صورت رسمی باشیم.

معصوم علیزاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در این دیدار با اشاره به اینکه در شهرستان ملایر با تدبیر فرماندار پرتلاش و حمایت‌های شهردار شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی هستیم، تصریح کرد: شهرستان ملایر نگین درخشان حوزه گردشگری و صنایع دستی در استان است.

وی اضافه کرد: تلاش داریم ضمن حفاظت و مرمت آثار تاریخی، محوطه تاریخی نوشیجان را در فهرست موقت یونسکو ثبت کنیم تا شاهد حفاظت شایسته‌تری از این بنای به یادگار مانده از عصر مادها داشته باشیم.

کد خبر 747110

دیگر خبرها

  • طرح ملی زراعت چوب در لالی اجرا شد
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • کشف ۳ تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن
  • اجرای طرح ملی زراعت چوب با مشارکت بنیاد برکت در لالی +فیلم
  • رونق کنسرت‌ها تهدید یا فرصت؟
  • ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد
  • نساجی هیچ‌وقت انقدر شمالی نبود (عکس)
  • صادرات صنایع‌ دستی رونق می‌‌گیرد
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد