Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-23@12:25:44 GMT

رکوردشکنی شاخص بورس قابل پیش‌بینی بود

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۶۱۴۴

رکوردشکنی شاخص بورس قابل پیش‌بینی بود

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، فردین آقابزرگی گفت: رشد شاخص در روز گذشته قابل پیش‌بینی بود، هرچند که این جهش با چنین حجمی بسیار قابل توجه است؛ البته احتمالاتی هم در شکل گیری این اتفاق مورد نظر است.

این فعال بازار سرمایه در خصوص عوامل بروز رکوردشکنی تاریخی دیروز بورس تهران افزود: توجیه عملیات سود و زیان به دلیل تأثیر پذیری از افزایش نرخ ارز نیمایی و حتی اصلاح نرخ ارز نیمایی یکی از این عوامل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، تغییر مبنای محاسبه نرخ فروش محصولاتی که تا پیش از این بر اساس سامانه نیما و رشد قیمت نرخ ارز انجام می‌شد، بر محاسبات سود و زیان و عملیات شرکت‌ها اثر قابل توجهی را ایجاد کرد، اما همین احتمال که ممکن است نرخ نیما مجدداً اصلاح شود، عاملی در رشد شاخص بود.

آقابزرگی، پرهیز از نگهداری نقدینگی و علاقمندی به سرمایه‌گذاری در بازارهای نقد شونده و قانونمند مانند بورس به دلیل کاهش ارزش پول را عاملی دیگر در رشد شگرف دیروز شاخص عنوان کرد و توضیح داد: علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران بالقوه در بورس (سپرده‌گذاران و فعالانی که نقدینگی خود را در دیگر بازارهای غیر مولد نگهداری کرده بودند) به جهت جلوگیری از کاهش ارزش نقدینگی و انجام سرمایه‌گذاری در تنها بازار قانونمند و دارای نقد شوندگی تغییر کرد و سبب شد تا منابع نقدینگی به سمت بازار سرمایه گسیل شوند.

وی ادامه داد: در کنار عوامل بالا، این روزها اطلاعات و آمار مربوط به تورم خیلی علنی‌تر بیان می‌شوند که در جهت‌دهی و هدایت نقدینگی سرمایه گذاران تأثیرگذار است. به طور مثال، در گذشته صندوق جهانی پول رشد اقتصادی ما را از منفی ۱.۶ به ۳.۸ درصد اعلام کرده بود؛ اما طی چند روز اخیر مرکز آمار کشور تأیید کرده است که منفی ۳.۸ درصد رشد منفی خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به این آمار و با وجود خسارت‌های به وجود آمده در ابتدای سال و نیز احتمال فروش کمتر منابع نفتی و صادرات آن در مجموع با ضعف حدودی اقتصاد نسبت به شش ماه گذشته مواجهیم؛ به این معنی که ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده است، این روند سبب شد تا افراد دارای نقدینگی برای جلوگیری از کاهش ارزش پول، به سرمایه‌گذاری در بورس بیشتر علاقمند شوند.

آقابزرگی، گذر از نقطه تاریخی ۱۹۷ هزار واحد در شاخص بورس را با مقادیر قابل توجهی از حجم معاملات قدرتمند عنوان کرد و با احتمال ادامه این روند در روزهای آینده گفت: رکوردشکنی روز گذشته بازار سبب می‌شود که علاقمندان به بازار سرمایه کنجکاوتر شده و احتمالاً منابع نقد بیشتری را برای سرمایه گذاری در این بازار درگیر کنند.

او پیش بینی کرد به دلیل وجود روند کنونی، حداقل همین شتاب تا ماه آینده نیز وجود خواهد داشت؛ به این معنی که ممکن است طی دو ماه ابتدای سال به مرز ۲۵ درصد افزایش در شاخص بورس دست بیابیم، که ممکن است نسبت به رقم حدود ۱۷۸ هزار واحدی شاخص در پایان سال گذشته به زودی به رقم ۲۲۰ هزار واحد نیز برسیم.

این فعال بازار سرمایه در خصوص پیش‌بینی شرایط این بازار تا شش ماه آینده تصریح کرد: در شرایط متغیر کنونی فضای اقتصادی، دستیابی به چشم‌انداز شش ماهه مشکل است، اما اگر با شرایط حال حاضر در این بازار پیش برویم، به نظر من روند افزایشی مانند سال ۹۷ خواهد بود؛ البته اگر چه شیب این رشد مانند سال گذشته نیست (سال ۹۷ مسبب اصلی شیب تند افزایش شاخص نرخ ارز بود) ولی کماکان با رشد مواجه خواهیم بود.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۶۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟

احمد اشتیاقی کارشناس بورس و اوراق بهادار درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص رشد دو روز اخیر بازار سرمایه گفت: رشد بازار در اثر عملکرد توامان چند عامل بود. به هر جهت در هفته‌های گذشته کاهش شدیدی داشتیم و پس از فروکش کردن تنش‌ها در خاورمیانه و کاهش احتمال درگیری مستقیم ایران و رژیم صهیونیستی بازار به نوعی در حال اصلاح خود است.

وی ادامه داد: در شرایطی که فضای غبار آلود سیاسی برطرف شده و به نظر می‌رسد که شرایط روبه آرامش می‌رود، بازار خودش را در معاملات چند روز گذشته نشان داد. علاوه بر این قیمت کامودیتی‌ها (کالا‌هایی که به صورت خام و اولیه تولید می‌شوند) روند رو به رو رشدی داشت.

اشتیاقی تاکید کرد: رقابت روز چهارشنبه هفته گذشته در بورس کالا بر سر محصولات فولاد مبارکه بر پایه دلار آزاد ۶۲ هزار استوار بود که این خود نشانه‌ای است که بازار نظر بر سود آوری از محل رشد قیمتی کامودیتی‌ها دارد. اخبار غیر رسمی نیز تصریح می‌کنند که بانک مرکزی از روند تثبیت قیمت ارزی در حال عقب نشینی است و به احتمال زیاد قیمت دلار نیمایی تا ۵۰ هزار تومان اصلاح می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار از مجموعه این عوامل استقبال کرده و طی دو روز گذشته روند مثبتی در رشد شاخص بازار سرمایه شکل گرفت. روند رشد در امروز به دلیل کمبود نقدینگی متوقف شد و از همین رو می‌توان به این نتیجه رسید که انتشار اخبار جدید بورس روز‌های آرامی را داشته باشد.

اشتیاقی گفت: تثبیت شرایط سیاسی و همچنین رشد قیمت دلار نیمایی در سامانه مبادله طلا و ارز می‌تواند بازار سرمایه را به تدریج در شرایط صعودی قرار دهد. شایان ذکر است که به تدریج گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها نیز منتشر می‌شود و اگر‌«ای پی اس» در عدد خوبی باشد، روند رشد ادامه خواهد داشت.

تا آخر هفته بازار چگونه خواهد بود

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با توجه به اینکه قیمت آخرین معاملات روز گذشته کمتر از قیمت پایه سهام‌ها بود امروز بازار سهام به سوی ثبات و یا اندکی کاهشی قدم بردارد. همچنین پیش بینی می‌شود که این روند تا پایان هفته ادامه خواهد یافت. شایان ذکر است که مسیر رشد بازار به تداوم آرامش در فضای سیاسی و همچنین رشد قیمت دلار نیمایی باز می‌گردد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • رشد اندک بورس در سومین روز اردیبهشت
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟
  • ۲۹۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سرمایه تزریق شد
  • رشد ۲۷ هزار واحدی بورس/ ورود ۳۲۰ میلیارد تومان نقدینگی
  • رشد ۲۷ هزار واحدی بورس/ ورود ۲۵۰ میلیارد تومان نقدینگی
  • بورس ۲۷ هزار واحد قد کشید