Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-30@08:00:18 GMT

موافقت بانک مرکزی با واردات کالا بجای بازگشت ارز صادراتی

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۶۴۳۲

موافقت بانک مرکزی با واردات کالا بجای بازگشت ارز صادراتی

خبرگزاری تسنیم: به نقل از شاتا، رضا رحمانی در جلسه کنترل پروژه‌های برنامه‌های سال 98 تأکید کرد: با پیگیری انجام شده بانک مرکزی موافقت کرده است که صنعتگران در سال 98 به هر میزان صادرات داشته باشند و در چارچوب دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، به‌جای انتقال ارز به کشور می‌توانند مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید وارد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سیستم وزارتخانه باید به‌گونه‌ای باشد که نه فقط معاونین که بدنه وزارتخانه برای توسعه صادرات و تولید فعالیت کند، گفت: ما با 15 کشور همسایه هستیم که برای توسعه صادرات به این کشورها باید برنامه و عزم جدی داشته باشیم و اولویت هم برای صادرات باید به این کشورها باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه "12میلیارد دلار به عراق صادرات داریم"، افزود: صادرات ایران به روسیه تنها 300میلیون دلار است که این رقم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و باید راهکارهای افزایش صادرات به این کشورها را استخراج کنیم و در یک بازه زمانی مشخص به کار ببریم.

او با اشاره به ظرفیت استان‌های مرزی برای توسعه صادرات، اظهار کرد: ضرورت دارد که استان‌های همجوار با کشورهای همسایه را فعال کنیم؛ چنانکه استان‌هایی همچون آذربایجان شرقی و غربی ارتباط بیشتری با تجار ترکیه و آذربایجان، سیستان‌و‌بلوچستان با پاکستان و خراسان با آسیای میانه و افغانستان دارند.

او با تأکید بر نگاه ویژه به بازارهای هند و چین و آفریقا، گفت: کشورهای همسایه برای صادرات را باید به‌صورت یک پکیج دید، به‌طور مثال از مسیر بازار عراق به بازار سوریه و لبنان و عمان، بازار یمن، عربستان و شمال افریقا و از طریق ترکیه به بازار اتحادیه اروپا دست پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید

تسریع در بازگشت ارز با فروش مستقیم ارز صادراتی/ اجازه سفته‌بازی ندهید!

فروش مستقیم ارز صادراتی به واردکنندگان از اردیبهشت 98

رحمانی همچنین ارمنستان را به‌دلیل ارتباطات تجار این کشور با دیگر کشورها، ظرفیت بالقوه‌ای برای دست‌یابی به بازارهای کشورهایی همچون فرانسه، کانادا و... خواند و گفت: در همه کشورهای همسایه باید رایزن‌های اقتصادی فعال شوند و در آخر سال نتیجه فعالیت آنها بررسی و متناسب با عملکردی که داشتند، تصمیم‌گیری کنیم.

او با اشاره به 22میلیارد دلار صادرات ایران به کشورهای همسایه که تنها 2درصد از واردات این کشورهاست، گفت: هدفگذاری ما افزایش 2 برابری این رقم است که دست‌یافتنی است؛ اما نیاز به کار مطالعاتی و اعمال برخی سیاست‌های تجاری دارد.

به اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت واردات کالاهای مورد نیاز کشور باید از کشورهایی باشد که به آنها صادرات داریم.

رحمانی با تأکید بر استفاده از ظرفیت بازارچه‌های مرزی، آموزش تخصصی تجار و ایجاد شبکه‌های مویرگی در بازارهای هدف را ضروری دانست.

او با بیان اینکه صادرات کالا نباید به هر بهایی باشد، گفت: کیفیت کالاهای صادراتی برای حفظ برند ایرانی اهمیت زیادی دارد، همچنین برنامه‌ریزی باید برای صادرات کالاهایی باشد که مازاد نیاز بازار داخل کشور است.

منبع: فردا

کلیدواژه: وزیر صنعت بانک مرکزی ارز صادراتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۶۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ۲۹۰ میلیون دلار کالا به چهارمحال و بختیاری

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی صمت چهارمحال و بختیاری گفت:  ۲۹۰ میلیون دلار کالا سال گذشته وارد استان شده که ۹۰ درصد این واردات شامل قطعات، ماشین آلات خط تولید و مواد اولیه کارخانجات بوده است. - اخبار استانها -

حسن شمسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، با اشاره به واردات کالا به استان در سال گذشته، اظهار داشت: قطعات و ماشین آلات خط تولید 90 درصد کالاهای وارداتی به چهارمحال و بختیاری هستند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی صمت چهارمحال و بختیاری گفت:  290 میلیون دلار کالا در یکسال اخیر وارد چهارمحال و بختیاری شده است که 90 درصد این واردات شامل قطعات، ماشین آلات خط تولید و مواد اولیه کارخانجات بوده است.

شمسی‌پور با اشاره به رشد 10درصدی ارزش دلاری ثبت سفارش واردات کالا به چهارمحال و بختیاری گفت: 661 درخواست ثبت سفارش در صمت استان انجام شده است که از نظر تعداد هم 30 درصد نسبت به مدت مشابه قبل رشد داشته است.

وی گفت: ماشین آلات، قطعات و مواد اولیه  مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی عمده ترین ثبت سفارشات انجام شده است و سایر واردات هم مربوط به کالاهایی بدون ساخت داخل است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی صمت استان تصریح کرد: سال قبل 404 میلیون دلار کالا با کارت بازرگانی از مبدا استان به خارج از کشور صادر شده است که از نطر ارزشی 30 درصد و از نظر وزنی 7 درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: اوره و آمونیاک، بادام، محصولات فولادی، لوازم خانگی، کاشی و سرامیک، کفپوش نساجی از نمد، شیرخشک، خوراک آبزیان، محصولات پلاستیکی، کابل های هوایی و... از عمده ترین کالاهای صادراتی استان است.

به گفته شمسی‌پور، عمده این کالاها به کشورهای  ترکیه، عمان، عراق، هند، امارات، ازبکستان، آدربایجان، قطر، پاکستان، بلژیک، ترکمنستان، گرجستان، سومالی، روسیه، یمن، سوئد و تاجیکستان صادر شده‌اند.

انتهای پیام/7540/.

 

دیگر خبرها

  • واردات ۲۹۰ میلیون دلار کالا به چهارمحال و بختیاری
  • ارتقای ۳۰ درصدی هدف صادراتی چهارمحال و بختیاری
  • می‌توان در استان مرکزی خط تولید گوشی تلفن همراه راه انداخت
  • صادرات از استان زنجان کاهش پیدا کرد
  • صادرات ۱۵ هزار تُنی سیب‌زمینی کردستان به کشورهای همسایه
  • افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین
  • افزایش بدهی‌های آلمان به ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد یورو
  • بازار ۲.۵ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور/ سهم ۶۰ درصدی واردات
  • افزایش صادرات از گمرک شهرستان پلدشت
  • نام گذاری سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، هوشمندانه بود