Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- ایرنا- رئیس انجمن تخصصی مواد معدنی خراسان رضوی گفت: سیلابهایی که در نتیجه بارش باران در منطقه سنگان خواف جاری شده فرصتی است که سهم صنایع فولادی مستقر در آن منطقه از آب افزایش یابد.

حسین حسین زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صنایع فولادی در منطقه خواف برای تولید نیاز به آب کافی دارند و از سویی دیگر به علت خشکسالی، تامین آب طی سالهای گذشته برای صاحبان صنایع این منطقه دشوار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: صاحبان صنایع فولادی در منطقه خواف قادر به برداشت سهم مناسبی از سفره های آبهای زیرزمینی نبودند و طی سالهای گذشته طرحهایی مبنی بر انتقال آب از شهرهای نزدیک به این منطقه یا انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان مطرح شد.
رئیس انجمن تخصصی مواد معدنی خراسان رضوی گفت: خوشبختانه با تغییرات اقلیمی به وجود آمده و بارش باران و جاری شدن سیلابها در منطقه خواف بهتر است سهم صنایع فولادی در سنگان از آب آن منطقه بیشتر شود.
حسین زاده افزود: صنایع فولادی مستقر در منطقه سنگان خواف سهم زیادی در اشتغال استان دارند و تعطیلی آنها تاثیر قابل توجهی بر جامعه خواهد داشت.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: عده ای مخالف تغییر کاربری بخشی از چاههای کشاورزی منطقه سنگان خواف برای تامین آب مورد نیاز صنایع فولادی هستند.
حبیب الله ترشیزیان با بیان این که مقدار آبی که صنایع فولادی سنگان از آب چاهها نیاز دارند در برابر سهم زیاد حوزه کشاورزی از آب منطقه بسیار ناچیز است افزود: هم اینک از کل آب مصرفی در خراسان رضوی سهم آب آشامیدنی سه تا پنج درصد، سهم بخش صنعت و معدن حدود چهار درصد و سهم بخش کشاورزی 90 درصد است.
وی ادامه داد: اگر آب مورد نیاز بخش صنایع معدنی خراسان رضوی را تامین نکنیم و همه آب را به بخش کشاورزی بدهیم پس مزیت نسبی در کدام بخش از اقتصاد قرار می گیرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سَنگان شهری مرزی در شهرستان خواف استان خراسان رضوی است که به دلیل برخورداری از یکی از بزرگترین ذخایر سنگ آهن با عیار 63 درصد به عسلویه شرق کشور شهرت یافته است و برآوردها گویای وجود 1.2 میلیارد تن ذخیره سنگ آهن در این منطقه است.
علی رسولیان افزود: میزان تولید خراسان رضوی 12 میلیون و 500 هزار تن گندله، شش میلیون تن کنسانتره و یک میلیون و 600 هزار تن فولاد خام در سال است که قرار است ظرفیت تولید فولاد خام در این استان سالانه به 10 میلیون تن برسد.
وی ادامه داد: هدف از اجرای طرحهای فولادی در منطقه سنگان خواف، جلوگیری از خام فروشی بوده است که هم اکنون این اتفاق در منطقه افتاده است و زنجیره فولاد از خرد کردن سنگ تا تولید آهن اسنفجی و فولاد در حال تکمیل است.
معاون استاندار خراسان رضوی درباره تامین آب مورد نیاز صنایع فولاد منطقه سنگان خواف هم گفت: صاحبان صنایع فولاد مستقر در این منطقه از چاههای آب موجود سهم قابل توجهی نداشته اند و با کمبود آب مواجه بودند.
رسولیان افزود: در نشست این هفته شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی موضوع تامین آب صنایع فولاد از محل سیلابهای ناشی از ریزش باران مطرح و مقرر شد در صورتی که فعالان اقتصادی آن منطقه در عملیات مربوط به آبخیزداری و آبخوان داری مشارکت کنند بتوانند به اندازه همکاری خود سهم بیشتری از آب منطقه به دست آورند.
سرپرست فرمانداری خواف نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای سال آبی جاری یعنی مهر ماه 1397 تاکنون 200 میلی متر باران در شهرستان خواف باریده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پنج برابر افزایش یافته است و بیشترین میزان بارندگی در دو هفته ابتدایی فروردین ماه کنونی رخ داد.
عبدالرضا سپهری افزود: بارندگیهای شدید منجر به جاری شدن سیلاب شده که این سیلاب از ابتدای سال زراعی امسال تاکنون 100 میلیارد ریال به بخشهای مختلف این شهرستان خسارت وارد کرده است.
شهر سنگان از توابع شهرستان خواف در فاصله 300 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
1922/7489

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد سيل 98 آب صنايع فولاد سنگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۷۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای ۶ منطقه مشهد در وضعیت پاک است

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان‌ رضوی گفت: کیفیت هوای مناطق سرافرازان، شهید کریمی، الهیه، ویلا، رسالت و طرق کلانشهر مشهد در سی امین روز فروردین ۱۴۰۳ در شرایط پاک برای تنفس شهروندان قرار دارد.

 

مهدی اله‌ پور افزود: میانگین شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت گذشته با عدد ۵۷ نشانگر هوای سالم است و شاخص های یک تا ۲ ساعت گذشته هم با عدد ۷۴ از شرایط سالم هوای این کلانشهر حکایت دارد.

 

وی ادامه داد: کیفیت هوای سایر ۱۷ منطقه دارای ایستگاه سنجش کیفیت هوای مشهد در وضعیت سالم است.

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: به شهروندان توصیه می‌شود در روزهای دارای هوای سالم و پاک، پیاده‌ روی را با هدف حفظ سلامت خود ترک نکنند.

 

اله پور افزود: شایسته است شهروندان مشهدی با کاهش رفت و آمدهای غیر ضروری، نقش موثر خود را در بهبود کیفیت هوای این شهر ایفا کنند.

 

قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای.کیو.آی به معنای وضعیت پاک و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای.کیو.آی نشانگر وضعیت سالم است.

 

همچنین قرار گرفتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای.کیو.آی به معنای آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان و بین اعداد ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای.کیو.آی به معنایآلودگی هوا برای همه سنین محسوب می‌ شود.

دیگر خبرها

  • افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه
  • شناسایی بیش از ۲۰۰ انشعاب غیر مجاز آب در خواف
  • بیش از ۱۲ میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند
  • پیش بینی افزایش ۵ تا ۸ درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی
  • اکتشاف سنگ آهن در خواف درسال ۱۴۰۲ حدود۱۱۱ درصد افزایش یافت
  • برگزاری یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت فولادکشور در دانشگاه تهران
  • هوای ۶ منطقه مشهد در وضعیت پاک است
  • ثبت بالاترین میزان تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲
  • کیفیت هوای پنج منطقه مشهد پاک است
  • افزایش ۷.۶ درصدی تولید تخم مرغ در خراسان رضوی