Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان مازندران با وقوع سیل خسارت‌های زیاد را متحمل شد؛ اما مردم این استان با کمک جهادسازندگی و گروه‌های جهادی سعی در بازسازی مناطق تخریب شده دارند و هم اکنون هم فاز سوم بازسازیی و مرمت خانه‌های تخریب شده آغاز شده است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدیه حسینی نسب؛ متاسفانه سیل اخیر در کشور زندگی چند میلیون نفر از هموطنان را در استان‌های مختلف مختل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در مازندران بارش‌های شدید باران و بالا آمدن حجم آب رودخانه‌ها، موجب جاری شدن سیل در برخی از نقاط استان شد و در خیلی از روستا‌ها چون زیر ساخت‌های مناسبی وجود نداشت، خسارت‌هایی به بار آورد.   ۱۲ شهرستان استان مازندران درگیر سیل شدند و مناطق کوهستانی نیز علاوه بر بارش شدید برف، دچار رانش زمین شدند که مشکلات زیادی را برای ساکنان این مناطق ایجاد کرد. شهرستان‌هایی مانند سیمرغ، ساری و میاندرود بیشترین خسارت و بهشهر و بابل و بابلسر و آمل و جویبار کمترین خسارت را متحمل شد.  
همان زمان علاوه بر تشکیل ستاد بحران در شهرستان ها و برآورد پیامد‌های ناشی از وقوع حادثه، سرکشی به واحد‌های مسکونی آسیب‌دیده، زیرساخت‌ها و راه‌های مواصلاتی اصلی، اماکن نگهداری دام و طیور، مراغداری‌ها، اماکن عمومی و نیز دلجویی از آسیب‌دیدگان و توزیع اقلام خوراکی و گرمایشی بین سیل زدگان در دستور کار قرار گرفت.   بعد از فروکش کردن آب‌ هم، گل و لای زیادی باقی ماند و بخش زیادی از لوازم خانگی مردم آسیب دید. دام و طیور و باغات و خزانه‌های کاشت برنج هم  از بین رفت. به طور کلی این سیلاب، هشت هزار و ۸۱۴ هکتار باغ و زمین کشاورزی، ۷۶۰ دهنه پل، ۹۹ باب مسجد و حسینیه و مدرسه، ۴۵۰ واحد مرغداری و دامپروری و ۴ هزار کندوی زنبور عسل را در مازندران از بین برد که خسارت سنگینی بود.   با انعقاد قراردادی با کمیته امداد و بهزیستی، احداث ۱۶۰ خانه برای مددجویان مصوب شد که سپاه نیز در گام اول ساخت ۱۵۰ خانه برای این افراد را قبول کرد. به گفته برخی مسئولان کمیته امداد و بهزیستی، با توجه به نشست برخی منازل آب گرفته، شمار واحد‌های احداثی در حال افزایش است. البته هزار و ۷۳۰ خانه و نیز ۹۹ باب مسجد در ۱۲ شهرستان گل روبی شد و ۶۴ کیلومتر راه روستایی بازگشایی شد. ناگفته نماند با تقاضای مدیریت آب منطقه‌ای ۷۶۰ سردهنه برای لایروبی به سپاه محول شد.     اسکان مردم سیل زده در مساجد با تخریب خانه‌ها، مردم سیل زده در حسینیه‌ها و مساجد اسکان داده شدند و گروه‌های جهادی به مناطق سیل زده اعزام شدند.  بر همین اساس، ۴۵۲۸ نفر نیروی جهادگر در قالب ۲۶۵ گروه از اقشار مختلف به مناطق سیل زده استان اعزام شدند. گروه‌ها پس از استقرار  ۳۱۶۵ واحد مسکونی را با بکارگیری ۸۷ دستگاه کف کش، ۶۰ دستگاه لجن کش، ۸۴ دستگاه ماشین آلات مهندسی و ۱۲ دستگاه تانکر آب لایروبی کردند. 
جهادگران همچنین بیش از ۳۰ هزار بطری آب معدنی، ۲۲ هزار و ۸۳۰ پرس غذای گرم، ۴۱۷۰ تخته پتو، ۲۱ هزار و ۲۸۰ قوطی کنسرو، ۶۰۰۰ متر مربع موکت و ۲۸۲ کیسه آرد را در بین سیل زدگان توزیع کردند. بکارگیری ۶۸ پزشک عمومی در قالب ۲۴ تیم پزشکی در مناطق سیل زده دیگر از خدمات این گروه‌ها بود.
گام اول فعالیت گروه‌های جهادی تخلیه منازل، لجن زدایی، اسکان و رساندن اقلام مورد نیاز به چند روستای سیل زده بود. آنها در مرحله دوم تجهیزات لازم را برای پاکسازی منازل مردم سیل زده فراهم کردند و حالا هم فاز سوم در حال انجام است؛ بازسازی و مرمت خانه‌های تخریب شده.   
مهدی آرام، کارشناس مرکز مطالعات جهادسازندگی استان مازندران پیش بینی کرده در ۹۰ روز کاری، خانه‌های سیل زدگان ساخته می شود. او می گوید بخشی از این هزینه‌ها را بنیاد مسکن تقبل کرده و بخش دیگر را نهاد‌های حمایتی تحت پوشش قرار می دهند. مابقی هم با استفاده از ظرفیت مجمع خیرین که در استان داریم و با کمک گروه‌های جهادی، انجام می‌شود.   در مجموع ۹۰۰ واحد مسکونی با کمک بهزیستی و کمیته امداد در مناطق سیل زده احداث خواهد شد؛ ضمن اینکه سپاه هم برای ساخت ۴۰۰ واحد اعلام آمادگی کرده است. در این راستا بانک اطلاعاتی از میزان خسارت افراد سیل زده با اسم، آدرس و میزان خسارت تشکیل و ثبت شده است.  
کمک بلاعوض به سیل زدگان سیمرغ با این حال احمد حسین زادگان، استاندار مازندران از آغاز به کار مرمت واحد‌های مسکونی خسارت دیده در شهر‌ها و روستا‌های سیل زده با پرداخت تسهیلات مرمت و کمک‌های بلاعوض خبر داده و گفته حدود ۸۰۰ تن مصالح ساختمانی از جمله سیمان نیز به صورت رایگان برای مرمت و ساخت در بین سیل زدگان توزیع شد. او معتقد است که خدمات رسانی به سیل زدگان تا پایان کار مرمت و نوسازی ادامه خواهد داشت.   حسین‌زادگان همچنین از کمک بلاعوض به حدود یک هزار و ۴۰۰ خانوار سیل زده خبر داد و گفته میانگین کمک‌ها در منطقه سیمرغ بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون ریال بوده است.     البته به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران مبلغ خسارت اولیه به سیل‌زدگان در مجموع مبلغ ۱۲ میلیارد تومان  است.   او با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان‌های آسیب دیده از دو سیلاب مازندران می گوید: در شهر پل سفید پیمانکار مشغول دیواره‌سازی بوده و در مباحث زیرساختی نیز وزارت راه و شهرسازی وارد عمل شده. در سیمرغ، کلنگ احداث واحد‌های تخریبی زده شده است. آب شرب در شهرستان‌های آسیب دیده به پایداری رسید. احداث پل موقت به جای پل تخریبی قائم‌شهر توسط اداره کل حمل و نقل مازندران در حال انجام است. به گفته او مبلغ بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت کمک‌های بلاعوض در استانداری مازندران در نظر گرفته شده است.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کمک رسانی به مناطق سیل زده سیل در سال 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۷۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۴۴۶ واحد مسکونی در شهرک مهرگان مشهد در حال ساخت است

به گزارش خبرگزاری مهر، یعقوبعلی نظری در جریان سفر به بخش مرکزی شهرستان مشهد از پروژه‌های در حال احداث طرح نهضت ملی مسکن در شهرک مهرگان بازدید کرد.

استاندار خراسان رضوی در جریان سفر به بخش مرکزی شهرستان مشهد از سایت‌های در حال احداث طرح نهضت ملی مسکن در شهرک مهرگان بازدید به عمل آورد.

وی در این بازدید ضمن ارزیابی روند ساخت پروژه‌های ۱۲۴ واحدی در فاز ۲، ۱۹۶ در فاز ۲ و ۱۳۴ واحدی در فاز ۳ شهرک مهرگان، دستورات مقتضی لازم را به منظور تسریع در اتمام پروژه‌های فوق خطاب به مدیران مربوطه صادر کرد.

نظری در حاشیه این بازدید اظهار کرد: سه سایت در حال احداث فوق از مجموع میانگین ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند.

کد خبر 6080116

دیگر خبرها

  • ۲۴۴۶ واحد مسکونی در شهرک مهرگان مشهد در حال ساخت است
  • احداث ۶ هزار واحد مسکونی از ۸ هزار تعهد استان ایلام
  • احداث بیش از ۲۲ هزار مسکن ملی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد
  • ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی در زنجان احداث می‌شود
  • احداث ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی در زنجان
  • انفجار گاز یک خانه روستایی در گناباد را تخریب کرد
  • انفجار گاز، یک خانه روستایی در گناباد را تخریب کرد
  • باز شدن پنجره‌ای نو در شناسایی ضایعات مغزی
  • انفجار گاز، یک خانه در گناباد را تخریب کرد
  • انفجار خانه در قزوین ۵ نفر را مصدوم کرد / حال ۲ مصدوم وخیم است