Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخشنامه ای نحوه‌ بازگشت ارز حاصل از صادرات از نگاه برخی صادرکنندگان مشکلاتی را دارد که برای حل آنها طی تعامل صورت گرفته با بانک مرکزی و گمرک رویه واردات در مقابل صادرات برای مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید به جای انتقال ارز به داخل کشور عملیاتی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بانک مرکزی  28 آبان سال گذشته در بخشنامه ای نحوه‌ بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه‌ اقتصادی کشور را ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بخشنامه تمام صادرکنندگان مکلف به ارایه تعهد برگشت ارز هستند و بانک مرکزی مکلف است صرفاً برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی تامین ارز کند که نحوه بازگشت ارز آنها به چرخه اقتصادی کشور مطابق ساختار تعیین شده در دستورالعمل این بانک باشد.

 

به دنبال آن 19 دی ماه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور با ارسال بخشنامه ای به استان های خود در کشور اعلام کرد که براساس نامه بانک مرکزی در خصوص «رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور» دستور العمل نحوه ثبت اطلاعات واردات در مقابل صادرات، ارسال می شود.

 

اما این بخشنامه با وجود مزایا دارای نقاط ضعفی نیز بود و کارشناسان اقتصادی معتقد بودند این بخشنامه  کلیه صادرکنندگان بیش از یک میلیون یورو را موظف کرده که بخشی از ارز را در سامانه نیما عرضه کنند و همچنین صادرکنندگان بیش از 10 میلیون یورو باید 90 درصد ارز حاصل از صادرات خود را در این سامانه عرضه کنند و این امر ممکن است برای شرکت‌های بزرگ مثل پتروشیمی‌ها امکان‌پذیر باشد اما از آنجا که وجهی در اختیار صادرکنندگان کوچک و متوسط قرار نمی‌گیرد و باید وجوه صادراتی را برای فروشندگان کالا در ایران، توسط همان شرکت‌های خرید کالا، حواله کنند؛ امکان پذیر نیست و برای آنها مشکل ایجاد می‌کند.

 

همچنین صادرکنندگان بزرگ بخش خصوصی که در حوزه صنایع غذایی فعالیت می‌کنند، صادراتی بیش از 10 میلیون دلار دارند که اگر قرار باشد ارزشان را در سامانه نیما و با نرخ نیمایی بفروش برسانند با توجه به اینکه مواد اولیه خود را در داخل و با قیمت ارز بازار آزاد تهیه می‌کنند، با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

 

حالا در راستای حل مشکلات موجود در این بخشنامه طی تعامل صورت گرفته با بانک مرکزی و گمرک رویه واردات در مقابل صادرات برای مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید به جای انتقال ارز به داخل کشور عملیاتی شد. اینها گفته های وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه کنترل پروژه های برنامه های سال ۹۸ است.

 

«رضا رحمانی» ادامه داده است: «با پیگیری انجام شده بانک مرکزی موافقت کرده است که صنعتگران در سال ۹۸ به هر میزان صادرت داشته باشند و در چارچوب دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور به جای انتقال ارز به کشور می‌توانند مواد اولیه و واسطه ای بخش تولید وارد کنند.»



وی با بیان اینکه سیستم وزارتخانه باید بگونه ای باشد که نه فقط معاونین که بدنه وزارتخانه برای توسعه صادرات و تولید فعالیت کند، گفت: «با ۱۵ کشور همسایه هستیم که برای توسعه صادرات به این کشورها باید برنامه و عزم جدی داشته باشیم و اولویت هم برای صادرات باید به این کشورها باشد.»

 

به اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت واردات کالاهای مورد نیاز کشور باید از کشورهایی باشد که به آنها صادرات داریم./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان سیل کمک به سیل زدگان مجلس خسارت سیل بارندگی و سیلاب استان بوشهر سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم خبرگزاری بازگشت ارز حاصل از صادرات واردات صادرات و واردات صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۷۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش توانمندی ایران در تولید مواد دارویی

به گزارش خبرنگار مهر، مواد موثره دارویی را می‌توان گرانیگاه صنعت داروسازی تلقی کرد، زیرا بدون تولید مواد دارویی، صنعت داروسازی نیز دچار مشکل خواهد شد. از همین رو، وابستگی صنعت داروسازی به مواد اولیه و موثره، قابل چشم پوشی و انکار نیست. در این بین، برخی کشورها در دنیا فقط تولید کننده مواد موثره هستند و کمپانی‌های بزرگ داروسازی به تولیدات آنها وابسته‌اند.

وضعیت صنعت داروسازی ایران نیز با توجه به اینکه در تولید مواد موثره و اولیه دارویی به سمت رشد و توسعه حرکت می‌کند، نکته مثبتی است که می‌تواند داروسازی کشورمان را در زمره کشورهای قدرتمند در تولید دارو قرار دهد. در حال حاضر، ۵۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز برای تولید دارو در کشور، وارداتی است و ۵۰ درصد دیگر در داخل تولید می‌شود.

در همین حال، برگزاری نمایشگاه دارویی، بهترین فرصت برای ارائه توانمندی صنعت داروسازی ایران به مخاطبان نمایشگاه است که اصولاً از صاحبان و مدیران دارویی در داخل و خارج از کشور هستند. قرار است ششمین نمایشگاه بین المللی مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، در روزهای ۱۴ الی ۱۷ تیر ۱۴۰۳ در شهرآفتاب برگزار شود.

حسن نعمت طلب بازرس سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی گفت: نمایشگاه محلی برای رویارویی تولید کنندگان و مصرف کنندگان مواد اولیه دارویی و صنایع وابسته است. این فرصت، باعث می‌شود تا این دو گروه از آخرین دستاوردها و نیازمندی‌های یکدیگر آگاه و بهره‌مند شوند.

وی افزود: حضور شرکت کننده‌های خارجی در این رویداد بزرگ نیز منجر به آشنایی بیشتر فعالان صنعت مواد دارویی خواهد شد.

نعمت طلب، این نمایشگاه را مکانی برای نمایش توانمندی‌های داخلی و پیشبرد صادرات دانست و گفت: حضور حداکثری فعالان دارویی در این نمایشگاه راهگشای رسیدن به اهداف صنعت داروسازی کشور است.

سیدمحمدرضا موسوی نایب رئیس سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، با اشاره به برگزاری موفق پنج دوره از نمایشگاه بین المللی مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، اظهار داشت: حضور شرکت‌های تأمین زنجیره دارو در این رویداد اتفاقات خوبی را رقم زده و صنعت پایه در کشور مورد توجه واقع شده است.

وی افزود: ما برای کسب بازارهای صادراتی راهی به جز رفتن به ابتدای زنجیره نداریم، در این سال‌ها نمایشگاه با جذب شرکت ملی پتروشیمی و سایر سازمان‌ها این موضوع را نهادینه کرده است. امروز صنعت تولید مواد موثره دارویی مورد اعتماد صنایع دارویی کشور است و در این موضوع نمایشگاه به عنوان ویترین صنعت نقش خود را ایفا نموده است.

موسوی گفت: تمرکز بر بازارهای هدف صادراتی باید جزو مأموریت‌های نمایشگاه ششم در سال جاری باشد تا بتوانیم صنعت مواد موثره را به کشورهای هدف نشان دهیم.

در همین حال، شهریار امیدوار عضو هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، اظهار داشت: سال‌ها قبل که سندیکا در حال تأسیس بود، شاید همکاران زیادی به رونق صنعت مواد موثره دارویی امیدوار نبودند، اما حوزه ماده اولیه توانست در قالب نمایشگاه مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، خودنمایی کند.

وی افزود: صنعت ماده اولیه دارویی، یکی از صنایعی است که از صفر شروع کرد و امروز، مولکول‌های بسیاری در تولید دارو ساخته می‌شود که نشان می‌دهد جایگاه صنعت مواد اولیه دارویی در کشور، در حال پیشرفت و ارتقا است.

امیدوار گفت: امروز در نقطه‌ای هستیم که صنعت ماده اولیه در حال عمیق‌تر شدن است. زیرا، دنیای آینده با چالش کمبود منابع مواجه خواهد شد. در حالی که ما از منابع کافی برخورداریم و این مهم، مزیت کشور ما خواهد بود.

وی افزود: ما باید بتوانیم با قدرت‌های تولید کننده مواد اولیه دارویی در جهان رقابت کنیم و البته، راه آسانی نخواهد بود.

اوژن آهنی عضو کمیته بسته بندی سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، با اشاره به برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، گفت: این رویداد می‌تواند فضای ارتباط با شرکت‌های داروسازی را مهیا سازد و به توسعه فعالیت‌ها و همچنین هم افزایی هرچه بیشتر در فضای کنونی جامعه کمک نماید. امیدوارم تمامی فعالان صنعت دارو در این نمایشگاه مشارکت حداکثری داشته باشند تا شاهد توسعه صنعت باشیم.

کد خبر 6084039 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲
  • تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره عدم تخصیص ارز به واردات مواد اولیه
  • اعلام آمادگی بانک مرکزی برای ارائه ریز اطلاعات به مجلس
  • واردات کالاهای اساسی از طریق مرزنشینان و پیله وران محدود شد
  • رقابت نابرابر صادرکنندگان با قاچاقچیان زعفران
  • گوشت قرمز وارداتی در راه بازار | سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور چقدر است؟
  • گوشت قرمز وارداتی در راه بازار/ سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور چقدر است؟
  • نمایش توانمندی ایران در تولید مواد دارویی
  • آثار منفی کاهش تولید پالایشگاه‌های نفت بر ارزش صادرات روسیه