Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-23@15:30:43 GMT

سازمان هواشناسی: هشدار وقوع سیل را داده بودیم

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۷۸۹۴

ساعت 24- معاون پژوهشی پژوهشکده سیلاب سازمان هواشناسی با اشاره به این‌که سامانه بارشی مورخ ۴ تا ۷ فروردین ۹۸ در سایت پژوهشکده هواشناسی پیش‌بینی شده بود، تاکید کرد: باید تمرکز را به جای مدیریت بحران به سمت مدیریت ریسک ببریم.

ابراهیم فتاحی در نشست تخصصی "سیلاب‌های اخیر ایران؛ زمینه‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها" که امروز (سه‌شنبه، ۲۷ فروردین) در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، اظهار کرد: تفاوت اصلی ما با کشورهای پیشرفته این است که ما به دنبال مدیریت بحران و کشورهای پیشرفته به دنبال مدیریت ریسک هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی‌است که به‌خاطر داشتن چنین دیدگاهی ما بیشترین خسارات را متقبل می‌شویم.

وی با بیان این‌که سامانه هشدار سیل ۱۵ سال است که عملیاتی شده، گفت: جای تأسف دارد که مسئولان مدیریت آب به توصیه‌های سازمان هواشناسی توجه ندارند.

معاون پژوهشی پژوهشکده سیلاب سازمان هواشناسی با اشاره به این‌که سامانه هشدار سیل در سال ۸۳، به دنبال شکست سد فرازبند کارون و با حمایت وزارت نیرو کلید خورده است، گفت: راه‌اندازی این سامانه در راستای عملیاتی شدن هشدار سریع سیل، ارتقای پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت، ایجاد ساختار میز هشدار، توسعه و ارتقای سامانه‌های نرم‌افزاری و بهره‌وری از فناوری‌های نوین و فرماندهی حادثه بوده است.

فتاحی سپس به انواع سامانه هشدار سیل پرداخت و گفت: در نسل اول این سامانه‌ها، پیش‌بینی سیل بر اساس سیل در بالادست انجام می‌گیرد در حالی‌که در نسل دوم پیش‌بینی بر اساس زمان واقعه بارش امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: در سامانه هشدار سیل نسل سه، پیش‌بینی سیل بر اساس پیش‌بینی سینوپتیکی امکان‌پذیر است و فقط آب‌گرفتگی را پیش‌بینی می‌کند. این در حالی است که سامانه هشدار سیل نسل چهار، مبتنی‌بر پیش‌بینی‌های عددی وضع هوا است و با اجرای مدل‌های عددی هواشناسی و هیدرولوژی امکان‌پذیر می‌شود.

معاون پژوهشی پژوهشکده سیلاب سازمان هواشناسی با اشاره به این‌که سامانه بارشی مورخ ۴ تا ۷ فروردین ۹۸ در سایت پژوهشکده هواشناسی پیش‌بینی شده بود، تاکید کرد: باید تمرکز را به جای مدیریت بحران به سمت مدیریت ریسک ببریم.

فتاحی افزود: به‌دنبال آن هستیم که در برنامه پنج ساله و ۱۰ ساله سامانه یک‌ساله هشدار سیل را داشته باشیم.

وی همچنین تصریح کرد: اگر از پنج روز قبل که پیش‌بینی سامانه بارشی در سایت پژوهشکده هواشناسی موجود بود، آب سدها ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمکعب در روز خالی می‌شد، این حجم از خسارات اتفاق نمی‌افتاد. این در حالی است که به خاطر ترس از خشکسالی پیش رو، دریچه‌های سدها باز نشد. همچنین لایروبی‌های رودخانه‌ها نیز انجام نشده بود.

ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سازمان هواشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۷۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نارنجی هواشناسی در قم

مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: بر اساس پیش بینی انجام شده هشدار نارنجی در استان قم صادر شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، محسن اوروجی اظهار داشت: با توجه به پیش بینی انجام شده افزایش فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های جوی مخاطره رگبار، رعد و برق، وزش باد شدید و گرد و خاک از رخدادهای احتمالی قم در 24 ساعت آینده خواهد بود.

وی، از احتمال آبگرفتگی در روستاها خبر داد عنوان کرد: بر این اساس کلیه دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان در آماده‌باش کامل هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم با بیان اینکه همشهریان از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و سیلاب‌ها خودداری کنند، گفت: همچنین همشهریان برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز مخاطرات در این روز‌ها از کوهنوردی و پارک خودرو و تردد از کنار سازه‌های ناپایدار مانند ساختمان‌های در حال احداث، تابلو‌های تبلیغاتی و داربست‌ها خودداری کنند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • هشدار نارنجی هواشناسی در قم
  • آماده باش مدیریت بحران در استان یزد
  • هشدار هواشناسی در خراسان شمالی/ باران در راه است
  • هشدار «نارنجی» سازمان هواشناسی با ورود سامانه ناپایدار جوی به اصفهان
  • آماده‌باش و هشدار؛ پیش‌بینی بارش شدید باران در ۲۸ استان
  • آماده باش مدیریت بحران در تهران
  • ‏سامانه بارشی تشدید می‌شود
  • آماده‌باش مدیریت بحران در استان تهران/ ‏سامانه‬ بارشی تشدید می‌شود
  • آماده باش مدیریت بحران در استان تهران/‏سامانه‬ بارشی تشدید می‌شود
  • هشدار سطح زرد هواشناسی برای فعالیت سامانه بارشی در گیلان