Web Analytics Made Easy - Statcounter

قنادباشی کارشناس مسائل آفریقا در خصوص ریشه‌های کودتا در سودان گفت: عمرالبشیر تصور کرد با برخورد قهرآمیز می‌تواند جلوی اعتراضات مردمی را بگیرد و این را بر اساس تجربه مصر تصور می‌کرد در حالیکه مردم سودان متفاوت بودند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه رو در رو سه شنبه شب ۲۷ فروروین ماه موضوع کودتا در سودان را با حضور کارشناسان مسائل آفریقا بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مراد عنادی مجری برنامه رو در رو با دعوت از جعفر قنادباشی کارشناس ارشد مسائل آفریقا و محمد منصوری منش کارشناس ارشد مسائل شمال آفریقا در برنامه سه شنبه شب ۲۷ فروردین، علل و پیامد‌های کودتا در سودان را در بوته نقد گذاشتند.

عنادی ابتدا مروری بر وضعیت سودان داشت و گفت: سرانجام اعتراضات ۴ ماهه مردم سودان با کودتای نظامی ارتش و برکناری عمرالبشیر از ریاست جمهوری ۳۰ ساله به پایان رسید، اما به نظر پایانی چنین، مورد انتظار معترضان نبود، به همین دلیل اعتراضات همچنان ادامه یافته و گروه‌های مردمی و سیاسی و «ائتلاف آزادی و تغییر» که نماد بارز این اعتراضات است بر ضرورت تشکیل سریع دولت انتقالی غیرنظامی تاکید دارند.

وی افزود: کودتای نظامی سودان در خارج از این کشور هم با واکنش‌های متفاوتی همراه شد، اما آنچه بیش از همه تامل برانگیز است، حمایت رژیم‌های سعودی و امارات متحده عربی از کودتای نظامی سودان است. موضوعی که گمانه‌هایی را درباره تلاش برای مدیریت انقلاب سودان درچارچوب منافع جریان سازش صهیونیستی امریکایی را برانگیخته است.

تنها شاهد تغییر مهره‌ها در سودان بودیم
قنادباشی کارشناس مسائل آفریقا در خصوص ریشه‌های کودتا در سودان گفت: در تعریف کودتا نیروی مسلح و تسخیر قهرآمیز آمده و آنچه اتفاق افتاده تغییر مهره‌ها در یک باند است و اینکه چرا به اینجا انجامید از تظاهرات در یک شهر دورافتاده که برخورد چکشی صورت گرفت و شهر‌های دیگر پیوستند.
وی خاطر نشان کرد: عمرالبشیر تصور کرد با برخورد قهرآمیز می‌تواند جلوی اعتراضات مردمی را بگیرد و این را بر اساس تجربه مصر تصور می‌کرد در حالیکه مردم سودان متفاوت بودند.
کارشناس مسائل آفریقا همچنین عنوان کرد: حکومت نظامی موجب کنترل تظاهرات نشد و فقط مهره‌ها جا به جا شد.

ارتش تا کنون نقش هدایتگری در سودان داشته
منصوری منش کارشناس شمال آفریقا در ادامه به ریاست سه دهه عمرالبشیر پرداخت و افزود: سودان جزء کشور‌هایی است که ارتش نقش هدایتگر نظام حاکم را داشته است، اما تا شکل گیری سیستم جدید توجه گام به گام گرایش حکومت به سمت اسلامیت بود و عمرالبشیر حاصل یک حرکت اسلامی در سودان بود و نتیجه اقدام آقای حسن ترابی بود.
وی ادامه داد: حکومت از پنج سال قبل دوره اش تمام شده بود و ارتش در این ۳۰ سال مدارا کرد و به دلیل بافت مسالمت آمیز و معنویت گرای مردم سودان با حاکمان اسلامی مدارا کردند و در این مقوله با مردم مصر همخوانی دارند.
کارشناس شمال آفریقا یادآور شد: عمر البشیر تصور می‌کرد بافت جامعه همان بافت ۱۰ و ۱۵ سال قبل است.

مخالفان در سودان خواستار همکاری شورای نظامی هستند
حامد علی نور از رهبران جریان ائتلاف سودان در ارتباط تلفنی، اظهار کرد: مردم علیه حکومت دیکتاتوری قیام شد و خواسته‌های مشروع و قانونی هستند که خواستار تحقق آن‌ها هستند و ما با شورای نظامی مخالفیم و ما از شورای نظامی برای انتقال قدرت به نهاد‌های مدنی کمک می‌خواهیم تا کنار ملت باشد و ملت به طور مسالمت آمیز بتواند دموکراسی را حاکم کند.

علی نور همچنین به پرسشی مبنی بر نقش عوامل خارجی در کودتا و احتمال تلاش آن‌ها مبنی بر انحراف انقلاب هستند؟ بیان کرد: در حال حاضر نمی‌توان به وضوح و شفافیت در مورد دخالت حکومت‌های خارجی صحبت کرد و ما خواستار آن هستیم که شورای نظامی به ملت سودان کمک کند تا قدرت را در دست بگیرند نه آنکه از نظام دیکتاتوری سابق حمایت کنند.

مردم سودان نمی‌توانستند شرکت در جنگ یمن را تحمل کنند
قنادباشی کارشناس مسائل آفریقا در مورد مردم سودان گفت: پرچم سودان شبیه پرچم فلسطین است و از کشور‌های مقاومت بود در حالیکه این کشور به سمت دوری از مردم پیش رفت و درحالیکه ماهیت حکومت از ابتدا مردمی بود.
وی افزود: حکومت سودان همسو با اسرائیل شد و این مختلف خواست مردم بود و حتی در جنگ یمن شرکت کردند و مردم نمی‌توانستند این مسائل را تحمل کنند.
کارشناس مسائل آفریقا در مورد تغییر مواضع عمرالبشیر بیان کرد: در این موضوع کار شد و فشار‌های بین المللی بود و تجربه سودان کار ۱۰۰ ساله انگلیسی‌ها بود و عمرالبشیر در فشار‌ها تسلیم شد و قضیه دارالفور ساختگی است و سازمان ملل جریانی را ساخت که ابتدا ۱۰۰ و بعد از ۳ ماه گفتند ۳۰۰ نفر گشته شد و در صف بندی‌ها از کشور‌های اسلامی خارج شد و قذافی هم همین مسیر را طی کرد.

دستگاه محاسباتی عمرالبشیر خطاء کرد
منصوری منش کارشناس شمال آفریقا در ادامه بحث به عمرالبشیر و تغییر مواضع او گفت: نکته کانونی چرایی تغییر رویکرد‌ها و مواضع عمرالبشیر به مسئله تغییر در شخص، حزب و کلیت‌های نظام است و راس هرم فروپاشی به ضعف اندیشه اسلامی مربوط است.
وی تصریح کرد: وقتی یک حزبی پرچم اسلام را بلند می‌کند و اگر به اقتضائات آن عمل نکند شعار اسلام گرایی توخالی می‌شود.
کارشناس شمال آفریقا تاکید کرد: دستگاه محاسباتی عمرالبشیر به خطاء رفت و در ذیل اسلام گرایی انحصار گرایی فردی و نگاه مثبت حزب و ارتش زمینه آسیب به نظام سیاسی فراهم شد.
منصوری منش یادآور شد: ترابی رهبر نهضت بود و عمرالبشیر از طریق او به قدرت رسید و آغاز آسیب حکومت از اختلاف عمرالبشیر و ترابی بود و به طور ناخواسته در ذهن و فکر مردم این اختلاف‌ها نمودار بود و در جامعه سودان که همه در یک طبقه بودند و رهبران هم فاصله‌ای نداشتند و از دهه ۹۰ که به نفت رسیدند اختلاف طبقاتی و رانت و فساد آغاز شد.
وی افزود: سرمایه گذاری‌ها در سودان آغاز شد و در این شرایط کانون‌های سیاسی شاهد حضور وهابیون بودند و اشرافی گری یکی از آثار زیان بار در حکومت بود و مردم تردد سرمایه گذاران را می‌دیدند و اعتماد مردم به حکومت اسلامی به تدریج فروکش کرد.
منصوری گفت: چرخش جدی در حکومت سودان قطع رابطه با جمهوری اسلامی بود و انشقاق‌های مختلف در حزب حاکم صورت گرفت.
وی به تحولات اجتماعی و فرهنگی در کشور سودان پرداخت و گفت: یکپارچگی فرهنگی در سودان بهم ریخت.

فشار‌های خارجی موجب چرخش عمرالبشیر بود
قنادباشی کارشناس مسائل آفریقا در بخشی از این برنامه خاطرنشان کرد: فشار‌های خارجی موجب چرخش عمرالبشیر بود.
وی ادامه داد: گرایش‌های سیاسی در سودان جواب نمی‌دهند و مردم دنبال راه‌های جدیدی هستند و این مسئله غرب است و اگر مسئله اسرائیل پایان یابد موضوع فروش اسلحه غرب مطرح است و این بزرگترین درآمد‌های غرب است و یک فرضیه است که جنگ افروزی دائمی طرح کمپانی‌های اسلحه سازی است.
کارشناس مسائل آفریقا ادامه داد: داعش که به وجود آمد چهره خشنی از اسلام در دنیا نشان داد و توسعه جهاد اسلامی و اندیشه جهادی را معادل سربریدن و ترس از داعش کردند.
قنادباشی خاطر نشان کرد: اسرائیل در منطقه مدام در صدد جنگ افروزی بود و اگر معامله بزرگ قرن صورت گیرد به دنبال جایگزین اسرائیل خواهند بود و همواره بزرگترین مسئله غرب حکومت مبتنی بر اندیشه بومی است.
وی تاکید کرد: صف خاورمیانه ضد مردم و مدافع حکومت غرب هستند و صف مقابل آنهاست.

ارتش به توانایی عمرالبشیر امید داشت
منصوری منش کارشناس شمال آفریقا در ادامه بحث عنوان کرد: هم اکنون در سودان ارتش به دنبال آن است که قوام حکومت از هم نپاشد و ارتش با اعتماد به حزب و آقای عمرالبشیر امید داشت که عمرالبشیر با مدیریت از بحران خارج شود.
وی اظهار کرد: همه کسانیکه با سعودی‌ها مدارا می‌کنند دنبال فروپاشی بودند و در راس آن‌ها فروپاشی نظام اسلامگرا بوده و دو سناریو هست که عمرالبشیر را کنار زدند و یا توافقی کنار رفت.
کارشناس شمال آفریقا همچنین افزود: اگر بپذیریم که عمر البشیر را کنار زدند مطابق ساختار قدیم نیستند و با اعتراضات سیاسی خیابانی هم موافق نیستند.
ارتش و احزاب سودان قدیمی و فاقد کادرسازی هستند
قنادباشی کارشناس مسائل آفریقا با اشاره تحولات ارتش در سودان اظهار کرد: ارتش امروز ارتش ۳۰ سال قبل نیست و در احزاب هم همین است و آن‌ها نیز نوسازی نکردند و کادرسازی نکردند و احزاب قدیمی است و البته ارتش هم الان توانمندی اداره سودان را ندارد.
وی در ادامه گفت: خدعه انجام شده وقت گذرانی برای انتخاب است و مردم همچنان ایستادند و سفیر انگلیس و آمریکا با مخالفان علناً مذاکره و صحبت کردند.
کارشناس مسائل آفریقا با عملکرد خوب برخی از احزاب اشاره کرد و گفت: آسیب پذیری هست، اما دشمن در برابر روحیه سودانی خلع سلاح است.

ارتش سودان تغییر ماهیتی نداشت
منصوری منش کارشناس شمال آفریقا در رابطه تغییرات بدنه ارتش سودان یادآور شد: حتی پس از افتضاحات ورود به ارتش یمن و قطع همکاری با جمهوری اسلامی باید توجه کرد تغییرات از روز پنجشنبه نشان می‌دهد انسجامی وجود ندارد و البته نمی‌توان گفت ارتش تغییر ماهیتی داشته است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سودان عمرالبشیر برنامه تلویزیونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۸۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاران برای تحقق شعار سال پای کار باشند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی عصر پنج شنبه در دیدار نوروزی با اعضای شورای ائتلاف کردستان اظهار کرد: در سال‌های اخیر رویکرد پرمعناتری نسبت به کلمه ائتلاف را شاهدیم که دایره این شورا وسیع‌تر شده است و امید می‌رود همینگونه پیش برود.

وی با اشاره به شعاری که رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال مطرح فرمودند، افزود: یک نگاه به این شعار برای جهش تولید مشارکت مردم است که باید صاحبان قدرت و ثروت از جمله سرمایه‌گذاران پای کار باشند.

نماینده ولی فقیه در کردستان تصریح کرد: باید افراد بیشتری علاقمند به ایده، مکتب و راه و روش انقلابی شوند و با دیدگاه انقلابی برای پیشبرد تحقق شعار سال قدم بردارند.

حجت‌الاسلام پورذهبی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین علی (ع) پرداخت و بیان کرد: سه ویژگی انسان را محبوب می‌کند که حسن‌الخلق، مهربانی یا حسن‌الرفق و تواضع این سه مهم را تشکیل می‌دهند.

نامگذاری سال از سوی رهبر یک سنت حسنه است

بهمن عرفانی عضو شورای ائتلاف کردستان نیز در این دیدار بیان کرد: بعد از اغشاشات سال قبل، با عفو رهبری جوانانی که از روی ناآگاهی دچار لغزش شدند، آزاد شدند که جای تقدیر دارد.
وی تصریح کرد: نامگذاری سال از سوی رهبر سنت حسنه‌ای است که آیندگان رسالت دارند همراهی لازم را با این شرایط داشته باشند.

به گفته عرفانی، نگاه شورا این است که جهش تولید را رصد و به مدیران نیز یاری کند و مردم را نیز پای کار بیاورد.

وی کمبود ارتباطات و همکاری را منجر به کمرنگ شدن تحقق شعار سال دانست و گفت: گاهی برای رونق اقتصادی نیاز به مشارکت عمومی و فرهنگ سازمانی کسب و کار در ایران است تا تعامل لازم برای پیشبرد اهداف سال فراهم شود.

وی همچنین بر لزوم انسجام و وحدت رویه بین مردم، مسؤولان و نمایندگان مجلس، توجه به تنوع و نوآوری در پژوهش، توجه به محتوای کتب درسی، اجرای کارهای فرهنگی و آموزش عمومی در تحقق شعار سال تاکید کرد.

دستاوردهای نظام اسلامی باید برای جامعه تبیین شود

عضو دیگر شورای ائتلاف استان کردستان نیز در این دیدار با اشاره به شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: جریانات سیاسی بعنوان موتور متحرک جامعه دموکراسی می‌توانند در پیشبرد و تبیین منویات رهبری اثرگذار باشند و به عنوان قلب تپنده سیاسی در احصای مشکلات جامعه و آگاهی بخشی آن نقش آفرینی کنند.

محرم وزیری بیان کرد: این شورا حیات خلوت هیچ فرد و گروهی نبوده و نیست.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات اسفند ماه گذشته و کاندیداهای مورد نظر شورای ائتلاف که سیاست آن از مرکز گرفته شد، اعلام کرد: هیچ کاندیدایی در استان از ما درخواست جلسه نداشتند و سعی شد افرادی که می‌توانند براساس گفتمان انقلابی پیش بروند، پا در میدان بگذارد و هنر جریان سیاسی این بود که رای‌آوری این افراد را بیشتر کند.

وزیری افزود: سال آینده دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شهر و روستاها را در پیش داریم که امیدواریم با همگرایی بیشتر نیروهای انقلابی برای مشارکت مردم براساس ابلاغ مرکز بتوانیم تلاش کنیم.

عضو شورای ائتلاف کردستان یادآور شد: تذکرات و راهبردهای نماینده ولی فقیه استان چراغ راه اعضای شورای ائتلاف استان خواهد بود، و این دیدار نیز امروز در راستای همین موضوع انجام شد.

کد خبر 6064376

دیگر خبرها

  • مصر خواستار به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین از سوی انگلیس شد
  • تعامل و همکاری دستگاهها لازمه ی تحقق شعار سال
  • سرمایه‌گذاران برای تحقق شعار سال پای کار باشند
  • مردم از گرانی‌ها و نوسانات بازار گلایه دارند
  • کودتا و ناامنی در آفریقا؛ نقش استعمار فرانسه در قاره سیاه
  • امیدآفرینی و تحقق شعار سال اولویت شهرداری و شورای شهر است
  • همه قوا و دستگاه‌ها برای تحقق شعار سال همکاری و تعامل داشته باشند
  • رهبر انصارالله یمن: از ایران و مقاومت قدردانی می‌کنیم
  • رهبر انصارالله یمن: از ایران ومقاومت قدردانی می‌کنیم
  • رهبر جنبش انصارالله در نهمین سالگرد روز ملی مقاومت یمن: از ایران ومقاومت قدردانی می‌کنیم