Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@20:25:42 GMT

ادای دین به سرمایه های فرهنگی

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۹۱۵۲

ادای دین به سرمایه های فرهنگی

شورای شهر تهران دیروز در یک اقدام فرهنگی در راستای ارج نهادن به مفاخر به نام و سرشناس کشور و همینطور ادای دین به سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری شهر، نام 14 خیابان، معبر و میدان بزرگ شهر را به نام 14 چهره شاخص فرهنگی، هنری و ادبی کشور تغییر داد. محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران



بازتاب این تصمیم در میان افکار عمومی و فضای مجازی با اقبال مردم مواجه شد اما نکته جالب توجه این بود که بسیاری از مردم از این نامگذاری دیرهنگام گلایه داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیسیون فرعی نامگذاری که ذیل کمیسیون فرهنگی شورای شهر فعالیت می‌کند، از ابتدای شروع بکار شورای پنجم تاکنون 29 جلسه تشکیل داده است و در این مدت با حجم انبوه تقاضا برای تغییر نام خیابان ها و معابر به نام شهدا و چهره‌های شاخص فرهنگی و هنری روبه‌رو بوده است. در این دوره بیش از 50 درصد نامگذاری‌ها به نام پر افتخار شهدای جنگ تحمیلی، مدافعان حرم و دوران انقلاب اسلامی اختصاص داشته است.یکی از معروف‌ترین این نامگذاری‌ها، تغییر نام یکی از بوستان‌های شهر به نام شهید حججی بود. در سال گذشته، انجمن شاعران ایران، بیش از 20 نام از میان شاعران معاصر را برای نامگذاری به شورای شهر تهران پیشنهاد داد و بر این اساس با حذف اسامی تکراری، 14 خیابان و معبر برای تغییر نام در سال 98 انتخاب شد. علاوه بر این هفته گذشته درمراسم تشییع جنازه استاد جمشید مشایخی، بحث نامگذاری معابر و خیابان ها به نام چهره‌های برجسته در قید حیات مطرح و تصمیم گرفته شد تا از این ظرفیت شورا برای قدردانی از مفاخر در قید حیات بهره‌مند شویم. دو تن از چهره‌های آسمان هنر یعنی استاد شجریان و استاد امیرخانی به عنوان نخستین فردی که موفق به دریافت جایزه شوالیه خوشنویسی شد، در همین راستا مورد تکریم قرار گرفتند. همچنین در این دوره از شورا، برای نخستین بار بحث نامگذاری معابر و خیابان‌ها به نام چهره‌های بزرگ سینما مطرح شد. در ادامه این سیاست، نام بزرگانی چون علی حاتمی، علی نصیریان، داوود رشیدی و محمد علی کشاورز را در دستور کار کمیسیون نامگذاری قرار دادیم. شورای شهر برای تقویت همبستگی و هویت بخشی به شهر و تأکید بر حفظ یاد و خاطره بزرگان و افتخار آمیزان، تصمیم گرفت تا این نامگذاری‌ها در مناطق محل سکونت این مفاخر صورت گیرد. به همین علت اغلب این نامگذاری‌ها در مناطق یک، دو و سه انجام شد. سیاست شورا برای نامگذاری معابر و خیابان ها به نام اهالی فرهنگ و هنر و ادب با جدیت ادامه خواهد یافت.یکی از سیاست‌های کلان حوزه فرهنگ و هنر در این دوره از شورا تغییر نام خیابان‌ها به چهره‌های شاخص و برجسته مورد اقبال مردم است. این سیاست البته در دوره‌های گذشته نیز عمومیت داشت و مهم ترین، زیباترین و ارزشمندترین گذرگاه‌ها، بیمارستان‌ها، بوستان‌ها و خیابان‌ها به نام شخصیت‌های مورد احترام و وثوق مردم نامگذاری می‌شد. پس از انقلاب این نامگذاری‌ها به قهرمانان جنگ و شهدای دفاع مقدس هم اختصاص یافت. هم‌اکنون یکی از وظایف و اختیارات خطیر شورای شهر تهران به عنوان نمایندگان قانونی مردم، انتخاب نام نیکو و مطلوب برای خیابان‌های شهر است. این وظیفه، حق اولیه‌ای است که به شورای شهر از طرف مردم تفویض شده و مسئولیت سنگین تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را بر دوش اعضای شورای شهر گذاشته است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۹۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم‌اندیشی رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست هم‌اندیشی فیلمنامه نویسی و هماهنگی برگزاری رویداد استارت آپی فیلمنامه نویسی با حضور رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، مدیران این رویداد و جمعی از مدیران، فیلمنامه نویسان و کارگردان‌های کشور برگزار شد.

در این نشست که عصر روز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد، محمدحسین ایمانی خوشخو رییس این پارک، مهدی سجاده چی رییس کانون فیلمنامه نویسان سینما، پوران درخشنده نویسنده و کارگردان، محمود اربابی نویسنده و عضو هیات علمی دانشگاه، هومان فاضل عضو هیات مدیره کانون فیلمنامه نویسان، مهدی احمدی فیلمنامه نویس و تهیه کننده، حجت الاسلام حسین رحیم‌زاده عضو شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش و همچنین مدیران بخش‌های مختلف این رویداد حضور داشتند و در مورد مسایل مختلف فیلمنامه نویسی در سینمای ایران و فرایند برگزاری این رویداد سینمایی، هم اندیشی کردند.

رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با تشریح نحوه شکل‌گیری این پارک و ضرورت و اهمیتِ اقتصادِ فرهنگ، گفت: رشته‌های علوم انسانی و هنر ظرفیت بسیار بالایی در کمک به تمدن سازی و توسعه اقتصاد فرهنگ در کشور دارند، اما کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. خوشبختانه امروز پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به محل رجوع دستگاه‌های مرتبط و صنوف مختلف تبدیل شده است.

ایمانی خوشخو با اشاره به نقش و اهمیت ایده و فیلمنامه در صنعت سینما، گفت: رویداد استارت آپی فیلمنامه نویسی با شناسایی استعدادهای جدید و جوان و پرورش ایده‌ها تا رسیدن به فیلمنامه، به دنبال کمک به هنر - صنعت سینما است و ان شاءالله این رویداد تا رسیدن به اهداف خود تداوم خواهد یافت.

در ادامه نشست محمود اربابی گفت: رویداد استارت‌آپی فیلم نامه نویسی کار مهم و مبارکی است و در صورتی موفق خواهد شد که بتواند مراکزی همچون سازمان سینمایی، رسانه ملی، حوزه هنری و سرمایه گذاران بخش خصوصی را پای کار بیاورد تا آثار برگزیده این رویداد به تولید برسند و یا حداقل طرح‌های برگزیده توسط آنها خریداری شود.

در ادامه این نشست پوران درخشنده نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به سوابق و اعتبار جهاد دانشگاهی، این سوابق را پشتیبان رویداد فیلمنامه نویسی قلمداد کرد و آن را دلگرم کننده خواند و تاکید کرد: تجربه‌های قبلی در مورد جشنواره‌های فیلم‌نامه نویسی نشان می‌دهد همیشه در مرحله تولید آثار برتر، سرمایه‌گذاران حضور نداشته اند و کار به نتیجه نرسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با وجود روحیه پیگیری و جدیتی که در مدیران جهاد دانشگاهی وجود دارد این رویداد بتواند مدیران سینمایی، سازمان‌ها، افراد سرمایه گذار و صاحبان آثار برگزیده را کنار هم جمع کند تا آثار برگزیده به تولید برسند.

این فیلمساز با اشاره به نگاه حاکم بر رسانه ملی، افزود: متاسفانه پژوهش و فیلمنامه ارزش چندانی در تلویزیون ندارد و رسانه ملی تعامل و همکاری مطلوبی با سینماگران نمی کند. امیدوارم پارک فناوری‌های نرم بتواند مشارکت مدیران سینما و سایر سرمایه گذاران را جلب کند.

مهدی سجاده چی در ادامه این نشست با اشاره به تجربه‌های ناموفق قبلی در زمینه رویدادهای فیلمنامه نویسی، گفت: صرف وجود ایده لزوما کافی نیست و ما باید همیشه به یک داستان قانع کننده و جذاب هم برسیم.

وی حلقه مفقوده این رویدادها را حضور و مشارکت جدی سرمایه‌گذارانی مثل فارابی، سازمان سینمایی، اوج و حوزه هنری و همچنین سرمایه‌گذاران حقیقی و بخش خصوص دانست و عنوان کرد: امروز دیگر ماموریت‌ها و رویکردهای این سازمان‌ها شفاف و مشخص است و این دستگاه‌ها می توانند درست در راستا و چارچوب ماموریتشان بیایند و آثار برگزیده ای را که با آنها همسو و هماهنگ است تولید کرده و یا مورد حمایت قرار دهند.

در ادامه نشست مهدی احمدی فیلمنامه نویس و تهیه کننده سینما رویداد فیلمنامه نویسی را مهم خواند و گفت: چنین رویدادهایی می‌توانند سینمای ایران را نجات بدهند به شرط اینکه سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی همراه آن باشند.

در ادامه هومان فاضل عضو هیات مدیره کانون فیلمنامه نویسان سینما موفقیت رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی را مستلزم دایمی شدن دبیرخانه و تداوم آن دانست و گفت: اگر مخاطبان ببینند دوره‌های قبلی، به ثمر رسیده و آثاری به تولید رسیده، حتماً حضور و مشارکتشان روز به روز بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام حسین رحیم‌زاده نیز در این رویداد گفت: این رویداد مسیر زایش، پرورش و گسترش ایده‌ها را هموار می‌کند. پیشنهاد می کنم پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی بازار ایده تا تولید را در سینما شکل دهد.

این کارشناس فرهنگی و سینمایی با اشاره به مشکلات جوانان و هنرمندان حاضر در صنعت سینما، گفت: اگر چنین رویدادهایی بتوانند به این قشر کمک کنند آثار و برکات زیادی برای سینمای ایران خواهد داشت.

در ابتدای این نشست نیز برزین ضرغامی مدیر برگزاری رویداد، سید جلال چاوشیان دبیر هنری رویداد و بهزاد رشیدی مدیر روابط عمومی پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی هریک گزارش‌هایی در مورد فعالیت‌های دبیرخانه و فرایند ارزیابی آثار و نحوه برگزاری آن ارایه کردند.

کد خبر 6081113 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی دعوت شد
  • دعوت از بازیکن پرسپولیس به کمیته انضباطی
  • موافقت با ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • استان همدان نیازمند زیرساخت تربیتی برای جوانان
  • نماینده مردم اصفهان: از نظرات نخبگان استفاده خواهیم کرد
  • وضعیت آسفالت شهر قزوین مناسب نیست
  • نشست هم‌اندیشی رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی برگزار شد
  • ادای احترام رییس جمهور به جانبازان در مراسم رژه نیروهای مسلح
  • ضریب دادن به پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرداری یک ضرورت است