Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-16@12:59:56 GMT

مخالفت بهارستان با سهمیه ویژه انتخاباتی زنان

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۹۲۹۸

مخالفت بهارستان با سهمیه ویژه انتخاباتی زنان

گروه سیاسی/ مجلسی‌ها با اختصاص سهمیه ویژه به زنان در لیست‌های انتخاباتی مخالفت کردند. در جلسه دیروز بهارستان و در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، پروانه مافی پیشنهادی مبنی بر تکلیف احزاب به اختصاص سهمیه یک ششمی به زنان در شهرهای دارای بیش از ۶ نماینده ارائه کرد که با وجود موافقت دولت و کمیسیون تخصصی شوراها نمایندگان به آن رأی مثبت ندادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!






پروانه مافی در دفاع از پیشنهاد خود توضیح داد که حتی در کشورهایی که ایران با آن قرابت‌های فرهنگی و اجتماعی زیادی دارد، حضور زنان در مجلس پررنگ‌تر است و اتحادیه بین‌المجالس که هر سال آمار حضور زنان در مجالس کشورها را منتشر می‌کند، طبق آماری اعلام کرد که میانگین کرسی‌های زنان در مجالس جهان از 23 درصد در سال 2016 به 24.3 درصد در سال 2019 رسیده است.
به گفته نماینده تهران در مجلس، آمار نشان می‌دهد ایران در رتبه 180 دنیا از نظر حضور زنان در مجلس است. وی با بیان اینکه در دنیا دو روش «اعمال سهمیه و اختصاص کرسی به زنان» و نیز «تکلیف به احزاب برای دادن سهمی به زنان» وجود دارد، توضیح داد: در پیشنهاد الحاق یک بند به این طرح احزاب مکلف خواهند شد که زنان را در فهرست خود قرار دهند و این کار محدودیتی برای انتخاب کنندگان به وجود نخواهد آورد.مصطفی کواکبیان، دیگر نماینده تهران هم در موافقت با این پیشنهاد گفت: تجربه جهانی نشان داده اگر بخواهیم زنان در مسائل اجتماعی و تعیین سرنوشت سیاسی خود نقش داشته باشند، باید به تبعیض مثبت رو بیاوریم. به گفته دبیرکل حزب مردمسالاری، اگر در لیست تهران سهمی برای خانم‌ها اختصاص پیدا نمی‌کرد، همین تعداد زن نیز امروز در مجلس نبودند، در حالی که در کشورهایی مانند نیجریه، مالدیو و ‌هائیتی تعداد زنان نماینده مجلس بیشتر از ایران است.
اما مخالفان چنین پیشنهادی را توهین به جامعه زنان دانستند. چنان‌که شهاب نادری گفت: ما برابری زنان و مردان را قبول داریم، ولی چنین پیشنهادی توهین به جامعه زنان است زیرا می‌پذیرند که قدرت رقابت با مردان در عرصه سیاسی را ندارند. نماینده پاوه و اورامانات در مجلس این پیشنهاد را مخالف بند 9 اصل 3 قانون اساسی مبنی بر رفع تبعیض ناروا دانست و افزود: تفکیک جنسیتی و قرار دادن سهمیه ظلم به زنان است.
سیدناصر موسوی لارگانی نیز  در اخطاری با استناد به اصول 19 و 20 قانون اساسی گفت: طبق این اصول مردم ایران از حقوق مساوی و برابر برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود، لذا با این پیشنهاد نباید محدودیت و تفاوت ایجاد کرد و استثنا قائل شد.
اگر چه علی لاریجانی پیشنهاد مافی را مغایر با قانون اساسی ندانست اما این نظر هم تأثیری در نظر اکثریت مجلس نداشت. چنان‌که اعلام موافقت دولت هم کارگر نیفتاد. نماینده دولت به مقدمه قانون اساسی مبنی بر اینکه زنان در ایجاد بنیان‌های اجتماعی، هویت اصلی و حقوق انسانی خود را باز می‌یابند، اشاره کرد و افزود: در مقدمه قانون اساسی آمده است که زنان به دلیل ستم بیشتری که تاکنون متحمل شده‌اند، باید از استیفای حقوق برخوردار شوند؛ لذا دولت با این پیشنهاد موافق است، کما اینکه در لایحه انتخابات نیز به این موضوع اشاره شده است. محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها نیز در موافقت با این پیشنهاد توضیح داد: در اجلاس‌ بین‌المجالس مشاهده می‌شود که نمایندگان زن کشورهای دیگر همچون عراق و اندونزی بسیار بیشتر از ایران هستند، لذا افزایش حضور زنان در مجلس نه تنها در فضای بین‌المللی، بلکه از نظر حقوق بشری نیز مؤثر است. با این همه اما استدلال‌های موافقان راه به جایی نبرد و این پیشنهاد با 79 رأی موافق، 110 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع، رأی نیاورد.
 شرایط ارائه لیست نامزدها در انتخابات مجلس مشخص شد
نمایندگان همچنین با اصلاح ماده 5 این طرح شرایط لیست نامزدهای احزاب، جبهه‌ها و نامزدهای مستقل در انتخابات مجلس شورای اسلامی را مشخص کردند که با 131 رأی موافق، 60 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع تصویب شد.بر اساس این مصوبه؛ احزاب، جبهه‌ها و نامزدهای مستقل می‌توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان و حداکثر تا 48 ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدها، فهرست انتخاباتی خود را تنظیم و به ستاد انتخابات کشور یا ستاد انتخابات استان حسب مورد اعلام کنند. فهرست‌ها به صورت استانی ارائه شده و برای هر حوزه انتخابیه فرعی، به تعداد کرسی‌های آن حوزه در مجلس، داوطلب معرفی شود. در تبصره این ماده هم آمده است:  احزاب و جبهه‌ها مکلفند در هنگام ارائه فهرست، موافقت کتبی داوطلبان مبنی بر عضویت در فهرست را ارائه کنند.
بر اساس تبصره 2؛ چنانچه فرد یا افرادی از نامزدهای مذکور در فهرست‌ها به درخواست کتبی خود و تا 48 ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی از فهرست خارج شوند، حزب با جبهه ارائه کننده فهرست می‌تواند از میان سایر داوطلبان تأیید صلاحیت شده در حوزه انتخابیه فرعی تا 24 ساعت پیش از زمان آغاز فرآیند تبلیغات، با رعایت مفاد این ماده فهرست خود را تکمیل کند در غیر این صورت احزاب و جبهه‌ها حق تغییر فهرست ارائه شده را نخواهند داشت، مگر اینکه به دلایل قهری نامزد یا نامزدهایی از فهرست مزبور حذف شوند. در این صورت حزب یا جبهه می‌تواند تا 48 ساعت قبل از شروع أخذ رأی مطابق تشریفات مزبور فهرست خود را تکمیل کند.
در تبصره 3 نیز تأکید شده؛  ارائه فهرست صرفاً توسط دبیرکل احزاب ملی و استانی که طبق قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مصوب ۱۳۹۵/۸/۸ پروانه معتبر فعالیت دارند و همچنین مقامات مسئول جبهه‌ها صورت می‌گیرد.
 احزاب استانی صرفاً جهت حوزه انتخابیه استان محل فعالیت خود حق ارائه فهرست انتخاباتی را دارند. بر اساس تبصره 4 نیز، در صورت اعلام موجودیت جبهه‌ها، احزاب ائتلاف کننده حق ارائه فهرست مجزا را نخواهند داشت. بر اساس تبصره دیگری، رأی‌دهندگان می‌توانند به عنوان یک فهرست رأی داده یا نامزد یا نامزدهای منتخب خود را در برگه رأی اعلام کنند. در صورتی که رأی دهنده به صورت همزمان به فهرست‌ها و نامزدها رأی دهد، رأی به نامزدها ملاک بوده و رأی به فهرست محاسبه نخواهد شد. البته اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی از شمول این ماده مستثنی هستند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۹۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد

اتاق بازرگانی تهران در بیانیه‌ای در مورد افزودن روز پنجشنبه (به جای شنبه) به تعطیلات پایان هفته عنوان کرد که تصمیمی گرفته شده که نشانه عدم باور قلبی و ذهنی به بخش خصوصی است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در بخشی از بیانیه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران آمده است:

اسباب نگرانی است که نمایندگان مردم در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در تازه‌ترین تصمیم خود با بی‌توجهی به پیشنهاد منطقی، کارشناسانه و مبتنی بر منافع ملی که توسط فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار در مورد تعیین روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیلات پایان هفته ارائه شده بود، در اصلاح لایحه ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری با کاهش ساعات کاری هفته از 44 به 40 ساعت، روزهای کاری را نیز شنبه تا چهارشنبه و تعطیلات دو روزه پایان هفته را روزهای پنجشنبه و جمعه تعیین کردند.
 
تصمیم اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در صورت تایید نهایی و تبدیل به قانون جاری کشور، قطع ارتباط اقتصاد کشور با بازارهای بین‌المللی را به چهار روز در هفته افزایش می‌دهد و روشن است که در شرایط تحریم و محدودیت‌های خارجی و تنگناهای داخلی، ضمن تحمیل زیان مضاعفی بر اقتصاد کشور خصوصاً در شرایط دشوار کنونی، نقض اکید منویات مقام معظم رهبری در دستیافت به اهداف شعار سال خواهد بود.
 
در ادامه این بیانیه آمده است: از موضوع تعطیلی ایام پایان هفته، نمودی از تجمع و یکدستی خواسته‌های فعالان اقتصادی و سایر شقوق اجتماعی کشور است که در همراهی با یکدیگر و با انتشار سیلی از بیانیه، اطلاعیه، مصاحبه و اظهارنظرات، تلاش می‌کنند تا از خواسته و آرزوی سربازان خط مقدم اقتصادی کشور که مجدداً نادیده انگاشته شده را به جهت پیشینه‌سازی منافع ملی محقق کنند.
 
امیدواریم نظر نهایی سیاستگذاران و قانونگذاران در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، عدم تایید این تصمیم و استماع نظرات کارشناسی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی با هدف بیشینه‌سازی منافع ملی و به کار بستن آن باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مخالفت کامل اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها
  • جواب منطقی یحیی گل‌محمدی به ۲ پیشنهاد ویژه؛ صبر استراتژیک!
  • اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
  • روح الامینی: مجلس دوازدهم از حاشیه‌سازی فاصله بگیرد/ زارعی: احزاب به باند تنزل پیدا کرده‌اند +فیلم
  • روح الامینی: مجلس دوازدهم از حاشیه‌سازی فاصله بگیرد/ زارعی: احزاب به باند تنزل پیدا کردند +فیلم
  • «طرح قوانین نامعتبر در حوزه کشاورزی» اعلام وصول شد
  • قالیباف: نمایندگان اجازه ارائه پیشنهاد به احکام و تبصره‌های بودجه ۱۴۰۳ را ندارند
  • ماراتن ریاست در بهارستان
  • بن‌بست ایجاد «گروه تماس» افغانستان به‌دلیل مخالفت پاکستان