Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-29@07:26:51 GMT

کاش باران نبارد!

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۹۸۳۰

کاش باران نبارد!

به گزارش خبرنگاران اعزامی ایرنا به پلدختر، سیل که آمد با خودش خرابی آورد، رودخانه کشکان پس از دهها یا شاید صدها سال آرامش به خشم آمد و به جوش و خروش افتاد.
براثر طغیان کشکان و حجم بالای آورد رودخانه بخش غربی پلدختر و مناطق پیرامونی را زیر آب رفت و سیلاب هستی و دار و ندار مردم را با خود برد.
با وقوع سیل و تخریب بخش عمده ای از خانه ها، مغازه ها و ادارات دولتی و زیر ساخت های شهری بلافاصله سیل کمک ها و خدمات ملت، دولت و ارتش، سپاه و بسیج حتی کارخانه و شرکت ها روانه پلدختر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اکنون با گذشت دو هفته از واقعه و مشارکت همگانی مسئولان و مردم جای جای ایران رفته رفته شهر رو به سامان و بهبودی و جریان زندگی به سمت عادی شدن است.
در این شرایط که همچنان مسئولان و نیروهای جهادی استان های مختلف در کنار سپاه و ارتش و بسیج به همراه هلال احمر در حال پاکسازی و بهسازی معابر، خیابان ها، کوچه و بازار و خانه و مغازه شهروندان پلدختری هستند هوا از چند روز پیش رو به گرمی رفته که این تا حدودی به ابعاد و پیامدهای مشکلات بویژه برای کسانی که خانه و کاشانه آنان تخریب شده و اکنون در چادر اسکان دارند افزوده است.
گرمای هوا که از یکی 2 روز گذشته آغاز شده بر پیچیدگی اوضاع و افزایش و تنوع نیاز مردم پلدختر به ویژه آسیب دیدگان سیل در ساعات روز و شدت تابش نور خورشید افزوده و حالا پنکه، کولر و وسایل سرمایشی جزو ضرورت ها برای کاهش آلام زندگی آنان است.
روی دیگر سکه آنجاست که هوا رو به تاریکی می رود و شب فرا می رسد؛ با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی، روزهای پلدختر گرم و در مقابل شب های آن سرد است، بنابراین سیل زدگان بویژه خانوارهایی که در چادر ساکن اند برای ایمن ماندن از شب های سرد همچنان به وسایل گرمایشی نیاز دارند.
سیل اخیر آن گونه که مسئولان شهرستان و استان لرستان می گویند تاکنون در نوع خود کم سابقه بوده دستکم در 100 سال گذشته به طوری که باعث تغییر و جا به جایی مکانی و محیطی، رانش زمین و در پدیده ای نادر تغییر مسیر رودخانه کشکان که از حاشیه غربی شهر پلدختر می گذرد، شده است.
سیل و حجم بالای آورد آب باعث شده رودخانه کشکان مسیرهای جدیدی در سمت ضلع غربی شهر پلدختر بگشاید و در چندین نقطه از جمله خیابان هفت تیر و «منطقه سازمانی ها» این محله ها را دور بزند.

**خطر جدی و فاجعه!
آن گونه که فرماندار پلدختر می گوید عوض شدن مسیر کشکان در چند نقطه و وارد شدن پای آب رودخانه به مناطق جدید به منزله اعلام خطر جدی حتی فاجعه است.
«نعمت دستیاری» در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی ایرنا به پلدختر توضیح داد: به جز مناطق قبلی شهر با تغییر جهت و حرکت کشکان اکنون خیابان های هفت تیر و محله سازمانی ها وارد کانون خطر شده اند که در صورت بارندگی فاجعه به بار خواهد آمد.
به گفته وی، در شرق شهر از جمله ورودی شمالی پلدختر به ویژه محله مسجد جامع به سمت شمال پلدختر باز هم کشکان کاملا تغییر مسیر داده و دیواره ساحلی را به کلی دور زده است.
او ادامه داد: کشکان در این محدوده به ژرفای 5 و عرض 80 متر وارد شهر شده و خانه های پیرامون خود را تخریب کرده است.
فرماندار پلدختر افزود: رودخانه باز هم در محله پست و کلانتری تغییر مسیر داده و حریم مسکونی، تجاری و بافت شهری بیشتری را درگیر کرده و به سطح تماس خود با محیط انسانی افزوده است.

** اگر باران ببارد...
پلدختر اکنون با مجموعه و بسته ای از عوامل متضاد یا به نوعی ناساز مواجه بوده و این محصول سیل اخیر است که شرایط مردم و ساکنان شهر را بغرنج و پیچیده کرده است.
کشاکش و نبرد سرمای شبانگاه با گرمای روز، رسوبات و گل و لای ناشی از آورد سیلاب و جریان گرد و خاک شدید در هوا که باقی مانده گل‌و لای خشک شده رسوبات سطح شهر است تا دلهره و ترس از دور جدید بارندگی؛ اینها همه کابوس ها و چالش هایی است که سیل زدگان و مسئولان پلدختری و استان لرستان با آن دست به گریبانند.
«ما نگران دور جدید بارش هستیم» این جمله گفته رییس شورای تامین و فرماندار پلدختر است، او می گوید که نگرانیم اگر باران بیاید با توجه به تغییر جهت کشکان و شکسته شدن دیواره ساحلی رودخانه حادثه شدیدتر و گسترده از سیل گذشته باشد.
دستیاری افزود: اگر بارش ها تکرار شود، حتی اگر نصف و‌ 50 درصد بارندگی 12 فروردین باشد و طغیان کشکان هم نصف قبلی شود، ضلع غربی پلدختر بسیار شدیدتر و بیشتر از سیل گذشته تخریب خواهد شد.
سیل اخیر پلدختر بر پایه تازه ترین برآورده ها، سبب تخریب کامل سه هزار خانه و خسارت به هشت هزار واحد مسکونی شهری و روستایی این شهرستان شد.
سیل همچنین 550 میلیارد تومان به بخش کشاورزی پلدختر آسیب زد و به 550 مغازه و فروشگاه خسارت کلی و جزیی وارد کرد.
سیل سبب تخریب کامل سه هزار خانه و خسارت به هشت هزار واحد مسکونی شهری و روستایی این شهرستان شد.
سیل همچنین 550 میلیارد تومان به بخش کشاورزی پلدختر آسیب زد و به 550 مغازه و فروشگاه خسارت کلی و جزیی زد.
6033 /3093
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 استان های مختلف خشم سیل گرد و خاک هلال احمر 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۹۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محور پلدختر به خرم‌آباد تا ۲ روز آینده بازگشایی می‌شود

رضا اکبری روز سه شنبه در حاشیه بازدید از محور پلدختر به خرم‌آباد گفت: بارندگی‌های اخیر آسیب‌های آبشستگی، ریزش سنگ و ورود گل‌ولای را به این محور وارد کرده‌ است که با تلاش راهداران یک یا دو روز آینده این مسیر بازگشایی می‌شود.

وی با اشاره به استقرار ماشین‌آلات راهداری در محور پلدختر به خرم‌آباد افزود: عملیات خاک‌ریزی نیز تا چند روز دیگر در این محور ادامه دارد تا راهداران عرض کافی را برای تردد از این نقطه ایجاد کنند.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور بیان کرد: دیوارسازی، آسفالت قسمت‌های تخریب‌ شده و ایجاد حفاظ هم، یک تا دو ماه آینده به‌ مرور تکمیل خواهد شد.

اکبری خاطرنشان کرد: جاده پلدختر به خرم‌آباد در سیل ۱۳۹۸ خسارت سنگینی دیده بود که از همان سال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور طرح‌های متعددی را برای این محور برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: بیش از ۱۰ دهنه پل در محور پلدختر به خرم‌آباد در سیل سال ۹۸ دچار شکستگی و تخریب شده بود که این پل‌ها احداث و به بهره‌برداری رسید.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ادامه داد: قسمت‌هایی از محور پلدختر به خرم‌آباد نیز به طور کامل تخریب و آسفالت و روشنایی این محور از بین رفته بود که بازسازی این نقاط انجام شده است.

اکبری افزود: حدود ۱۵ کیلومتر دیوار بتنی در حاشیه رودخانه و در مجاورت جاده پلدختر به خرم‌آباد نیاز است تا ایمنی این محور به سطح قابل‌قبول برسد.

وی اضافه کرد: ما سال‌ها است نتوانستیم اعتبار لازم برای احداث ۱۵ کیلومتر در محور پلدختر به خرم‌آباد را نه از منابع ملی و نه استانی تأمین کنیم و اعتبارات مدیریت بحران هم اختصاص پیدا نکرده است.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور بیان کرد: انتظار می‌رود با بازدید رئیس ستاد بحران کشور و مسئولان استانی و ملی از محور پلدختر به خرم‌آباد رقمی حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال به این محور اختصاص یابد تا دیوارسازی حاشیه جاده پلدختر به خرم‌آباد تکمیل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • اصفهانی‌ها نمی‌پذیرند که زاینده‌رود به رودخانه فصلی تبدیل شود/ شهرداری خانه بزرگ مردم است
  • بارش برف و باران در راهِ استان
  • طغیان رودخانه روستای دم آب بر اثر بارندگی‌های بهاری + فیلم
  • خطر تخریب پل رودخانه فیض‌آباد پیشکوه
  • بارش باران و وزش باد تا اواخر وقت امروز
  • محور پلدختر به خرم‌آباد تا ۲ روز آینده بازگشایی می‌شود
  • جوش و خروش رودخانه کن پس از بارش باران بهاری + فیلم
  • خروشان شدن رودخانه کر بر اثر بارش شدید باران + فیلم
  • سیل آب شرب ۳روستا در پلدختر را قطع کرد
  • جاری شدن رودخانه دهستان سخوید پس از بارش باران + فیلم