Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-25@07:02:59 GMT

پدیده گرد و غبار در کشور تشدید می شود؟

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۰۷۱۴

علی مریدی مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه گل‌های سیل اخیر مربوط به خاک‌های فرسایش یافته بود، اظهار کرد: سیل در برخی از مناطق کشور گل آلود بود، چراکه بر اثر بارندگی‌های اخیر و به دلیل فرسایش خاک در بالادست رودخانه‌ها، خاک شسته شده و همراه با آب باران به پایین دست رودخانه‌ها هدایت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  با بیان اینکه می‌توان از گل‌های برجای مانده از سیل در صنعت و کشاورزی استفاده کرد، افزود: از رسوبات باقی مانده ناشی از سیل می‌توان در حوزه کشاورزی و گلخانه‌ها استفاده کرد، اما این بسیار هزینه بر است.

مریدی گفت: اینکه اصلاح خاک‌های سطحی برای رشد گیاهان از لحاظ اقتصادی جوابگو است یا نیست را باید از نظر آلودگی و ساختار بافت خاک آنالیز و بررسی کرد.

وی با بیان اینکه اگر رسوبات سیلاب‌ها مدیریت و نگهداری نشوند، تبدیل به یک منشأ گرد و غبار خواهند شد، تصریح کرد: اگر ایران باز به دوران خشک و کم بارش وارد شود، احتمال وقوع طوفان‌های گرد و غبار وجود دارد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ریزدانه‌های تالاب‌های خشک شده با اولین باد به هوا پراکنده و تبدیل و به پدیده گرد و غبار می‌شوند، گفت: در سال‌های اخیر به دلیل خشکی تالاب‌ها شاهد ایجاد گرد و غبار بودیم و گل و لای سیلاب‌های اخیر نیز حاوی رسوبات خشک شده کف تالاب‌ها بود که هم اکنون در مناطق سیل زده مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه گل و لای انباشته شده سیلاب نیز می‌تواند پس از جذب رطوبت و خشک شدن، به گرد و غبار تبدیل شود، افزود: باتوجه به اینکه پدیده گرد و غبار همواره یکی از مشکلات کشور است و اگر از این گل و لای در زمان مناسب استفاده و مدیریت نشود، ممکن است پدیده گرد و غبار در کشور با شدت بیشتر تکرار شود.

مریدی با تأکید بر اینکه بر اساس گزارش‌های جهانی آسیب‌های پس از سیل در مناطق درگیر گرد و غبار بیشتر بوده است، تصریح کرد: در بسیاری از نقاط جهان و مناطقی که درگیر گرد و غبار هستند، آسیب‌ها و اقداماتی که پس از سیل صورت گرفته، موجب وقوع پدیده گرد و غبار با شدت بیشتر شده است.

وی افزود: کشور ما نیز باید از تجربیات جهانی استفاده کند و نسبت به این موضوع حساس تر باشد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سیل خاک صنعت کشاورزی رشد ایران گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست مشکلات جهان خاک سیل گرد و غبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۰۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمان این شهر نارنجی شد/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، مقامات یونان می‌گویند طی چند روز اخیر گرد و غبار ناشی از گسترش طوفان در صحرای آفریقا به مناطق جنوبی این کشور رسیده و اکنون آسمان شهر «آتن»، پایتخت یونان را مه نارنجی رنگی فراگرفته است.

ایسنا در خبری نوشت: این گرد و غبار رنگ آسمان آتن را به رنگ قرمز متمایل به زرد درآورده است.

به گزارش اسپوتنیک، کارشناسان می گویند غلظت بالای ذرات ریز در هوا، سلامتی شهروندان را نیز به خطر می‌اندازد.

مقامات یونان هشدار می دهند غلظت گرد و غبار می تواند نور خورشید و دید را کاهش دهد.

همچنین کارشناسان هواشناسی پیش بینی می کنند این پدیده تا اواخر امروز (چهارشنبه) ادامه می‌یابد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898960

دیگر خبرها

  • وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود
  • ۸۰۰ هزار مهاجرت به استان‌های شمالی کشور طی دو سال اخیر
  • (تصاویر) گرد و غبار آفریقا آسمان پایتخت یونان را پوشاند
  • آسمان این شهر نارنجی شد/ عکس
  • هشدار هواشناسی؛ تشدید بارندگی در این استان‌ها
  • طوفان نارنجی آتن را بلعید + عکس
  • تشدید دوباره سامانه بارشی در کشور / در کدام استان‌های کشور بارندگی خواهیم داشت؟
  • تشدید تنش در هائیتی؛ پورتوپرنس میدان جنگ و بیمارستان غارت شد
  • چین: گروه ۷ تنش‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای را تشدید می‌کند
  • رای مثبت مردم اکوادور به همه‌پرسی تشدید سرکوب باندهای تبهکاری