Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-16@13:42:39 GMT

انجمن هه لپه رکی در بانه تشکیل می شود

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۰۷۱۷

انجمن هه لپه رکی در بانه تشکیل می شود

امید زارعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال جشنواره هه لپه رکی از منطقه ای به جشنواره سراسری با حضور گروه هایی از دیگر استان ها در حال برگزاری است که تاثیر زیادی در روند اجرایی آن دارد.
وی افزود: بیش از 46 گروه هه لپه رکی از مناطق مختلف کشور آثار خود را به سومین جشنواره هه لپه رکی بانه ارسال کردند که 16 اثر برای رقابت در مرحله نهایی انتخاب شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زارعی با بیان اینکه اعضای دبیرخانه هه لپه رکی بانه تجربه برگزاری 2 دوره موفق را در کارنامه دارند، اضافه کرد: مهمترین مشکل در برگزاری جشنواره مشکلات مالی است اما به لحاظ اجرایی هیچگونه مشکلی نداریم و اجرای گروه ها طبق برنامه ریزی انجام می شود.
وی یادآور شد: این جشنواره با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، فرمانداری، شهرداری، شورای اسلامی و انجمن های مردمی شهرستان بانه برگزار شده است.
مسئول کمیته علمی سومین جشنواره هه لپه رکی بانه تاکید کرد: هنر هه لپه رکی از گذشته سینه به سینه به نسل های بعد منتقل شده و ضروری است به کمک استادان این حوزه به صورت علمی و مکتوب حفظ شود.
به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره هه لپه رکی بانه شهریور سال 90 به صورت شهرستانی با حضور گروه های هه لپه رکی محلی برگزار شده بود.
دومین جشنواره منطقه ای هه لپه رکی بانه هفتم تا دهم فروردین ماه 97 با 41 اثر هنری هه لپه رکی و اجرای 12 گروه از مناطق کُردنشین برگزار شد.
در کارگاه های آموزشی سومین جشنواره، آموزش هه لپه رکی (رقص محلی) مناطق کُردنشین ارائه می شود و برای شرکت کنندگان گواهی مهارت نیز صادر می شود همچنین پنل های تخصصی نیز در مورد تئوری هه لپه رکی برگزار می شود.
با توجه به تعداد مناطق کُردنشین، تنوع در هه لپه رکی نیز وجود دارد در کتاب فولکلور دکتر سروش به 67 نوع بزم در منطقه بادینان عراق اشاره و ثبت شده و در کردستان نیز بیش از 60 نوع هه لپه رکی شناسایی شده است.
کمیته علمی به لحاظ علمی گروه های هه لپه رکی را بررسی و گروه های برتر را انتخاب می کنند با توجه به فرم های انتخاب بزم های هه لپه رکی، انتخاب موسیقی، لباس و انتخاب مفهوم و انتقال مفهوم از مهمترین معیارهای انتخاب کمیته است.
سومین جشنواره هه لپه رکی بانه از 27 تا 29 فروردین به صورت سراسری در تالار فرهنگی و هنری آربابای شهر بانه در حال برگزاری است.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/9102
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان شورای اسلامی فرهنگی و هنری موسیقی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۰۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان نشست سران گروه هفت درباره حمله شب گذشته ایران

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به حمله تنبیهی ایران علیه اسرائیل، اعلام کرد که برای هماهنگی واکنش به این حمله، امروز -یکشنبه- با سران گروه هفت تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش ایلنا، «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به حمله تنبیهی ایران علیه اسرائیل، اعلام کرد که برای هماهنگی واکنش به این حمله، امروز -یکشنبه- با سران گروه هفت تشکیل جلسه می‌دهد.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «ما در تماس نزدیک با رهبران اسرائیل خواهیم بود؛ و در حالی که ما امروز شاهد حمله به نیرو‌ها یا پایگاه‌های آمریکا نبودیم، اما در برابر همه تهدید‌ها هوشیار خواهیم بود و از انجام تمام اقدام‌های لازم برای محافظت از مردم خود فروگذار نخواهیم کرد».

 

دیگر خبرها

  • سوره و آیه ۱۴۰۳ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان انتخاب شد
  • تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی در استان‌ها
  • ۲ انتصاب در انجمن سینمای جوانان ایران
  • تشکیل انجمن خیران میراث‌فرهنگی در استان اردبیل
  • «قوی‌دل» به «هنر و تجربه» رسید
  • «قوی‌دل» به هنر و تجربه رسید
  • از سرانجام حریم تئاتر شهر تا چالش‌های جشنواره‌ها
  • زمان نشست سران گروه هفت درباره حمله شب گذشته ایران
  • نشست سران گروه هفت درباره حمله ایران علیه اسرائیل
  • از سرانجام حریم تئاتر شهر تا چالش‌های جشنواره ها