Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید مهدی میرباقری شاهرودی شامگاه سه‌شنبه در جمع مردم شاهرود به میزبانی مسجد ابوالفضل (ع) بین النهرین این شهر در راستای سلسله دروس امام شناسی، با بیان اینکه امام حسین (ع) وقتی از مکه خارج شدند خطابه معرفی دارند که می‌فرمایند هرکس آمادگی دارد که خونش را در راه خدا بدهد با ما کوچ کند، تاکید کرد: همراهی با امام در این سخن دارای چهار مرحله است که نخستین آن‌ها آمادگی انسان برای حضور در مسیری است که امام قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اگر کسی دلبسته به دنیا بود، برای کوچ با امام آماده نیست، افزود: دومین ویژگی در کلام امام حسین (ع) در این خطابه معروف، آمادگی برای دیدار و لقاء الله است که برخی از آن به مرگ تعبیر می‌کنند بنابراین انسان باید آماده باشد تا به عوالم دیگر وارد شود.

باید از دنیا دست کشید

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه اگر کسی دست از دنیا کشید و خود را بزرگ‌تر از دنیا دید آماده کوچ می‌شود، ابراز کرد: یکی دیگر از برداشت‌ها از لقاء الله دیدار خداوند است یعنی انسان آماده باشد تا خدا را ملاقات کند.

میرباقری شاهرودی با بیان اینکه ملاقات با خدا حتماً اتفاق می‌افتد اما معنای آن دیدن بصری و جسمانی خدا نیست، گفت: انسان برای ملاقات و لقاء الله به این دنیا آمده و نه برای زندگی در این دنیا و دیدن زمین و آسمان و همسر، مادر، فرزند و دوست و …؛ لیکن باید گفت ما نیامده‌ایم که با زمینیان زندگی کنیم انسان خلق شده تا به ملاقات خدا بپردازد چرا که سایر چیزها همیشگی نیستند و همواره همراه انسان نخواهند بود.

وی افزود: در دعای ابوحمزه ثمالی بیان می‌شود که انسان وقتی وارد عالم برزخ می‌شود به او بیان می‌شود که همانطور که تو را خلق کردیم اکنون نیز هیچکس با تو همراه نیست لذا باید گفت نباید بگذاریم تا امور دنیا حجاب بین ما و لقاء الله باشد چرا که هدف از آمدن ما به این دنیا ملاقات خدا است.

خداوند دوست داشتنی‌ترین چیز است

این استاد دانشگاه و خارج فقه حوزه علمیه با بیان اینکه لقاء الله امری روشن است، گفت: خداوند که از همه چیز دوست داشتنی‌تر است و در همه احوال با ما است اما گاهی این ارتباط یک طرفه می‌شود و ما با خدا نیستیم و دل در گرو امور دنیایی داریم لذا حاصل عمر ما باید کنار زدن موانع دنیایی و آمادگی برای لقاء الله باشد.

میرباقری شاهرودی با بیان اینکه لقاء الله امری حتمی است اما این امر به معنای ملاقات جسمانی نیست، تاکید داشت: هیچ مؤمن و شیعه‌ای قائل به ملاقات جسمانی خدا نیست، برخی فرقه‌های غیر مسلمان و مسلمان معتقد هستند که انسان با کنار رفتن پرده‌ها می‌تواند جسم خدا را ببیند حتی برخی خدا را تشبیه می‌کنند روزی از حضرت علی (ع) پرسیدند که آیا پروردگارت را دیده‌ای و ایشان فرمودند من پروردگاری را که نبینم نمی‌پرستم و درباره آن توضیح داده‌اند که هیچ چشمی نمی‌تواند خدا ببیند و لذا قلب مؤمنان است که نور حقیقت الهی و ایمان را در دلش محقق می‌سازد و اینگونه انسان می‌تواند خدا را ببیند.

وی افزود: در روایات همچنین آمده که دیدار خدا حداقل‌ترین حالت‌ها این است که انسان به این ایمان برسد و خود بگوید که اگر من خدا را نمی بی نم او که همیشه ناظر و حاضر است و مرا می بیند لیکن باید گفت انبیا الهی و پیامبر (ص) آمده‌اند تا ما را به لقاء الله برسانند.

امام وجه الله است

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با طرح این پرسش که لقاء الله چیست، گفت: از امام رضا (ع) نقل است که روزی اباصلت از ایشان پرسید آیا این حدیث که از شما نقل شده لا اله الی الله ثوابش مانند دیدار خدا محسوب می‌شود، درست است؟ ایشان فرمودند بله؛ اما توضیح دادند که اگر کسی موحد به وجه خدا نظر می‌کند و وجه الله همین حجج الهی و انبیا و ائمه هستند که نظر به ایشان نظر به وجه الله است.

میرباقری شاهرودی با بیان اینکه اگر کسی خیال می‌کند که خداوند چهره‌ای دارد و پرده‌ای از روی این چهره کنار رفته و انسان می‌تواند خدا را ببیند، دچار کفر شده است، بیان کرد: اگر انسان به هرجا نگاه کند وجه خدا را می بیند لذا اگر به درون خودمان بنگریم می‌توانیم وجه الله را ببینیم و این امر در عالم، برزخ، قیامت و … نیز ادامه دارد پس باید گفت این وجه الله است که از طریق آن خداوند به ما توجه می‌کند و ما نیز به خداوند متعال می‌نگریم.

وی با بیان اینکه امام معصوم دیگر وجه الله است، افزود: این به آن معنی نیست که امام خدا است و یا خدا در او حلول کرده این امر به آن معنی است که اگر کسی امام را دید وجه الله را نظر کرده است و این امر نیازمند آمادگی دارد لذا نقل است که می‌فرمایند در دوران ظهور متقیان مد نظر و سمع پیدا می‌کنند یعنی دیدشان امتدادی پیدا می‌کند که آمادگی دیدار خدا برایشان مهیا می‌شود و این به آن معنی است که چشم و گوش آن‌ها باز می‌شود و در همان جایی که هستند امامشان را می‌بینند و صدایش را می‌شنوند و دیگر نیازی به هیچ ابزاری هم ندارند.

وجه مشترک بین امام و قرآن

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه ظهور و غیبت نیز تنها وجه جسمانی ندارد بلکه حقیقت ولایت از جامعه غایب می‌شود، تاکید کرد: همزمان با ظهور حقیقت ولایت الهی نیز ظاهر می‌شود و ما اگر بخواهیم آن را درک کنیم نیاز داریم تا تحولی در درون ما ایجاد شود.

میرباقری شاهرودی با بیان اینکه یک وجه مشترک بین امام و قرآن وجود دارد، گفت: آیات الهی در قرآن از سوی خدا نازل شده اما برای غیر مؤمنان در راستای درک آیات قرآن حجابی قرار دارد که آن را نمی‌فهمند، یعنی مؤمن اگر با خواندن قرآن بسیاری نکات را در می‌یابد غیر مؤمن آن را نمی فهمد چرا که حجابی بر روی چشمانش قرار دارد حتی خداوند در قرآن می‌فرمایند گوش‌های غیر مؤمنان سنگین است و توان دریافت را ندارد پس در نتیجه انسان برای لقاء الله نیز باید آمادگی پیدا کند که در نتیجه آن پرده‌ها از مقابل چشمانش کنار می‌رود.

وی افزود: مؤمن هرچه قرآن را می‌خواند همان میزان آن را می فهمد ولو این امر برای غیر مؤمن امکان پذیر نیست در نتیجه امام معصوم نیز همین گونه است، همانگونه که قبلاً نیز بیان شد یک وجه مشترک بین امام و قرآن همین است یعنی مؤمن هر میزان به امام نزدیک باشد بیشتر به لقاء الله می‌رسد.

مؤمنان مد نظر و سمع پیدا می‌کنند

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه با بیان اینکه اگر مؤمنان مد نظر و سمع پیدا کنند هرکجا که نگاه کنند خدا را می‌بینند همانطور که وجه الله یعنی امام را می بیند، تاکید کرد: از پیامبر (ص) نقل است که می‌فرمایند مجازات غیر مؤمنان این است که در روز قیامت مرا نمی‌بینند در نتیجه وجه الله را ملاقات نمی‌کنند.

میرباقری شاهرودی در ادامه به حدیث دیگری از امام رضا (ع) اشاره کرد و با بیان اینکه اباصلت از امام پرسید آیا درست است که می‌گویند مؤمنان در بهشت در منازلشان خدا را می‌بینند، تاکید کرد: ایشان حدیث را تصدیق کردند اما توضیح دادند که بهشت درجات مختلفی دارد و در آن منازل فراوانی وجود دارد که هرکدام بنا به میزان بندگی و توحید است لذا مؤمنان در همان منزلشان رسول الله (ع) و ائمه را می‌بینند که این همان وجه الله است که ما به آن هم نشینی با اولیا الله می‌گوئیم که در نتیجه اطاعت خدا حاصل می‌شود.

وی با طرح این پرسش که چگونه می‌شود از خدا اطاعت کرد و در آخرت به لقاء الله رسید، تاکید داشت: هرکس می‌خواهد به لقاء الله برسد باید امام را دریابد پیامبر (ص) فرمود هرکس مرا در زمان حیات و مرگ زیارت کند گویی خدا را زیارت کرده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شناخت امام برای انسان دارای ضرورت است، بیان کرد: در دعای عرفات می‌خوانیم آنکه سال‌های سال زندگی کرده و خدا پیدا نکرده انگار هیچ درنیافته و آن کس که خدا را پیدا کرده انگار همه چیز را دریافته است در نتیجه باید گفت اگر کسی در دنیا به لقاء الله نرسید در آخرت نباید دنبال آن باشد.

کد خبر 4588830

منبع: مهر

کلیدواژه: حوزه علمیه قرآن شاهرود پیامبر اکرم ص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۱۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد علی معصومی استاد اخلاق حوزه علمیه هرمزگان عصر سه شنبه در جلسه درس اخلاق مدرسه النبی (ص) بندرعباس، اظهار داشت: انسان مؤمن باید سه خصوصیت داشته باشد که خصوصیت اول این است که وقتی او را نگاه می‌کنیم به یاد خداوند متعال بیافتیم.

وی افزود: زمانی که انسان ارتباط خود را با خداوند سبحان تقویت کند از صفات، علم، قدرت و نور خداوند بهره‌مند خواهد شد و این امر موجب می‌شود هر کس او را ببیند به یاد خداوند متعال بیافتد.

استاد اخلاق حوزه علمیه هرمزگان با تاکید بر لزوم ورود به وادی انس با خداوند به واسطه عمل به دستورات الهی، بیان‌کرد: ما همه به دنبال هدایت‌گری جامعه با علم و عمل هستیم اما باید توجه شود که عمل میزان تأثیرگذاری بیشتری نسبت به علم دارد و اگر قدرت عمل ما از علم و کلام فراتر رود نفوذ آن در دل‌ها افزایش خواهد یافت.

آیت الله معصومی، با اشاره به جایگاه انسان در بین مخلوقات، عنوان‌کرد: ما انسان‌ها می‌توانیم از جبرئیل امین نیز قرب بیشتری در درگاه الهی پیدا کنیم و این مهم زمانی محقق خواهد شد که ارتباط صادقانه، خاضعانه و خاشعانه را با خداوند در شبانه‌روز تقویت کنیم.

وی با اشاره به فرمایشی از امام صادق علیه‌السلام، اظهار داشت: علت نورانیت افراد نماز شب خوان طبق بیان معصوم (ع) این است که خداوند کسانی را که برای نماز شب بیدار می‌شوند از نور خودش پوشش می‌دهد و نمازگزار علاوه بر نورانیت به منبعی برای یاد خدا تبدیل می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه مالک اشتر بندرعباس، در معرفی دومین ویژگی مؤمنین به حکمرانی عقلانیت در مؤمنین اشاره کرد و گفت: مؤمن از عقلانیتی پویا برخوردار است و عقلانیت او موجب به تقویت قوه عقل در دیگران می‌شود اما اگر تابع خرافات، خواب یا داستان‌های غیر مستند باشد بقیه مردم را نیز به همین سمت و سو خواهد کشید و در نتیجه جعلیات در جامعه افزایش خواهد یافت.

وی افزود: عقلانیت یعنی رفتار خود را طبق قوانین و قواعدی که خداوند در نظر گرفته است تنظیم کنیم و از قواعد الهی تجاوز نکنیم بنابراین برای تأثیرگذاری معنوی در جامعه قوه عقلانیت در مؤمنین و طلاب تقویت شود.

آیت الله سید محمد علی معصومی، تاکید کرد: شاخص همه ما در عقلانیت کلام خداوند و قرآن است و هر سخنی را که به پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه هدی (ع) نسبت دادند را باید با قرآن مورد سنجش قرار دهیم و قرآن نیز ما را به تعقل و تدبر دعوت کرده است.

وی در معرفی سومین ویژگی مؤمنین بیان کرد: عمل مؤمن باید مردم را به معاد و قیامت متوجه کند، تا قیامت و آخرت همیشه برای مردم زنده بماند و به فراموشی سپرده نشود.

استاد اخلاق حوزه علمیه هرمزگان در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه طلاب و روحانیون بایستی این ویژگی‌ها را در خود پرورش دهند، عنوان‌کرد: با تقویت این سه شاخصه روحانیت همیشه در دل مردم جایگاه خود را حفظ خواهد کرد و هیچ‌گاه نقش خود را از دست نخواهد داد.

وی خاطرنشان‌کرد: روحانیت باید عقلانیت و توجه به آخرت را در رگ‌های جامعه تزریق کند و مردم با دیدن آن‌ها به یاد خداوند بیافتند.

آیت الله معصومی، خاطرنشان‌کرد: ارتباط قوی با خداوند، خود منشأ همه خیرات است و می‌تواند عقلانیت را نیز در ما افزایش دهد.

کد خبر 6086823

دیگر خبرها

  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • علم الهدی: دشمنان اسلام چشم به ولایت معصوم دارند
  • علم الهدی: دشمنان اسلام از مسائل سیاسی عبور کرده و چشم به ولایت معصوم دارند
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
  • آیت الله نورمفیدی در گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک: فضای محتوایی نماز جمعه نباید وارد فضای جناحی و گروهی شود
  • مساجد و ائمه جماعات قزوین به کانون‌های فرهنگی تبدیل شوند
  • ضرورت اصلاح مسیر دسترسی به ورزشگاه یادگار امام تبریز