Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@05:59:29 GMT

عربستان و سنگ‌اندازی در روابط ایران- عراق

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۱۵۲۲

عربستان و سنگ‌اندازی در روابط ایران- عراق

تهران- ایرنا- سعودی‌ها در موقعیت کنونی به دنبال آن هستند که عراق را از ایران دور نگه دارند و یا اینکه در روابط تهران-بغداد سنگ‌اندازی کنند، اما عراقی‌ها بسیار آگاه هستند و سعی دارند یک رابطه معناداری میان روابط عربی و اسلامی خودشان برقرار کنند.

احمد دستمالچیان سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان در سرمقاله ای در روزنامه آرمان، نوشته است: کشور عراق به لحاظ ژئوپلیتیک دارای جایگاه بسیار مهمی در منطقه و جهان عرب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گونه‌ای که از این کشور تحت عنوان دروازه شرقی جهان عرب نام برده می‌شود. این کشور به لحاظ جمعیت، ثروت‌های خدادادی، حاصلخیزی سرزمین و مردمانی خونگرم و متمدن از یک سو مورد توجه کشورهای عربی و از سوی دیگر مورد طمع کشورهای غربی بوده است. پس از سرنگونی رژیم صدام، اهمیت کشور عراق به دلیل آنکه دارای تغییرات مهم در ساختار سیاسی شده دوچندان شد، به گونه‌ای که بازیگری بی‌طرف و مستقل در جهان عرب نام گرفته است. لذا طبیعی است که طرف‌های مهم در منطقه درباره عراق دید کاملا متفاوتی نسبت به سایر کشورها داشته باشند.

دولت فعلی در عراق تلاش دارد نقش بی‌طرفانه‌ای را در تحولات منطقه بازی کند تا بتواند سایر بازیگران منطقه‌ای را به سمت خود معطوف دارد. بغداد با تهران روابط بسیار عمیق و برادرانه‌ای را برقرار کرده و برخلاف رژیم سابق عراق؛ اکنون این کشور با ایران روابط بسیار مستحکم و نزدیکی دارد که هر دو کشور این روابط دو سویه را قدر دانسته و در پی تعمیق گسترش روابط دو جانبه هستند، در این راستا سفرهای متعددی در سطوح بالا میان تهران-بغداد انجام می‌شود. این نیت و خواست طرفین است که به دنبال گسترش روابط دوجانبه هستند به گونه‌ای که گفته می‌شود حدود 12میلیارد دلار تبادلات تجاری میان طرفین است و پیش‌بینی می‌شود این تبادلات تجاری به حدود 20 میلیارد دلار برسد. همچنین روابط تاریخی دو کشور از چنان عمقی برخوردار است که حتی صدام که در پی توقف روابط دوستانه دو کشور و سوق دادن آن به سمت دشمنی بود نتوانست راه به جایی ببرد.

همچنین این نکته را نباید فراموش کرد یکی از مهم‌ترین مراکز مهم دینی شیعیان در نجف اشرف قرار دارد به گونه‌ای که علمای بسیار بزرگی از حوزه علمیه نجف که اصالتا ایرانی‌الاصل بوده‌اند از این حوزه بیرون آمده‌اند که آخرین آنها حضرت آیت‌ا... سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان است. از طرف دیگر عربستان سعودی پس از آنکه سناریوهای جنگ‌های نیابتی‌اش در منطقه نقش بر آب شد و نتوانست به اهداف از پیش طراحی شده‌اش از جمله تجهیز کردن تروریست‌های تکفیری و ناامن‌سازی منطقه برسد، در حال حاضر در پی آن است که از طریق مشوق‌های اقتصادی و توجهات سیاسی شکاف ایجاد شده در روابط بغداد-ریاض را بپوشانند. از این جهت است که عراق کنونی به صحنه بازی رقابت بازیگران بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مبدل گشته است. این در حالی است که ذهنیت مردم عراق نسبت به سعودی‌ها به‌دلیل جنایت‌هایی که عربستان در حق مردم این کشور مرتکب شده بسیار منفی است.

عبدالعزیز بنیانگذار حکومت آل سعود شیعیان را در همان زمان در کربلا و نجف قتل عام کرد که این مساله در حافظه تاریخی مردم عراق یک ذهنیت بسیار منفی نسبت به کشور عربستان ایجاد کرده است. بنابراین عربستان سعی دارد تا این ذهنیت‌های منفی تاریخی را به‌وسیله مشوق‌های سیاسی و اقتصادی که به عراق می‌دهد اصطلاحا پاک کند. گرچه پاک کردن ذهنیت تاریخی منفی مردم عراق نسبت به سعودی‌ها کاری دشوار است، اما دولت عراق با استفاده از چنین موقعیت‌هایی تلاش می‌کند که در راستای عمران و آبادانی کشورش قدم بردارد. به نظر می‌رسد درست زمانی که جمهوری اسلامی ایران در معرض تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا قرار گرفته بلوک غرب به رهبری آمریکا سعی دارند عراق را از ایران دور کرده و رشد مناسبات میان ایران و عراق را متوقف کنند. این در حالی است دولت عراق به خوبی آگاه است که عربستان چه به‌صورت پیدا و یا پنهان از تعمیق روابط اقتصادی چه اهدافی را دنبال می‌کند.

سعودی‌ها در موقعیت کنونی به دنبال آن هستند که عراق را از ایران دور نگه دارند و یا اینکه در روابط تهران-بغداد سنگ‌اندازی کنند، اما عراقی‌ها بسیار آگاه هستند و سعی دارند یک رابطه معناداری میان روابط عربی و اسلامی خودشان برقرار کنند. کشور عراق به خوبی آگاه است که نگذارد این کشور به محل تسویه حساب کشورهای دیگر مبدل گردد. بنابراین عراق سعی دارد روابطش را با تمامی کشورهای موثر منطقه عمق بخشد لذا منافعش را به ضرر طرف دیگر قربانی نخواهد کرد که به نظر می‌رسد این استراتژی عراقی‌ها سیاستی حکیمانه است.

*منبع: روزنامه آرمان،1398،1،28
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۱۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل؛ دنبال کودتای بزرگ هستیم | درخواست مهم از عربستان

به گزارش همشهری آنلاین «بنی گانتس» عضو ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی امروز سه شنبه در کنفرانس «فردا» مدعی شد این رژیم قدرت بالایی دارد و بزرگترین فاجعه‌ها را پشت سر کار گذاشته است اما اگر برای آینده برنامه‌ای نداشته باشد، این همه قدرت کافی نخواهد بود.

گانتس راجع به آینده غزه به روزنامه «یسرائیل هیوم» گفت جنبش حماس نباید در آینده بر غزه کنترل داشته باشد و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی آزادی عمل خود را در این منطقه حفظ کرده و آن را اعمال کند و مدیریت مدنی باید از طریق یک نهاد فلسطینی که بخشی از حماس نیست، انجام شود.

وی افزود: برای تامین آینده باید کودتای استراتژیک و بزرگی در منطقه انجام دهیم و تحرک سیاسی صورت گیرد و به دنبال عادی سازی روابط با عربستان، تقویت اتحاد میانه‌روها در منطقه و ایجاد یک جبهه متحد در برابر محور رادیکال باشیم و این مهم تر از هر اقدا دیگری است.

ابتدای ماه آوریل، یک مقام آمریکایی تایید کرد «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی این کشور، قرار است برای ادامه گفتگو با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان درباره توافق عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان به ریاض سفر کند.

یک مقام آمریکایی دیگر به «سی‌ان‌ان» گفت: «این توافق بالقوه، که برخی آن را دارای چالش‌های دشوار می‌دانند، شامل عناصر بسیاری از جمله توافق نظامی آمریکا با عربستان سعودی است که از توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی آن حمایت کند».

همچنین آکسیوس گزارش داد سالیوان به عربستان سعودی سفر خواهد کرد و با شاهزاده محمد بن سلمان یک «توافق بزرگ» که شامل عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و یک معاهده دفاعی است، گفتگو خواهد کرد.

شایان ذکر است که عربستان سعودی پیش از این تایید کرده بود که قبل از توقف تجاوزات خود، عقب نشینی از غزه و به رسمیت شناختن کشور فلسطین، هیچ رابطه‌ای با تل‌آویو نخواهد داشت.

کد خبر 845047 برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان

دیگر خبرها

  • سید عمار حکیم: هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • درخواست مقام ارشد اسرائیل برای عادی سازی روابط با عربستان
  • عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل؛ دنبال کودتای بزرگ هستیم | درخواست مهم از عربستان
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • ادعای یک کانال عبری: عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل کمک کرد
  • عراق نگران است منطقه به جنگ گسترده‌تری کشیده شود 
  • السودانی: داشتن روابط همزمان با ایران و آمریکا امتیازی برای عراق است
  • نگاه دولت‌های عربی به درگیری ایران و اسراییل
  • جدیدترین موضع گیری السودانی درباره روابط با ایران و آمریکا