Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، پارلمان مصر روز گذشته-سه شنبه- به صورت رسمی موافقت خود را تغییر قانون اساسی و تمدید دوره ریاست جمهوری «عبدالفتاح سیسی» تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرد ، این تغییرات در قانون اساسی باید به همه پرسی گذاشته شود تا به مرحله عملی برسد.

بر اساس گزارش تلویزیون دولتی مصر و روزنامه پرتیراژ الاهرام، نمایندگان پارلمان این کشور برای فراهم شدن زمینه تمدید دوره ریاست جمهوری السیسی برای شش سال دیگر به اصلاح ماده ۱۴۰ قانون اساسی رای مثبت دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس دوره ماموریت رئیس جمهوری کنونی در مصر در پایان سال ششم به پایان می رسد و بر اساس اصلاح صورت گرفته عبدالفتاح سیسی می تواند برای شش سال دیگر بازهم به این سمت انتخاب شود.

 رای پارلمان قرار است به همه پرسی گذاشته شود و زمان برپایی آن بر اساس گزارش رسانه ها طی روزهای آینده اعلام شده است. کارزار تبلیغاتی برای برپایی این همه پرسی از چند روز پیش با نصب پلاکاردهایی در خیابان های قاهره آغاز شده است.

«علی عبدالعال» رئیس مجلس نمایندگان مصر گفت که 531 نماینده با تغییراتی که بیش از پنج نماینده مجلس متشکل از 596 نماینده آنها را پشنهاد کرده بودند، موافقت کردند. موافقان میانگین بیش از دو سوم اعضای مجلس را شکل می دهند این میانگین اکثریت لازم برای موافقت به شمار می رود. پارلمان مصر در کنترل بی چون و چرای هواداران السیسی است و مخالفان در آن بسیار اندک هستند.

عبدالعال در ادامه گفت که 22 نماینده با تغییرات مخالفت کرده و یک نماینده زن رای ممتنع داد.

گفته می شود بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی از پیش ضمن پیش بینی رای مثبت پارلمان به اصلاح قانون اساسی اقداماتی قضایی را برای مقابله با این رویکرد آغاز کرده اند.

منتقدان بر این باورند که این تغییرات نقش ارتش در فرایند سیاسی این کشور را تقویت می کند  و اختیارات رئیس جمهور را در بخش قضایی بیشتر می کند.

از جمله دیگر نتایج اصلاح قانون اساسی در مصر افزایش قدرت نظارتی دستگاه اجرایی بر قوه قضاییه و نیز نهادینه سازی نقش سیاسی در ارتش عنوان شده است.

هواداران السیسی می گویند که ضرورت دارد به السیسی وقت بیشتری داد تا پروژه های توسعه ای بزرگ و اصلاحات اقتصادی را کامل کند این در حالی است که مخالفان بر این باورند که این تغییرات باعث می شود که السیسی اختیارات بیشتری در دست رهبری قرار دهد که گروه های حقوق بشری می گویند دوران وی شاهد حمله گسترده به آزادی هاست.

«میشل دون» مدیر برنامه خاورمیانه در موسسه صلح بین المللی «کارنگی»گفت که هدف از این تغییرات از بین بردن هر گونه رقایت سیاسی احتمالی با السیسی است.

وی افزود که این تغییرات برای مصلحت مصر ضروری نیست بلکه شخص سازی قدرت برای عبدالفتاح السیسی به شمار می رود.

دون در ادامه تأکید کرد این تغییرات تبدیل به عاملی قوی علیه وی شده و در نهایت نیز منجر به سرنگونی اش می شود. 

عبدالفتاح سیسی سال ۲۰۱۴ میلادی برای یک دوره چهار ساله بر مسند ریاست جمهوری نشست و در سال ۲۰۱۸ برای یک دوره مشابه دیگر انتخاب شد.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 مصر عبدالفتاح السیسی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۱۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم مشارکت شهروندان و مسئولان برای حفظ سبزینگی شهر اصفهان

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه مشارکت مردم در افزایش سرانه فضای سبز و درختان تأثیرگذار است، گفت: مسئولان در احداث خیابان‌ها، معابر، باید به ایجاد فضای سبز کوچک در این ابعاد توجه کنند، شهروندان نیز باید در ساخت خانه‌های خود به کاشت و پرورش درخت بپردازند.

سید امیر سامع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در بخش‌های مختلف که شرایط آبی و مواهب الهی فراهم است، باید برای جایگزینی درختانی که حذف شده‌اند، اقدام‌های ویژه‌ای صورت داد و به گسترش فضاهای سبز پرداخت.

وی با اشاره به راهبردهای برنامه ۱۴۰۰ افزود: چند راهبرد برای فضای سبز تعریف شده است که یکی از آن‌ها مسئله تکمیل کمربند سبز شهر است و در راستای این اقدام باید دستگاه‌های استانی و شهری برای تأمین زمین، آب و پساب همکاری کنند تا کمربند شهر به‌ویژه در شمال و شرق شهر کامل شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به احیای باغ‌های سطح شهر تاکید کرد: شهرداری باید شهروندان را در احیای باغ‌های سطح شهر، تأمین آب و ارائه مشاوره‌های گیاهی یاری دهد.

سامع با اشاره به برنامه کاشت ۳۰۰ هزار درختی که شهرداری در پیش دارد، گفت: مناطق طبق این برنامه آغاز به‌کار کرده‌اند و امیدواریم این برنامه نیز به‌خوبی انجام شود.

وی با بیان اینکه درختانی که به‌دلیل فرسودگی و کم‌آبی دچار آسیب شده‌اند، نیاز به جایگزینی دارند، ادامه داد: باغچه‌های طولی موجود در معابر سطح این کلان‌شهر یکی از ویژگی‌های مهم این شهر محسوب می‌شود و در کمتر شهری با این دقت و وسعت از این باغچه‌ها می‌توان یافت و باید در حفظ و حراست آن‌ها کوشا باشیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ایجاد بوستان‌های محلی خاطرنشان کرد: این بوستان‌ها باید با فاصله کم و به‌راحتی در دسترس مردم هر محل قرار گیرد، یعنی شهروندان با چند دقیقه پیاده‌روی به این فضاهای سبز دسترسی پیدا کنند.

با راهکارهای علمی می‌توان به توسعه فضای سبز، کاشت گونه‌های مختلف گیاهی، احیای بیابان‌های بزرگ و تغییر اقلیم پرداخت

سامع با اشاره به اینکه مشارکت مردم در افزایش سرانه فضای سبز و درختان تأثیرگذار است، گفت: مسئولان در احداث خیابان‌ها، معابر، باید به ایجاد فضای سبز کوچک در این ابعاد توجه کنند، شهروندان نیز باید در ساخت خانه‌های خود به کاشت و پرورش درخت بپردازند و برای آبیاری آن‌ها از آب خاکستری یعنی آبی که یک بار استفاده شده است، با تغییرات آسانی بهره ببرند.

وی افزود: یکی از شاخص‌های مهم شهرهای ایران به‌ویژه شهر اصفهان سرانه فضای سبز آن است، همچنین وجود این باغ شهر در دل کویر نتیجه دقت نظر، دوراندیشی، حکمت و دانشی است که پیشینیان به‌کار گرفته‌اند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به برنامه‌هایی که شهرداری برای جایگزینی درختان آسیب‌دیده دارد، تاکید کرد: یکی از برنامه‌هایی که از دو ماه قبل شهرداری در پیش گرفته است، کاشت درختان میوه در مکان‌های مناسب است، حتی در برخی روستاها می‌توانیم باغ‌هایی با اسامی میوه‌ای که در آن کاشته می‌شود، همچون باغ انگور یا باغ انجیر داشته باشیم.

سامع با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های باغ‌شهر اصفهان وجود درختان است، گفت: نام این موجود زنده بارها در قرآن ذکر شده است و خداوند نیز به این مخلوق قسم یاد کرده است، بنابراین زندگی در سایه و کنار درخت برکات زیادی دارد.

وی اضافه کرد: یکی از شاخص‌های شهر زندگی و زندگی باکیفیت در شهرها، وجود درخت است که در تمام ابعاد همچون نشاط اجتماعی، روحی و روانی، مسائل مربوط به کنترل پیش‌روی بیابان‌ها و کنترل درجه حرارتی اقلیم مختلف تأثیر بسیاری دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه زندگی در سایه درختان نشاط‌آور است، تصریح کرد: در دنیای امروزه با وجود محدودیت‌های آبی با راهکارهای علمی می‌توان به توسعه فضای سبز، کاشت گونه‌های مختلف گیاهی، احیای بیابان‌های بزرگ و تغییر اقلیم پرداخت.

کد خبر 743897

دیگر خبرها

  • قصد رئیس جمهور گرجستان برای وتوی قانون عوامل خارجی
  • رئیس جمهور هوادار روسیه در سودای نخست‌وزیری کرواسی
  • ارتش مکتبی و قانون اساسی
  • لزوم مشارکت شهروندان و مسئولان برای حفظ سبزینگی شهر اصفهان
  • مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستان
  • زلنسکی قانون بحث برانگیز سربازی اجباری را امضا کرد
  • رایزنی السیسی با مقام روس
  • تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی برای جلوگیری از قاچاق
  • تاکید رئیسی بر اجرای دقیق قانون ساماندهی و نظارت بر کولبران
  • مهم‌ترین تغییرات بودجه ۱۴۰۳ از زبان ریاست سازمان برنامه و بودجه؛ بودجه بخش سلامت به ۴۰۸ همت رسید | برنامه هفتم به‌زودی به دولت ابلاغ می‌شود