Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@09:46:50 GMT

جرأت نمی‌کنم به ناشر زنگ بزنم

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۱۷۴۳

جرأت نمی‌کنم به ناشر زنگ بزنم

محمود معتقدی از وضعیت فعلی کتاب و نشر که به گفته او باعث شده جرأت نکند به ناشر زنگ بزند، و از مشکلاتی که نیاز است در نمایشگاه کتاب رفع شود، می‌گوید.

این شاعر و منتقد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کتاب‌هایی که امسال از او به نمایشگاه کتاب می‌آید، اظهار کرد: با این وضعیت رویم نمی‌شود به ناشر زنگ بزنم. من چهار تا کتاب دارم، اما نمی‌دانم با این وضعیت کاغذ و مباحثی که مربوط به بحران نشر است، می‌توانند کتاب‌ها را به نمایشگاه بیاورند یا نه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من هم جرات نمی‌کنم به آن‌ها زنگ بزنم. یکی از این کتاب‌ها مجموعه‌ای از مقالات با رویکردی در زمینه شعر و ادبیات داستانی و همچنین در مورد بعضی از شاعران معاصر است که مدتی‌ است پیش ناشر مانده است؛ قرار بود امسال توسط نشر ابتکار نو منتشر شود. یک مجموعه شعر با عنوان «ترانه‌های گم‌شده در کوچه‌های فارس» هم از نشر آرادمان است که شعرهای کوتاه عاشقانه و اجتماعی را شامل می‌شود. یک مجموعه دیگر هم به نام «زنی که آتن را ترک می‌گفت» دارم که قرار بود پارسال دربیاید، ولی ناقص منتشر و رها شد که قرار شد امسال منتشر شود. «روزی از روزهای جهان» هم مجموعه دیگری‌ است که قرار است انتشارات الف آن را منتشر کند. 

او در ادامه گفت: من به‌عنوان یک شاگرد دبستان شعر که دنبال مسائل مربوط به کتاب و شعر هستم، وضعیت  نشر کتاب و کتاب‌خوانی را خیلی غم‌انگیز می‌بینم. این‌ها مشکل همیشگی ما در حوزه فرهنگ است.

معتقدی سپس درباره انتظارات خود از نمایشگاه کتاب تهران به برخی مشکلات فیزیکی آن اشاره کرد و گفت: یک مسئله، مسئله جا است که امسال تا حدودی حل شده است و چون نمایشگاه در داخل شهر است تا حدودی از نظر رفت‌وآمد راحت شده است. سال‌هایی که در شهر آفتاب بود خود رفت و برگشت مصیبت بود. نکته دیگر هم مربوط به جنبه اطلاع‌رسانی و غرفه‌بندی نمایشگاه است. بعضی وقت‌ها چینش الفبایی غرفه‌ها از اول سالن شروع می‌شود و بعضی سال‌ها از وسط یا انتهای سالن. از نظر اطلاع‌رسانی هم مشکلاتی وجود دارد. حتی این‌که برخی غرفه‌ها امکانات بیشتر و برخی امکانات کمتری دارند. بعضی غرفه‌ها بیشتر شعر و کتاب‌های جوان‌ها را دارند، که اصلا نمی‌شود آدم خودش را به آن‌ها برساند و کتابی را انتخاب کند؛ این برمی‌گردد به اقبال عمومی به یک کتاب خاص که در یک نشر صاحب‌نام منتشر می‌شود، که این اقبال از سوی جوانان بیشتر است. البته بعضی‌های‌شان هم سیاهی‌لشگر هستند. این‌ها همه مطالب مهمی است.

سراینده مجموعه شعر «از پاره‌های دوست داشتن» با بیان این‌که در نمایشگاه کتاب بخش خوراکی و بستنی از بخش‌های کتاب فعال‌تر است، اظهار کرد: با وجود وضعیت اقتصادی، هر سال عده زیادی به نمایشگاه کتاب می‌آیند و این را می‌توان به فال نیک گرفت. اما آیا می‌شود گفت همه این‌ها که می‌آیند واقعا اهل کتاب هستند یا مثلا قدرت خرید کتاب را دارند؟ به نویسنده‌ها هم آن‌چه به‌عنوان بن می‌دهند یعنی ۲۵۰ هزار تومان، پولی نیست. امسال هم که اصلا معلوم نیست بدهند یا نه. به‌نظر هر سال که می‌گذرد کارگزاران و اهل نظر باید بنشینند و راهکارهای جدیدی را در حوزه‌های مختلف ایجاد کنند تا مشتاقان کتاب با این مشکلات مواجه نشوند. حتی راهنمایانی که آن‌جا می‌نشینند هم باید آموزش ببینند و اطلاعات بیشتری داشته باشند و تعدادشان هم بیشتر باشد.

معتقدی همچنین بیان کرد: بعضی از ناشران هستند که خیلی از کتاب‌های‌شان را به نمایشگاه نمی‌آورند چون یا گران است یا در جاهای دیگر به آن‌ها سفارش می‌دهند. نمونه‌اش مجموعه فردوسی بود که آقای خالقی‌ مطلق نوشته است که پارسال ناشرش اصلا آن را برای فروش نیاورد. همین حالا می‌بینم که ناشران خیلی از کتاب‌های قدیمی را با لیبل‌های جدید منتشر می‌کنند. ناشران شهرستانی خیلی وقت‌ها به‌خاطر هزینه‌ها به نمایشگاه نمی‌آیند، یا می‌آیند و کارهای گذشته‌شان را می‌آورند که طالبی ندارد. حتی بعضی ناشران با نویسنده‌ها و شاعران بد برخورد می‌کنند و از جوان‌هایی که دوست دارند کتاب چاپ کنند پول‌های کلانی می‌گیرند، و حتی کتاب را پخش هم نمی‌کنند. اما باید به حقوق مولفان احترام گذاشت. اصلا این روزها اگر ناشر و مولف با هم دچار مشکل شوند باید به کجا مراجعه کنند؟!

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۱۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کتاب در سال آینده در شهر آفتاب برگزار خواهد شد

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: ان‌شاءالله با تمهیدات و برنامه‌ریزی و فراهم کردن شرایط نمایشگاه‌ کتاب در سال آینده در محل نمایشگاه شهر آفتاب برگزار خواهد شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا نادعلی؛ سخنگوی شورای شهر تهران پیش از آغاز دویست و سی‌امین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران اظهار کرد: این جلسه با دعوت مهدی چمران و با حضور اکثریت اعضا صبح امروز برگزار شد.

وی درباره موضوعات مطرح شده در جلسه هم‌اندیشی تصریح کرد: موضوعات داخلی در جلسه امروز مطرح شد و درباره کلیات برنامه‌ها و اقدامات شورا تا یک سال و نیم عمر این شورا نکاتی مطرح شد تا بتوانیم بر مبنای همدلی، همبستگی اقدامات را پیگیری و دنبال کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره شکایت دیوان عدالت اداری از شورای شهر تهران در رابطه با یکی از مصوبات شورا تصریح کرد: جزئیات این موضوع را نمی‌دانم و از ریاست شورای شهر تهران پیگیری بکند.

نادعلی در رابطه با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال جاری تصریح کرد: بنا بر برنامه‌ریزی انجام شده و با توجه به اعلام معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال در مصلی برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نمایشگاه پرمخاطب از جمله نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار نمی‌شود گفت: تاکید شورا بر این است که چنین نمایشگاه‌هایی در محل شهر آفتاب برگزار شود اما مساحت مورد نیاز برای نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب فراهم نشده و به همین جهت این نمایشگاه امسال نیز در محل مصلی برگزار خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که مسئولان نمایشگاه شهر آفتاب اعلام کردند که مشکلی برای تامین مساحت مورد نیاز نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب ندارند گفت: نمایشگاه کتاب یک رویداد ملی و بین‌المللی است و قاعدتا در برگزاری این نمایشگاه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و همچنین در نهایت در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تصمیم می‌گیرد و امیدواریم انشاءالله سال آینده، سال آخر این دوره از مدیریت شهری، سرانجام نمایشگاه کتاب در محل شهر آفتاب برگزار شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
  • ارائه خدمات سلامت در «نمایشگاه سلامت شهرداری»
  • «نویزآف» در گالری بام
  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد
  • مجموعه ویدئو کتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • نمایشگاه کتاب در سال آینده در شهر آفتاب برگزار خواهد شد
  • مجموعه شعر «گورکن» منتشر شد
  • واریز بیش از ۹۴۱ میلیارد تومان سود به حساب سهامداران