Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-20@00:59:02 GMT

زنده شدن مردگان در روز قيامت

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۱۹۰۱

زنده شدن مردگان در روز قيامت

خبرگزاري آريا -
زنده شدن مردگان در روز قيامت
عـقـيـده بـه رسـتـاخـيـز و زنـده شـدن مـردگـان، اصل خدشه ناپذيرى است که از اصول دين شمرده شده است و تصور نمى کنم هيچ فردى، مسلمان و مؤمن به قرآن و اسلام باشد و آنگاه با وجود صدها آيه قرآن و صدها روايت و دلايل مسلم عقلى، باز هم به رستاخيز و مسئله معاد ايمان نياورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رجعت به چه معناست:
معاد و بازگشت ارواح يکي از مهم ترين اصول اعتقادي است که در ميان همه ي فرق اسلامي مشترک است و پذيرش اصل معاد جزء اصول اعتقادات به شمار مي رود.
«رجعت»، در لغت به معناي بازگشت است و در اصطلاح، به بازگشت گروهي خاص از افراد از عالم پس از مرگ به عالم دنيا اطلاق مي شود که از عقايد معروف شيعه است. مرحوم سيد مرتضي از علماي شيعه مي فرمايد: خداوند بعد از ظهور حضرت مهدي (ع)، گروهي از کساني را که قبلاً از دنيا رفته اند، به جهان باز مي گرداند تا در ثواب و افتخاراتِ ياري او و مشاهده حکومت حق بر سراسر جهان شرکت جويند. نيز گروهي از دشمنان سرسخت را باز مي گرداند تا از آنها انتقام گيرد...
زنده شدن مردگان در روز قيامت چگونه است
زنده شدن انسان در روز قيامت از منظر قرآن:
در قرآن مجيد، وقوع رجعت و زنده شدن مردگان، اجمالاً در پنج مورد از امت هاي پيشين آمده است، از جمله اين آيات:
1. آيه 243 سوره بقره که در آن سخن از جمعيتي است که از ترس مرگ از خانه هاي فرد بيرون رفتند. خداوند فرمان مرگ به آنها داد و سپس آنها را زنده کرد: فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُم (3) خداوند به آنها گفت: بميريد! (و به همان بيمارى، که آن را بهانه قرار داده بودند، مردند.) سپس خدا آنها را زنده کرد.
2. نيز در يکي از آيات سوره بقره استدلال شده که در آن سخن از پيامبري است که از کنار يک آبادي عبور کرد؛ در حالي که ديوارهاي آن فرو ريخته بود و اجساد و استخوان هاي اهل آن در هر طرف پراکنده شده بود. ازخود پرسيد: چگونه خداوند اين ها را پس از مرگ زنده مي کند؟ امّا خدا او را يک صد سال ميراند و سپس زنده کرد و به او گفت: چقدر درنگ کردي؟ عرض کرد: يک روز يا قسمتي از آن. فرمود: نه، بلکه يکصد سال بر تو گذشت. اين پيامبر، «عُزير» باشد يا پيامبر ديگري تفاوت نمي کند؛ مهم صراحت قرآن در زندگي پس از مرگ در دنيا است؛ فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَه (4) خدا او را يکصد سال ميراند سپس زنده کرد.
3. در آيه 55 و 56 سوره بقره درباره بني اسرائيل مي خوانيم که گروهي از آنها بعد از تقاضاي مشاهده خداوند، گرفتار صاعقه مرگباري شدند و مردند.
سپس خداوند آنها را به زندگي برگرداند تا شکر نعمت او را به جا آورند: ثُمَّ بَعَثْناکُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُون (5) سپس شما را پس از مرگتان، حيات بخشيديم شايد شکر (نعمت او را) بجا آوريد.
4. در آيه 110 سوره مائده ضمن برشمردن معجزات حضرت عيسي (ع) مي خوانيم: وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتى‏ بِإِذْني (6)مردگان را با فرمان من زنده مي کردي.
اين تعبير نشان مي دهد که مسيح (ع) از اين معجزه (زنده کردن) استفاده کرد؛ بلکه تعبير فعل مضارع (تخرج)، دليل بر تکرار آن است و اين خود يک نوع رجعت براي بعضي محسوب مي شود.
5. در سوره بقره آيه 3 در مورد کشته اي که در بني اسرائيل براي پيدا کردن قاتلش نزاع و جدال برخاسته بود، مي فرمايد: دستور داده شد گاوي را با ويژگي هايي سر ببرند، بخشي از آن را بر بدن مرده زنند تا به دنيا بازگردد (و قاتل خود را معرفي کند و نزاع خاتمه يابد)؛ فَقُلْنا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِها کَذلِکَ يُحْيِ اللَّهُ الْمَوْتى‏ وَ يُريکُمْ آياتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُون (7) سپس گفتيم: «قسمتى از گاو را به مقتول بزنيد! (تا زنده شود، و قاتل را معرفى کند) خداوند اين گونه مردگان را زنده مى‏کند و آيات خود را به شما نشان مى‏دهد شايد انديشه کنيد.

وقوع رجعت و زنده شدن مردگان
انسان در روز قيامت چگونه زنده مى شود؟
قرآن مجيد در آيات زيادى، چگونگى زنده شدن انسان در روز قيامت را بيان کرده است که به برخى از آنها اشاره مى کنيم:
الف) در آيه 68 سوره زمر مى فرمايد: (وَ نُفِخَ فِى الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِى السَّموتِ وَ مَنْ فِى الأَرْضِ إلاّ مَنْ شآءَ اللّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيه أُخْرَى فَإِذاهُمْ قِيامٌ ينْظُرُونَ)؛ و در «صور» دميده مى شود، پس همه کسانى که در آسمان ها و زمينند مى ميرند، مگر کسانى که خدا بخواهد، سپس بار ديگر در «صور» دميده مى شود، ناگهان همگى به پا مى خيزند و در انتظار [حساب و جزا] هستند.
از اين آيه و آيات ديگر استفاده مى شود که براى مردن و زنده شدن انسان ها، دوبار در «صور» (شيپور)، دميده مى شود: يک بار در پايان دنيا که همه خلايق مى ميرند و بار ديگر در آستانه رستاخيز که همه مردگان به نواختن آن زنده مى شوند.
ب) قرآن کريم مى فرمايد: (کَما بَدَأَکُمْ تَعُودُونَ)[22]؛ [بدانيد] همان گونه که در آغاز شما را آفريد [بار ديگر در رستاخيز] باز مى گرديد.
د) قرآن کريم مى فرمايد: همان گونه که گياهان از زمين هاى مرده، پس از نزول باران حيات بخش به حرکت در مى آيند، مردگان نيز در قيامت زنده مى شوند؛ چنان که در آيه 5 و 6 سوره حج مى فرمايد: زمين را [در فصل زمستان]خشک و مرده مى بينى، امّا هنگامى که آب باران بر آن فرو مى فرستيم، به حرکت در مى آيد و مى رويد و از هر نوع گياهان زيبا مى روياند.
اين به خاطر آن است که [بدانيد] خداوند حق است و اوست که مردگان را زنده مى کند و بر هر چيزى تواناست. و در آيه 19 سوره روم مى فرمايد: (يخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيتِ وَ يخْرِجُ المَيتَ مِنَ الحَىِّ وَ يحْيى الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ کَذلِکَ تُخْرَجُونَ)؛ او زنده را از مرده بيرون مى آورد و مرده را از زنده و زمين را پس از مردنش حيات مى بخشد و به همين گونه روز قيامت[ از گورها] بيرون آورده مى شويد. در آيه 9 از سوره فاطر نيز مى فرمايد: خداوند کسى است که بادها را فرستاد تا ابرهايى را به حرکت در آورد؛ سپس ما اين ابرها را به سوى زمين مرده اى رانديم و به وسيله آن، زمين را پس از مردنش زنده مى کنيم، رستاخيز نيز همين گونه است.
گردآوري: بخش مذهبي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۱۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«هیس، هیچی نیس!» از یک اردیبهشت به آنتن می‌رسد/ رونمایی از پوستر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی مجموعه، سریال نمایشی «هیس، هیچی نیس!» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا عطارد و کارگردانی حسین حقانی با نگاهی طنز به رویدادهای تاریخی جهان ساخته شده است و اثری اقتباسی است که از هفته آینده و ابتدای اردیبهشت از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

این مجموعه که فضایی طنازانه دارد و برای مخاطب نوجوان تولید شده است همزمان با پخش از شبکه دو از شبکه امید نیز روی آنتن می‌رود.

قصه‌های «هیس، هیچی نیس» در فضایی فانتزی روایت و به تصویر کشیده می‌شود و از آیتم‌های مختلفی از جمله دادگاه، استعدادیابی، سراشپز، تاریخ کاغذی و … تشکیل شده که آیتم سرآشپز ترکیبی از کار رئال و عروسکی است.

این مجموعه نخستین محصول مرکز تولیدات نوجوان سوره است که توسط سازمان سینمایی سوره برای مخاطب نوجوان تولید شده است.

در «هیس، هیچی نیس!» از بازیگران تئاتری بهره گرفته شده است که ۱۵ بازیگر اصلی و ۲۰ بازیگر فرعی را شامل می‌شوند.

مجید امیری، علی فرحناک، حمید لاجوردی، ماشالله کوهستانی، مهدی برقعی، مجید بخششیان، محمد حاج بابایی، مهناز رودساز، مهدی ملاک و جواد پیروزی از جمله این بازیگران هستند.

همچنین زینب یزدانی سرپرست پژوهشگران، مجید بخششیان سرپرست نویسندگان و مهناز رودساز نویسنده فیلمنامه این مجموعه هستند که فصل نخست آن در ٢۶ قسمت به نگارش درآمده است.

سازمان سینمایی سوره، مرکز تولیدات نوجوان را با هدف تمرکز بر مخاطبان کودک و نوجوان و به عنوان یکی از بازوهای تولید آثار هنری خود تاسیس کرده است.

کد خبر 6080873 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • تحلیلگر نظامی صهیونیست: قیامت را به چشم دیدیم
  • خداوند در عذاب‌های جهنم چقدر تخفیف می‌دهد؟!
  • هر حق‌الناسی، حق‌الله هم است
  • شاخصه‌های هنر انقلاب در دانشگاه درست تعریف نشده است
  • «هیس، هیچی نیس!» روی آنتن تلویزیون می‌رود
  • «هیس، هیچی نیس!» از یک اردیبهشت به آنتن می‌رسد/ رونمایی از پوستر
  • یک سریال فانتزی جایگزین «رستگاری» شد
  • فانتزی «هیس، هیچی نیس!» از اول اردیبهشت روی آنتن می‌رود
  • جواز توسل و زیارت قبور برگزیدگان در قرآن و روایات شیعه و سنی
  • چرا برخی نعمت‌ها بر بنی‌اسرائیل حرام شد؟