Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارزش تجارت ایران و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۸.۴ میلیارد یورو بوده است این در حالی است که آمارهای ارایه شده در این حوزه نشان می دهد که عراق به رقیبی برای کشورمان در این حوزه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، کشورمان با توجه به منابع موجود در حوزه های مختلف صنعت، معدنی، کشاورزی و انرژی و همچنین با توجه به جمعیت قابل توجه بازارخوبی برای کالاهای کشورهای مختلف بوده و است از این رو کشورها به دنبال برقراری همکاری با ایران برای عرضه کالاهای تولید خود هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتحادیه اروپا نیز در این میان همواره تمایل خود را برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی با ایران نشان داده است و آمارهای ارائه شده در این زمینه حاکی از آن است که ارزش تجارت ایران و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۸.۴ میلیارد یورو بوده که از این مقدار ۹.۵ میلیارد یورو مربوط به صادرات و ۸.۹ میلیارد یورو مربوط به واردات ایران از این اتحادیه بوده است.

 

بنابراین گزارش با وجود این حجم مبادلات اما صادرات کشورمان به اتحادیه اروپا در اثر عواملی چون تحریم ها کاهش داشته است به طوری که در سال ۲۰۱۸ صادرات ایران به اتحادیه اروپا نسبت به سال ۲۰۱۷ با کاهش ۶.۴ درصدی مواجه شده و ارزش واردات ایران از این اتحادیه نیز ۱۷.۶ درصد کاهش یافته است.

 

در توضیح بیشتر در این زمینه معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به روند نفوذ رقبای ایران در بازارهای صادراتی اروپا پرداخته و نوشته است: «روند صادرات ایران به اتحادیه اروپا طی سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ با وجود نوساناتی که داشته، در مجموع با کاهش حدود ۵ میلیارد یورویی طی ۱۲ سال همراه بوده است.

 

در سال ۲۰۰۷ صادرات کالایی عراق به اتحادیه اروپا به لحاظ ارزشی کمتر از یک دوم صادرات ایران بوده است. این در حالی است که اکنون صادراتش به این اتحادیه بیش از ۱.۵ برابر صادرات ایران به اتحادیه اروپاست و در سال ۲۰۱۸ نیز حدود ۱۶.۴ میلیارد یورو کالا به این منطقه صادر کرده است.»

 

بنا بر گزارش معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران «صادرات ۹.۵ میلیارد یورویی کالا از ایران به اتحادیه اروپا و واردات حدود ۹ میلیارد یورویی ایران از این منطقه، تراز بازرگانی ۰.۵ میلیارد یورویی ایران و اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۱۸ رقم زده است. در حالی که کشور عراق با ۱۶.۴ میلیارد یورو صادرات کالا به اتحادیه اروپا و ۳.۶ میلیارد یورو واردات کالا از این منطقه در سال ۲۰۱۸ تراز بازرگانی ۱۲.۷ میلیارد یورویی با اتحادیه اروپا داشته است.

 

تراز بازرگانی ایران با اتحادیه اروپا طی سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ حدود ۳.۴ میلیارد یورو کاهش یافته؛ در حالی که طی این مدت تراز بازرگانی عراق با اتحادیه اروپا حدود ۷.۳ میلیارد یورو به نفع عراق افزایش داشته است. شیب تند بهبود تراز بازرگانی عراق طی سه سال اخیر می تواند بازتاب تلاش عراق برای توسعه روابط تجاری خود با کشورهای اروپایی باشد.

 

 

بهبود قابل توجه تراز بازرگانی عراق با اتحادیه اروپا عمدتا به دلیل افزایش صادرات کالایی عراق به این منطقه بوده است. به نظر می رسد سهم عراق در میزان وارداتی که اتحادیه اروپا از کشورهای خارج از منطقه خود دارد، به طور قابل ملاحظه ای در حال افزایش است؛ به طوری که این سهم در سال ۲۰۱۸ به حدود ۰.۸ درصد رسیده است. در حالی که در سال ۲۰۱۸ سهم ایران در واردات اتحادیه اروپا از کشورهای خارج از منطقه حدود ۰.۵ درصد برآورد می شود که با احتساب نفت محاسبه شده است.

 

یادآور می شود: دو کشور ایتالیا و اسپانیا در سال ۲۰۱۸ بزرگترین مقاصد صادراتی ایران بوده اند و عمده واردات ایران نیز از دو کشور آلمان و ایتالیا صورت گرفته است. در سال ۲۰۱۷، میزان صادرات ایران به اتحادیه اروپا ۱۰.۱ میلیارد یورو و میزان واردات نیز ۱۰.۸ میلیارد یورو بوده است. تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ مثبت و معادل ۵۵۲ میلیون یورو بوده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۷ تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا منفی ۷۰۴ میلیون یورو بوده است.

 

در حالی که کالاهای صادراتی عراق در سال ۲۰۱۸ عمدتا به کشورهای یونان، ایتالیا، هلند، اسپانیا و آلمان صادر شده است. صادرات کالایی عراق به یونان طی سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ حدود ۴.۵ میلیارد یورو افزایش یافته و به عبارتی بیش از ۶۳ درصد تغییر ارزش صادرات عراق به اتحادیه اروپا طی این مدت به علت افزایش صادرات کشور به یونان بوده است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان سیل کمک به سیل زدگان خسارت سیل مسابقات قرآن سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم نیمه شعبان خبرگزاری شبستان عراق ایران اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۲۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاورمیانه در لبه پرتگاه است

به گزارش جام جم آنلاین، «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه به رادیو اسپانیایی «اوندا سرو» (Onda Cero) با اشاره به تحولات منطقه غرب آسیا گفت: ما بر روی لبه یک پرتگاهیم و باید از آن دوری کنیم.

به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: ما باید روی ترمز بزنیم و دنده را عوض کنیم!

بورل گفت، انتظار حمله‌ای از سوی رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات ایران را دارد، اما امیدوار است که این مساله به تنش بیشتر منجر نشود.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین ادامه داد، یک اختلاف‌نظر فاحش در داخل ائتلاف جناح راستی اسرائیل بین افراط‌گرایان حامی اقدام تلافی‌جویانه خشن و یک فراکسیون میانه‌روتر و معقول وجود دارد.

یکشنبه روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران کشورمان در سوریه، از جمله شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

سپاه در اطلاعیه شماره ۲ خود با اشاره به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نسبت به هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران، تاکید کرد: هرگونه تهدید آمریکا و رژیم صهیونیستی از مبدأ هر کشوری با پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به منشأ تهدید مواجه می‌شود.

دیگر خبرها

  • اتحادیه اروپا : اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل بی‌سابقه بود
  • خاورمیانه در لبه پرتگاه است
  • اتحادیه اروپا تحریم ها علیه ایران را گسترش می دهد
  • بورل : پیام اروپا را به امیرعبداللهیان منتقل کردم؛ از ایران می‌خواهم که تنش تشدید نشود
  • بورل: اروپا حملات ایران علیه اسرائیل را به شدت محکوم می‌کند
  • رایزنی «بورل» با «امیرعبداللهیان»
  • جلسه فوق العاده وزرای خارجه اتحادیه اروپا در پی حمله ایران
  • بورل: خواهان کاهش تنش در منطقه هستیم
  • برقراری آتش‌بس پایدار در فلسطین تنها راه موثر و مطمئن برای استقرار صلح در غرب آسیا است
  • تولیدکننده ۹۰ درصد زعفران جهان هستیم/ اسپانیا، بزرگترین صادرکننده مجدد زعفران ایرانی