Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@05:16:10 GMT

نگاهی به آخرین وضعیت روستاهای سیل زده در بردسکن

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۳۱۵۳

نگاهی به آخرین وضعیت روستاهای سیل زده در بردسکن

بارندگی شدید در دو روز اخیر موجب بروز سیل در بردسکن و بسته شدن راههای ارتباطی و انسداد مسیرهای روستایی شد و خساراتی به بخشهای کشاورزی، مزارع، زیرساختها و تاسیسات شهری وارد کرد.
در شهرستان بردسکن که در جنوب غربی خراسان رضوی قرار گرفته سیلاب به منازل مسکونی برخی روستاها از جمله محمد آباد، کلاته نای و سیف آباد خسارتهایی زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دهیار روستای سیف آباد روز چهار شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان بردسکن دارای 335 خانوار و هزار و 80 نفر جمعیت است که شغل غالب آنها دامداری و کشاورزی است.
محمد توکلی افزود: با توجه به حجم بالای بارش باران، آب از سمت جاده بجستان به سمت روستا روان شده بود و با توجه به اینکه منازل قدیمی پشت روستا خشت و گلی بودند و احتمال داشت ورود سیلاب به این منازل مشکل ساز شود صبح روز 26 فروردین ماه تعداد 400 نفر از ساکنان این محله روستا به زائرسرای امام رضا(ع) منتقل شدند.
وی ادامه داد: با کمک مسئولان ستاد بحران و با همت مردم سیلاب، به سمت خانه های قدیمی روستا هدایت شد و اگر نه همه روستا در معرض سیلاب قرار می گرفت و مشکلات بیشتری پیش می آمد.
دهیار روستای سیف آباد گفت: با هدایت سیلاب به مسیر خانه های قدیمی که پراکندگی جمعیت در آنها کمتر بود اوضاع مدیریت شد هرچند 12 منزل مسکونی روستایی 100 درصد تخریب و 10 رأس گوسفند هم تلف شدند.
توکلی افزود: خساراتی هم به مزارع و باغات پسته و انگور وارد شد و یک مرغداری در ورودی روستا هم به زیر آب رفت اما خوشبختانه هیچ گونه تلفات انسانی نداشتیم.
او ادامه داد: دیروز با همت مسئولان، زمینه تخلیه آب از منازل روستائیان و معابر روستا فراهم شد و امکان حضور روستائیانی که منتقل شده بودند فراهم گردید و کسانی که منازلشان تخریب شده بود هم در مسجد روستا که سازه مستحکمی دارد به طور موقت اسکان یافتند.
دهیار روستای سیف آباد گفت: در حال حاضر هیچ نگرانی ای در روستا وجود ندارد و آب گرفتگی منازل روستایی هم برطرف شده است.
سرپرست فرمانداری بردسکن نیز گفت: در شهرستان بردسکن 11هزار و 500 واحد مسکن روستایی وجود دارد که 70 درصد این واحدها به مقاوم سازی نیاز دارند چون در مقابل حوادث غیرمترقبه استحکام ندارند به طوری که در باندگیهای امسال بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به 789 واحد مسکونی روستایی بردسکن خسارتهایی وارد شده است.
ابراهیم قاسم پور افزود: در شهرستان بردسکن ظرف دو روز بیش از 110 میلیمتر باران بارید که این حجم بارش در منطقه بی سابقه بود و اگر چه از روزهای قبل تدابیر لازم اندیشیده شده و با کمک اعضای ستاد مدیریت بحران امکانات لازم و مناسب فراهم شده بود اما برای حفظ جان مردم مجبور شدیم اهالی سه روستای سیف آباد، محمد آباد و کلاته نو را در دو نقطه امن یعنی حسینیه شهر بردسکن و زائرسرای علی ابن موسی الرضا (ع) اسکان دهیم.
وی با قدردانی از کمکهای شهرداری کاشمر، خیرین و بخش خصوصی بردسکن، دهیاران و اعضای شوراهای شهر و روستا و مردم ادامه داد: خوشبختانه در بحران اخیر، اوضاع به خوبی مدیریت شد.
سرپرست فرمانداری بردسکن گفت: تنها در شهر بردسکن حدود 200 مورد آب گرفتگی رخ داد که با تلاش مدیریت شهری مشکلی برای مردم ایجاد نشد و در مناطق روستایی هم آب گرفتگی منازل و فرونشست زمین را شاهد بودیم ولی هیچ اتفاقی که منجر به تلفات جانی در منطقه شود رخ نداد.
قاسم پور افزود: کارشناسان دستگاههای مختلف مشغول ارزیابی اولیه و برآورد خسارات ناشی از سیل هستند اما چیزی که هم اکنون می توان گفت این است که بیشترین حجم خسارت در بردسکن به بخش کشاورزی، حمل و نقل جاده ای و منازل مسکونی روستایی وارد شده است.
وی اضافه کرد: با عادی شدن شرایط مردم روستاهایی که در اماکن اسکان موقت حضور داشتند از صبح امروز به روستاهای خود بازگشتند و برای تعدادی که واحدهای مسکونی شان 100 درصد تخریب شده با هماهنگی بنیاد مسکن واحدهای استیجاری در اختیار گذاشته شده است.
سرپرست فرمانداری بردسکن با اشاره به وجود هشت بند خاکی در این شهرستان گفت: خوشبختانه با وجود حجم بالای بارش باران و سرریز شدن بندها توانستیم سیلاب را مدیریت کنیم و سرریز بندها به مسیری هدایت شد که هیچ مشکلی برای امنیت جانی مردم ایجاد نشد.
قاسم پور افزود: از آغاز بارندگیهای اخیر در شهرستان بردسکن، شبکه بهداشت ودرمان، بیمارستان و اورژانس به حالت آماده باش کامل درآمدند و وضعیت درمانی افراد سیل زده تحت کنترل بود و از لحاظ خدمات دهی مشکلی نداشتیم.
شهرستان 70هزار نفری بردسکن با سه بخش مرکزی، انابد و شهرآباد در فاصله 273 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.
نیمی از جمعیت شهرستان بردسکن با داشتن 300 پارچه روستا و آبادی روستایی هستند.
1922/7497
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 بخش کشاورزی حمل و نقل سیل شوراهای شهر و روستا کشاورزی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۳۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاهای آذربایجان شرقی

 حسینی در نشست بررسی طرح‌های عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا اعتبار مورد نیاز برای اجرای ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاهای آذربایجان شرقی را بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: هماهنگی‌های لازم با آب منطقه‌ای استان صورت گرفته است تا تمام طرح‌ها در موعد مقرر و با تزریق اعتبارات مصوب تکمیل و آماده بهره برداری شود.

 وی گفت:اجرای طرح‌های آبرسانی برای روستا‌های استان نیازمند تامین و جاگذاری ۱۹ مخزن بزرگ آب و همچنین ۶ هزار و ۲۰۰ متر لوله گذاری برای خط انتقال است.

حسینی افزود: ماموریت آبرسانی به مناطق محروم و روستایی و نیز مدرسه سازی در روستا‌های هدف قرارگاه پیشرفت سپاه عاشورا با جدیت و بدون وقفه در حال پیگیری و اجرا است و مصمم هستیم با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و آموزش و پرورش آذربایجان شرقی علاوه بر ۶۱ طرح آب روستایی ساخت ۱۲ مدرسه روستایی را نیز امسال به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به افزایش تنش آبی در سال‌های اخیر در آذربایجان شرقی به خصوص در مناطق روستایی یکی از رسالت‌های اصلی و مهم قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را توجه به رفع مشکلات اقتصادی مناطق محروم عنوان کرد.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا ادامه داد: طبق تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه جدی به مناطق محروم قرارگاه پیشرفت سپاه عاشورا بدون وقفه به صورت جدی هم در حوزه آبرسانی به روستا‌های هدف و هم در حوزه ساخت، تجهیز و تعمیر مدارس ماموریت‌های خود را دنبال می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ۹۸ درصد جمعیت روستاهای بوشهر از راه آسفالته بهره‌مند شدند
  • بازدید فرماندار سرباز از خسارات بارندگی و سیل از راه‌های روستایی
  • تلاش برای تخلیه سیلاب از منازل زرند/تخریب شبکه آب شرب ٨ روستا
  • خسارت بارش باران درشمال اصفهان/سیلاب در روستای صالح‌آباد جاری شد
  • کنتور برق ۸۵ درصد روستاهای کردستان تکخوانی شد
  • اجرای ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاهای آذربایجان شرقی
  • اجرای ۲۳ طرح آب‌رسانی در شهرستان ایجرود
  • بیش از هفت هزار قطعه زمین در روستاهای مهاباد آماده تحویل به متقاضیان مسکن
  • انتخاب شورای شهر انابد به عنوان شورای شهر نمونه شهرستان بردسکن
  • آب سد شهدای تنگ ارم به روستاهای این بخش رسید