ميدانيم تبليغات سيما مخاطبان را عصبي ميکند اما اقتضاي شرايط اقتصادي سازمان است
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۳۴۶۵
خبرگزاري آريا- رضا پورحسين قائم مقام معاون سيماي سازمان صداوسيما ضمن تأکيد مجدد بر تکليف قانوني تلويزيون براي درآمدزايي، از محدوديت براي استفاده از کدهاي دستوري در برنامههاي تلويزيوني خبر داد.
به گزارش آريا، رضا پورحسين قائم مقام معاون سيماي صداوسيما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره انتقادات مطرح شده نسبت به حجم حضور اسپانسرها و مشارکت آنها در ساخت برنامههاي تلويزيون تأکيد کرد: خود تلويزيون و اساساً سازمان صداوسيما هم از اين حجم آگهي بازرگاني و مشارکت اسپانسرها در توليد برنامهها راضي نيست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وي با اشاره به تأمين نشدن بودجه لازم صداوسيما تصريح کرد: آن ميزان از بودجهاي که بايد توسط دولت و يا با تصويب مجلس به سازمان داده شود، به ما نميرسد و تکليف ميکنند که خود تلويزيون بايد درآمدزايي داشته باشد. خود ما هم ميدانيم که اين حجم از تبليغات به عصبانيت مخاطب منجر ميشود ولي تکليفي است که بر دوش سازمان گذاشته شده است.
تلويزيون لاجرم به آگهي بازرگاني تن ميدهد
پورحسين اضافه کرد: شرايط اقتصادي سازمان اينگونه اقتضا ميکند که به اين شيوهها رفتار شود، ضمن اينکه شرايط اقتصادي کشور هم چندان مناسب نيست و ما هم تابع اين شرايط هستيم و بايد کمک کنيم تا از اين شرايط عبور کنيم. بنابراين لاجرم صداوسيما به مشارکت و آگهي بازرگاني تن ميدهد.
وي درباره نحوه همکاري با اسپانسرها عنوان کرد: البته هرگاه سازمان با مساله قانوني و شرعي مواجه شود حتماً اقدام عاجل انجام ميدهد.
پورحسين در واکنش به اينکه برخي از نظر فقهي به قرعهکشيها و جوايز تلويزيون ايراد وارد کردهاند هم گفت: متخصصان و اهل فقه بايد در اين زمينه اظهارنظر کنند که البته بايد از مبادي رسمي کشور به دست ما برسد. با اين وجود البته فعلاً قرار است که از کدهاي دستوري (ستاره-مربعها) استفاده نشود.
اشکال جديد ورود اسپانسر به تلويزيون
وي درباره راهاندازي مسابقات آنلاين و زنده نيز يادآور شد: حضور اسپانسرها در تلويزيون اشکال متفاوتي ممکن است به خود بگيرد استفاده از نوع مشارکت به طراحي نياز دارد ولي اينگونه نيست که اين کارها رها باشد و بحثهاي فني و حرفهاي در اين باره صورت ميگيرد.
قائم مقام معاون سيما در بخش ديگر درباره رويکرد تلويزيون در زمينه نقد به خصوص در قالب برنامههاي طنز هم اظهار کرد: به لحاظ اخلاقي «انصاف» و به لحاظ اجتماعي «اعتدال» جزو ويژگيهايي است که بايد در همه موارد از جمله طنز رعايت شود. البته مرز باريکي وجود دارد ولي کسي که طنز کار ميکند ميداند که ممکن است طنز او از دايره نقد خارج شده و به لودگي و يا تخريب نزديک شود.
وي افزود: هر چيز که مشخصاً بوي مسخرگي، لودگي و حرف سبک بدهد قاعدتاً موردتوجه قرار نميگيرد. البته برخي از مباحث، تفسيري چندگانه دارد و در عين حال ما اين را هم بايد در نظر بگيريم که طنز نوعي گزندگي هم دارد.
در تلويزيون بيشتر تشويق داريم تا توبيخ
وي درباره برخورد اخير با مديران شبکه نسيم به واسطه پخش برنامه «دورهمي» نيز گفت: نکتهاي که درباره رعايت انصاف و اعتدال گفتم ناظر به شبکه خاصي نيست اما تصميم مديريتي بوده و مديران براي اشخاص و افراد تمهيداتي از قبيل تذکر شفاهي و کتبي دارند و گاهي براي اداره امور کارهاي انضباطي هم انجام ميدهند. البته در تلويزيون بيش از اينکه ما تذکر و توبيخ داشته باشيم تشويق و پاداش داشتهايم.
پورحسين ادامه داد: در اين حجم وسيع از برنامهسازي چنين اتفاقاتي هم ممکن است رخ دهد که البته نبايد پيش بيايد ولي بايد به نيت افراد هم توجه داشته باشيم که فکر ميکنم نيت بدي پشت اين ماجرا نبوده است.
وي در پايان سخنانش درباره بحث مجريان ممنوعالتصوير مثل احسان کرمي هم عنوان کرد: ماجراي ممنوعالتصويريها در تلويزيون گاهي به شرايطي بستگي دارد که اگر از ناحيه حراست و مديريت باشد به خود افراد گفته ميشود و نزد خودشان حتماً دليل مشخص است و الزاماً همه موارد دلايل خيلي حادي ندارد. درباره آقاي کرمي هم در جريان نيستم.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۳۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تقدیر شورایعالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
مسعود ده نمکی کارگردان، حسن وارسته سرپرست نویسندگان، حمیدرضا هدایتی، پویا امینی، رضا توکلی، کاوه سماک باشی، رضا استادی، افشین سنگ چاپ، نیما شاهرخ شاهی، حسین مجد طراح صحنه و... از حاضران در این جلسه بودند.دلگرمی برنامهسازان
دراین مراسم ابتدا خسروپناه با تجلیل ازمحتوا و ساختار سریال که توانسته بود بخش عظیمی از مخاطبان را به تماشای سریال بنشاند، از بازیهای خوب بازیگران و نوآوری در جلوههای ویژه و محتوای مرتبط با مضامین دینی و روایی و همچنین متن متکی بر پژوهش و تحقیق تقدیر به عمل آورد.ضمنا برخی دیگر از اعضای شورا که در این مراسم حضور داشتند با تشکر از صداوسیما و برنامهها و سریالهای تدارک دیده شده در ماه رمضان و نوروز،این سریال رایکی ازموفقیتهای برجسته تلویزیون در سریالسازی متناسب با ایام ماه مبارک دانستند.مسعود ده دنمکی، کارگردان سریال هم با تشکر ازشورای عالی انقلاب فرهنگی گفت این شورا در کنار وظیفه ذاتی خود که نگهبانی از فرهنگ و هنر کشور است، با رویکرد حمایتی و تجلیل از آثار نمایشی وارد این کار شده است.وی این نوع تجلیلها و تقدیرها را برای برنامهسازان دلگرمکننده دانست.در انتهای مراسم از عوامل این سریال تقدیر شد.
یک قصه ماورایی
برنامههای رمضان و نوروز گذشته مخاطبان زیادی را با خود همراه و نظر کارشناسان را نیز جلب کرد، بهویژه برنامههای قرآنی. در میان سریالها رستگاری نیز محتوایی قرآنی داشت. سریال رستگاری به کارگردانی مسعود دهنمکی ماه رمضان اخیر روی آنتن شبکه دو سیما رفت. در این سریال که به قلم حسن وارسته به نگارش درآمده بود، بازیگرانی نظیر محمود پاکنیت، سولماز حصاری، مهدی سلوکی، پویان امینی، رامین راستاد و.. به ایفای نقش پرداختند. رستگاری، با قصهای ماورایی به موضوع مهم حقالناس میپرداخت. در این سریال با شخصیتپردازی دقیقی که برای نقش حافظ صورت گرفته بود، فضای قصه با وجود جلوههای ویژه و ترسیم کردن فضای برزخ جهنمی و... برای مخاطبان باورپذیر از آب درآمد.محمود پاک نیت، بازیگر این نقش در زمان پخش سریال به جامجم گفته بود: حافظ هم مثل بسیاری از آدمهایی است که میشناسیم. شخصی که وقتی تحت فشار قرار میگیرد عکسالعملش با زمانی که شاد است، فرق میکند. این، بعدهای مختلف یک آدم را نشان میدهد. حافظ شخصی مذهبی است. به حلال و حرام پایبند است اما در این مسیر برای خود سیاستهایی دارد و گاهی دلیلتراشی میکند. مثلا در مسأله چاه زدن فکر میکند چون زمین را خریده، آب آن زمین را هم خریده است. خود را مبرا از گناه میداند. او هم مثل تمام آدمها گاهی مسائل مادی برایش ارزشمندتر از هر چیزی میشود. در این راه اشتباهاتی میکند. فامیل او رستگاری است اما او در طول قصه با این رستگاری مواجه میشود. درواقع فراتر از فامیل شخصیت حافظ، آدمهای قصه با رستگاری و رسیدن به آن مواجه میشوند.با توجه به جذابیت این دست آثار برای مخاطبان، وی درباره طیف مخاطبان سریال بیان کرد: مذهب در تمام زندگی ما ریشه دارد. انسان هر دین و مذهبی اعم از بودایی، مسیحی، یهودی و... داشته باشد، خدا در وجود او ریشه دارد. همه به خدا و روز جزا باور دارند. ما مسلمانان به قیامت اعتقاد داریم و این سریال هم با قیامت آغاز میشود. آدمها از زیر خاک بلند میشوند؛ روز رستاخیز است و همه باید در سؤال و جواب شرکت کنند. همانطور که قرآن میگوید همه اعضای شما را به هم پیوند میدهیم حتی اگر تجزیه شده باشد. بنابراین شما به حالت اولیه برمیگردید. در تیتراژ میبینیم که افراد از گور برمیخیزند. جذابیت این قصه و این ژانر برای تماشاگر همین است که چیزهایی را که خوانده و شنیده بهصورت عینی میبیند. بهتازگی شخصی به من گفت این آثار لب تیغ است. ممکن است فقط افراد مذهبی این سریال را دنبال کنند و برای همه جذاب نباشد اما به اعتقاد من افراد غیرمذهبی و کسانی که بسیاری از اعتقادات من و امثال مرا ندارند، سریال را بهعنوان یک کار متفاوت نسبت به همه کارهایی که تا امروز در صداوسیما انجام شده، تماشا میکنند.همانطورکه بیان شد در این سریال از جلوههای ویژه نیز به صورت خاص بهره برده شده و این موضوع در کنار سوژه آن که بسیاری از انسانها را با خود درگیر کرده، توانست نظرمخاطبان را جلب کند. بهگونهای که در بررسی پیامکهای ارسالی اخیر به سامانه ۱۶۲ نیز شاهد پرتکرار بودن کلیدواژ سریال رستگاری بودیم که اغلب با نظرات مثبت همراه بود.