برنده جایزه نوبل از تولد تا مرگ
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۳۵۴۰
تهران- ایرنا- پل گرینگارد، یک عصبشناس آمریکایی بود که تلاش 15 ساله او برای درک چگونگی برقراری ارتباط بین سلول های مغز، بینش جدیدی را نسبت به بیماریهای روانی ایجاد کرد و جایزه نوبل را برای وی به ارمغان آورد.
به گزارش روز ....گروه اخبار علمی ایرنا از نیویورک تایمز، گرینگارد تمام جایزه نقدی نوبل را که 400 هزار دلار بود، صرف ایجاد یک جایزه آکادمیک به یاد مادرش کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گرینگارد در سال 1925 میلادی ( 1303 )در بروکلین نیویورک به دنیا آمد. پدر او فروشنده عطر و مادرش خانهدار بود، اما در هنگام تولد او جان خود را از دست داد. او دوران ابتدایی و متوسطه را در مدارس عمومی بروکلین و کویینز گذراند و از مدرسه فارست هیل فارغالتحصیل شد. سپس به نیروی دریایی پیوست و به عنوان تکنسین برق به گروهی از محقان ام آی تی پیوست که در حال توسعه سیستمهای هشدار راداری به منظور محافظت از کشتیهای نیروی دریایی در جنگ جهانی دوم بودند.
پس از خدمت در ارتش وارد کالج همیلتون شد و توانست در رشته ریاضی و فیزیک از آنجا فارغالتحصیل شود. او در سال 1948 ( 1327 )مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد و وارد حوزه فیزیک نظری شد. اما همواره نگران بود که نتایج تحقیقات او برای ساخت سلاحهای اتمی که در آن زمان یک حوزه تحقیقاتی بسیار جدید محسوب میشد، مورد استفاده قرار گیرد.
به همین علت وارد حوزه نوظهور تحقیقات بیوفیزیک شد که در آن از ریاضی و فیزیک برای حل مسائل بیولوژیکی استفاده میشود. با وجود این که اغلب محققان این حوزه در حال مطالعه سیگنالهای الکتریکی سلولهای عصبی بودند، او به سراغ سیگنالهای شیمیایی رفت که حوزهای بکر محسوب میشد.
گرینگارد مدرک دکترای خود را در سال 1953 ( 1332) از دانشگاه جان هاپکینز دریافت کرد و پس از گذراندن یک دوره 5 ساله پسا دکتری در صنایع دارویی، در سال 1968 (1347) به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه ییل مشغول به کار شد. او پیش از ورود به ییل چندین ماه را در دانشگاه وندربیلت صرف همکاری با دکتر ارل ساترلند جونیور کرد که یک بیوشیمیدان برجسته بود. ساترلند در حوزه سیگنالهای شیمیایی که در سلولهای بافت چربی و عضلات در واکنش به پیامهای دریافتی از هورمونها ایجاد میشوند، اکتشافات متعددی داشت و جایزه نوبل 1971( 1350) را در حوزه فیزیولوژی یا پزشکی به دست آورد. گرینگارد در سال 1983 ( 1362 )به دانشگاه راکفلر منتقل شد و باقی فعالیت حرفهای خود را در آنجا ادامه داد.
گرینگارد جایزه نوبل سال 2000 در رشته فیزیولوژی یا پزشکی را به طور مشترک با دکتر آروید کلارسون از کشور سوئد و دکتر اریک آر کندل از آمریکا به دلیل اکتشافات مستقل مربوط به روشهای انتقال پیامهای حرکتی، حافظه و وضعیت ذهنی توسط سلولهای مغز دریافت کرد. این اکتشافات بینش جدیدی را درباره اختلالات مربوط به خطاهای ناشی از ارتباطات سلولی مانند پارکینسون، اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و اعتیاد به مواد مخدر ایجاد کرد.
غم از دست دادن مادر، گرینگارد را به شدت آرزده میکرد، در حالی که او هیچ نشان و یادگاری از مادر نداشت. به همین علت گرینگارد پس از دریافت نوبل، به یاد مادرش، جایزه نقدی نوبل را به ایجاد یک جایزه آکادمیک به نام Pearl Meister Greengard Prize برای زنان فعال در تحقیقات بیومدیکال اختصاص داد.
علمی **9259**1485
منبع: ایرنا
کلیدواژه: علمي آموزشي نوبل نورون سيگنال مغزي
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۳۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومیت غزه با روایت نشان داده میشود
به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه ملی داستان و بازآفرینی، امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت، با حضور سعید لشکری معاون راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی، احمد نوری رییس این جایزه ملی و رییس حوزه هنری اصفهان، حبیب احمدزاده دبیر اولین دوره جایزه ملی داستان و بازآفرینی، سعید لشکری معاون راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی، میلاد عرفان پور مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری، دکتر علی عباسی مشاوره علمی این جایزه بازآفرینی، الهام زارع زاده دبیر اجرایی جایزه مورد اشاره و اصحاب رسانه در سالن مرحومه طاهره صفارزاده حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست نوری گفت: موضوع داستان، موضوع بااهمیتی است که در قالبهای مختلف سینما، تئاتر و هنرهای تجسمی از آن استفاده میشود. گفت و گوهایی درباره تحولی در بازآفرینی داستان برگزار شد که در خلال این گفت و گوها به جایزه ملی داستان و بازآفرینی رسیدیم. امیدواریم داستان در مسیر این جایزه به جایگاه خوبی برای گفتمان سازی برسد.
لشکری در ادامه نشست مذکور گفت: توجه به هنر انقلاب در سراسر کشور برای ما اهمیت دارد. امروز حوزه هنری اصفهان پایگاه جدی برای ما است، هنر در اصفهان از موسیقی و معماری گرفته تا دیگر هنرها مثل تجسمی چشمگیر است، به طوری که اصفهان و هنر به هم آمیخته اند. طراحی جایزه ملی داستان و بازآفرینی که در اصفهان اتفاق افتاد به ریشه قدیمی خود بازمی گردد.
وی با بیان اینکه در مساله فراتهران روایت مهم بود، به روایت اشاره کرد و گفت: روایت قلب این حرکت بود. حوزه هنری خود را مکلف به روایت میداند، روایتی که چند قید دارد؛ هویت انقلاب اسلامی قید اول روایت است. ما پایگاه تاریخ شفاهی هستیم و حوزه و سوره مهر افتخارش این است که سعی کردیم روایت را علاوه بر تاریخ شفاهی، پیش ببریم. در نهایت در فراتهران دنبال ضرب مسئله روایت در عرصه داستان هستیم.
عرفانپور از سخنرانان دیگر این مراسم گفت: در دوره اخیر شاهد تحولاتی در حوزه هنری هستیم که در فعالیتهای مختلف حوزه خودش را نشان داده است. این نهضت در مراکز تخصصی و استانها نیز جریان دارد. مساله فراتهران در حوزه هنری درخشش پیدا کرده و جلوات آن را در برنامههای مختلف کشور میبینیم. اگر بنا باشد در حوزه ادبیات داستانی تحولی اتفاق بیفتد، لزوما بنا نیست تهران متولی باشد، ابراز خرسندی میکنیم این تحول به سکان داری، مدیریت و سیاستگذاری استانها پیش برود. سمنان متولی نشست مدرسه روایت در سطح ملی شده است. بسیاری از هنرمندان انقلاب برآمده از شهرستانها هستند، استانها بار انقلاب را به دوش می کشند و تهران یکی از این استانها است. قرار است در این جشنواره بازآفرینی مورد نظر باشد. رمان و داستان و روایتی که به بازآفرینی متون کهن و شاخص بپردازد، این اتفاق نو و ویژه ای است که از دیگر اتفاقات آن را متمایز میکند.
عباسی در ادامه نشست مورد اشاره گفت: پوستر جشنواره جایزه ملی داستان و بازآفرینی با جشنواره داستان و بازآفرینی همراه است و با موضوع جایزه نزدیکی دارد. همه چیز روایت است. مظلومیت غزه با هیچ چیز جز روایت هنرمند نشان داده نمیشود. این کنش و جنایت توسط هنرمند باید حتما به روایت تبدیل شود.
وی افزود: بازآفرینی به معنی کشف کنش یا سخن آغازین است، این آغاز برای خداست. تکرار و خلق دوباره از یک کنش و سخن آغازین از طرف هنرمند به شرط اینکه نسبت به کنش آگاه باشد، معنی دیگر بازآفرینی است. یک ایرانی حتما باید هویت را در روایتش مشخص کند، اگر در یک اثر هنری در هر قالبی ردپای هویت ملی ایرانی اسلامی نباشد، نمیتوان آن را شاهکار ادبی نامید چرا که نویسنده باید تجربه زیسته خود و خرد جمعی جامعه را در اثرش نشان دهد. اگر در اثر هنرمندی ردپای هویت ملی ایرانی اسلامی نباشد به عنوان نقاد نمیتوانم آن را شاهکار ادبی بنامم.
زارع گفت: انواع هنرها میتوانند زمینه داستان بازآفرینی باشند، امیدواریم هنرمندان بتوانند جریان سازی درستی در این زمینه کنند. در این جایزه ملی دو دسته فعالیت طراحی شده، یک دسته فعالیت رقابتی و دسته دیگر فعالیت ترویجی است. بخش رقابتی تمرکزش بر تولید داستان در پنج بخش رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه، جستارنویسی و طرح داستان است که این بخش از امروز آغاز میشود تا تیرماه ادامه دارد و اختتامیه آن در پاییز ۱۴۰۳ برگزار میشود. یک بخش هم نیز به حمایت از طرحهای داستانی اختصاص دارد که معمولا در راستای حمایت و تولید اثر است. همچنین بخش ترویجی دو گروه کارگاه دارد، کارگاههای داستانی که در استانها برگزار میشود و کارگاههای علمی هم در اصفهان برپا میشود. هر کارگاه با هدایت یکی از داستان نویسان مطرح برگزار میشود.
کد خبر 6086754 الناز رحمت نژاد