Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@00:21:54 GMT

توصیه‌های سلامتی در فصل بهار

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۴۰۷۸

توصیه‌های سلامتی در فصل بهار

فصل بهار برای همه سنین، به ویژه برای سالمندان و صاحبان مزاج سرد و خشک، مناسب‌ترین فصل زندگی محسوب می‌شود. در فصل زمستان دستگاه گوارش قوی‌تر می‌شود و به دلیل نیاز بدن به انرژی بیشتر برای مقابله با سرما، انسان غذای بیشتری می‌خورد در نتیجه فضولات و مواد زائد بیشتری در بدن تولید می‌شوند که به دلیل سرمای زمستان، کاهش فعالیت‌های بدنی و کاهش تعریق امکان تحلیل و دفع پیدا نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از کارشناسان طب سنتی استان، گفت: در فصل بهار به علت گرمای معتدلی که ایجاد می‌شود، مواد زائد رقیق شده و در بدن پخش می‌شود و اگر بدن نتواند آنها را به طور کامل دفع کند، باعث بیماری‌های خطرناکی می‌شود.

شادی امیدی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: مواد زائدی که در زمستان، در بدن ایجاد می‌شود، به سوی اندام‌های ضعیف مانند کشاله‌های ران و زیر پوست، بطن‌های مغزی، غشاهای مغزی، بینی، مفاصل و … جاری می‌شوند و بدن را مستعد ابتلاء به بیماری‌هایی مانند دمل ها و ورم های حلق، زکام، گرفتگی صدا، سرفه، حساسیت‌های فصلی "رینیت آلرژیک"، درد و ورم های مفصلی، وسواس سوداوی و حتی صرع و سکته‌ها می‌کنند.

وی با بیان اینکه، کسانی که در زمستان به سبب پرخوری و کم حرکتی دچار انباشت مواد زائد در بدن شده اند، در بهار بیشتر بیمار می‌شوند، ادامه داد: بهترین زمان شروع پاکسازی بهاره، آغاز بهار طبی، یعنی روزهای پایانی زمستان و روزهای نخست فروردین ماه است که آب و هوا بهاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه، اندام‌های هدف در پاکسازی بهاره، کبد، کلیه‌ها و روده‌ها هستند، اظهار کرد: برای پاکسازی می‌توان از روش‌های سنتی و مرسوم ایجاد لینت مزاج، مانند خوردن آش‌های ملین بهره برد یا در صورت توصیه پزشک متخصص طب ایرانی، از داروی مسهل استفاده کرد.

وی تأکید کرد: افرادی که به هیچ یک از شیوه‌های پاک سازی اخلاط و سموم بدن عادت ندارند، باید در فصل بهار مقدار غذایشان را نسبت به فصل‌های دیگر کمتر کنند تا مواد زائد و سموم کمتری در بدن انباشته شود.

وی با اشاره به این مطلب که پرهیز از نوشیدنی‌های گرمی بخش و یا بسیار تری بخش مانند شربت‌های بسیار شیرین که از انگور یا خرما تهیه شده باشند شیر و دوغ زیاد و … نیز مؤثر است، افزود: پرهیز از زیاد خوردن غذاهای مولد خون مانند شیرینی‌ها، کیک و خامه زیاد و کم کردن معقول مصرف انواع گوشت باید در برنامه غذایی افراد لحاظ شود.

وی با بیان اینکه، در متون طب ایرانی از غذاهایی مانند آش، بورانی اسفناج، بورانی شبدر و یونجه، کاهو سکنجبین، سمنو، آش شبدر و قره قروت به عنوان بهترین و سبک ترین غذاهای ایرانی برای فصل بهار نام برده شده است، تصریح کرد: مصرف این خوراک‌ها موجب پاکسازی خون، تقویت اعصاب و قوای بدن شده، همچنین مصرف حبوباتی مانند ماش، نخود فرنگی و جو نیز توسط حکمای طب ایرانی توصیه شده است.

وی اظهار کرد: پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی، پرهیز از پرخوری، بر هم خوری و با هم خوری، کاهش مصرف خوراکی‌های تلخ و تند و شور و تیز که همگی مزاج گرم دارند، پرهیز از ادویه‌های تند، پرهیز از خوردن میوه‌های لطیف و تری بخش مانند خیار و هندوانه، مصرف نوشیدنی‌های خنک مانند شربت ریواس و عرق‌های گیاهان بهاره چون شاه تره، کاسنی و خرفه، باید در برنامه غذایی بهاره افراد مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه، پرهیز از نوشیدن آب با معده خالی و ناشتا، پرهیز از جنبش‌های بیش از حد بدنی و انجام ورزش معتدل، پرهیز از جنبش‌های زیاد روانی، چون خشم و اضطراب و پوشیدن لباس‌های لطیف و سبک مانند لباس‌های کتانی و پنبه‌ای و کم کردن روانداز نیز در فصل بهار باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: پرهیز از حمام یا سونای خیلی گرم، جلوگیری از بروز یبوست و رعایت بهداشت غذایی و پرهیز از مصرف میوه و سبزیجات نشسته به ویژه در طول سفر نیز بسیار حائز اهمیت است.

این کارشناس در خصوص بیماری‌های شایع در این فصل، ذکر کرد: حساسیت‌ها و آلرژی‌های فصلی، بیماری‌های ویروسی کودکان، عطسه بهاره، خارش گلو و پوست از جمله آسیب‌های جسمانی در این فصل است.

وی در خصوص راه‌های درمان آلرژی‌های این فصل، توصیه کرد: به مدت سه روز از ماءالشعیر طبی سنتی استفاده کنید و در این مدت غذای دیگری نخورید، در پایان این رژیم غذایی سه روزه فرد باید تا چند روز از سبزی‌های پخته، بدون ادویه و کم حجم به عنوان غذا استفاده کند.

امیدی با بیان اینکه برای درمان عطسه‌های زیاد ناشی از حساسیت فصلی می‌توانید روزی دو بار با روغن بنفشه درون حفره‌های بینی و روی پیشانی خود را چرب کنید، ذکر کرد: برای درمان خارش گلو نیز می‌توانید چند گرم گل بنفشه و شکر تیغال را در دو لیوان آب ریخته و روی حرارت ملایم بجوشانید تا یک لیوان آن باقی بماند، سپس آن را صاف کرده و شب پیش از خواب میل کنید.

وی با بیان اینکه، کودکان در مقایسه با بزرگسالان سیستم ایمنی و مزاج ضعیف‌تری دارند، توضیح داد: پاکسازی بهاره و رعایت تدابیر طب سنتی، کودکان را از ابتلاء به بیماری‌های ویروسی چون آبله مرغان، اوریون، سرخک و سرخجه در امان نگه می‌دارد.

وی به والدین توصیه کرد: دراین فصل کودکان را از غذاهای پرادویه، ترشیجات، غذاهای محرک و خوراکی‌هایی که طبیعت سردی دارند دور نگه داشته و از یبوست آنان با مصرف مواد غذایی مانند آلو بخارا جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه، زمینه ژنتیکی ابتلاء به آلرژی باید در فرد وجود داشته باشد، اظهار کرد: علائم ابتلاء به آلرژی از سنین پایین خود را نشان داده و با افزایش سن متفاوت شده و تغییر می‌کند.

این کارشناس طب سنتی، با بیان اینکه به غیر از حساسیت‌های پوستی، کهیر، عفونت‌های باکتریایی و ویروسی از جمله بیماری‌های این فصل است، یادآور شد: استفاده از اماکن عمومی و عدم رعایت نکته‌های بهداشتی باعث شیوع این بیماری‌ها و زگیل و زردزخم می‌شود.

امیدی در پایان تأکید کرد: در این فصل استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و مرطوب کننده و مصرف ویتامین‌های B و C باید در برنامه روزانه افراد قرار گرفته و در استفاده از آنها تنبلی نکنند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۴۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بارندگی قابل توجه برای یزد/ پرهیز از تردد غیرضرور داخل شهر

حمیدرضا رحیمدل معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری یزد با اشاره به صدور هشدار نارنجی از سوی اداره کل هواشناسی استان یزد، گفت: از روز گذشته تا پنج‌شنبه صبح، کل مجموعه ستاد مدیریت بحران شهرداری در آماده‌باش کامل هستند.

وی ادامه داد: با توجه به هشدار سطح نارنجی، میزان بارندگی قابل توجه برای یزد پیش‌بینی شده است بنابراین آبگرفتگی معابر سطح شهر یزد را خواهیم داشت و باید پمپ‌ها و تجهیزات مورد نیاز سریع پای کار بیاوریم و با سرعت عمل کار کنیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری یزد عنوان کرد: اقدامات خوبی در یکی دو سال در حوزه مدیریت بحران در خصوص آماده‌سازی کمربند حفاظتی شهر یزد یا همان سیل بند‌های یزد از نظر پاک‌سازی پشت سیل‌بندها، ارتفاعات سیل‌بندها، حجم خاکریز، احداث سرریز و... انجام شده است.

رحیمدل افزود: سه سیل‌بند در سمت پارک کوهستان برای جلوگیری از ورود آب به خیرآباد و عیش‌آباد ایجاد شده است که بتواند این روان‌آب‌ها و سیلابی‌شدن را کنترل کند، در سال ۱۴۰۰ در این نقطه به واسطه سیل خسارت وارد شد.

وی تأکید کرد: با توجه به هشدار هواشناسی و آبگرفتگی معابر، از شهروندان می‌خواهیم در زمان بارندگی رفت و آمد و تردد غیرضروری در داخل شهر نداشته باشند، چون باعث می‌شود روان‌آب‌ها داخل سطح شهر و خیابان مسیر خود را در کانال‌ها طی نکنند و در سطح معابر بیشتر بمانند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری با بیان اینکه دو کریدور برای عبور روان‌آب‌ها به سمت خارج از شهر وجود دارد، ادامه داد: یکی از این کریدور‌ها چهارراه محمودآباد به سمت بلوار نصر و دروازه قرآن است که کل حجم روان‌آب‌های مناطق دیگر از جمله منطقه چهار، منطقه یک و... در چهاراه محمودآباد جمع می‌شود و به سمت خروجی شهر می‌رود. 

رحیمدل خاطرنشان ساخت: یک کریدور دیگر نیز از میدان حضرت ابوالفضل، میدان همافر به سمت میدان باغ ملی می‌رود، این کریدور وارد مسیل شهر یزد همان رودخانه پشت پل نواب صفوی شود و در بافت تاریخی نیز با لوله‌گذاری که از چهار راه مهدیه به سمت ایرانشهر و انتقال آب به رودخانه شهر یزد انجام شد، مشکل تا حدودی حل شده است.

وی ادامه داد: فقط در دو نقطه با مشکل مواجه هستیم، بلوار فضیلت در منطقه سه که انتقال آب آن حدود ۲۰ میلیارد تومان نیاز دارد و لازم است که امسال حتما تأمین اعتبار آن انجام شود و دیگری میدان ابوالفضل که باید لوله‌گذاری برای آن انجام شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری یزد در خصوص چاه‌های جذبی سطح شهر یزد گفت: تعدادی چاه جذبی در سطح شهر یزد وجود داشت که در بیش از یک سال گذشته ۸۰۰ چاه جذبی دیگر نیز در مناطق پنج‌گانه شهری یزد حفر شد و عمق این چاه‌ها را نیز تا ۲۵ متر افزایش دادیم و لوله‌ای نیز برای خروج هوا در کنار این چاه‌ها نصب کردیم که اقدام بسیار خوبی برای جذب روان‌آب‌ها بود.

وی با بیان اینکه چاه‌های جذبی در زمان جاری‌شدن سیلاب جوابگو نیست، ادامه داد: چنانچه بارش باران در طولانی مدت و با شدت کم وجود داشته باشد چاه‌های جذبی می‌توانند در جذب روان‌آب مؤثر باشند، اما در بارش‌های شدید و کوتاه مدت این چاه‌ها کارساز نیستند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • جنجال «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و آیا برای سلامتی مفید است یا مضر؟!
  • ایوانکی رکورد دار بارندگی در استان سمنان
  • پیش‌بینی بارندگی قابل توجه برای یزد/ پرهیز از تردد غیرضرور داخل شهر
  • زنگ خطر سیلاب در ۲۳ شهر مازندران
  • پرهیز از تردد غیرضرور داخل شهر در هنگام بارندگی
  • هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرید!
  • توصیه‌های ایمنی روابط عمومی آتش‌نشانی مشهد به شهروندان در پی طوفان و وزش باد 
  • (تصاویر) خواص قارچ برای سلامتی؛ فقط این قارچ‌ها خوراکی هستند!
  • حفظ سلامتی با استفاده صحیح از مکمل‌های بدنسازی
  • 11 خاصیت رزماری و دمنوش رزماری برای سلامتی!