Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@04:12:02 GMT

توفیقی: وزیر علوم به استقلال دانشگاه ها سرعت دهد

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۴۳۰۳

توفیقی: وزیر علوم به استقلال دانشگاه ها سرعت دهد

تهران - ایرنا - رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه از سال 92 تصمیمات جدی در باره آموزش عالی گرفته شده است، گفت: برای گسترش آموزش و رجوع به دانشگاه ها در کشور وزیر علوم و معاونان وزارت خانه باید به بحث هیات امنا و استقلال دانشگاه ها سرعت بدهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، جعفر توفیقی روز چهارشنبه در گردهمایی اعضای کارگروه های تخصصی برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی در دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: دانشگاه نباید با مسائل اجرایی درگیر باشد و وزارت علوم با این جزییات در امور آنها مداخله کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: از سال 92 شاهد تحول در تصمیم گیری های وزارت علوم بودیم و این رفتارهای اتاق فکری انجام شده تا تصمیم گیری ها را از شتاب خارج کرده و به نخبگان رجوع کنند.
توفیقی توضیح داد: در طراحی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در جایگزینی وزارت فرهنگ و آموزش عالی سابق یکی از مهمترین دغدغه ها این بود که وزارت علوم یک نهاد حاکمیتی است و در جایگاه سیاست گذاری باید باشد و کارهای اجرایی را رها کند که این مهم منجر به اقدامات خوبی اعم از بند الف ماده 49 شد.
وی افزود: در طراحی مفهوم وزارت علوم جدید هم دستاورد دیگر این بود که دانشگاه ها مستقل باشند و وزارت علوم در طراحی سیاست گذاری، استاندار ها پشتیبانی و نظارت را بر عهده داشته باشد.
توفیقی اظهار کرد: برنامه ریزی و گسترش آموزش می تواند ما را به ثبات فکری برساند و نیاز به شتاب نیست. در حال حاضر کشور از بحران آموزش کمی عبور کرده است و نیاز نیست که با سیاست های شتابزده قبلی در این وضعیت بمانیم.
رئیس پژوهشگاه نفت با بیان این که باید ایده های نواورانه و خلاقانه ارائه شود تا از دنیا عقب نمانیم افزود: باید آمادگی برای برقراری تحولات ایجاد شود. انتقال و بهره گیری از برنامه ریزی و ورود به عرصه نوآورانه، فکر و اندیشه نیازمند استقلال دانشگاه ها است.
توفیقی ادامه داد: ما باید اختیارات را به دانشگاه ها بدهیم تا از این جمع دانشی بهره ببریم.
وی با اشاره به تحلیل نظام سیاستگذاری علم و فناوری در کشور عنوان کرد: آموزش عالی در 40 سال گذشته شتاب در سیاست گذاری را تجربه کرد که ناشی از توسعه کمی و اثرات مخربی شد.
توفیقی ادامه داد: دوران تصمیم گیری با شتاب شرایطی را ایجاد کرد.
وی با اشاره به اثرات تصمیم گیری شتاب زده گفت: دانشی که فقط در یک جلسه شکل می گیرد منجر به سیاست های با ثبات و بر اساس دانش عمیق نمی شود. دوم اینکه تقاضای دانش و رجوع به آن شکل نگرفته است و رشته های دانشگاهی بدون دانش عمیق ایجاد شده است به عنوان مثال دکتری رشته آموزش عالی 10 سال است که وارد دانشگاه ها شده است.
رئیس پژوهشگاه نفت ادامه داد: اجتماعات علمی، اندیشه ورزی، بحث و گفت و گو، رجوع به انجمن علمی و تفکر انتقادی با تصمیم گیری شتاب زده شکل نمی گیرد. در دوران شتابزده نیاز به تخبگان و دانشگاه ها در رفع مسائل جانعه احساس نمی شد. و شاهد اکوسیستمی بدون رونق تفکر و اندیشه شدیم.
وی توضیح داد: کشور هر روزه با مسائل مختلفی رو به رو است بنابراین نیازمند آینده پژوهی و تفکر دانشگاه ها و مراکز علمی است.
توفیقی تصریح کرد: امروز دانشگاه ها گله مند هستن که چرا به آنها رجوع نمی شود و سیستم ها متزلزل و بی ثبات هستند. زیرا مدت ها شاهد دوران شتاب در سیاست گذاری و تصمیم گیری در همه ی حوزه ها بودیم.
وی ادامه داد: از دیگر ویژگی های این دوران آن است که سیاست و تصمیم پژوهی و اتاق فکر در این آن شکل نمی گیرد. بسیاری از مشکلات امروز ضعف تقاضای دانش از طرف نهاد ها است همچنین صنعت بدون رجوع به دانشگاه، با شتاب و با هدف توسعه صنعتی شکل می گیرد.
توفیقی توضیح داد: در این 40 سال که شتاب در تصمیم گیری بود، آموزش عالی در کشورهای پیشرفته دارای آرامش برای آینده پژوهی، تحقیق و آموزش بوده است. دانشگاه ها از سیاست جدا شده و با استقلال کامل اداره می شدند و به کارهای علمی با هیات امنا میپرداخته اند.
وی ادامه داد: در این مدت در کشورهای پیشرفته علم برنامه ریزی متحول شده و مدل های بسیار جدیدی برای ارتباط دانشگاه و صنعت توسعه پیدا کرده است همچنین دانشگاه ها ماموریت ها و چشم انداز های خود را تغییر داده و به آینده های دور فکر میکنند. که حاصل ثبات و ورود به دانش برای تصمیم گیری است.
وی با بیان اینکه بازار علم در این 40 سال در کشورهای پیشرفته گرم بوده است، اظهار کرد: کشور پیشرفته دنبال رو دانش خلاق است. عصر جدید رقابت در نواوری، خلق ایده های جدید، ترسیم آینده های مطلوب و جنب و جوش در محیط های علمی کشور است.
گردهمایی اعضای کارگروه تخصصی برنانه ریزی و گسترش آموزش عالی از صبح امروز (چهارشنبه) توسط معاونت آموزشی وزیر علوم و با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اساتید دانشگاه های سراسر کشور در حال برگزاری است.
9465 ** 1200

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي استقلال دانشگاه ها دانشگاه تربيت مدرس توفيقي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۴۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح های مختلف وزارت علوم برای افزایش شرکت های دانش بنیان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ، وزیر علوم در حاشیه بازدید از واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیانپارک علم و فناوری سمنان گفت: به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان و گسترش فعالیت آنها ، وزارت علوم طرح های دستیار فناوری، تور فناوری ، امریه فناوری ، پسا دکتری فناوری و طرح ملی کار آفرینی را در دست اجرا دارد .

دکتر زلفی گل همچنین از در دست اجرا بودن طرح آباد از سوی دانشگاه جامع علمی – کاربردی خبر داد و گفت : در قالب این طرح برای دانش آموختگان دانشگاهی مهارت افزایی می شود که بتوانند در شرکتهاو صنایع مختلف به کار گرفته شوند .

وی گفت: دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری نیز حمایت های مادی و معنوی را در این زمینه انجام می دهند .

وزیر علوم با اشاره به فعالیت شرکت های دانش بنیان در سه بخش نوپا، نوآور و فناور گفت : هر کدام از این شرکت ها تسهیلات خاص خود را دریافت می کنند و می توانند از ظرفیت های صندوقهای نوآوری و شکوفایی استفاده نمایند .

دکتر زلفی گل خاطر نشان کرد : خوشبختانه شرایط به گونه ای فراهم شده است که صاحبان ایده می توانند به راحتی ایده های خود را مطرح و مورد حمایت قرار گیرند .

وزیر علوم گفت : با توجه به تاکید مقام معظم رهبری درباره افزایش شرکت های دانش بنیان ، مقرر شده است از ظرفیت مردم و جامعه دانشگاهی برای توسعه تولیدات دانش بنیان در سال ۱۴۰۳ استفاده شود .

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896958

دیگر خبرها

  • اجرای طرح های مختلف وزارت علوم برای افزایش شرکت های دانش بنیان
  • تقویت دانشگاه فرهنگیان در دستور کار وزارت آموزش و پرورش
  • سیزدهمین دوره جشنواره تیتر ۱۵ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • سازمان سنجش آموزش کشور از وزارت علوم جدا می‌شود
  • بودجه آموزش عالی برای همه دانشجویان؛ آری یا خیر؟
  • جزئیات تغییرات آزمون دستیاران پزشکی اعلام شد
  • دانشجوی باکیفیت هرجا که باشد باید حمایت شود
  • سیزدهمین دوره جشنواره تیتر ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار می شود
  • سیزدهمین دوره جشنواره تیتر ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود
  • سايه دانشگاه فرهنگيان بر سر آموزش و پرورش