Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@23:23:50 GMT

ایران؛ رتبه اول فرار مغزها در کشورهای در حال توسعه

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۴۸۶۰

ایران؛ رتبه اول فرار مغزها در کشورهای در حال توسعه

مشاور قائم‌مقام وزیر علوم با بیان این که ایران در میان کشورهای در حال توسعه رتبه اول فرار مغزها یا گردش نخبگان را دارد گفت: خسارت فرار مغزها در سال معادل ۶۰ میلیارد دلار است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد جواد رسایی در نشست شورای سیاستگذاری دومین جشنواره "ترویج علم در پایان‌نامه‌های دانشجویی" که امروز (چهارشنبه ۲۸ فروردین) در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد، گفت: ما امکانات وسیعی در کشور از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما دانش‌آموختگان بی‌اثری تولید نکردیم. بسیاری از دانش‌آموختگان ما در کشورهای دیگر مایه افتخارند. در شرایط سختی هستیم که باید از مجموع امکانات بیشترین بهره را ببریم.

وی افزود: احتیاج مادر اختراع است. وقتی همه‌ی امکانات در اختیار ما باشد کسی اصلاً فکر نمی‌کند؛ پول می‌دهد و امکانات را خریداری می‌کند. الان احتیاجی به وجود آمده که باعث شده ما به فکر روش‌های برون‌رفت از این شرایط بیفتیم.

رسایی با اشاره به تاکید رهبری و رئیس جمهور بر ضرورت حضور علم در زندگی عمومی مردم گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب هم بر این موضوع تاکید شده است و این برای ما الزام ایجاد می‌کند. ما الان اصطلاحاً به آن جرم بحرانی یا critical massرسیده‌ایم.ما تعداد زیادی فارغ‌التحصیل داریم و برخی از آن‌ها دچار ناراحتی هستند و از ما انتظار دارند زمینه فعالیت آن‌ها را فراهم کنیم.

رسایی ادامه داد: ما موتور متحرک جمعیت ۸۲ میلیونی را داریم و باید یک فعالیت خارق‌العاده خارج از روش‌های عادی انجام گیرد. ایرانی‌ها هر گاه خواستند توانستند. علم را برای مردم تشریح کنیم. در قضیه سیل اخیر دانشجویان پیشتر تحقیقی درباره احتمال وقوع سیل در آق‌قلا انجام داده بودند و نتیجه‌گیری کردند اگر سیلی رخ دهد آق‌قلا باید تخلیه شود. ما از این نوع مطالب ده‌ها، صدها و هزاران مورد داریم. چنین مطالبی گوهرهایی هستند که در میان سنگ، چوب و معادن قرار دارد باید اینها را استخراج کنیم، تمیز کنیم و به مردم نشان دهیم. استفاده از شبکه‌های اجتماعی روش بسیار مهم و کارآمدی است. می‌توان از پایان‌نامه‌ها فیلم و کلیپ تهیه کرد و آن‌ها را وارد فضای مجازی کرد.

وی در پایان با اشاره به حضور دانشگاه‌ها به عنوان یک مرکز اجتماعی گفت: باید موضوعات ترویج علم طوری پیگیری شود که فردی که در این راستا فعالیت می‌کند بداند فعالیتش عبث نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پايان نامه ترویج علم فرار مغزها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۴۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعامل با کشورهای آفریقایی اقتصاد استان یزد را تقویت می کند

به گزارش خبرگزاری مهر محمد علی شاه حسینی در کارگروه توسعه صادرات استان با موضوع بررسی فرصت‌ها، موانع و راهکارهای توسعه روابط اقتصادی با آفریقا با تبیین اهمیت و جایگاه آفریقا در سیاست خارجی ایران، این قاره را سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های ایرانی و به‌ویژه یزدی توصیف کرد.

دیگر خبرها

  • رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است
  • توسعه امکانات پزشکی در استان ایلام استمرار داشته باشد
  • تعامل با کشورهای آفریقایی اقتصاد استان یزد را تقویت می کند
  • اقتصاد اسلامی بدون وضو!
  • شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴؛ رتبه ایران و افغانستان چند است؟
  • رئیسی عازم پاکستان و سریلانکا شد/ رئیس جمهور: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • اخبار سفر رئیس‌جمهور به پاکستان / رئیسی: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • رئیس جمهور پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • واکاوی راه‌های توسعه تجارت با آفریقا