Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراتع، زمین‌هایی است اعم از کوه و دامنه یا زمین مسطح که در فصل "چرا" دارای پوششی از نباتات علوفه‌ای خودرو بوده و با توجه به سابقه "چرا"، مرتع نامیده شده و نباید زودتر از موعد، بوته‌ها چیده شوند. ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، فصل بهار بازار فروش گیاهان کوهی در استان اصفهان داغ می‌شود و عده‌ای سودجو با چیدن زودهنگام و بی‌موقع و فروش گیاهان، شماری از گونه‌ها را در معرض تهدید قرار می‌دهند و در نتیجه به محیط زیست خسارات جبران‌ناپذیری وارد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر افرادی که نسبت به چیدن و فروش سبزی‌های کوهی در استان اقدام می‌کنند، افرادی هستند که به حاشیه شهرها مهاجرت کرده‌اند و به دلیل بیکاری و برای امرار معاش، به این کار روی آورده‌اند و مناطقی که دارای پوشش گیاهی و نزدیک به جاده اصلی هستند را مورد هجوم  و برداشت‌های بی‌رویه قرار می‌دهند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به منابع طبیعی و آبخیزداری، جنگل‌ها و مراتع که به عنوان ثروت‌های اصلی یک سرزمین به شمار می‌رود، اظهار داشت: این ثروت‌ها نقش کلیدی در ایجاد زیستگاه حیات وحش، حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری، تولید اکسیژن، جذب دی اکسید کربن، کاهش آلودگی، کنترل ریزگردها، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش ایفا می‌کنند.

از بین رفتن گیاهان کوهی خشکسالی، سیل، پدیده ریزگردها و فرسایش خاک را در پی دارد

علی رفیعیان افزود: در علم فراگیر حفظ منابع طبیعی، آبخیزداری علم و هنر برنامه ‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌‌های لازم برای مدیریت منابع حوزه‌‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد و تقویت سفره‌های آب زیر زمینی که به دلیل کمبود بارش‌ها و برداشت‌های بی رویه و غیر اصولی گرفتار وضعیتی حساس و بحرانی شده است، یکی از موثرترین مزیت‌های اجرای صحیح این طرح‌ها به شمار می‌رود که به دنبال آن چاه‌ها و قنوات پرآب‌تر می‌شود و بخشی از کمبود بارش‌ها را جبران می‌کند.

وی با بیان اینکه از بین رفتن گیاهان کوهی خشکسالی، سیل، پدیده ریزگردها و فرسایش خاک را در پی خواهد داشت، گفت: پوشش گیاهی مبنای حیات است و محیط‌زیست سالم در گروی غنی‌سازی پوشش گیاهی است.

گونه گز علفی در استان اصفهان منقرض شده است

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: برداشت‌های زودهنگام از مراتع آن‌ها را با خطر روبرو می‌کند، چون گیاه را از ریشه در می‌آورند و سال بعد ریشه‌ای وجود ندارد که جوانه بزند. در استان اصفهان گونه گز علفی با خطر انقراض مواجه شده و هیچ اثری از گز علفی نیست، همچنین گیاهانی چون موسیر، کرفس کوهی و کنگر نیز مورد تهدید واقع شده است.

وی ادامه داد: با این برداشت‌های زود هنگام و بی‌رویه مراتع استان اصفهان فقیرتر می‌شود، برداشت بی‌رویه و نامناسب از این گیاهان باعث شده علاوه بر اینکه شماری از این‌گونه‌ها در معرض تهدید و حتی انقراض قرار گیرند، آسیب‌های جدی نیز به زیست‌بوم منطقه وارد شود.

رفیعیان با اشاره به اهمیت جنگل‌ها و مراتع، اظهار داشت: یک هکتار جنگل می‌تواند 2.5 تن اکسیژن تولید کند که معادل مصرف 10 نفر انسان در طول یکسال است، یک هکتار مرتع و درخت می‌تواند گرد و غبار زیادی را در خود جای دهد و از پخش ریزگردها جلوگیری کند، همچنین هر یک هکتار جنگل می‌تواند 40 درصد نفوذ آب را به زمین بیشتر کند و خاک را از سیلاب و روان‌آب نجات دهد.

وی  افزود: مراتع یکی از محل‌های تولید علوفه دام است و اگر درست استفاده نشود، کم‌کم به مناطق بیابانی و سنگلاخی تبدیل می‌شود و پیامدهای بعدی آن قطعا به محیط زیست آسیب وارد می‌کند.

آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان فارس 85 درصد کاهش یافتهمدان| مراتع منابع طبیعی اسدآباد پاسخگوی دام مازاد عشایر نیستاصفهان| 321 پروژه منابع طبیعی امسال اجرا شد؛ ممنوعیت ورود دام به مراتع تا قبل از خرداد 98

در استان اصفهان بالغ بر یک هزار و 900 گونه گیاهی وجود دارد

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: در استان اصفهان بالغ بر یک هزار و 900 گونه گیاهی وجود دارد که برای مصارف دارویی، غذایی انسان و دام استفاده شده که مقداری از آنها نیز به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه برداشت به موقع این گیاهان فواید بسیاری دارد، گفت: اگر گیاه و بوته به موقع برداشت شود و آسیبی به پیاز یا ریشه گیاه وارد نشود، سالیان سال این گیاه رشد می‌کند و فواید بسیاری برای منطقه و ساکنان آن نواحی خواهد داشت و همچنان در رونق اقتصادی آن منطقه نیز تاثیر شگرفی خواهد گذاشت.

رفیعیان ادامه داد: متاسفانه عده‌ای سودجو بدون فکر و به‌صورت غیراصولی و زود گیاهان را می‌چینند و در کنار جاده‌ها می‌فروشند، فارغ از اینکه بدانند چه لطمه‌ای به محیط زیست وارد کرده‌اند.

2 فرد سودجو  با 40 کیلوگرم کرفس کوهی در پشتکوه دوم فریدون‌شهر دستگیر شدند

وی تصریح کرد: نیروهای حفاظتی مراتع در همین هفته جاری طی یک ماموریت شبانه و عزیمت نیروها به منطقه پشتکوه دوم فریدون‌شهر، 2 فرد سودجو را با 40 کیلوگرم کرفس کوهی غنچه دستگیر کردند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: مراتع و دامنه‌های زاگرس در شهرستان فریدون‌شهر، مهم‌ترین رویشگاه‌ گونه‌های گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی است و بوته‌کنی این گیاهان تا رشد کامل ممنوع است.

وی افزود: اعمال جریمه، کشت و توسعه گیاهان در مناطق دیگر، آموزش صحیح برداشت و بازگو کردن اهمیت گیاهان برای مردم منطقه و نیز اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها، راهکارهایی برای جلوگیری از انقراض گیاهان محسوب می‌شود.

رفیعیان با اشاره به مراتع به عنوان یکی از ارکان اساسی منابع طبیعی تجدید شونده، اظهار داشت: مراتع نقش اساسی در حفظ خاک، تنظیم چرخه آب در طبیعت و تامین بخش در خور توجهی از علوفه مورد نیاز احشام دارند که متاسفانه رو به انقراض هستند، هر چند اقدامات و فعالیت‌های اصلاحی انجام شده و سیر نابودی در مراتع مورد مطالعه قرار گرفته از جمله اقداماتی مانند برقراری تعادل میان وسعت مرتع و تعداد دام، اماجلوگیری از برداشت و قطع غیر مجاز بوته‌هاو درختچه‌ها و نظارت مستمر بر مراتع نیاز است.

انتهای پیام/ ز

 

 

R41346/P/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۴۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین‌نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور تصویب نامه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ هیأت وزیران در خصوص آیین نامه طبیعت‌گردی که در ۱۲ ماده تنظیم شده را به وزارت‌خانه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جهاد کشاورزی، کشور و صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ کرد.

بر اساس این آیین نامه «پارک‌های طبیعی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده (اراضی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست)»، «اراضی جنگلی، مراتع، بیابان ها، کویر‌ها و ... (مناطق تحت مدیریت سازمان منابع طبیعی)»، «زمین‌بوستان‌ها (ژئوپارک‌ها) (اراضی تحت نظارت سازمان زمین شناسی)» و «محدوده‌های میراث طبیعی ملی و محدود‌های تاریخی - طبیعی (اراضی تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی)» مناطق مجاز برای طبیعت گردی محسوب می‌شوند.

کارگروه‌های ملی و استانی طبیعت گردی به ریاست نماینده وزارت میراث و با حضور نماینده سازمان حفاظت محیط زیست (معاونت محیط زیست طبیعی)، نماینده وزارت جهاد کشاورزی (رئیس سازمان منابع طبیعی)، نماینده وزارت صمت (رئیس سازمان زمین شناسی)، کارشناس طبیعت گردی، دستیار وزیر گردشگری در امور مردمی سازی و نماینده دستگاه‌های ذی ربط حسب موضوع مورد بررسی در کارگروه تشکیل می‌شود.

این کارگروه دستورالعمل بیراهه نوردی (آفرود سواری) در عرصه‌های طبیعی و نیز تهیه پیوست‌های فرهنگی برای ساماندهی تور‌های طبیعت گردی را تدوین می‌کند.

مسئولیت صدور مجوز فعالیت‌های طبیعت گردی به مؤسسات گردشگری به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری واگذار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • پویش کاشت ۱۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • آیین نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • آیین‌نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!
  • تخصیص ۸ میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات فسیل ایران در مراغه
  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!