Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، عنایت الله رحیمی در دیدار با مهندس خلیل آقایی؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه منابع طبیعی بستر اصلی زندگی است، افزود: همه اقدامات ما باید بر اساس این بستر انجام شود.

وی در ادامه این گفتگو به رتبه برتر استان فارس در دارا بودن عرصه‌های وسیع جنگلی و مرتعی اشاره کرد و گفت: بی شک جایگاه استان فارس در این حوزه نیازمند انجام اقدامات بیشتر و بهتری در زمینه منابع طبیعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار فارس با بیان اینکه چابک‌تر شدن دستگاه‌ها، مختصر شدن ستادها و گسترده شدن صف‌ها در همه نهادها و سازمان‌ها به ویژه منابع طبیعی زمینه بهره وری بهتر را فراهم خواهد کرد، افزود: حضور نیروهای منابع طبیعی در جنگل‌ها و مراتع مؤثر تر از حضور در دفاتر کار است.

رحیمی بهره گیری از مشارکت‌های مردمی، دهیاری‌ها، شوراهای روستاها و بهره وران روستایی و عشایری را در حفظ عرصه‌های طبیعی و گسترش آنها مؤثر دانست و عنوان کرد: به رغم اینکه در بسیاری موارد وجود اعتبارات دولتی راهگشا و مورد نیاز است اما می‌توان اقدامات مؤثری نیز با این گونه از مشارکت‌ها ساماندهی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم اندیشیدن تمهیدات پیشگیرانه در خصوص آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: با توجه به رویش گیاهان خودرو پس از بارش‌های اخیر و خشک شدن این گیاهان در ماه‌های آینده پیشگیری از وقوع اتش سوزی و همچنین فراهم کردن تجهیزات لازم برای دسترسی به نقاط صعب العبور در صورت آتش سوزی حائز اهمیت است و باید در دستور کار سازمان منابع طبیعی قرار گیرد.

رحیمی همچنین به تفاهم نامه منعقد شده استانداری فارس با سازمان جنگل‌ها و مراتع در خصوص اجرای طرح‌های ابخیزداری، از اعلام آمادگی کامل استان برای اجرای این طرح‌ها خبر داد و خواهان تسریع در تخصیص اعتبارات ۵۷ میلیارد تومانی این تفاهم نامه شد.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری با اولویت مناطقی که در معرض وقوع سیل قرار دارند انجام خواهد شد، افزود: منابع طبیعی استان مکلف شده است طرح‌های آبخیزداری شمال دروازه قرآن و سعدی را به سرعت تهیه کند.

استاندار فارس در خصوص مراتع شیب‌دار نیز گفت: کاشت گیاهان در این اراضی باید بر اساس نوع اقلیم استان به گیاهان کم آب بر و مقاوم در برابر خشکی اختصاص یابد.

کد خبر 4593557

منبع: مهر

کلیدواژه: استانداری فارس شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۵۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراتع استان تهران نقش مهمی در تولید علوفه و رونق دامپروری دارد

به گزارش خبرنگار مهر، رضا بیانی عصر سه شنبه در اولین جلسه مدیریت چرا در سال ۱۴۰۳ که با حضور، معاونین، مدیران ستادی و شهرستانی، کارشناسان مربوطه و اعضای کارگروه مدیریت چرا در محل سالن جلسات این اداره کل و در راستای برنامه‌ریزی و ساماندهی مراتع و اجرای طرح‌های مرتعداری برگزار شد، با اشاره به اهمیت مراتع در حفظ آب و خاک و تولید علوفه دامی، بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق و علمی برای مدیریت چرا در مراتع استان تهران تأکید کرد.

وی اظهار کرد: مراتع استان تهران به عنوان یکی از مهمترین منابع طبیعی کشور، نقش بسزایی در حفظ تعادل اکوسیستم‌های طبیعی، جلوگیری از فرسایش خاک، تولید علوفه دامی و رونق دامپروری ایفا می‌کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با بیان اینکه طرح‌های مرتعداری در راستای بهره‌برداری اصولی از مراتع و حفظ و احیای این منابع ارزشمند اجرا می‌شود، گفت: یکی از مراتع استان دشت لار به مساحت ۷۲ هزار هکتار است که می‌توان گفت یکی از مهمترین مراتع به جهت تأمین غذایی و انجام طرح‌های مرتع داری است.

وی افزود: با توجه به پایش و مستند سازی انجام شده در خصوص شناخت منطقه و دامداران این دشت در دو سال گذشته امسال باید عملکرد مثبتی داشته باشیم.

بیانی با بیان این مطلب که بهره‌برداری اصولی از مراتع و حفظ و احیای این منابع ارزشمند بسیار حائز اهمیت بوده و از طرفی دشت لار یکی از مناطقی است که تأمین گوشت مصرفی هموطنان عزیز را برعهده دارد افزود: اینجانب و معاونین به صورت هفتگی و مستمر در در لار حضور خواهیم یافت و ضمن اینکه به طور مستقیم بر عملکرد مأموران یگان حفاظت در منطقه نظارت کرده به حل مسائل و مشکلات دامداران خواهیم پرداخت.

وی در ادامه به تشریح دستور کار جلسه پرداخت و گفت: در این جلسه، ضمن بررسی وضعیت مراتع استان، در خصوص برنامه‌ریزی برای صدور پروانه چرا، صدور کارت تردد دامداران، تعیین ظرفیت مراتع، ساماندهی عشایر و دامداران، کنترل و نظارت بر چرای دام، پیشگیری و اطفا حریق مراتع و سایر موضوعات مربوطه بحث و تبادل نظر گردید.

کد خبر 6080310

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان
  • دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند
  • اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی در اقلید
  • برنامه‌ریزی برای پیشگیری از حریق‌های احتمالی در فصل تابستان
  • هیچ گونه خللی در سیر روان قطارهای باری و مسافری نداشتیم/ تمهیدات لازم اندیشیده شده است.
  • مراتع استان تهران نقش مهمی در تولید علوفه و رونق دامپروری دارد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر ورامین به مراتع جنوبی شهرستان
  • ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است
  • تمهیدات لازم مقابله با سیل در جنوب کرمان اندیشیده شده است