Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@23:40:58 GMT

مدیریت سیلاب در خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۵۳۰۰

مدیریت سیلاب در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - خروش سیلاب در استان مرزی خراسان جنوبی با همدلی، مشارکت و همکاری مردم و مسئولان، مدیریت و از بروز بسیاری از خسارت های جانی و مالی پیشگیری شد.

به گزارش ایرنا از میان 45 مورد بلایای طبیعی شناخته شده سیل از جمله ویرانگرترین آنهاست که خسارت های مالی و جانی فراوانی را به بار می آورد.
بسیاری از شهرها و خطوط ارتباطی در مجاورت رودخانه ها قرار دارند و تجاوز به حریم رودخانه ها یا تاثیر فعالیت های بشری مانند از بین بردن پوشش گیاهی حوزه آبخیر منجر به سیلاب های پیش بینی نشده ای می شود که خسارات و ضایعات سنگین جانی و مالی را تحمیل می کند اما با مدیریت صحیح و به موقع سیلاب در بازه های زمانی قبل، حین و بعد از آن می توان به میزان قابل توجهی از میزان خسارت کاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چهارشنبه هفته گذشته اطلاعیه و اخطاریه های هواشناسی از ورود سامانه جدید بارش های رگباری به استان مرزی خراسان جنوبی خبر می داد که در این اطلاعیه ها اوج بارش ها در روزهای یکشنبه و دوشنبه و احتمال جاری شدن روان آب و سیلابی شدن مسیل اخطار داده شد.
همان شب با حضور استاندار نشست هماهنگی ستاد مدیریت بحران استان تشکیل شد که با توجه به پیش بینی بارندگی های رگباری و وزش باد شدید در بازه زمانی ظهر جمعه تا چهارشنبه هفته آینده 302 تیم امدادی و عملیاتی در استان به حالت آماده باش درآمدند.
تیم های عملیاتی و امدادی شامل امدادگران هلال احمر، واحدهای پلیس راه، تکنسین های اورژانس، آتش نشانی، شهرداری ها، دهیاری ها و راهداران همچنین فرمانداری ها، شهرداری ها، بخشداری ها و حتی دهیاری های استان با دستور استاندار در حالت آماده باش کامل قرار گرفتند.
استاندار خراسان جنوبی در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که برای هماهنگی دستگاه های اجرایی برگزار شده بود بر موضوع اطلاع رسانی و ارائه پیام های هشدار دهنده به مردم تاکید کرد.
محمد صادق معتمدیان افزود: متولیان امر در حوزه های امدادی باید اطلاعیه هایی را در حوزه های هشداری و اطلاع رسانی آماده کنند و از طریق رسانه ملی و سایر رسانه های در اختیار آنها را به سمع و نظر مردم عزیز برسانند.
بدون استثنا تمامی فرمانداران استان جلسه هماهنگی مدیریت بحران شهرستان را برگزار و تمامی دستگاه های اجرایی را در حالت آماده باش قرار دادند، همچنین دادستان، فرماندار و شهرداران برخی شهرستان ها به همراه سایر مسئولان از مناطق مختلف شهر و مستعد وقوع سیل بازدید کرده و اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار دادند و دادستان های عمومی و انقلاب دستورات لازم را برای پیشگیری از سیلاب صادر کردند.
شبکه های مجازی پر شده بود از توصیه های ایمنی، مطالب مهم و اطلاعیه های پیشگیرانه قبل از سیل، مردم، مسئولان دستگاه های اجرایی همه و همه دست به دست هم داده بود تا نگذارند اینبار سیل، کوله بار خسارت های خود را در استان مرزی خراسان جنوبی خالی کند و برود.
پازل مدیریت سیلاب با رویکرد های سنتی و مدرن چینش شد، همه گوش ها شنوا و چشم ها بینا بود و مردم همیشه در صحنه خراسان جنوبی مدیریت بحران استان را تنها نگذاشتند.
با توجه به هشدارهای هواشناسی در خصوص بارش های رگباری برخی مدارس شهری، روستایی و عشایری استان به تدریج در روزهای یکشنبه، دوشنبه و بعضا سه شنبه با دستور مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی تعطیل اعلام شدند.
فرمانداران شهرستان های بشرویه، نهبندان، درمیان، زیرکوه، طبس و سربیشه با همکاری مردم و نیروهای امدادی نسبت به تخلیه روستاهای در معرض خطر سیل اقدام و ساکنان این روستاها را به مکان های امن منتقل کردند.
همچنین از تردد و عبور و مرور مردم به مناطق مستعد سیل از جمله حاشیه رودخانه ها، مناطق کوهستانی گردشگری و تفریحی مستعد سیل نیز جلوگیری به عمل آمد تا از خسارات احتمالی جانی جلوگیری شود.
به کشاورزان، دامداران و عشایر استان خراسان جنوبی به ویژه در شهرستان های مرزی هشدار داده شد تا نسبت به جابه جایی دام یا تاسیسات کشاورزی و دامداری خود تا حد امکان قبل از آغاز بارندگی ها اقدام کنند لذا در شهرستان هایی مانند نهبندان همه دام ها از مسیل ها خارج و عشایر نیز به نقاط مرتفع تر هدایت شدند.
قبل از ورود سامانه بارشی پربار به خراسان جنوبی توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، شرکت آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی وضعیت سازه های آبخیزداری، سدهای مخزنی و تغذیه مصنوعی، تاسیسات آبی، خطوط انتقال و شبکه آبی نیز بررسی و اقدامات لازم برای پیشگیری از سیلاب نیز انجام شد.
به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی 80 مخزن آب شرب با ظرفیت 135 هزار مترمکعب به طور کامل آبگیری شده و در مواقع بحران از جمله سیلاب آماده آبرسانی به مردم است.
همچنین یک دستگاه بسته بندی آب با ظرفیت 2 هزار بسته در حجم های 250 سی سی تا 2 لیتر نیز در بیرجند مستقر شد تا در صورت مواجهه با بحران و قطع آب ناشی از شکستگی خطوط بر اثر سیلاب، آب شرب مورد نیاز مردم تامین شود.
جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز با ورود سامانه جدید بارشی به استان و احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی، 150 تیم امدادی را در قالب 600 امدادگر در استان در حالت آماده باش قرار داد.
همچنین 23 پایگاه ثابت جمعیت هلال احمر استان و یک دستگاه بالگرد آماده امدادرسانی در حوادث طبیعی و غیرطبیعی از جمله حوادث جاده ای، سیل و آبگرفتگی شد.
72 تیم اورژانس در اقصی نقاط استان و 14 بیمارستان در حالت آماده باش بودند همچنین نیروهای واکنش سریع نیز سازماندهی شده بودند تا جلوی خسارت های احتمالی را بگیرند.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی از رانندگان خواست با توجه به احتمال لغزنده بودن جاده های مواصلاتی با احتیاط رانندگی کرده و از شتاب در رانندگی خودداری کننند.
سرهنگ علیرضا رضایی همچنین به رانندگان توصیه کرد؛ با توجه به لغزندگی جاده ها در پی بارش نزولات آسمانی در محورهای مواصلاتی استان همواره توصیه های پلیس را هنگام رانندگی مورد توجه خود قرار دهند.
در این مدت بر اثر شدت باران و طغیان رودخانه ها 13 محور مواصلاتی اصلی و روستایی در استان مسدود شد که همه مسیرها تاکنون بازگشایی شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی 11 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در بستر رودخانه های استان در یک هفته گذشته تخریب و رفع تصرف شد.
در ساعات نخستین آغاز بارندگی در استان چهار دانشجو و یک استاد زمین شناسی که در محدوده آبگرم معدنی لوت در منطقه کافه زینب گرفتار سیلاب شده بودند بعد از چهار ساعت تلاش پنج نفر از نیروهای امدادی هلال احمر و سه نفر از ماموران نیروی انتظامی نجات یافتند.
همه اقدامات پیشگیرانه با همکاری مردم و دستگاه های اجرایی سبب شد بخش زیادی از روان آب ها و سیلاب ها مدیریت و شاهد کمترین میزان خسارت های مالی و جانی در استان باشیم.
مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آب شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: در پی بارندگی های 72 ساعت گذشته حدود 2 میلیون متر مکعب روان آب وارد سدهای مخزنی استان شد.
ناصر نیک نیا افزود: اکنون در استان هفت سد مخزنی بزرگ با ظرفیت 58 میلیون متر مکعب و همچنین 12 تغذیه مصنوعی با ظرفیت تنظیم سالیانه 14 میلیون متر مکعب وجود دارد.
مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آب شرکت آب منطقه ای استان اظهار داشت: وضعیت پایداری سدها نرمال بوده و کنترل های لازم به صورت شبانه روزی انجام می شود.
در این مدت برخی از سدهای خراسان جنوبی از جمله نهرین طبس برای چهارمین مرتبه در سال آبی جاری سرریز شد و فرمانداری و شهرداری شهرستان در مسیر سیلاب نسبت به استحکام بخشی اقدام کرده و هشدارهای لازم را به مردم داده بودند.
همچنین بارندگی های 72 ساعت گذشته سبب شد بیش از 22 میلیون مترمکعب روان آب و سیلاب در 2 هزار و 300 سازه های آبخیزداری استان مهار شود.
در حال حاضر 100 درصد سازه های آبخیزداری استان پر و برخی دو یا سه مرتبه سرریز شده که نسبت به تخلیه یا مهار آب ها توسط منابع طبیعی و آبخیزداری استان اقدام می شود.
وضعیت آبگیری سدها و سازه های آبخیزداری استان کنترل شده و تاکنون هیچ موردی از تخریب یا خسارت سیلاب به سازه های آبخیزداری استان گزارش نشده است.
به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی، با توجه به شدت بارندگی و وقوع سیلاب در اکثر نقاط استان نیروهای امدادی و عملیاتی به یکهزار حادثه دیده امدادرسانی کردند.
ابوالحسن میرجلیلی افزود: بارندگی های اخیر استان بی سابقه بوده به طوری که در برخی شهرستان ها مانند طبس، زیرکوه، درمیان و سربیشه تا 100 میلیمتر بارندگی گزارش شده است.
رئیس جمهوری روز دوشنبه هفته جاری در تماس تلفنی با استاندار خراسان جنوبی، آخرین وضعیت منطقه، بارش ها و خدمت رسانی به مردم این استان را جویا شد و دستور استفاده از تمام ظرفیت ها و بسیج امکانات برای رسیدگی به مشکلات ناشی از سیل در استان را صادر کرد.
در این ارتباط تلفنی، استاندار گزارشی از بارش سنگین 48 ساعت گذشته را که در برخی نقاط استان به حدود 100 میلیمتر رسید، ارائه کرد.
محمدصادق معتمدیان گفت: خوشبختانه با اتخاذ تصمیمات و اقدامات پیشگیرانه این بارش ها بدون خسارت جانی و با حداقل خسارت مالی همراه بوده است.
استاندار خراسان جنوبی روز دوشنبه در این گفت و گوی تلفنی با قدردانی از عنایت حجت الاسلام و المسلمین روحانی، آخرین وضعیت جوی و محورهای مواصلاتی و نحوه خدمت رسانی به مردم استان را تشریح کرد.
در پایان رئیس جمهوری ضمن ابلاغ سلام به مردم شریف استان بارش های اخیر را موجب خیر و برکت بعد از خشکسالی های چندین ساله عنوان کرد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی از تمامی نیروهای امدادی، خدمت رسان و همچنین همراهی و همدلی بین مردم و مسئولان در ایام اخیر قدردانی و دستور استفاده از تمام ظرفیت ها و بسیج امکانات برای رسیدگی به مشکلات ناشی از سیل در استان را صادر کرد.
اکنون با دستور استاندار خراسان جنوبی 28 تیم ارزیاب در استان سازماندهی شده و برای برآورد خسارت به مناطق مختلف استان اعزام شده اند.
معتمدیان افزود: تیم های برآورد خسارت در همه نقاط استان موارد را گزارش داده و پس از جمع بندی، گزارش نهایی به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال و پیگیری اخذ خسارت انجام می شود.
وی بیان کرد: به دلیل اقدامات پیش بینی و پیشگیری، آسیب و خسارت بارش هایی که از روز گذشته تمامی شهرستان های استان را درگیر کرده بود، کاهش یافت.
استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه اقدامات پیشگیرانه در کاهش خسارات تاثیرگذار بود اظهار داشت: بیش از 80 هزار جمعیت عشایری استان به عنوان آسیب پذیرترین قشر در معرض خطرات سیل و رعد و برق هستند که با اطلاع رسانی های به موقع از خطرات احتمالی در امان مانده اند.
معتمدیان با اشاره به آمادگی دستگاه های اجرایی از یک ماه گذشته در استان گفت: دومین موج بارش ها در استان حجم بسیار خوبی داشت که با پیش بینی مناسب هواشناسی و آمادگی مطلوب دستگاه های اجرایی به خصوص 44 دستگاه عضو شورای مدیریت بحران استان شرایط به خوبی کنترل شد.
وی یکی از مشخصات بارز بارندگی های اخیر را همراهی مردم عنوان کرد و افزود: در تماس تلفنی که امروز با رییس جمهوری برقرار شد گزارش دادیم علیرغم اینکه بارش های سنگین را در استان (حدود 100 میلیمتر) در 24 ساعت گذشته داشتیم اما خسارت ها جدی نبوده است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: این درحالی است که با همین مقدار بارندگی در برخی استان ها خسارت های جدی به وجود آمد اما ما با استفاده از تجربیاتی که از سیل در شمال و غرب کسب شده بود آمادگی خوبی داشتیم و به خصوص حضور مردم در صحنه قابل تقدیر است.
معتمدیان حضور خودجوش گروه های جهادی و جوانان را در روستاهای دورافتاده و مناطق شهری یادآور شد و گفت: ورود این گروه ها در پیشگیری کمک زیادی به دستگاه های اجرایی داشت.
وی یکی از عوامل ایجاد مشکل در استان های دیگر را بی توجهی مردم نسبت به هشدارها دانست و افزود: اما همراهی و همدلی مردم خراسان جنوبی و توجه به توصیه ها خسارت ها را به حداقل رساند.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نقش اطلاع رسانی از سوی رسانه ها گفت: در شرایطی که شایعات فضای مجازی باعث نگرانی می شد توصیه و تاکید ما بر این بود که مردم اخبار و پیام ها را از رسانه های رسمی دنبال کنند.
وی ادامه داد: تلاش های نیروهای انتظامی، سپاه و ارتش که با تمام امکانات پای کار بودند نیز باعث شد که این موفقیت های بزرگ در امدادرسانی رقم بخورد و بعد از سال های متمادی که میزان بارش های بلندمدت 97 میلیمتر بود امسال با 130 میلیمتر بارندگی شاهد افزایش چشمگیر بارش ها هستیم.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در سنوات گذشته 500 روستا با تانکر آبرسانی می شد ابراز امیدواری کرد: با این بارش ها و پرشدن سازه هایی که 58 میلیون مترمکعب ظرفیت آب دارد خیلی از مشکلات بی آبی رفع شود.
وی بر آسیب شناسی نقاط ضعف در این بحران تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه سیل اخیر با گستردگی که داشت یک تجربه جدید در استان بود به دستگاه های اجرایی ماموریت داده شده که با مستندسازی، نقاط ضعف حتما شناسایی و جمع بندی شود.
استاندار خراسان جنوبی با ابراز امیدواری از اینکه بارش ها استمرار داشته باشد اظهار داشت: این آسیب ها باید به فرصت تبدیل شود تا از فرصت نعمت های الهی نیز بتوان بیشتر استفاده کرد.
وی با بیان اینکه باران های امسال موجب نشاط اجتماعی بین مردم شده است گفت: یکی از دغدغه های مهم مردم مساله کم آبی و تامین آب است که امیدواریم به کمک این باران ها بتوان گام هابی خوبی برای این مطالبه برحق برداشت.
وی گفت: تلاش می کنیم در نشستی که به زودی با معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برگزار خواهد شد از اعتبارات ملی نیز بهره بگیریم تا شاهد جهش خوبی در بخش آبخیزداری استان باشیم.
با توجه به گزارش هواشناسی در حال حاضر سامانه بارشی از خراسان جنوبی خارج شده اما نیروهای امدادی و عملیاتی استان تا پایان اردیبهشت ماه در حالت آمادگی ضمنی هستند.
در چهارمین روز پس از آغاز بارندگی ها هیچ گونه سیلابی در استان وجود ندارد فقط راه های دسترسی برخی مناطق با مشکل مواجه است اما کمک های امدادی و ارسال آذوقه مورد نیاز همچنان ادامه دارد.
مردمان خراسان جنوبی بعد از گذشت 20 سال خشکسالی های پیاپی امروز قدر این موهبت الهی را بیشتر از هر زمان دیگری می دانند و معتقدند این نعمت وسیع موجب احیای تالاب‌ ها، جان گرفتن قنوات خشک و آبگیری سدها و سازه های آبخیزداری استان شد.
و این نه تنها پایانی بر یک عزم ملی برای مقابله با کاهش میزان خسارات جانی و مالی در استان نبود بلکه آغازی دوباره برای همت، همدلی، همکاری و مشارکت بین مردم کویرنشین خراسان جنوبی و مسئولان دستگاه های اجرایی است.
سامانه بارشی از اوایل هفته جاری تا روز گذشته (سه شنبه) در خراسان جنوبی فعال بود و فعالیت آن روزهای یکشنبه و دوشنبه در سراسر استان شدت گرفت به گونه ای که برخی محورهای اصلی، فرعی و روستایی مسدود شد و خسارات مالی نیز بر جا گذاشت.
بارندگی اخیر استان بی سابقه بوده به طوری که در برخی شهرستان ها تا 100 میلیمتر بارندگی گزارش شده است.
با توجه به اخطاریه و هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران کشور و پیش بینی بارندگی های سنگین و شدید در منطقه، 302 تیم امدادی و عملیاتی در استان خراسان جنوبی پیش از شروع بارش ها به حالت آماده باش کامل درآمدند.
7557 * 6054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سيل 98 مديريت بحران همدلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۵۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع سیلاب در کرمان خسارت جانی نداشت

مدیرکل بحران استانداری کرمان با بیان اینکه سیلاب‌ها خسارت جانی در استان کرمان نداشت، گفت: برآورد خسارات سیل پس از فروکش کردن سیلاب‌ها انجام می‌شود. - اخبار استانها -

حمید سالخورده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به آخرین وضعیت بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب‌ها در جنوب استان کرمان، اظهار داشت: با توجه به صدور هشدارهای سطح قرمز هواشناسی، از چند روز گذشته در استان اطلاع‌رسانی‌ها انجام و تمهیدات لازم اندیشیده شده بود و خوشبختانه تاکنون نزولات جوی جنبه رحمت اللهی را داشته و خسارت جانی خاصی را نداشتیم.

وی با تشکر از مردم صبور جنوب استان کرمان که همکاری خوبی داشتند، گفت: مجموعه عوامل مدیریتی و عوامل ستاد مدیریت بحران شهرستان‌های جنوبی استان، تیم‌های واکنش سریع را از دو روز قبل آماده کرده و ادوات مقابله با سیل در جنوب استان کرمان فراهم شده بود و همه در آماده باش بودند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با اشاره با اینکه این سامانه جوی تا فردا در استان کرمان فعال است و همه باید همکاری لازم را با مجموعه مدیریتی و اعضای ستاد مدیریت بحران استان داشته باشند تا به سلامت از این شرایط عبور کنیم، بیان کرد: تاکنون تلفات جانی ناشی از سیل در استان نداشتیم.

وی با بیان اینکه به دلیل احتمال جاری شدن سیلاب‌ها چند شهرک در جنوب استان و در شهرستان منوجان، در شهرستان قلعه گنج، در منطقه چاه‌دادخدا حوزه رمشک و در منطقه کروچان شهرستان جازموریان تخلیه شدند، ادامه داد: ساکنان این مناطق درهای محل‌ امن، اسکان اضطراری داده شدند.

سالخورده با اشاره با اینکه امروز بارش باران در جنوب استان نسبت با دیروز کمی فروکش کرده است، گفت: با توجه به طغیان رودخانه‌های فصلی و وجود گل‌ولای در جنوب استان برآورد خسارات وارد شده با ابنیه راه‌ها و محصولات کشاورزی فعلاً امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه بارش‌ها تا فردا در سطح استان وجود دارد، بیان کرد: پس از فروکش کردن سیلاب‌ها و رودخانه‌ها ارزیابی‌ها از خسارات سیلاب‌ها در استان انجام و به مدیریت بحران استانداری ارسال می‌شود.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • سیلاب به ۵ هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم
  • آتشکده نهبندان در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی
  • باران های باعافیت در خراسان جنوبی/خسارت سیلاب شدید نبود
  • سیل با ۳ استان جنوبی چه کرد؟
  • سیراب شدن کویر کرمان در بهار
  • بارش های اخیر مشکل آب سیستان و بلوچستان را مرتفع کرد
  • خسارت ۵ هزار میلیاردی به بخش کشاورزی کنارک براثر بارندگی دو روز اخیر
  • بارندگی اخیر بیش از ۵ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی کنارک خسارت زد
  • لغزندگی محورهای خراسان جنوبی؛ آماده‌باش نیروهای امداد
  • وقوع سیلاب در کرمان خسارت جانی نداشت