Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@03:51:57 GMT

ورود گرنت پژوهشی بر اساس آیین نامه جدید به دانشگاه‌ها

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۶۹۱۴

ورود گرنت پژوهشی بر اساس آیین نامه جدید به دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود برومند ظهر امروز در نشست اعضای کارگروه‌های تخصصی برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی در دانشگاه تربیت مدرس گفت: زمان تغییرات دروس شتابان تر شده و دروس کلاسیک جای خود را به دروس جدید داده اند.

وی افزود: بر این اساس در حوزه ساختاری باعث شده تا دانشکده‌ها ادغام شوند به نحوی که در دانشگاه‌های بزرگ و پیشتاز اکنون تعداد دانشکده‌ها کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا که دیگر نمی‌توان ساختاری مجزا در دانشگاه‌ها تدوین کرد.

معاون پژوهشی وزارت علوم اظهار داشت: تغییراتی که در آموزش عالی کشور ایجاد شده موجب می‌شود تا مسائل مورد نیاز جامعه و صنعت تعریف شود. بنابراین ساختارهای پژوهشی در دانشگاه‌ها نیازمند سرعت عمل بیشتری هستند در این راستا تغییرات موجب شده آموزش و پژوهش در یکدیگر ورود پیدا کنند.

برومند اظهار داشت: در چنین شرایطی وزارت علوم باید در ساختارها و نوع نگاه خود بازنگری داشته باشد و در بازنگری‌ها لازم است در حوزه آموزش و پژوهش همبستگی و انسجام ایجاد شود.

وی اظهار داشت: باید در زمینه دروس و برنامه ریزی درسی اختیار به دانشگاه‌ها داده شود تا دانشگاه‌ها بتوانند بر اساس شرایط، زمان و مکان تصمیم گیری کنند.

وی ادامه داد: اگر قرار است برخی رشته‌ها به دلیل عدم نیاز کاهش یابند باید بستری فراهم شود که نشریات، قطب‌ها و واحدهای پژوهشی آنها کاهش یابد و اگر قرار است رشته‌هایی توسعه یابد باید مراکز پژوهشی، نشریات و قطب‌های آن نیز افزایش یابد.

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه نباید میان آموزش و پژوهش تفاوت وجود داشته باشد، گفت: پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها باید به یکدیگر نزدیک شوند و تقسیم وظایف کنند.

برومند ادامه داد: باید بستری فراهم شود تا مفهوم تقاضامحوری مقالات و پایان نامه‌ها در کشور شکل گیرد و دستگاه‌ها منابع پژوهشی را در راستای پشتیبانی از پایان نامه‌ها به کار گیرند.

وی گفت: برنامه داریم گرنت پژوهشی را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم که دانشجویان نیز بتوانند از این منبع برای امور زندگی خود استفاده کنند و همچنین نیازهای علمی کشور تأمین شود.

برومند تاکید کرد: در این راستا گرنت پژوهشی وارد سیستم می‌شود که برای تحقق آن آئین نامه ساز و کار تخصصی اعتبار پژوهشی (ستاپ) تدوین شده که در راستای آن بودجه پژوهشی دستگاه‌ها در خدمت اجرای پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: با اجرای این آئین نامه منابع مالی برای حل مسائل دستگاه‌ها و در نهایت برای حل نیازهای جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و دانشجویانی که از این گرنت استفاده می‌کنند فرصتی برای آنها فراهم می‌شود تا در دستگاهی که برای آن پروژه تحقیقاتی انجام داده اند مشغول به کار شوند.

وی تاکید کرد: این آئین نامه با محوریت رساله‌ها و پایان نامه‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی تدوین شده و بستری فراهم می‌کند تا پروژه‌های موازی در دانشگاه‌ها انجام نشود.

برومند اظهار داشت: همچنین این آئین نامه زمینه را ایجاد می‌کند که امکان نظارت بر کیفیت تحقیقات تقاضامحور موجود در کشور فراهم شود در واقع گرنت تعریف شده به استاد تعلق می‌گیرد و استاد بر اساس فعالیت پژوهشی که قرار است برای دستگاه اجرایی انجام شود دانشجویان مرتبط را انتخاب می‌کند و پروژه تحقیقاتی شکل می‌گیرد.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: همچنین می‌توانیم با اجرای این آئین نامه در آینده گرنت جوان یا گرنت پیشکسوتان را طراحی کنیم.

برومند گفت: به نظر من زمان اعطای پژوهانه ۴ یا ۵ میلیون تومانی برای دانشجویان گذشته بلکه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هزینه اجرایی در آئین نامه جدید برای هر دانشجوی دکتری در یک پروژه حدود ۷۵ میلیون و برای دوره ارشد ۲۵ میلیون تومان است. ما معتقدیم اگر دستگاهی می‌خواهد در این زمینه فعالیت کند باید تمام عیار ورود کند.

کد خبر 4593583 زهرا ساختمانیان

منبع: مهر

کلیدواژه: طرح گرنت دانشگاه های ایران طرح های پژوهشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۶۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حقوق معلمان مدارس غیردولتی به کجا رسید؟

️رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام ابلاغ آئین‌نامه جدید مدارس غیردولتی گفت: طبق این آئین‌نامه تکلیف رتبه‌بندی مدارس، شهریه دریافتی، ساعات تدریس معلمان، پوشش بیمه‌ای و نحوه برخورد با مدارسی که شهریه اضافی دریافت می‌کنند، مشخص شده است.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت آموزش و پرورش، احمد محمودزاده با اشاره به نرخ مصوب شهریه در سامانه مدارس غیردولتی و هیئت امنایی اظهار کرد: رقم بالاترین شهریه‌ها با احتساب فوق برنامه ۶۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که با ابلاغ آئین‌نامه جدید مدارس غیردولتی، تکلیف مدارس متخلف که شهریه بالاتر دریافت می‌کنند، مشخص شده است.

وی افزود: مدارسی که بیشتر از شهریه اعلامی دریافت کنند، با توجه به اجازه‌ای که داده شده، شهریه از حساب آن مدرسه برداشت و در اختیار خانواده‌هایی که از آنها شهریه اضافی دریافت شده، قرار می‌گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با استناد به آئین‌نامه جدید از کاهش ساعت کاری معلمان مدارس غیردولتی و افزایش حقوق آنها خبر داد و تصریح کرد: قرار شده معلمان مدارس غیردولتی مقطع ابتدایی با ۲۵ ساعت تدریس به صورت تمام وقت در نظر گرفته و بیمه هم شوند.

محمودزاده گفت: حقوق این دسته از معلمان نزدیک نصف نسبت به وضعیت موجود افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در آئین‌نامه مذکور بحث رتبه‌بندی مدارس برای ثبت‌نام و تعیین شهریه مشخص شده است، خاطرنشان کرد: مدارس غیردولتی بین رتبه‌های یک تا پنج متناسب با امکانات، فضا، تجهیزات، نیروی انسانی و کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی دسته‌بندی می‌شوند که خانواده‌ها می‌توانند رتبه‌ها را در سامانه مشاهده کنند؛ البته مدارس در تابلوهای خود نیز رتبه‌شان را نصب خواهند کرد، همچنین لازم است بدانیم رتبه هر مدرسه در تعیین شهریه آن مدرسه اثرگذار است.

کد خبر 746537

دیگر خبرها

  • روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری
  • آغاز اجرایی سازی آیین نامه پذیرش استعداد‌های برتر ملی دانشگاه فرهنگیان از خرداد ماه
  • تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی
  • لزوم لحاظ استانداردهای وزارت بهداشت در آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو
  • خبر خوب برای معلمان مدارس غیردولتی ؛ ساعت کاری کم با حقوق زیاد
  • قیمت گواهی اسقاط خودرو چقدر است؟
  • کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست تشکیل می‌شود
  • زمان ابلاغ آیین نامه جدید توزیع برخط دارو
  • افزایش حقوق معلمان مدارس غیردولتی به کجا رسید؟
  • تخلفات کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌ آزاد اسلامی شامل چه مواردی است؟