Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس کل بانک مرکزی جزییات مصوبه دستور العمل عملیات بازار باز و برنامه های بانک مرکزی را اعلام کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از بازار سرمایه، عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی نوشت:طبق وعده ای که داده بودم بعد از اخذ مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی ومجلس، ۲۷ فروردین ۹۸دستورالعمل عملیات بازار باز به تصویب شورای پول واعتبار رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو وظیفه اصلی بانک مرکزی، سیاست گذاری پولی و نظارت بر عملکرد بانک‌ها است.

ابزار سیاستگذاری پولی، نرخ سود کوتاه مدت است. عملیات بازار باز ساختاری است که به کمک آن بانک مرکزی نرخ را کنترل خواهد کرد و در نهایت لگام تورم را مهار می‌کند.

در سویی دیگر بانک مرکزی درکنارنظارت بر ترازنامه بانک‌ها با مجموعه ای از ضرایب مانند نرخ کفایت سرمایه و نسبت وام های معوق از ابزار سیاست‌های احتیاطی نیز استفاده
خواهد کرد تا ترازنامه بانک‌ها را بهبود بخشد. بخشی از این سیاست‌ها شامل اعمال محدودیت بر ترکیب و کیفیت دارایی بانک‌ها، تمرکز وام دهی بر دارایی‌های مشخص، میزان نگهداری اوراق و مانند آن است.

بانکداری مرکزی مدرن امروزه از این ابزارهای سیاستی در بیشترین ظرفیت خود استفاده می‌کند تا از تبدیل مخاطرات قابل مدیریت به ریسک‌های سیستمی اقتصاد جلوگیری کند.

امروز یکی از اولویت های اصلی اقتصاد گره گشایی از پای شبکه بانکی و کمک به اقتصاد کشور از طریق سیستم بانکی شفاف و ترازنامه سالم است.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۸۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو اتاق بازرگانی:بانک مرکزی درحمایت ازتولید نمره قبولی گرفت

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بانک مرکزی با توجه به محدودیت‌های ارزی یکسال گذشته توانست به خوبی در ثبات بازار ارز و حمایت از تولید تاثیرگذار باشد. - اخبار اقتصادی -

هیبت اله اصولی، عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با خبرنگار تسنیم، با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در یکسال گذشته توانست عملکرد خوبی را در روند ثبات بازار و حمایت از تولید داشته باشد، گفت: به شخصه به عنوان یک فعال اقتصادی که در عرضه واردات تجهیزات پزشکی فعالیت دارم، به عملکرد فرزین و مجموعه همکارانش در بانک مرکزی در ثبات بازار و حمایت از واردات و تولید نمره قبولی می دهم. هر چند که معتقدم همچنان در بخش واردات نیازمند حمایت‌های بیشتری از سوی بانک مرکزی و دولت هستیم.

وی با اشاره به محدودیت های ارزی سال گذشته و نقش مثبت بانک مرکزی در تامین و تخصیص ارز واردات کالاهای اساسی و مصرفی گفت: به واقع در سالهای گذشته شاهد این نبودیم که بانک مرکزی با وجود محدودیت های ارزی بتواند روند تامین ارز واردات را به خوبی مدیریت و به هر شکل ممکن ارز واردات کالاهای اساسی را تامین کند. البته عملکرد بانک مرکزی در سال گذشته در حمایت از بخش تولید به مراتب بهتر و کیفی تر از بخش واردات بود و توانست گام‌های بزرگ و موثری در کاهش و کنترل نقدینگی و تورم تولیدکننده و مصرف کننده بردارد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: به عنوان مثال سال گذشته و حتی اوایل سالجاری نیز شاهد آن بودیم که واردات تجهیزات و قطعات پزشکی و صنعتی به خوبی صورت گرفت که این موضوع یکی از مهمترین اتفاقات در عرصه حمایت از تولید بود. به عنوان مثال به تازگی بانک مرکزی به روند تخصیص ارز نیز سرعت بخشیده که می توان آنرا نویدبخش اتفاقات بهتر و امیدبخش در حمایت از تولید در سال جاری دانست. البته همچنان معتقدم بانک مرکزی به تنهایی توان پاسخ تمامی نیازهای بخش تولید و حمایت از تولیدکنندگان را ندارد و تیم اقتصادی دولت از جمله وزارتخانه های اقتصاد و صمت نیز باید در این خصوص بیشتر تلاش کنند. 

وی در مجموع به عملکرد بانک مرکزی در بخش حمایت از تولید در سال گذشته نمره قبولی داد و افزود: اگر بخواهیم عملکرد بانک مرکزی را در دو بخش واردات و حمایت از تولید تقسیم و بررسی کنیم، حمایت این مجموعه از تولید به مراتب بهتر و بیشتر از بحث واردات بود که امیدوارم این دو بخش بتوانند در سالجاری پا به پای هم تقویت شوند.

اصولی با اظهار امیدواری به روند کنترل و مدیریت بازار ارز از سوی بانک مرکزی و ایجاد ثبات بیشتر در بازار گفت: بی تردید اگر امسال هم ثبات بازار ارز مثل سال گذشته به خوبی از سوی بانک مرکزی مدیریت شود و کنترل نقدینگی و تورم نیز روند مثبت داشته باشد، باید سال جدید را به مراتب بهتر از چند سال قبل خواند و افق روشنی را برای اقتصاد متصور شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟
  • ادعا و هشداری تازه؛ التهابات در بازار ارز بیشتر خواهد شد؟
  • اگر با سیاست بانک مرکزی پیش برویم التهابات بازار ارز بیشتر خواهد شد
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی / احتمال اصلاح نرخ دلار
  • تداوم کاهش نرخ ارز و طلا با اقدامات بانک مرکزی
  • حراج سکه قیمت آن را نزولی خواهد کرد؟
  • اصلاح سیاست‌های ارزی باعث کاهش التهابات بازار می‌شود
  • عضو اتاق بازرگانی:بانک مرکزی درحمایت ازتولید نمره قبولی گرفت